Używane Mitsubishi Outlander I (2003-2007)
W pierwszej generacji Outlandera Mitsubishi zastosowało stały napęd na cztery koła. Druga generacja ma napęd dołączany. Dlatego warto zainteresować się poprzednią.
Outlander, początkowo znany jako Airtrek, to uterenowione kombi produkowane przez Mitsubishi od 2003 r. Warto zainteresować się pierwszą generacją, zwłaszcza w wersji turbo, ze względu na bliskie pokrewieństwo silnika i napędów z Lancerem Evolution.
Nadwozie i wnętrze
W Outlanderze nie ma zbyt wiele miejsca, bagażnik też nie zachwyca pojemnością. Wnętrze stanowi wzór prostoty i ergonomii. Niezbyt przyjemne materiały użyte do jego wykończenia skrzypią, ale są odporne na zużycie. Do wyposażenia podstawowego należą podgrzewane siedzenia. Fabrycznie montowano radio, które ma jednak tendencję do gubienia fal.
Silniki i zawieszenie
W gamie jednostek brakuje diesla. Jednak silniki benzynowe są wręcz rewelacyjne - również wolnossące 2.0 i 2.4, ale przede wszystkim słowa pochwały należą się turbodoładowanemu 2.0 (4G63T). Ma on moc 202 KM i zapewnia osiągi na poziomie auta sportowego (do 100 km/h w mniej niż 8 s!). Wprawdzie ze względu na skromny, 17-centymetrowy prześwit oraz brak blokady mostów czy reduktora Outlander nie zostanie królem terenu, ale na szosie sprawuje się ponadprzeciętnie. 2,4-litrowy silnik, który wyposażono w system zmiennych faz rozrządu MIVEC, pali mniej niż 2.0T. Skrzynia automatyczna CVT w takim samochodzie nie przekonuje - lepiej też nie myśleć, ile może kosztować jej naprawa.
Outlandery słyną z bezawaryjności, jednak ich właściciele mogą narzekać na słabe przednie hamulce (tarcze podatne na bicie boczne), powierzchowną korozję wydechu i skrzypiące zawieszenie. Również lakiery okazują się przeciętnej jakości. Jak na auto o lekko terenowym charakterze, powłoka jest zbyt miękka i łatwo się rysuje.
Na zakupy
Podaż Outlanderów na rynku wtórnym zadowoli każdego. Wersje amerykańskie różnią się od europejskich nieznacznie i można je od razu rozpoznać po światłach obrysowych i nieco innej konsoli środkowej we wnętrzu. Wobec spotykanych niekiedy wersji 2WD z napędem tylko na przednie koła lepiej zachować ostrożność.
Ceny rozpoczynają się od 19 tys. zł za egzemplarze z 2003 r. i kończą na ponad 29 tys. zł za idealnie utrzymane 2.0 turbo kupione w Polsce, z lat 2006-2007.
Oryginalny i niepozorny samochód, który ma mnóstwo zalet. Odstrasza wysokie spalanie, ale reszta to same plusy.
Mitsubishi Outlander I: historia modelu
2001: prezentacja Mitsubishi Airtrek na rynek japoński.
2003: po zmianie nazwy na Outlander, model trafia na rynki światowe.
2004: w ofercie odmiana turbo.
2006: koniec produkcji wersji tylko z napędem przedniej osi.
2007: debiut nowej generacji Outlandera (diesel od VW).
Mitsubishi Outlander I: typowe usterki
- Zgrzyty przekładni przy przełączaniu z 1. na 2. bieg.
- Lakier podatny na zarysowania, zwłaszcza ciemne kolory.
- Tarcze hamulcowe podatne na bicie boczne, szybkie zużycie elementów układu.
- Powierzchowna korozja układu wydechowego.
- Radioodtwarzacz fabryczny czasem gubi falę.
Mitsubishi Outlander I: plusy
- Stały napęd na cztery koła.
- Bogate wyposażenie standardowe.
- Świetny silnik 2.0T.
Mitsubishi Outlander I: minusy
- Brak diesla w ofercie.
- Wysokie spalanie.
- Słabe hamulce.
- Dosyć drogi serwis.
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum
Mitsubishi ASX, Skoda Yeti - PORÓWNANIE
Chevrolet Captiva, Fiat Freemont, Mitsubishi Outlander - PORÓWNANIE