Używane Mitsubishi Outlander III. Co warto wiedzieć przed zakupem?
Mitsubishi Outlander trzeciej generacji to jeden z tańszych, a zarazem stosunkowo dużych i komfortowych SUV-ów nie starszych niż 5-7 lat i dostępnych z napędem na cztery koła. O czym powinni pamiętać chętni na zakup tego modelu?
Konstrukcyjne Mitsubishi Outlander trzeciej generacji pamięta co prawda jeszcze początek zeszłej dekady, ale po drodze był kilkukrotnie aktualizowany i poprawiany - wzbogacano m.in. wyposażenie, unowocześniano wnętrze, poszerzano ofertę o wersje hybrydowe plug-in. Dużym plusem Outlandera jest to, że wiele aut na rynku używanych pochodzi z polskich salonów i od pierwszych właścicieli. Auto okazuje się komfortowe i praktyczne, użyteczność zwiększa np. przesuwana kanapa. Niestety obsługa niektórych funkcji (np. komputera pokładowego) jest jak z modeli z lat 90. - służy do niej "patyk" zlokalizowany między zegarami. Kabina wykończona jest plastikami, które nie porywają swoją fakturą, podobnie jest z tapicerką foteli, która może pękać.
Napęd 4x4 nie był standardowym elementem wyposażenia, mogły go mieć wersja benzynowa 2.0 (150 KM), diesel 2.2 (150 KM, do 2018 r.), tylko w hybrydowej odmianie plug-in jest zawsze, bo każdy z dwóch silników elektrycznych (do 2018 r. o mocy 82 KM każdy, potem o mocy 82 i 95 KM) napędza koła innej osi. W odmianach benzynowej i wysokoprężnej napęd 4x4 ma trzy tryby pracy: Eco, w którym Outlander w sposób umiarkowany korzysta z napędu 4x4, co sprzyja niższemu zużycia paliwa, Auto, w którym komputer częściej decyduje, aby przenieść część siły napędowej na tylną oś, żeby poprawić przyczepność oraz Lock, w którym siła napędowa jest rozłożona między osiami w stosunku 50:50. Ten ostatni działa przy niższych prędkościach i najlepiej używać go na luźnych nawierzchniach. Zawieszenie Outlandera zestrojono miękko, co oznacza, że nadwozie przechyla się nawet w wolniej przejeżdżanych zakrętach, komfort na nierównościach jest w porządku, Outlanderem można zjechać np. dwoma kołami na pobocze bez obaw, że auto mocno zaprotestuje czy zostanie uszkodzone. Prześwit wynosi od 19 do 21,5 cm.
- Dł./szer./wys.: 4695/1810/1703 mm
- Rozstaw osi: 2670 mm
- Pojemność bagażnika: 591/1742 l (463/1741 - hybryda plug-in)
Diesel występuje rzadko. Był dostępny ze skrzynią mechaniczną (sześć biegów) lub 6-biegowym automatem. Jego pojemność, wbrew nazwie wersji 2.2 Di-D, to 2,3 litra. Wysoki moment obrotowy sprawia, że dynamika pozwala przyspieszać bez wysiłku przy okazji nie zużywając wiele paliwa - 7-8 l/100 km to realne wyniki. Silnik produkcji Mitsubishi jest godny polecenia z uwagi na małą awaryjność, choć nie lubi on przede wszystkim jazdy miejskiej, bo zapycha się filtr DPF i auto traci moc. Problemy mogą sprawić też koło dwumasowe oraz wtryski. W tej wersji Outlander jest szczególnie wrażliwy na jakość paliwa i potrzebuje regularnej wymiany oleju oraz filtrów.
Najpopularniejszą odmianą z napędem 4x4 w przypadku Outlandera jest benzynowa 2.0 o mocy 150 KM. To wersja dla spokojnych kierowców, także tych, którzy oczekują spokojnej eksploatacji - trudno w jego wypadku wskazać jakąś powszechną usterkę. Rozrząd pracuje na łańcuchu, wymianę oleju trzeba przeprowadzać co najdalej 20 tys. km. Uwaga na zużycie paliwa, które w mieście może sięgnąć 12 l/100 km. Wygodę w trakcie miejskiej jazdy zapewnia przekładnia bezstopniowa CVT (seryjna), która jednak w trakcie mocniejszego przyspieszania wywołuje chwilowy efekt "odkurzacza" trzymając silnik na wysokich obrotach.
Ostatnią opcją, aby cieszyć się z napędu 4x4 w Outlanderze jest odmiana hybrydowa plug-in, najpierw miała łącznie 163 KM (silnik 2.0/121 KM plus 2 elektryczne), potem łącznie 224 KM (silnik 2.4/135 KM plus dwa elektryczne). Ta druga pojawiła się w 2018 roku. Hybrydę plug-in można ładować z gniazda czy ładowarki, zasięg "na prądzie" wynosi w niej około 40 km. Niestety, z uwagi na akumulatory o pojemności 13,8 kWh (a więc spore), bagażnik jest w niej mniejszy o ponad 100 l. Mimo wysokiej mocy auto nie należy do sprinterów, za to okazuje się elastyczne podczas jazdy typowo miejskiej - to zasługa silników elektrycznych szybko "oddających" moc. Tak jak wersja benzynowa hybryda jest trwała i nie słychać o żadnych problemach, akumulatory niektórych modeli na rynku używanych mogą być jeszcze objęte gwarancją (8 lat lub 150 tys. km przebiegu). Warto pamiętać, że hybryda plug-in ma sens tylko wtedy, gdy zamierzamy ładować w niej akumulatory.
- podatny na uszkodzenia lakier
- zacinający się kluczyk i pilot centralnego zamka
- pękająca tapicerka siedzeń
- zacinające się hamulce z tyłu
- parujące reflektory
Podaż wersji z dieslem jest niewielka, a przynajmniej w przedziale aut w wieku do 5-7 lat - kosztują co najmniej 80 tysięcy złotych. Taniej można znaleźć odmiany benzynowe, które dominują w ogłoszeniach i zaczynają się od 70 tysięcy złotych za auta z rocznika 2017. Większość wersji hybrydowych kosztuje ponad 100 tys zł.
Mitsubishi Outlander to dobre auto, dla tych, którzy oczekują przede wszystkim spokoju - auto spokojnie jeździ, zapewnia spokojną eksploatację i ma bardzo spokojną naturę. Spokój zaburzyć może jedynie nieintuicyjny sposób obsługi multimediów i komputera pokładowego.