Używane BMW Z3 (1996-2002)

Jeśli ktoś lubi sportowe klasyki – powinien zacząć rozglądać się za zadbanym egzemplarzem BMW Z3. To idealny moment, by kupić ten atrakcyjny samochód w dobrej cenie.

Ceny będą już tylko rosły. Obecnie najtańsze Z3 w wersji roadster kosztują ok. 9 tys. zł. Za ładny egzemplarz trzeba zapłacić dwukrotnie więcej. Coupe to już wydatek minimum 30 tys. zł. Powód? Oferowano je tylko z mocnymi silnikami.
Ceny będą już tylko rosły. Obecnie najtańsze Z3 w wersji roadster kosztują ok. 9 tys. zł. Za ładny egzemplarz trzeba zapłacić dwukrotnie więcej. Coupe to już wydatek minimum 30 tys. zł. Powód? Oferowano je tylko z mocnymi silnikami.Motor

BMW Z3lata produkcji: 1996-2002ceny: od 9000 zł

BMW Z3 to jeden z najmniej popularnych modeli w gamie BMW. Mimo bardzo mocnego wejścia - filmowy samochód Bonda ("Goldeneye", 1995 r.) - w całym okresie produkcji zarówno w Europie, jak też w USA notował systematyczne spadki sprzedaży (start na poziomie 30 tys. szt., ostatni pełny rok sprzedaży - niewiele ponad 1000 sztuk). Jedynie w 1997 roku w USA odnotowano jednorazowy, niewielki wzrost.

Oryginalne wnętrze nawiązuje nieco do serii E36 Compact. Wielu użytkowników narzeka, że jakość montażu jest niższa niż w większych modelach BMW. To przesada – nie jest źle.Motor

Na rynku wtórnym Z3 także nie jest rozchwytywane - oczywiście z wyjątkiem topowych, sportowych wersji, które zawsze cieszą się wzięciem wśród kolekcjonerów. Naszym zdaniem bawarska konstrukcja zasługuje jednak na uwagę. Ma wszelkie zadatki na youngtimera.

Fabryczny składak?

Mały komputer pokładowy oraz przyciski sterowania ogrzewaniem foteli. (kliknij, żeby powiększyć)Motor

Do budowy Z3 wykorzystano podzespoły ze starej trójki E30, nowszej E36 oraz pierwszej generacji serii 3 Compact, co sprawia, że o dostępność większości części mechanicznych nie należy się martwić. Oczywiście są wyjątki (przykład: tylne piasty, dostępne jedynie w ASO, cena ok. 600 zł za sztukę).

Tu pojawią się problemy

Towarem deficytowym są natomiast części karoseryjne. Zamienniki praktycznie nie występują. Zdecydowana większość użytkowników sięga od razu po elementy używane, ale nie należy robić tego pochopnie. Czasem okazje zdarzają się także w ASO. Przystępna wydaje się np. cena tylnej szyby - 800 zł. Jej wymiana okazuje się łatwa, ponieważ jest połączona z dachem czymś w rodzaju zamka błyskawicznego, na który nakłada się samoprzylepną uszczelkę. Uwaga - w niektórych starszych egzemplarzach szyba jest wszyta.

Skórzane fotele nie zapewniają trzymania bocznego adekwatnego do możliwości auta. Za niskie są także zagłówki.Motor

Koszty innych elementów liczymy już niestety w tysiącach złotych, więc jeśli ktoś jest w potrzebie, pozostaje mu internet. Za używaną maskę trzeba zapłacić ok. 1800 zł (zdemontowana z "anglika"). Miękki dach to podobny wydatek, z tym że zwykle są to elementy do drobnych napraw. Występują dwie wersje - elektryczna i mechaniczna.

Można także dokupić dach sztywny (ok. 3 tys. zł), ale nie wszystkie Z3 są wyposażone w zaczepy do jego mocowania.

Najtrudniej oczywiście o zderzaki przednie. Średnia cena to 1000 zł, z tym że zazwyczaj są to elementy naprawiane i malowane. Olbrzymim problemem jest zakup tylnej klapy do wersji Coupe - tych elementów jest u nas jak na lekarstwo.

Za oparciami dwa praktyczne i, co ważne, zamykane na kluczyk schowki.Motor

Ciekawostka: za ok. 2500 zł można dokupić nowe, oryginalne pałąki bezpieczeństwa. Nie wszystkie egzemplarze były w ten element wyposażone. Okazuje się, że można je domontować we własnym zakresie, choć nie jest to łatwe.

Bagażnik jest szeroki i płaski. Od góry ogranicza go wnęka na składany dach. Pojemność to zaledwie 165 l.Motor

Wielu użytkowników interesuje się możliwością przeróbki bazowego, wąskiego tyłu na poszerzany. To możliwe, ale oprócz wymiany tylnych błotników, zderzaka i klapy trzeba jeszcze popracować nad zawieszeniem. Najtańszym sposobem jest montaż pierścieni dystansowych pod koła, ale lepiej wygląda wymiana całego zawieszenia na szersze od wersji 2.8 lub 3.0 (belka jest taka sama, różnią się np. wahacze). Części do modyfikacji lepiej kupować osobiście, ponieważ sprzedający nie zawsze wiedzą, co wystawiają w ogłoszeniach, a wizualne różnice są wyjątkowo subtelne.

Swoim BMW Z3 jeżdżę już 2 lata (wersja 1.9/140 KM). Jedyną usterką jest jak na razie zużycie tylnej szyby.
Norbert Wojtysiak właściciel BMW Z3

Mocny atut

Jeśli BMW, to tylko z 6-cylindrowym silnikiem pod maską. Tak przynajmniej twierdzą miłośnicy marki. Ale Z3 to wyjątek - do szczęścia wystarcza nawet 140-konna "czwórka", czyli wersja 1.9 16V.

Odradzamy jedynie bazową odmianę 1.8 115 KM. Wszystkie pozostałe są jak najbardziej godne polecenia. Najlepsze jednostki w gamie to silniki R6: 2.8 o mocy 193 KM oraz topowy 3.2/321 KM.

Warto zajrzeć

Na www.realoem.com znajduje się szczegółowy katalog oryginalnych części zamiennych do wszystkich modeli BMW. Baza zawiera numery katalogowe, rysunki techniczne oraz ceny w dolarach.

BMW Z3Motor
Wersja
1.9
1.9
2.0
2.8
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1895 cm3
1895 cm3
1991 cm3
2793 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/16
R6/24
R6/24
Moc maksymalna
118 KM/5500
140 KM/6000
150 KM/5900
193 KM/5500
Maksymalny moment obrotowy
180 Nm/3900
180 Nm/4300
190 Nm/3500
280 Nm/3500
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna
196 km/h
205 km/h
210 km/h
225 km/h
Przysp. 0-100 km/h
10,4 s
9,5 s
9,0 s
6,9 s
Średnie zużycie paliwa
10,0 l/100 km
10,2 l/100 km
11,0 l/100 km
11,2 l/100 km

BMW Z3 (1996-2002): HISTORIA MODELU

1995: prezentacja modelu w wersji roadster (E36/7)1998: do gamy dołącza coupe (E36/8), oferta silnikowa zostaje rozszerzona o topową jednostkę 3.21999: lifting obu modeli2002: BMW Z3 zostaje zastąpione modelem Z4

W 1998 roku do gamy dołączyło coupe (oznaczenie E36/8).BMW

BMW Z3 (1996-2002): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Obluzowane mocowania foteli: wypracowują się tulejki, przez które przechodzą śruby mocujące szyny.
  • Utrudnione składanie dachu: w wersji ręcznej - należy przesmarować zawiasy lub wymienić siłowniki gazowe (jeśli są na wyposażeniu); w wersji elektrycznej - upewnić się, że włącznik ma połączenie z masą.
  • Zużycie tylnego dyferencjału
[1] Zmatowiała lub popękana tylna szyba. Nową można kupić już za 800 zł. Wymiana jest prosta. [2] Drobne problemy z korozją to norma. Dotyczą także bezwypadkowych egzemplarzy.Motor

BMW Z3 (1996-2002): SYTUACJA RYNKOWA

MODEL
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996
1995
1.9
26 000 zł
22 000 zł
19 000 zł
17 000 zł
15 000 zł
12 000 zł
11 000 zł
9000 zł
2.8
30 000 zł
27 000 zł
25 000 zł
20 000 zł
18 000 zł
14 000 zł
13 000 zł
11 000 zł

Niewielka podaż, ograniczone zainteresowanie. Ceny: umowne, zależą od stanu technicznego. Auto z 1996 roku może kosztować 10 lub... 20 tys. zł. Coupe (z zamkniętym dachem) to już zupełnie inna liga - od 30 tys. zł w górę.

BMW Z3 (1996-2002): PODSUMOWANIE

BMW Z3Motor

BMW Z3 to idealny "drugi samochód w rodzinie". Wyróżnia się niebanalną stylizacją, a koszty jego eksploatacji nie przerażają. Wiele podzespołów pasuje od popularnych "trójek" E30 oraz E36. Niemieckie auto pozostaje w cieniu Mazdy MX-5. Naszym zdaniem niesłusznie.

OCENA 3/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

BMW Z3 FL (1996-2002)

BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor
BMW Z3 FL (1996-2002)Motor

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 32-33/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas