Używane BMW Z3 (1996-2002)

Jeśli ktoś lubi sportowe klasyki – powinien zacząć rozglądać się za zadbanym egzemplarzem BMW Z3. To idealny moment, by kupić ten atrakcyjny samochód w dobrej cenie.

BMW Z3
lata produkcji: 1996-2002
ceny: od 9000 zł

BMW Z3 to jeden z najmniej popularnych modeli w gamie BMW. Mimo bardzo mocnego wejścia - filmowy samochód Bonda ("Goldeneye", 1995 r.) - w całym okresie produkcji zarówno w Europie, jak też w USA notował systematyczne spadki sprzedaży (start na poziomie 30 tys. szt., ostatni pełny rok sprzedaży - niewiele ponad 1000 sztuk). Jedynie w 1997 roku w USA odnotowano jednorazowy, niewielki wzrost.

Na rynku wtórnym Z3 także nie jest rozchwytywane - oczywiście z wyjątkiem topowych, sportowych wersji, które zawsze cieszą się wzięciem wśród kolekcjonerów. Naszym zdaniem bawarska konstrukcja zasługuje jednak na uwagę. Ma wszelkie zadatki na youngtimera.

Reklama

Fabryczny składak?

Do budowy Z3 wykorzystano podzespoły ze starej trójki E30, nowszej E36 oraz pierwszej generacji serii 3 Compact, co sprawia, że o dostępność większości części mechanicznych nie należy się martwić. Oczywiście są wyjątki (przykład: tylne piasty, dostępne jedynie w ASO, cena ok. 600 zł za sztukę).

Tu pojawią się problemy

Towarem deficytowym są natomiast części karoseryjne. Zamienniki praktycznie nie występują. Zdecydowana większość użytkowników sięga od razu po elementy używane, ale nie należy robić tego pochopnie. Czasem okazje zdarzają się także w ASO. Przystępna wydaje się np. cena tylnej szyby - 800 zł. Jej wymiana okazuje się łatwa, ponieważ jest połączona z dachem czymś w rodzaju zamka błyskawicznego, na który nakłada się samoprzylepną uszczelkę. Uwaga - w niektórych starszych egzemplarzach szyba jest wszyta.

Koszty innych elementów liczymy już niestety w tysiącach złotych, więc jeśli ktoś jest w potrzebie, pozostaje mu internet. Za używaną maskę trzeba zapłacić ok. 1800 zł (zdemontowana z "anglika"). Miękki dach to podobny wydatek, z tym że zwykle są to elementy do drobnych napraw. Występują dwie wersje - elektryczna i mechaniczna.

Można także dokupić dach sztywny (ok. 3 tys. zł), ale nie wszystkie Z3 są wyposażone w zaczepy do jego mocowania.

Najtrudniej oczywiście o zderzaki przednie. Średnia cena to 1000 zł, z tym że zazwyczaj są to elementy naprawiane i malowane. Olbrzymim problemem jest zakup tylnej klapy do wersji Coupe - tych elementów jest u nas jak na lekarstwo.

Ciekawostka: za ok. 2500 zł można dokupić nowe, oryginalne pałąki bezpieczeństwa. Nie wszystkie egzemplarze były w ten element wyposażone. Okazuje się, że można je domontować we własnym zakresie, choć nie jest to łatwe.

Wielu użytkowników interesuje się możliwością przeróbki bazowego, wąskiego tyłu na poszerzany. To możliwe, ale oprócz wymiany tylnych błotników, zderzaka i klapy trzeba jeszcze popracować nad zawieszeniem. Najtańszym sposobem jest montaż pierścieni dystansowych pod koła, ale lepiej wygląda wymiana całego zawieszenia na szersze od wersji 2.8 lub 3.0 (belka jest taka sama, różnią się np. wahacze). Części do modyfikacji lepiej kupować osobiście, ponieważ sprzedający nie zawsze wiedzą, co wystawiają w ogłoszeniach, a wizualne różnice są wyjątkowo subtelne.

Mocny atut

Jeśli BMW, to tylko z 6-cylindrowym silnikiem pod maską. Tak przynajmniej twierdzą miłośnicy marki. Ale Z3 to wyjątek - do szczęścia wystarcza nawet 140-konna "czwórka", czyli wersja 1.9 16V.

Odradzamy jedynie bazową odmianę 1.8 115 KM. Wszystkie pozostałe są jak najbardziej godne polecenia. Najlepsze jednostki w gamie to silniki R6: 2.8 o mocy 193 KM oraz topowy 3.2/321 KM.

Warto zajrzeć

Na www.realoem.com znajduje się szczegółowy katalog oryginalnych części zamiennych do wszystkich modeli BMW. Baza zawiera numery katalogowe, rysunki techniczne oraz ceny w dolarach.

BMW Z3 (1996-2002): dane techniczne i osiągi

Wersja1.91.9
2.0
2.8
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowybenzynowy
Pojemność skokowa1895 cm31895 cm31991 cm32793 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8R4/16R6/24R6/24
Moc maksymalna118 KM/5500140 KM/6000150 KM/5900193 KM/5500
Maksymalny moment obrotowy180 Nm/3900180 Nm/4300190 Nm/3500280 Nm/3500
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna196 km/h205 km/h210 km/h225 km/h
Przysp. 0-100 km/h10,4 s9,5 s9,0 s6,9 s
Średnie zużycie paliwa10,0 l/100 km10,2 l/100 km11,0 l/100 km11,2 l/100 km

BMW Z3 (1996-2002): HISTORIA MODELU

1995: prezentacja modelu w wersji roadster (E36/7)
1998: do gamy dołącza coupe (E36/8), oferta silnikowa zostaje rozszerzona o topową jednostkę 3.2
1999: lifting obu modeli
2002: BMW Z3 zostaje zastąpione modelem Z4

BMW Z3 (1996-2002): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Obluzowane mocowania foteli: wypracowują się tulejki, przez które przechodzą śruby mocujące szyny.
  • Utrudnione składanie dachu: w wersji ręcznej - należy przesmarować zawiasy lub wymienić siłowniki gazowe (jeśli są na wyposażeniu); w wersji elektrycznej - upewnić się, że włącznik ma połączenie z masą.
  • Zużycie tylnego dyferencjału


BMW Z3 (1996-2002): SYTUACJA RYNKOWA

BMW Z3 (1996-2002): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL20022001200019991998199719961995
1.926 000 zł22 000 zł19 000 zł17 000 zł15 000 zł12 000 zł11 000 zł9000 zł
2.830 000 zł27 000 zł25 000 zł20 000 zł18 000 zł14 000 zł13 000 zł11 000 zł

Niewielka podaż, ograniczone zainteresowanie. Ceny: umowne, zależą od stanu technicznego. Auto z 1996 roku może kosztować 10 lub... 20 tys. zł. Coupe (z zamkniętym dachem) to już zupełnie inna liga - od 30 tys. zł w górę.

BMW Z3 (1996-2002): PODSUMOWANIE

BMW Z3 to idealny "drugi samochód w rodzinie". Wyróżnia się niebanalną stylizacją, a koszty jego eksploatacji nie przerażają. Wiele podzespołów pasuje od popularnych "trójek" E30 oraz E36. Niemieckie auto pozostaje w cieniu Mazdy MX-5. Naszym zdaniem niesłusznie.

OCENA 3/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 32-33/2016

BMW serii 7 E38 (1994-2001) – SAMOCHODY UŻYWANE

Przewodnik po silnikach BMW – OPINIE O SAMOCHODACH

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy