Używane: Honda Jazz i Mitsubishi Colt
Wyjątkowo dopracowana, ale też droga Honda Jazz ma ambitnego konkurenta. Mitsubishi Colt nie prezentuje aż tak wysokiej formy, ale również wiele potrafi!
Ani Honda Jazz, ani Mitsubishi Colt nie należą do bestsellerów na naszym rynku. Z drugiej jednak strony, jeśli ktoś szuka małego, a jednocześnie bardzo praktycznego auta, które może pełnić rolę środka transportu dla rodziny, powinien bacznie przyjrzeć się japońskim konstrukcjom.
Oba prezentowane na zdjęciu głównym modele debiutowały w roku 2008. Trzeba jednak zauważyć, że są to jedynie udoskonalone wersje konstrukcji zaprezentowanych sześć lat wcześniej, w roku 2002. W przypadku Hondy zmiany dotyczą wystroju wnętrza, kształtu deski rozdzielczej, gamy silników i (nieznacznie) linii nadwozia. W przypadku Colta zakres zmian był mniejszy, ale dzięki zupełnie nowej stylizacji przodu (tzw. "Jet Fighter") bardziej efektowny.
Warto zaznaczyć, że Jazz dostępny jest wyłącznie z pięciodrzwiowym nadwoziem. Colt występuje także jako trzydrzwiówka, a od 2006 roku także jako kabriolet.
NadwozieNadwozie Hondy na pierwszy rzut oka wydaje się lepsze pod każdym względem. Gwarantuje większe możliwości aranżacji wnętrza, a także jest bardziej precyzyjnie wykonane. Całe podwozie Jazza pokryto aerodynamicznymi osłonami z tworzywa sztucznego. Colt jest bardziej surowy, a sposób fabrycznej konserwacji podwozia przywodzi na myśl lata siedemdziesiąte. Z drugiej jednak strony wyniki pomiarów wnętrza wykazują wyższość Colta - ma więcej miejsca na tylnej kanapie. Niestety dzieje się to kosztem pojemności bagażnika. Jazz szczyci się imponującym wynikiem 346 l. 220 litrów Colta wygląda na tym tle skromnie. Oznacza to, że jeśli auto ma być jedynym środkiem transportu dla rodziny 2+1 lub 2+2, lepszym wyborem w tej kategorii będzie Honda.
ZawieszeniePod względem konstrukcji podwozia, oba porównywalne modele są niemal identyczne. Z przodu układ McPherson (wahacze można tanio regenerować), z tyłu belka skrętna, która nie wymaga obsługi. Jazz i Colt mają elektryczne wspomaganie kierownicy.
Podczas jazdy oba modele ujawniają swój odmienny charakter. Honda doskonale spisuje się na równej nawierzchni (zarówno z obciążeniem jak bez), natomiast nie radzi sobie z nierównościami (szczególnie bez obciążenia). Colt jest przeciętnie zestrojony, ale na kiepskich drogach gwarantuje wyższy komfort jazdy i lepiej wygłusza pracę zawieszenia.
Ponieważ obaj rywale mają swoje mocne i słabe strony, w tej kategorii przyznajemy remis.
Silniki HondyNajpopularniejsze na naszym rynku, oferowane w modelu Jazz silniki 1.2 oraz 1.4 są z zewnątrz podobne do siebie jak dwie krople wody. Oba wykonano są ze stopów lekkich. Mają łańcuch rozrządu (jest to najważniejsza innowacja w stosunku do starszych wersji), jeden wałek rozrządu w głowicy i szesnaście zaworów regulowanych za pomocą śrubek regulacyjnych. Cechą szczególną obu jednostek jest system i-VTEC, czyli układ zmiennych wzniosów zaworów realizowany dzięki podwójnym krzywkom na wałku rozrządu. Całość jest od dawna wizytówką firmy, tyle tylko, że dawniej rezerwowano ją wyłącznie dla modeli sportowych. Obie jednostki są bezawaryjne. Wymagają jedynie, aby co aby co 40 tys. km odwiedzić serwis, wymienić świece (na każdą przypada oddzielna cewka zapłonowa) i sprawdzić luz zaworowy. Olej wymieniamy co 20 tys. km.
Ciekawostką eksploatacyjną jest fakt, że obie wersje (1.2 i 1.4) dzieli raptem różnica 10 KM i 13 Nm, co przekłada się na prędkość maksymalną większą o 5 km/h (182 wobec 177) i przyspieszenie lepsze o ok. sekundę (11,4 wobec 12,6). Gdyby nie fakt, że silnik 1.4 występuje zwykle w konfiguracji z lepszym wyposażeniem nie warto by było za niego dopłacać, zwłaszcza, że silnik 1.2 jest mistrzem oszczędności.
Honda Jazz (2008-) i Mitsubishi Colt (2008-)
Używane: Honda Jazz i Mitsubishi Colt (czytaj artykuł)
Silniki MitsubishiGama silnikowa Colta jest szersza niż gama Hondy Jazz , ale osoba poszukująca auta dla rodziny i tak bierze pod uwagę jedynie dwie opcje: oszczędną ale niestety dość wolną, bazową 1.1 (bardzo często występuje z LPG) oraz silnik o pojemności 1.3, który z czystym sumieniem możemy uznać za optymalny.
Jest to nowoczesna jednostka szesnastozaworowa, wyposażona w dwa łańcuchy rozrządu. Zarówno głowica jak i blok wykonane są ze stopów lekkich. Uwaga - silnik ma mechaniczną regulację luzu zaworowego. Po 100 tys. km przewidziana jest pierwsza kontrola. Jeśli zdecydujemy się na montaż instalacji LPG, warto skrócić ten interwał do 30 tys. km.
Wersja 1.5 (rzadko spotykana w Colcie, podstawowa w Lancerze) jest mniej ekonomiczna od 1.3, i z tego względu nie najlepiej spisuje się w miejskich korkach.
Nie polecamy natomiast wersji 1.5 Turbo. Konstrukcyjnie to bardzo dobry silnik, ale ze względu na jego ograniczoną popularność mogą pojawić się pewne kłopoty z serwisowaniem.
Jeśli ktoś szuka auta sportowego, lepiej wybrać coś z konkurencyjnych modeli włoskich, francuskich lub niemieckich. Ich oferta jest znacznie większa, a zaopatrzenie w części bez porównania lepsze.
PodsumowaniePorównanie obu modeli wykazało, że Mitsubishi Colt, który na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie tańszego i mniej wyszukanego od Hondy Jazz, w praktyce depcze jej po piętach. Nieco wyższe ceny Jazza są jednak uzasadnione. Płacimy za lepsze wyposażenie, bardziej wyszukane tworzywa sztuczne, bardziej nowoczesny wystrój wnętrza i wyjątkową ekonomikę silnika 1.2 i-VTEC. Colt jest bardziej surowy, ale atrakcyjna cena nie jest jego jedyną zaletą. Na pochwałę zasługuje przestronne wnętrze i niezły komfort resorowania. Silnik 1.1 nieźle spisuje się na LPG. Biorąc zatem pod uwagę wszystkie czynniki, włącznie z ceną, ogłaszamy remis.
Honda Jazz (2008-)
Historia modelu1981: Protoplasta współczesnego Jazza - pierwsza pudełkowata Honda City/Jazz.2002: Honda Jazz, na której bazuje obecny model.2008: obecna generacja modelu.
TechnikaHonda imponuje precyzją wykonania i dopracowaniem detali. Uwagę zwraca na przykład podwozie wyposażone w osłony aerodynamiczne. Podobne zastosowano w nowym Audi A8. Bardzo mocną stroną samochodu są także silniki. Gama obejmuje tylko dwa modele, ale w zamian są zaawansowane konstrukcyjnie, dynamiczne, a jednocześnie oszczędne. Obie dostępne jednostki są wyposażone w niezawodny system i-VTEC. Na wałku rozrządu zastosowano podwójne krzywki do zaworów ssących różniące się kształtem. W zależności od obciążenia silnika zawory są sterowane jedną lub drugą krzywką.
Typowe usterki i problemyHonda Jazz jest wyjątkowo trwałym i bezawaryjnym samochodem, aczkolwiek w statystykach awaryjności TUV w grupie wiekowej 2-3 lata nie załapała się do pierwszej dziesiątki (zajmuje dopiero 13 miejsce, ustępując m.in. Maździe 2 czy Fordowi Fusion). Wszelkie usterki to jednak drobiazgi, które nie mają wpływu na mobilność samochodu. Typowe problemy to:
- usterki przełączników pod kierownicą - dotyczą wybranych egzemplarzy;
- awarie hamulca pomocniczego - dotyczy aut z małym przebiegiem.
Warto poszukać:
- Do wyboru mamy w zasadzie tylko dwie wersje silnikowe. Polecamy obie. Warto poszukać egzemplarzy krajowych, bezwypadkowych, nawet jeśli są znacznie droższe niż średnia cena giełdowa.
Tego unikaj:
- Egzemplarzy z instalacją gazową. Zazwyczaj są już mocno wyeksploatowane.
- Wersji z bezstopniową skrzynią biegów CVT. Ze względu na małą popularność, jej naprawy są drogie.
Polecane silniki | 1.2 i-VTEC | 1.4 i-VTEC |
Silnik | benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1198 cm3 | 1339 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 90 KM | 100 KM |
Maks. moment obrotowy | 114 Nm | 127 Nm |
Osiągi | ||
Prędkość maksymalna | 177 km/h | 182 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 12,6 s | 11,4 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 5,3 | 5,7 |
Mitsubishi Colt (2008-)
Historia modelu1964: premiera protoplasty Colta.2002: pierwszy Colt w kształcie mikrovana. Na nim właśnie bazuje obecny model.2008: lifting modelu.
TechnikaAtutem Colta jest prostota konstrukcji i trwałe, przemyślane rozwiązania mechaniczne. Ze względu na obniżenie kosztów budowy i eksploatacji samochód posiada półosie napędowe o różnej długości - producent zrezygnował z podzielenia dłuższej półosi na dwie z ułożyskowaną podporą. Pogorszenie właściwości jezdnych jest nieodczuwalne, a obniżenie kosztów produkcji i serwisowania wymierne. W tej klasie samochodów jest to rozwiązanie jak najbardziej akceptowalne.Podobnie jak w Hondzie Jazz, Colt ma elektryczne i jak się okazuje niezawodne wspomaganie kierownicy.
Typowe usterki i problemyW myśl: czego nie ma, to się nie zepsuje, Colt (podobnie jak Jazz) jest samochodem trwałym i niezawodnym. Kierowców irytują głównie drobiazgi: problemy z zakupem wycieraczek (są skrajnie różnej długości), skrzypienie zawieszenia, szybko przepalające się żarówki. Podobnie jak w Hondzie, dość szybko pojawiają się odpryski lakieru na masce. Wśród innych usterek należy wymienić:
- jednostronne działanie hamulca ręcznego;
- korozję układu wydechowego (zwłaszcza w autach z LPG).
Warto poszukać:
- Wersje 1.1 są oszczędne. Nie nadają się specjalnie do dalszych podróży.
- Wersje 1.3 to idealny kompromis między osiągami (są naprawdę dobre) a zużyciem paliwa. Szczególnie polecamy.
Tego unikaj:
- Wersji 1.5. Są mało popularne, drogie, niezbyt oszczędne. Technicznie nie można im jednak nic zarzucić.Wersji 1.5 Turbo. To już zupełna egzotyka. Z drugiej jednak strony - świetne osiągi.
Polecane silniki | 1.1 | 1.3 |
Silnik | benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1124 cm3 | 1332 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 75 KM | 95 KM |
Maks. moment obrotowy | 100 Nm | 125 Nm |
Osiągi | ||
Prędkość maksymalna | 165 km/h | 180 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 12,9 s | 11,1 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 5,5 | 5,8 |
Jacek Ambrozik