Używane BMW serii 7 E65 (2001-2008)

BMW serii 7 z oznaczeniem E65 zaszokowało swoim ciężką, masywną linią. W Polsce był to ulubiony pojazd kolumny rządowej i wszelkiego rodzaju politycznych VIP-ów.

BMW zbierało krytykę za awaryjną elektronikę i kontrowersyjne linie nadwozia. Radość z jazdy pozostała jednak niezmącona.
BMW zbierało krytykę za awaryjną elektronikę i kontrowersyjne linie nadwozia. Radość z jazdy pozostała jednak niezmącona.Motor

Seria E65 była pierwszym modelem BMW zaprojektowanym przez Chrisa Bangle'a i wzbudzała olbrzymie kontrowersje. Słynny stylista w dość ryzykowny sposób otworzył nowy rozdział w historii bawarskiej marki, ale dziś już wiemy, że trafił w dziesiątkę. To co ponad 10 lat temu szokowało, obecnie wygląda po prostu nowocześnie.

Miejsce kierowcy wciąż robi doskonałe wrażenie (na zdjęciu model po liftingu). Niektórzy użytkownicy narzekają na jakość tworzyw sztucznych - elementy metalizowane czasem się łuszczą.Motor

Samochód występuje w dwóch podstawowych wersjach nadwozia: zwykłej (E65) i przedłużonej o 14 cm "L" (E66). Opcjonalnie oferowano także model opancerzony oznaczony jako E67.

Co tanie to drogie

Najtańsze egzemplarze kosztują ok. 35 tys. zł. Niestety, w zdecydowanej większości przypadków chodzi albo o paliwożerne, mocne wersje benzynowe, które wyjątkowo szybko tracą na wartości albo o egzemplarze z uszkodzoną elektroniką pokładową. W modelach z pierwszych trzech lat produkcji psuje się wręcz nagminnie. Jej awarie paraliżują nie tylko elementy wyposażenia dodatkowego, ale także podzespoły odpowiedzialne za mobilność samochodu, np. automatyczną skrzynię biegów (ręczna w ogóle nie była oferowana).

Osobom, które stronią od multimedialnych nowinek z pewnością nie spodoba się system iDrive, czyli pokrętło na tunelu środkowym, którym sterujemy wszystkimi ważnymi funkcjami z zakresu komfortu, multimediów i komputerem pokładowym. Jego obsługa jest tak skomplikowana, że po liftingu producent zdecydował się na wprowadzenie drugiej, uproszczonej generacji systemu (rozpoznamy go po czterech przyciskach wokół pokrętła iDrive).

Gama silników

Największym zainteresowaniem cieszy się niezbyt dynamiczny, ale pracujący kulturalnie i relatywnie oszczędny wysokoprężny silnik o pojemności trzech litrów.

Na temat mocniejszej wersji 740d zdania są podzielone. Niektórzy narzekają na zdecydowanie wyższe koszty serwisowania i spore zużycie paliwa. Musimy pamiętać, że jest to jednostka ośmiocylindrowa, a zatem zamiast sześciu mamy 8 wtryskiwaczy, dwukrotnie wyższe są także koszty regeneracji układu doładowania - silnik ma dwie turbosprężarki. Z drugiej jednak strony trudno nie zauważyć zdecydowanie lepszej elastyczności, oraz przyjemnego dźwięku, którego nie poznamy, czytając jedynie suche, katalogowe dane. Bez wątpienia dobrym wyborem jest natomiast wersja 745d wprowadzona po liftingu - uchodzi za znacznie mniej awaryjną od modelu 740d, a ponieważ jest  młodsza, ma zazwyczaj mniejszy przebieg.

W gamie silników benzynowych najlepszą propozycją jest model 745i. Pali tylko nieznacznie więcej niż 735i, ale podczas jazdy pracuje w niższym zakresie obrotów, co przekłada się na  wyższy komfort jazdy. Model 730i jest zbyt słaby - był przez BMW traktowany jako uzupełnienie gamy.

BMW serii 7 E65 (2001-2008)

Używane BMW serii 7 E65 (2001-2008) - czytaj artykuł

W fantastycznych fotelach przednich zawodzi układ sterowania.Motor
Bagażnik nie jest najmocniejszą stroną modelu. Ma wprawdzie przyzwoitą pojemność 500 l, ale jest mało funkcjonalny.Motor
Skrzynią sterujemy za pomocą dźwigni pod kierownicą.Motor
Miejsce kierowcy wciąż robi doskonałe wrażenie (na zdjęciu model po liftingu). Niektórzy użytkownicy narzekają na jakość tworzyw sztucznych - elementy metalizowane czasem się łuszczą.Motor
BMW zbierało krytykę za awaryjną elektronikę i kontrowersyjne linie nadwozia. Radość z jazdy pozostała jednak niezmącona.Motor
Samochód występuje w dwóch podstawowych wersjach nadwozia: zwykłej (E65) i przedłużonej o 14 cm "L" (E66).Motor
Następca: seria F01.Motor
Model przed liftingiem (2001-2005).Motor
Awarie centralnego zamka: ślady częstego wyjmowania awaryjnego kluczyka świadczą o problemach z centralnym zamkiem.Motor
Na ekranie wyświetlają się aktualne komunikaty serwisowe.Motor
Wysuwany panel telefonu. Niestety dość często się psuje.Motor
Przełożenia można zmieniać także za pomocą przycisków.Motor
Usterki elektroniki: w wersjach z początkowego okresu produkcji elektronika pokładowa może rozładować akumulator.Motor

Zawieszenie

W zależności od wersji mamy do wyboru zawieszenie klasyczne, lub pneumatyczne zawieszenie aktywne (EDC+Dynamic Drive), które jest bez porównania bardziej komfortowe lub bardziej sportowe (w zależności od wybranego trybu pracy), ale też wyraźnie droższe w serwisowaniu jeden amortyzator kosztuje na wolnym rynku ok. 2 tys. zł. Jeśli chcemy się szybko zorientować, z którą wersją mamy do czynienia, wystarczy spojrzeć na kielich kolumny resorującej pod maską - wychodzący z niego przewód świadczy o wersji z pneumatyką.

BMW E65: historia modelu2001: prezentacja modelu.2002: wersja przedłużona "L", uzupełnienie gamy silnikowej o jednostkę V12.2005: modernizacja modelu; cechą charakterystyczną są zmienione przednie światła.2008: nowy model

BMW serii 7 E65: typowe usterki i problemyUnikajmy aut z lat 2001-2003.

  • W wersjach z silnikami wysokoprężnymi pękają przewody powietrza do intercoolera.
  • W wersjach benzynowych psuje się system Valvetronic.
  • Przed zakupem dokładnie sprawdźmy stan przekładni kierowniczej. Jest awaryjna i droga w naprawach.
  • Powszechną usterką jest szarpiąca skrzynia biegów. Czasem zwiastuje to poważne problemy, czasem jedynie niski poziom oleju (efekt wycieków) lub kaprysy elektroniki (wystarczy wymiana oprogramowania).

BMW serii 7 E65: warto poszukać

  • Aut po roku 2003, szczególnie wersji wysokoprężnej 730d i benzynowej 745i.
  • Wersji po liftingu. Szczególnie polecana jest 745d.

BMW serii 7 E65: tego unikaj

  • Wersji, które mają duży przebieg na LPG.
  • Modeli z lat 2001-2003.
  • Wersji 740d bez dokumentacji serwisowej.
Wersja
730i
730i
735i
740i
745i
750i
760i
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
2979 cm3
2996 cm3
3600 cm3
4000 cm3
4398 cm3
4799 cm3
5972 cm3
Układ cylindrów/zawory
R6/24
R6/24
V8/32
V8/32
V8/32
V8/32
V12/48
Moc maksymalna
231 KM
258 KM
272 KM
306 KM
333 KM
367 KM
445 KM
Maksymalny
moment obrotowy
300 Nm
300 Nm
360 Nm
390 Nm
450 Nm
490 Nm
600 Nm
Osiągi
 
 
 
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
237 km/h
244 km/h
250 km/h
250 km/h
250 km/h
250 km/h
250 km/h
Przysp. 0-100 km/h
8,1 s
7,8 s
7,5 s
6,8 s
6,3 s
5,9 s
5,9 s
Średnie zużycie paliwa
w l/100 km
10,7
10,1
11,2
11,2
11,3
11,4
13,6
Wersja
730d
730d
740d
740d
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
2993 cm3
2993 cm3
3901 cm3
4423 cm3
Układ cylindrów/zawory
R6/24
R6/24
V8/32
V8/32
Moc maksymalna
218 KM
231 KM
258 KM
330 KM
Maks. moment obrotowy
500 Nm
520 Nm
600 Nm
750 Nm
Osiągi
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
235 km/h
238 km/h
250 km/h
250 km/h
Przysp. 0-100 km/h
8,0 s
7,8 s
7,4 s
6,6 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
8,5
8,2
9,7
9,5

BMW serii 7 E65 - podsumowanie

Seria E65 jest jednym z najbardziej skomplikowanych modeli na rynku wtórnym. Chodzi przede wszystkim o zaawansowaną elektronikę, której napraw podejmują się tylko nieliczne warsztaty. W związku z tym poszukiwania należy ograniczyć wyłącznie do egzemplarzy z pełną historią serwisową. Z ich wysokimi cenami trzeba się pogodzić.

Jacek Ambrozik

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas