Używane Renault Scenic RX4 (2000-2002)

Sukces Scenica zapalił zielone światło dla realizacji projektu RX4. Niestety, van stylizowany na terenówkę przetrwał tylko trzy lata.

Renault
Deska rozdzielcza została zaadaptowana w całości ze zwykłej wersji. Schowek nad lewarkiem jest klimatyzowany.Motor

Za zadbanego Scenica RX4 z początkowego okresu produkcji trzeba zapłacić ok. 14 tys. zł. Najdroższe sztuki, jakie udało się nam znaleźć, kosztowały ok. 24 tys. zł. Na rynku dominują diesle 1.9 dCi. W tle pojawiają się dwulitrowe benzynówki z sekwencyjną instalacją gazową. Wyceniane są bardzo podobnie. Ewentualne rozbieżności wynikają z różnic w stanie technicznym. Samochód cieszy się umiarkowaną popularnością. Jednak pomimo ograniczonej podaży, niełatwo o zadbane egzemplarze.

RX4 optycznie góruje nad swoją "cywilną wersją". Ma 21-centymetrowy prześwit i większe, 16-calowe koła. W praktyce wszystkie "pancerne" elementy mają charakter wyłącznie zdobniczy i - uwaga - trudno je później dokupić. Atutem Scenica RX4 jest niemal kompletne wyposażenie wnętrza.

Technologia 4x4 została opracowana wspólnie z austriackim potentatem w tej dziedzinie, firmą Steyr-Daimler-Puch. Układ bazuje na międzyosiowym sprzęgle lepkościowym, które w chwili utraty przyczepności dołącza napęd kół tylnych. Wszystko dzieje się automatycznie, z typowym dla tego rozwiązania, delikatnym opóźnieniem. W trudny teren lepiej się jednak nie zapędzać - RX4 nie ma ani reduktora, ani - co oczywiste - centralnej blokady. Pewną pociechą jest seryjny elektroniczny system zapobiegający poślizgowi kół. W jakimś sensie rekompensuje on brak stałego napędu na cztery koła, który z pewnością poprawiłby właściwości jezdne tego relatywnie wysokiego samochodu, na asfaltowych, oblodzonych drogach.

Największym problemem nabywcy Scenica RX4 może okazać się zużycie układu napędowego. Używane części w dobrym stanie są towarem deficytowym, a nowe - dostępne tylko w ASO. Newralgicznym punktem są elementy wału napędowego (krzyżaki, łożysko podporowe). Nic dziwnego, że niektórzy kierowcy szukają pomocy w małych firmach zajmujących się regeneracją tego typu elementów.

Renault Scenic RX4 (2000-2002) - podsumowanie

Nikt nie ukrywa, że Scenic RX4 nadaje się raczej do swobodnej turystyki niż na podmokłe bezdroża. Wskazuje na to choćby uniwersalny bieżnik seryjnych opon. Polecamy go osobom, które mało jeżdżą i szukają oryginalnego, a jednocześnie praktycznego auta.

Renault Scenic RX4 (2000-2002)

Używane Renault Scenic RX4 (2000-2002) - czytaj artykuł

Deska rozdzielcza została zaadaptowana w całości ze zwykłej wersji. Schowek nad lewarkiem jest klimatyzowany.Motor
Do wyboru dwa silniki: dwulitrowa benzynówka lub diesel 1.9 dCi.Motor
Uwaga! Przeniesienie napędu na koła tylne jest awaryjne i drogie w naprawach.Motor
Okno otwiera się do góry, a klapa odchyla na bok. Całość niestety skrzypi.Motor
Używane Renault Scenic RX4 (2000-2002)Renault
Plastikowe nakładki dodają animuszu, ale w praktyce są delikatne i trudno dostępne.Renault

Renault RX4: typowe usterki i problemy

  • Nadwozie z wiekiem zaczyna skrzypieć.
  • W silnikach benzynowych szybko zużywają się cewki zapłonowe.
  • W dieslach występują problemy z turbodoładowaniem.
  • Typowym problemem są zużyte krzyżaki wału napędowego.
Wersja
2.0 16V
1.9 dCi
Silnik
benzynowy
turbodiesel
Pojemność skokowa
1998 cm3
1870 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/8
Moc maksymalna
140 KM
107 KM
Maksymalny moment obrotowy
189 Nm
200 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
180 km/h
170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12 s
14,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
9,5
7,4

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Renault, archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas