Jeden błąd i płacisz 2,5 tys. zł. Te sytuacje zdarzają się codziennie
Na polskich drogach codziennie dochodzi do setek tysięcy manewrów zmiany pasa ruchu, podczas których często dochodzi do niebezpiecznych sytuacji, głównie spowodowanych wymuszeniem pierwszeństwa. Błędy, które prowadzą do kolizji podczas zmiany pasa ruchu mogą być kosztowne nie tylko ze względu na straty materialne, ale też ewentualny mandat dla winnego kolizji. Najwyższe mandaty sięgają 2,5 tys. zł, a w skrajnych przypadkach kara może wynieść nawet 30 tys. zł.

W skrócie
- Zmiana pasa ruchu na polskich drogach wiąże się z koniecznością ustąpienia pierwszeństwa, a za nieprawidłowe wykonanie manewru grożą surowe mandaty.
- Błędy podczas zmiany pasa, takie jak nieuwzględnienie martwego pola czy pośpiech, często prowadzą do kolizji i wysokich grzywien.
- Wyjątkiem od tych zasad jest jazda na zamek, która obowiązuje tylko w przypadku znacznych spowolnień ruchu i zanikającego pasa.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Taryfikator mandatów jest bezwzględny - za wymuszenie pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu grozi kara od 1 do 2,5 tys. zł i 5 punktów karnych. To jedna z najwyższych kar w kodeksie drogowym, w skrajnym przypadku wyższa nawet od tej za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym. Jeśli wymuszenie pierwszeństwa doprowadzi do zderzenia, dolicza się kolejne 1,5 tys. zł za spowodowanie kolizji. W skrajnych przypadkach, gdy policja uzna, że doszło do rażącego naruszenia przepisów i spowodowania zagrożenia, sprawa trafia do sądu. Tam grzywna może wynieść nawet 30 tys. zł.
Przepisy zawarte w artykule 22 ustęp 4 Prawa o ruchu drogowym są jednoznaczne: kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać. Do tego dochodzi obowiązek stosowania zasady prawej ręki, gdy kierowcy dwóch pojazdów jednocześnie chcą zmienić pas ruchu.
Na co uważać przy zmianie pasa ruchu?
Pierwszym wyzwaniem jest tzw. martwe pole widzenia. Nawet najlepiej ustawione lusterka nie pokazują całego obszaru wokół pojazdu. Kierowcy zapominają o konieczności rzucenia okiem przez ramię przed wykonaniem manewru.
Drugim problemem jest pośpiech i brak cierpliwości. W korku czy przy zwężeniu drogi kierowcy często próbują "wcisnąć się" na sąsiedni pas, licząc na ustępliwość innych. Tymczasem przepisy są jasne - to zmieniający pas musi poczekać na odpowiedni moment.
Jak wygląda pierwszeństwo na drodze trzypasmowej przy zmianie pasa ruchu?
Wyobraźmy sobie taki scenariusz: na trzypasmowej drodze jeden kierowca chce zjechać z lewego pasa na środkowy, a drugi z prawego również na środkowy. Kto ma pierwszeństwo?
Przepisy wskazują, że pierwszeństwo ma pojazd jadący prawym pasem. Kierowca z lewego pasa musi nie tylko ustąpić pojazdom już jadącym środkowym pasem, ale także upewnić się, że nikt z prawej strony nie wykonuje tego samego manewru.
Wbrew powszechnemu przekonaniu, moment włączenia kierunkowskazu nie daje pierwszeństwa. Niektórzy kierowcy błędnie sądzą, że jeśli pierwszy zasygnalizowali zamiar zmiany pasa, to mają prawo wykonać manewr. Kierunkowskaz to jedynie sygnał informujący o zamiarze, nie zmienia hierarchii pierwszeństwa. Nawet jeśli włączymy "migacz" jako pierwsi, nadal musimy ustąpić pojazdom jadącym pasem, na który chcemy wjechać. Zresztą, zgodnie z przepisami manewr trzeba odpowiednio wcześniej i wyraźnie zasygnalizować, a także wyłączyć kierunkowskaz od razu po zakończonym manewrze.
Kiedy obowiązuje zasada jazdy na zamek?
Wyjątkiem od podstawowej reguły jest tzw. jazda na zamek, opisana w ustępach 4a i 4b artykułu 22. Ale uwaga, zasada ta działa tylko w specyficznych warunkach - gdy ruch jest znacznie spowolniony i jeden z pasów zanika lub jest zablokowany.
W takiej sytuacji kierowcy z pasa, którym można kontynuować jazdę, mają obowiązek wpuścić pojazdy z kończącego się pasa. Zasada jest prosta: jeden pojazd z lewej, jeden z prawej, naprzemiennie jak ząbki suwaka. Mandat za niestosowanie się do jazdy na zamek jest niższy i wynosi 500 zł.