Używane: Seat Alhambra, Citroen C8, Renault Espace

Kilkoro dzieci, mnóstwo dobytku do przewożenia i... spory problem jak to wszystko zmieścić. Odpowiedzią są duże vany. A który z nich jest najlepszy?

Używane: Seat Alhambra, Citroen C8, Renault Espace
Używane: Seat Alhambra, Citroen C8, Renault EspaceMotor

Wraz ze zbliżaniem się sezonu wakacyjnego, rośnie zainteresowanie minivanami w różnych rozmiarach. Te największe, 7-osobowe, kuszą przede wszystkim rodziny z co najmniej trójką potomstwa, ale chętnie są też wybierane przez osoby, które chcą często móc zabrać np. i swoje dzieci, i rodziców.

Nabywcy dużych vanów mają dość ograniczony wybór na rynku: wiele z propozycji przygotowano raczej pod gust klientów amerykańskich (Chrysler Voyager, Toyota Sienna), a europejscy producenci tego typu samochody traktowali nieco po macoszemu. Najpopularniejsze europejskie vany 7-osobowe to Renault Espace, "trojaczki" Seat Alhambra, Ford Galaxy i VW Sharan oraz tzw. Eurovan: Citroen C8, Fiat Ulysse, Peugeot 807 i Lancia Phedra. W naszym porównaniu "trojaczki" reprezentuje Seat, a grupę Eurovan - Citroen.

Nie trzaskać drzwiami

W Stanach Zjednoczonych minivan bez przesuwnych drzwi nie sprzedałby się. W Europie nie było to aż tak ważne, bo ani w Renault, ani w Seacie takiego wyposażenia nie znajdziemy. Na rynku wtórnym to jednak poważna zaleta i tu na prowadzenie wysuwa się Citroen z dwiema parami drzwi przesuwanych w standardzie. Z pewnością dzięki nim łatwiej sadzać małe dzieci w fotelikach, nie ma też niebezpieczeństwa że większe dziecko otworzy na parkingu z impetem drzwi, uszkadzając inny pojazd. Są też wady: w prowadnicach zbiera się brud, z czasem drzwi otwierają się z coraz większym trudem, a jeśli do tego są elektrycznie sterowane (popularna opcja) - po prostu przestają działać.

W Alhambrze trudno się oprzeć wrażeniu że te wskaźniki i tę konsolę skądś znamy. Oczywiście z Passata B5! Niestety, plastiki często są już mocno porysowane.Motor

Citroen ma jeszcze jednego asa w rękawie: są wersje, które dostosowano do przewozu aż ośmiu osób. W trzecim rzędzie znajduje się wtedy pełnowymiarowa kanapa. Natomiast Alhambra i Espace często są oferowane do sprzedaży w wersji 5-osobowej, co nie znaczy, że w takiej opuściły fabrykę - po prostu dwa ostatnie fotele wymontowano i są wystawiane osobno. Do Espace potrafią one kosztować nawet po 1200 zł za sztukę. W szczególności dotyczy to foteli do wersji po liftingu (rok 2008 i późniejsze), ponieważ są inne niż do wcześniejszych egzemplarzy.

Citroen gromi rywali obecnością drzwi przesuwnych. Są pożądane przez rodziny z małymi dziećmi

Renault wygrywa, jeśli chodzi o wielkość bagażnika przy pięciu fotelach: ma on aż 900 l, w Citroenie - 830, a w Seacie - ok. 700. Dodajmy, że to w każdym przypadku i tak wartości ogromne. Najwygodniej z tyłu siedzi się w Citroenie, bo u obydwu rywali tylne fotele zamontowano dość nisko nad podłogą i wysokie osoby muszą trzymać kolana pod brodą. Renault jest za to zdecydowanie najszersze, przy 197 cm o kilkanaście centymetrów pokonuje Seata i Citroena.

Seat Alhambra, Citroen C8, Renault Espace

Używane: Seat Alhambra, Citroen C8, Renault Espace (więcej informacji)

Schowek pośrodku ma naprawdę duży rozmiar. Ale nie aż taki jak w Espace.Motor
Wprawdzie Alhambra ma największy rozstaw osi w tym porównaniu, ale...Motor
...z tyłu siedzi się zbyt nisko.Motor
W drzwiach są i tradycyjne kieszenie, i specjalne uchwyty na puszki.Motor
W Alhambrze trudno się oprzeć wrażeniu że te wskaźniki i tę konsolę skądś znamy. Oczywiście z Passata B5! Niestety, plastiki często są już mocno porysowane.Motor
Dwa fotele wyjęte – bagażnik ma 852 l. Po ich włożeniu pojemność to 256 l.Motor
Schowek za kierownicą zmieści np. okulary. Z prawej jest drugi, taki sam.Motor
Podobny problem jak w Alhambrze...Motor
Każdy fotel 2. rzędu można złożyć, a jego oparcie wykorzystać jako stolik.Motor
...z tyłu wysocy pasażerowie mają kolana pod brodą.Motor
Jednak Espace przebija wszystkich rywali pod względem niecodziennego designu. Zegary? Brak, jest tylko ekran. Klimatyzacją steruje się z boczka drzwiowego.Motor
Producent podaje pojemność bagażnika jako „od 290 do 2860 l” (7/2 fotele).Motor
Seat Alhambra, Citroen C8, Renault EspaceMotor
Jeśli C8 ma ekran centralny, nie występuje analogowy wskaźnik temperatury.Motor
Dzięki dodatkowemu lusterku w suficie, widać co wyprawiają dzieci jadące z tyłu.Motor
Bagażnik w wersji 5-osobowej ma 1160 l (do dachu). Przy 7 osobach: 225 l.Motor
...mnóstwo miejsca na nogi. Blisko do ideału.Motor
Królewska wygoda: miękkie fotele obite welurem i...Motor
Miało być nietypowo i jest: za kierownicą znajdują się tylko kontrolki i licznik kilometrów. W topowych wersjach pośrodku montowano jeszcze ekran nawigacji.Motor
Koło zapasowe mocowane pod samochodem bardzo szybko zachodzi rdzą. A najszybciej – jego mocowanie.Motor
Zawieszenie wydaje się być mocne, ale to tylko pozory – przeważnie coś w nim stuka. I zwykle nie jest drogie w naprawie.Motor
Drzwi przesuwne wymagają większej dbałości niż tradycyjne. Po ok. 10 latach potrafią się zatrzeć (brud w prowadnicach).Motor

Przeboje i katastrofy

Miało być nietypowo i jest: za kierownicą znajdują się tylko kontrolki i licznik kilometrów. W topowych wersjach pośrodku montowano jeszcze ekran nawigacji.Motor

Każdy z minivanów może pochwalić się szeroką gamą silników. W przypadku Citroena żadna z propozycji nie zasługuje na negatywną rekomendację. Trzeba tylko pamiętać, że 2.9 V6 zużywa dużo paliwa, a jego osiągi nie są lepsze niż diesla 2.2 HDi. Można natomiast "w ciemno" polecać silniki 2.0 - zarówno benzynowe, jak i diesle, pamiętając jednak, że te drugie zazwyczaj wyposażano w filtr cząstek stałych FAP.

W Seacie wybór jest prosty: jeśli ktoś nie jest zwolennikiem diesli, powinien wybrać 2.0 116 KM: silnik trwały, o nieskomplikowanej, 8-zaworowej konstrukcji. Aż prosi się o montaż gazu. Tej samej operacji nie polecamy w stosunku do 1.8 Turbo, który ma aż 20 zaworów i ewentualny koszt regeneracji głowicy "pożre" oszczędności poczynione dzięki jeździe na LPG.

Jednak Espace przebija wszystkich rywali pod względem niecodziennego designu. Zegary? Brak, jest tylko ekran. Klimatyzacją steruje się z boczka drzwiowego.Motor

Diesel? Oczywiście 1.9 TDI o mocy 130 KM z zasilaniem pompowtryskiwaczami. Nie tylko okazuje się znacznie mniej awaryjny od 140-konnego 2.0, ale też części do niego potrafią być dwukrotnie tańsze. Nie ma filtra cząstek stałych. Mechanicy znają ten silnik jak własną kieszeń.

Cztery diesle, jeden wybór

W Espace stosowano aż cztery różne silniki Diesla: 1.9, 2.0, 2.2 i 3.0 V6. Wszystkie realnie występują na rynku wtórnym. Problem w tym, że 3.0 nie ma sensu (duże spalanie, katastrofalny dostęp), a 1.9 i 2.2 są awaryjne i zdarzają się w nich nawet obrócenia panewek korbowodów. Pozostaje 2.0 dCi produkowany od 2006 r., z którym Espace potrafi być droższy nawet o 15% od egzemplarzy z innym silnikiem. Jednak praktyka wskazuje, że ten diesel pokonuje ok. 300 tys. km bez poważniejszych awarii.

Doskonale sprawdzają się także benzynowe jednostki 2.0 i 2.0 Turbo - szczególnie ta ostatnia słynie z mocnego układu tłokowo-korbowego. W końcu podobny silnik napędza nawet... Megane RS.

Żaden z trzech vanów nie ma problemów z korozją. Zupełnie obce są one właścicielom Espace, którego poszycie wykonano z tworzyw sztucznych.

Liczebność oferty rynkowej wskazuje, że najłatwiej kupić Seata Alhambrę. Gdyby liczyć go wespół z bliźniaczym Sharanem, okazałoby się, że na jedno sprzedawane Espace przypadają trzy Alhambry/Sharany. A Eurovanów (Citroen, Peugeot) jest aż sześć razy mniej niż vanów z grupy VW/Seat. Niemiecko-hiszpański van potrafi być o 6-8 tys. zł droższy niż Citroen i Renault z tego samego rocznika.

Seat Alhambra (2000-2010)

długość: 462 cm, szerokość: 181 cm, wysokość: 173 cm, rozstaw osi: 284 cmMotor

Za sprawą tradycyjnej deski rozdzielczej, nie ma tu zbyt wielu niestandardowych rozwiązań z dziedziny funkcjonalności. Na uwagę zasługuje wyjątkowo duży schowek nad konsolą oraz przemyślne, zamykane kieszenie w drzwiach, w których zmieszczą się dwie puszki. Na polskim rynku standardem Seata było 7 foteli, a VW Sharana można było kupić w luksusowej wersji "biznesowej" z układem foteli 2+2+2 (każdy oddzielnie regulowany).

Seat Alhambra: historia modelu1995: prezentacja bliźniaczych wobec Seata modeli: VW Sharan i Ford Galaxy.1997: premiera Alhambry.2000: istotny lifting.2004: kolejny lifting, zmieniły się głównie tylne światła, w ofercie silnik 2.0 TDI.2010: debiutuje Alhambra II z przesuwnymi drzwiami.

Seat Alhambra: typowe usterki

  • Pęknięcie głowicy, szybkie zużycie pompowtryskiwaczy, problemy z DPF-em - typowe przypadłości wersji 2.0 TDI.
  • Szybko zużywające się zawieszenie, zwłaszcza łączniki stabilizatora.
  • Usterki osprzętu w 1.9 TDI: przepływomierz, sterownik geometrii turbo
  • Popękana i powycierana tapicerka.
Wersja
1.8 T
2.0
1.9 TDI
2.0 TDI
Silnik
benz. turbo
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1781 cm3
1984 cm3
1896 cm3
1968 cm3
Układ cyl./zawory
R4/20
R4/8
R4/8
R4/16
Moc maksymalna
150 KM/5200
116 KM/5500
130 KM/4000
140 KM/4000
Maks. moment obr.
220 Nm/2600
170 Nm/1850
310 Nm/1900
320 Nm/1750
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
199 km/h
177 km/h
188 km/h
192 km/h
Przysp. 0-100 km/h
10,9 s
15,2 s
12,8 s
12,2 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*
11,5
11,0
8,1
6,5

Citroen C8 (2002-)

długość: 473 cm, szerokość: 185 cm, wysokość: 175 cm, rozstaw osi: 283 cmMotor

W Citroenie nie brakuje schowków i przemyślanych rozwiązań. Np. spod konsoli środkowej wysuwa się schowek na puszki, który dodatkowo jest chłodzony. W suficie umieszczono specjalne lusterko do obserwowania dzieci siedzących na tylnej kanapie. W bagażniku drobne przedmioty zabezpiecza siatka. W zależności od wersji wyposażenia stosowano różne wersje tablicy przyrządów: z trzema zegarami lub z dużym ekranem centralnym.

Citroen C8: historia modelu2002: premiera C8. Równocześnie debiutują: Peugeot 807, Fiat Ulysse i Lancia Phedra.2006: wprowadzenie nowych i mocnych silników HDi o mocy 165 i 173 KM.2008: lifting nadwozia.2012: kolejny lifting. Los następcy jest nieznany.

Citroen C8: typowe usterki

  • Szybkie zużycie pompy wspomagania układu kierowniczego.
  • Rozwarstwione koło pasowe z tłumikiem drgań - przypadłość 2.0 HDi.
  • Uszkodzenia siłowników elektrycznie przesuwanych drzwi.
  • Nieszczelności w układzie doładowania.
  • Uszkodzenia panelu klimatyzacji.
Wersja
2.0
2.9 V6
2.0 HDi
2.2 HDi
Silnik
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1997 cm3
2946 cm3
1997 cm3
2179 cm3
Układ cyl./zawory
R4/16
V6/24
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
138 KM/6000
208 KM/6000
138 KM/4000
173 KM/4000
Maks. moment obr.
190 Nm/4100
285 Nm/3750
320 Nm/2000
370 Nm/1500
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
185 km/h
205 km/h
190 km/h
200 km/h
Przysp. 0-100 km/h
12,2 s
11,0 s
11,4 s
10,8 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*
9,1
11,5
7,1
7,2

Renault Espace (2003-)

długość: 466 cm, szerokość: 197 cm, wysokość: 173 cm, rozstaw osi: 280 cmMotor

Największa szerokość i najwięcej schowków w kabinie. Znajdują się czasem w zaskakujących miejscach, np. po obu stronach centralnego ekranu ze wskaźnikami. Gigantyczny jest także schowek pośrodku w desce rozdzielczej. Szkoda tylko, że w samochodzie zabrakło zupełnie wnęki na koło zapasowe - podwieszono je pod samochodem na specjalnej windzie, która często się psuje. Espace jako jedyny z trzech rywali ma wersję wydłużoną.

Renault Espace: historia modelu2002: premiera IV generacji Espace.2003: oficjalne rozpoczęcie sprzedaży.2006: lifting, wprowadzenie nowych diesli 2.0 i 3.0 dCi.2010: kolejny lifting.2015: przewidywany następca w formie crossovera.

Renault Espace: typowe usterki

  • Poważne uszkodzenia silników 1.9 dCi i 2.2 dCi - obrócenia panewek korbowodów, nietrwałe turbosprężarki, a w 2.2 - koła zębate w rozrządzie.
  • Przelewające wtryskiwacze w 3.0 dCi prowadzą do wypalenia tłoków.
  • Usterki karty uruchamiającej.
  • Uszkodzenia czujników ciśnienia w oponach.
Wersja
2.0
1.9 dCi
2.0 dCi
3.0 dCi
Silnik
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1998 cm3
1870 cm3
1997 cm3
2958 cm3
Układ cyl./zawory
R4/16
R4/8
R4/16
V6/24
Moc maksymalna
136 KM/5500
120 KM/4000
150 KM/4000
177 KM/4000
Maks. moment obr.
191 Nm/3750
270 Nm/2000
340 Nm/2000
350 Nm/1800
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
185 km/h
180 km/h
194 km/h
205 km/h
Przysp. 0-100 km/h
12,5 s
13,2 s
10,6 s
10,9 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*
9,4
6,8
7,3
9,5

Popularne silniki

W Citroenie C8 najczęściej spotyka się diesla 2.0 HDi, a nieco rzadziej – 2.2.Motor
Seat Alhambra: najpopularniejszy i najlepszy silnik to 1.9 TDI o mocy 130 KM.Motor
W Espace najczęściej występują diesle 1.9 dCi i 2.2 dCi (równa proporcja).Motor

Seat Alhambra, Citroen C8, Renault Espace - podsumowanie

Seat Alhambra, Citroen C8, Renault Espace - podsumowanieMotor

Niewątpliwie zwycięzcą porównania trzeba ogłosić Citroena. Ma przesuwne drzwi, może przewozić do 8 osób, w jego ofercie silników nie znajdzie się żadnej jednoznacznie odradzanej jednostki. Do nietypowego wnętrza łatwo się przyzwyczaić. Drugie miejsce przyznajemy Seatowi za łatwość napraw, powszechność części i znakomite, mimo upływu lat, silniki 1.9 TDI. Nie jest jednak tak komfortowy jak francuscy rywale, a przy tym dość drogi. Espace ma tylko jeden udany silnik Diesla i to najczęściej w Renault zdarzają się usterki elektroniki. Stąd trzecie miejsce.

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas