Używane Renault Scenic RX4 (2000-2002)
Sukces Scenica zapalił zielone światło dla realizacji projektu RX4. Niestety, van stylizowany na terenówkę przetrwał tylko trzy lata.
Za zadbanego Scenica RX4 z początkowego okresu produkcji trzeba zapłacić ok. 14 tys. zł. Najdroższe sztuki, jakie udało się nam znaleźć, kosztowały ok. 24 tys. zł. Na rynku dominują diesle 1.9 dCi. W tle pojawiają się dwulitrowe benzynówki z sekwencyjną instalacją gazową. Wyceniane są bardzo podobnie. Ewentualne rozbieżności wynikają z różnic w stanie technicznym. Samochód cieszy się umiarkowaną popularnością. Jednak pomimo ograniczonej podaży, niełatwo o zadbane egzemplarze.
RX4 optycznie góruje nad swoją "cywilną wersją". Ma 21-centymetrowy prześwit i większe, 16-calowe koła. W praktyce wszystkie "pancerne" elementy mają charakter wyłącznie zdobniczy i - uwaga - trudno je później dokupić. Atutem Scenica RX4 jest niemal kompletne wyposażenie wnętrza.
Technologia 4x4 została opracowana wspólnie z austriackim potentatem w tej dziedzinie, firmą Steyr-Daimler-Puch. Układ bazuje na międzyosiowym sprzęgle lepkościowym, które w chwili utraty przyczepności dołącza napęd kół tylnych. Wszystko dzieje się automatycznie, z typowym dla tego rozwiązania, delikatnym opóźnieniem. W trudny teren lepiej się jednak nie zapędzać - RX4 nie ma ani reduktora, ani - co oczywiste - centralnej blokady. Pewną pociechą jest seryjny elektroniczny system zapobiegający poślizgowi kół. W jakimś sensie rekompensuje on brak stałego napędu na cztery koła, który z pewnością poprawiłby właściwości jezdne tego relatywnie wysokiego samochodu, na asfaltowych, oblodzonych drogach.
Największym problemem nabywcy Scenica RX4 może okazać się zużycie układu napędowego. Używane części w dobrym stanie są towarem deficytowym, a nowe - dostępne tylko w ASO. Newralgicznym punktem są elementy wału napędowego (krzyżaki, łożysko podporowe). Nic dziwnego, że niektórzy kierowcy szukają pomocy w małych firmach zajmujących się regeneracją tego typu elementów.
Nikt nie ukrywa, że Scenic RX4 nadaje się raczej do swobodnej turystyki niż na podmokłe bezdroża. Wskazuje na to choćby uniwersalny bieżnik seryjnych opon. Polecamy go osobom, które mało jeżdżą i szukają oryginalnego, a jednocześnie praktycznego auta.
Renault RX4: typowe usterki i problemy
- Nadwozie z wiekiem zaczyna skrzypieć.
- W silnikach benzynowych szybko zużywają się cewki zapłonowe.
- W dieslach występują problemy z turbodoładowaniem.
- Typowym problemem są zużyte krzyżaki wału napędowego.
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Renault, archiwum