Używane BMW serii 7 E65 (2001-2008)
BMW serii 7 z oznaczeniem E65 zaszokowało swoim ciężką, masywną linią. W Polsce był to ulubiony pojazd kolumny rządowej i wszelkiego rodzaju politycznych VIP-ów.
Seria E65 była pierwszym modelem BMW zaprojektowanym przez Chrisa Bangle'a i wzbudzała olbrzymie kontrowersje. Słynny stylista w dość ryzykowny sposób otworzył nowy rozdział w historii bawarskiej marki, ale dziś już wiemy, że trafił w dziesiątkę. To co ponad 10 lat temu szokowało, obecnie wygląda po prostu nowocześnie.
Samochód występuje w dwóch podstawowych wersjach nadwozia: zwykłej (E65) i przedłużonej o 14 cm "L" (E66). Opcjonalnie oferowano także model opancerzony oznaczony jako E67.
Co tanie to drogie
Najtańsze egzemplarze kosztują ok. 35 tys. zł. Niestety, w zdecydowanej większości przypadków chodzi albo o paliwożerne, mocne wersje benzynowe, które wyjątkowo szybko tracą na wartości albo o egzemplarze z uszkodzoną elektroniką pokładową. W modelach z pierwszych trzech lat produkcji psuje się wręcz nagminnie. Jej awarie paraliżują nie tylko elementy wyposażenia dodatkowego, ale także podzespoły odpowiedzialne za mobilność samochodu, np. automatyczną skrzynię biegów (ręczna w ogóle nie była oferowana).
Osobom, które stronią od multimedialnych nowinek z pewnością nie spodoba się system iDrive, czyli pokrętło na tunelu środkowym, którym sterujemy wszystkimi ważnymi funkcjami z zakresu komfortu, multimediów i komputerem pokładowym. Jego obsługa jest tak skomplikowana, że po liftingu producent zdecydował się na wprowadzenie drugiej, uproszczonej generacji systemu (rozpoznamy go po czterech przyciskach wokół pokrętła iDrive).
Gama silników
Największym zainteresowaniem cieszy się niezbyt dynamiczny, ale pracujący kulturalnie i relatywnie oszczędny wysokoprężny silnik o pojemności trzech litrów.
Na temat mocniejszej wersji 740d zdania są podzielone. Niektórzy narzekają na zdecydowanie wyższe koszty serwisowania i spore zużycie paliwa. Musimy pamiętać, że jest to jednostka ośmiocylindrowa, a zatem zamiast sześciu mamy 8 wtryskiwaczy, dwukrotnie wyższe są także koszty regeneracji układu doładowania - silnik ma dwie turbosprężarki. Z drugiej jednak strony trudno nie zauważyć zdecydowanie lepszej elastyczności, oraz przyjemnego dźwięku, którego nie poznamy, czytając jedynie suche, katalogowe dane. Bez wątpienia dobrym wyborem jest natomiast wersja 745d wprowadzona po liftingu - uchodzi za znacznie mniej awaryjną od modelu 740d, a ponieważ jest młodsza, ma zazwyczaj mniejszy przebieg.
W gamie silników benzynowych najlepszą propozycją jest model 745i. Pali tylko nieznacznie więcej niż 735i, ale podczas jazdy pracuje w niższym zakresie obrotów, co przekłada się na wyższy komfort jazdy. Model 730i jest zbyt słaby - był przez BMW traktowany jako uzupełnienie gamy.
BMW serii 7 E65 (2001-2008)
Używane BMW serii 7 E65 (2001-2008) - czytaj artykuł
Zawieszenie
W zależności od wersji mamy do wyboru zawieszenie klasyczne, lub pneumatyczne zawieszenie aktywne (EDC+Dynamic Drive), które jest bez porównania bardziej komfortowe lub bardziej sportowe (w zależności od wybranego trybu pracy), ale też wyraźnie droższe w serwisowaniu jeden amortyzator kosztuje na wolnym rynku ok. 2 tys. zł. Jeśli chcemy się szybko zorientować, z którą wersją mamy do czynienia, wystarczy spojrzeć na kielich kolumny resorującej pod maską - wychodzący z niego przewód świadczy o wersji z pneumatyką.
BMW E65: historia modelu2001: prezentacja modelu.2002: wersja przedłużona "L", uzupełnienie gamy silnikowej o jednostkę V12.2005: modernizacja modelu; cechą charakterystyczną są zmienione przednie światła.2008: nowy model
BMW serii 7 E65: typowe usterki i problemyUnikajmy aut z lat 2001-2003.
- W wersjach z silnikami wysokoprężnymi pękają przewody powietrza do intercoolera.
- W wersjach benzynowych psuje się system Valvetronic.
- Przed zakupem dokładnie sprawdźmy stan przekładni kierowniczej. Jest awaryjna i droga w naprawach.
- Powszechną usterką jest szarpiąca skrzynia biegów. Czasem zwiastuje to poważne problemy, czasem jedynie niski poziom oleju (efekt wycieków) lub kaprysy elektroniki (wystarczy wymiana oprogramowania).
BMW serii 7 E65: warto poszukać
- Aut po roku 2003, szczególnie wersji wysokoprężnej 730d i benzynowej 745i.
- Wersji po liftingu. Szczególnie polecana jest 745d.
BMW serii 7 E65: tego unikaj
- Wersji, które mają duży przebieg na LPG.
- Modeli z lat 2001-2003.
- Wersji 740d bez dokumentacji serwisowej.
Wersja | 730i | 730i | 735i | 740i | 745i | 750i | 760i |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 2979 cm3 | 2996 cm3 | 3600 cm3 | 4000 cm3 | 4398 cm3 | 4799 cm3 | 5972 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R6/24 | R6/24 | V8/32 | V8/32 | V8/32 | V8/32 | V12/48 |
Moc maksymalna | 231 KM | 258 KM | 272 KM | 306 KM | 333 KM | 367 KM | 445 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 300 Nm | 300 Nm | 360 Nm | 390 Nm | 450 Nm | 490 Nm | 600 Nm |
Osiągi | |||||||
Prędkość maksymalna | 237 km/h | 244 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 8,1 s | 7,8 s | 7,5 s | 6,8 s | 6,3 s | 5,9 s | 5,9 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 10,7 | 10,1 | 11,2 | 11,2 | 11,3 | 11,4 | 13,6 |
Wersja | 730d | 730d | 740d | 740d |
Silnik | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2993 cm3 | 2993 cm3 | 3901 cm3 | 4423 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R6/24 | R6/24 | V8/32 | V8/32 |
Moc maksymalna | 218 KM | 231 KM | 258 KM | 330 KM |
Maks. moment obrotowy | 500 Nm | 520 Nm | 600 Nm | 750 Nm |
Osiągi | ||||
Prędkość maksymalna | 235 km/h | 238 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 8,0 s | 7,8 s | 7,4 s | 6,6 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 8,5 | 8,2 | 9,7 | 9,5 |
BMW serii 7 E65 - podsumowanie
Seria E65 jest jednym z najbardziej skomplikowanych modeli na rynku wtórnym. Chodzi przede wszystkim o zaawansowaną elektronikę, której napraw podejmują się tylko nieliczne warsztaty. W związku z tym poszukiwania należy ograniczyć wyłącznie do egzemplarzy z pełną historią serwisową. Z ich wysokimi cenami trzeba się pogodzić.
Jacek Ambrozik