Używane BMW Z3 (1996-2002)
Jeśli ktoś lubi sportowe klasyki – powinien zacząć rozglądać się za zadbanym egzemplarzem BMW Z3. To idealny moment, by kupić ten atrakcyjny samochód w dobrej cenie.
BMW Z3lata produkcji: 1996-2002ceny: od 9000 zł
BMW Z3 to jeden z najmniej popularnych modeli w gamie BMW. Mimo bardzo mocnego wejścia - filmowy samochód Bonda ("Goldeneye", 1995 r.) - w całym okresie produkcji zarówno w Europie, jak też w USA notował systematyczne spadki sprzedaży (start na poziomie 30 tys. szt., ostatni pełny rok sprzedaży - niewiele ponad 1000 sztuk). Jedynie w 1997 roku w USA odnotowano jednorazowy, niewielki wzrost.
Na rynku wtórnym Z3 także nie jest rozchwytywane - oczywiście z wyjątkiem topowych, sportowych wersji, które zawsze cieszą się wzięciem wśród kolekcjonerów. Naszym zdaniem bawarska konstrukcja zasługuje jednak na uwagę. Ma wszelkie zadatki na youngtimera.
Fabryczny składak?
Do budowy Z3 wykorzystano podzespoły ze starej trójki E30, nowszej E36 oraz pierwszej generacji serii 3 Compact, co sprawia, że o dostępność większości części mechanicznych nie należy się martwić. Oczywiście są wyjątki (przykład: tylne piasty, dostępne jedynie w ASO, cena ok. 600 zł za sztukę).
Tu pojawią się problemy
Towarem deficytowym są natomiast części karoseryjne. Zamienniki praktycznie nie występują. Zdecydowana większość użytkowników sięga od razu po elementy używane, ale nie należy robić tego pochopnie. Czasem okazje zdarzają się także w ASO. Przystępna wydaje się np. cena tylnej szyby - 800 zł. Jej wymiana okazuje się łatwa, ponieważ jest połączona z dachem czymś w rodzaju zamka błyskawicznego, na który nakłada się samoprzylepną uszczelkę. Uwaga - w niektórych starszych egzemplarzach szyba jest wszyta.
Koszty innych elementów liczymy już niestety w tysiącach złotych, więc jeśli ktoś jest w potrzebie, pozostaje mu internet. Za używaną maskę trzeba zapłacić ok. 1800 zł (zdemontowana z "anglika"). Miękki dach to podobny wydatek, z tym że zwykle są to elementy do drobnych napraw. Występują dwie wersje - elektryczna i mechaniczna.
Można także dokupić dach sztywny (ok. 3 tys. zł), ale nie wszystkie Z3 są wyposażone w zaczepy do jego mocowania.
Najtrudniej oczywiście o zderzaki przednie. Średnia cena to 1000 zł, z tym że zazwyczaj są to elementy naprawiane i malowane. Olbrzymim problemem jest zakup tylnej klapy do wersji Coupe - tych elementów jest u nas jak na lekarstwo.
Ciekawostka: za ok. 2500 zł można dokupić nowe, oryginalne pałąki bezpieczeństwa. Nie wszystkie egzemplarze były w ten element wyposażone. Okazuje się, że można je domontować we własnym zakresie, choć nie jest to łatwe.
Wielu użytkowników interesuje się możliwością przeróbki bazowego, wąskiego tyłu na poszerzany. To możliwe, ale oprócz wymiany tylnych błotników, zderzaka i klapy trzeba jeszcze popracować nad zawieszeniem. Najtańszym sposobem jest montaż pierścieni dystansowych pod koła, ale lepiej wygląda wymiana całego zawieszenia na szersze od wersji 2.8 lub 3.0 (belka jest taka sama, różnią się np. wahacze). Części do modyfikacji lepiej kupować osobiście, ponieważ sprzedający nie zawsze wiedzą, co wystawiają w ogłoszeniach, a wizualne różnice są wyjątkowo subtelne.
Swoim BMW Z3 jeżdżę już 2 lata (wersja 1.9/140 KM). Jedyną usterką jest jak na razie zużycie tylnej szyby.
Mocny atut
Jeśli BMW, to tylko z 6-cylindrowym silnikiem pod maską. Tak przynajmniej twierdzą miłośnicy marki. Ale Z3 to wyjątek - do szczęścia wystarcza nawet 140-konna "czwórka", czyli wersja 1.9 16V.
Odradzamy jedynie bazową odmianę 1.8 115 KM. Wszystkie pozostałe są jak najbardziej godne polecenia. Najlepsze jednostki w gamie to silniki R6: 2.8 o mocy 193 KM oraz topowy 3.2/321 KM.
Warto zajrzeć
Na www.realoem.com znajduje się szczegółowy katalog oryginalnych części zamiennych do wszystkich modeli BMW. Baza zawiera numery katalogowe, rysunki techniczne oraz ceny w dolarach.
Wersja | 1.9 | 1.9 | 2.0 | 2.8 |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1895 cm3 | 1895 cm3 | 1991 cm3 | 2793 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 | R4/16 | R6/24 | R6/24 |
Moc maksymalna | 118 KM/5500 | 140 KM/6000 | 150 KM/5900 | 193 KM/5500 |
Maksymalny moment obrotowy | 180 Nm/3900 | 180 Nm/4300 | 190 Nm/3500 | 280 Nm/3500 |
Osiągi (dane producenta) | ||||
Prędkość maksymalna | 196 km/h | 205 km/h | 210 km/h | 225 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 10,4 s | 9,5 s | 9,0 s | 6,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 10,0 l/100 km | 10,2 l/100 km | 11,0 l/100 km | 11,2 l/100 km |
BMW Z3 (1996-2002): HISTORIA MODELU
1995: prezentacja modelu w wersji roadster (E36/7)1998: do gamy dołącza coupe (E36/8), oferta silnikowa zostaje rozszerzona o topową jednostkę 3.21999: lifting obu modeli2002: BMW Z3 zostaje zastąpione modelem Z4
BMW Z3 (1996-2002): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY
- Obluzowane mocowania foteli: wypracowują się tulejki, przez które przechodzą śruby mocujące szyny.
- Utrudnione składanie dachu: w wersji ręcznej - należy przesmarować zawiasy lub wymienić siłowniki gazowe (jeśli są na wyposażeniu); w wersji elektrycznej - upewnić się, że włącznik ma połączenie z masą.
- Zużycie tylnego dyferencjału
BMW Z3 (1996-2002): SYTUACJA RYNKOWA
MODEL | 2002 | 2001 | 2000 | 1999 | 1998 | 1997 | 1996 | 1995 |
1.9 | 26 000 zł | 22 000 zł | 19 000 zł | 17 000 zł | 15 000 zł | 12 000 zł | 11 000 zł | 9000 zł |
2.8 | 30 000 zł | 27 000 zł | 25 000 zł | 20 000 zł | 18 000 zł | 14 000 zł | 13 000 zł | 11 000 zł |
Niewielka podaż, ograniczone zainteresowanie. Ceny: umowne, zależą od stanu technicznego. Auto z 1996 roku może kosztować 10 lub... 20 tys. zł. Coupe (z zamkniętym dachem) to już zupełnie inna liga - od 30 tys. zł w górę.
BMW Z3 (1996-2002): PODSUMOWANIE
BMW Z3 to idealny "drugi samochód w rodzinie". Wyróżnia się niebanalną stylizacją, a koszty jego eksploatacji nie przerażają. Wiele podzespołów pasuje od popularnych "trójek" E30 oraz E36. Niemieckie auto pozostaje w cieniu Mazdy MX-5. Naszym zdaniem niesłusznie.
OCENA 3/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
BMW Z3 FL (1996-2002)
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 32-33/2016