Używane BMW serii 5 (E34)

Seria 5 E34 zadebiutowała w 1987 roku. Jej historia w Polsce była burzliwa i kojarzona z czasami dzikiego kapitalizmu. Dziś docenia się to auto jako youngtimera.

seria 5 E34
seria 5 E34Motor

BMW SERII 5 (E34)lata produkcji: 1987-1996ceny: od 2500 zł

To był istny przebój: powstało aż 1,33 mln sztuk serii 5 E34, prawie dwukrotnie więcej niż poprzedzającego ją modelu E28. Po raz pierwszy w tym modelu pojawiła się seria 5 z nadwoziem kombi.

Wyrok w zawieszeniu

Przez lata jazda E34 gwarantowała częste spotkania z policją. Z drugiej strony, nawet 150-konnym 520i można było z łatwością uciec policjantom w Polonezie.

Gdy "biznesmeni" kupili sobie nowsze i większe auta, E34 pokochali fani tuningu i szybkości. To oznaczało wyrok w zawieszeniu dla tego pojazdu: przez lata auta były poddawane ekstremalnym obciążeniom, a o regularnym serwisowaniu szkoda nawet wspominać. A mimo to, spora część samochodów przetrwała, choć liczba ogłoszeń spada z roku na rok - obecnie na otoMoto.pl jest ok. 90 sztuk, na serwisie OLX - ok. 250 aut, przy czym na otoMoto znajdują się te droższe, lepiej utrzymane, którym oszczędzono "palenia gumy". Coraz częściej pojawia się przy nich określenie "kolekcjonerskie". Coraz częściej kosztują też - znowu - powyżej 10 000 zł.

Kierownica z drewnianym wieńcem występowała jako oryginalne akcesorium BMW. Po prawej stronie radia znalazł się dosyć rozbudowany komputer pokładowy.Motor

Czołg wysokich prędkości

Choć E34 niemal odpowiada latami produkcji Mercedesowi W124, ma zupełnie inny charakter. Zachęca do dynamicznej jazdy dzięki znakomitemu układowi jezdnemu, a ulubiona przez kierowców Mercedesów konfiguracja "diesel+automat" nie ma tu sensu i nie jest też popularna.

Fotele przednie za dopłatą mogły mieć rozsuwane siedziska. To od wielu lat znak rozpoznawczy marki BMW.Motor

Najlepiej do E34 pasuje rzędowa, 24-zaworowa "szóstka" z wersji 525i, z manualną skrzynią biegów. Ten silnik, oznaczony jako M50, zadebiutował pod maską serii 5 w 1991 r., a już rok później dokonano jego modernizacji, wprowadzając zmienne fazy zaworów VANOS. Wcześniej stosowano silnik M20 z 12 zaworami i wałkiem napędzanym przez pasek, ale dziś takie E34 to już rzadkość. Ponadto ten wariant łatwo się przegrzewa. Sprzyja temu zwłaszcza obecność instalacji gazowej.

Elegancko wykończony bagażnik sedana ma 460 litrów. W kombi pojemność jest taka sama.Motor

Zainteresowaniem cieszą się także wersje V8: 3.0 i 4.0. Są mocne, ale z czasem ujawniają się ich problemy: słaba kompresja, parciejące uszczelki kolektorów i nierówna praca.

Diesel 525tds przez lata zachwycał mocą aż 143 KM - w latach 90. ta wartość zadziwiała w odniesieniu do silnika wysokoprężnego. Potem pojawiły się znane problemy z uruchamianiem na ciepło. Dziś coraz trudniej o warsztat, który umie poprawnie ustawić jego pompę wtryskową.

Pod maską serii 5 znajdziemy kilka rodzajów rzędowych „szóstek”. Najlepsze wersje to M30 i M50 (na fot.). Starszy silnik M20 nie jest tak udany.Motor

Z dala od ekstremów

Potencjalnym nabywcom tego modelu radzimy trzymać się z daleka zarówno od aut najtańszych, jak też i od... najdroższych. W pierwszym przypadku to raczej oczywiste: tanie E34 prawie zawsze są powypadkowe, na nadwoziu szaleje korozja, a układ jezdny jest ekstremalnie zużyty - dokucza wycie dyferencjału, pojawiają się luzy na wahaczach tylnych czy mocowaniu całej tylnej ramy pomocniczej. Ewentualny remont to walka z latami zaniedbań i napraw bez wymiany zużytych części.

Tylne lampy w kształcie litery „L” nawiązują do serii 7 (E32). Klient miał poczuć, że kupując „piątkę”, w rzeczywistości dostaje małą „siódemkę”.Motor

Z drugiej strony - w żadnym razie nie warto płacić ponad 20 tys. zł za zwykłe E34. Ten poziom cen zarezerwowany jest dla modelu M5.

Choć "kolekcjonerskie" będą najszybciej modele z początku produkcji, my polecamy te po 1992 r. - zawsze mają ABS, często też 2 airbagi i klimatyzację (w starszych autach działającą na "nielegalnym" już czynniku R12).

Jeśli "automat" - to koniecznie 5-biegowy. Szkoda tylko, że nowsze E34 mają gorszą blachę niż te z lat osiemdziesiątych.

 
518i
520i
525i
530i
535i
540i
524td
525tds
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1796 cm3
1991 cm3
2494 cm3
2986 cm3
3430 cm3
3982 cm3
2443 cm3
2497 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R6/24
R6/24
R6/12
R6/24
V8/32
R6/12
R6/12
Moc maksymalna
113 KM/5500
150 KM/5900
192 KM/5900
188 KM/5800
211 KM/5700
286 KM/5800
115 KM/4800
143 KM/4800
Maksymalny moment obrotowy
162 Nm/4250
190 Nm/4200
250 Nm/4200
260 Nm/4000
305 Nm/4000
400 Nm/4500
222 Nm/2400
260 Nm/2200
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
194 km/h
211 km/h
230 km/h
227 km/h
230 km/h
240 km/h
192 km/h
207 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,4 s
10,6 s
8,6 s
8,6 s
7,6 s
6,8 s
12,9 s
11,0 s
Średnie zużycie paliwa
8,7 l/100 km
8,0 l/100 km
8,9 l/100 km
9,2 l/100 km
9,8 l/100 km
9,6 l/100 km
6,6 l/100 km
6,9 l/100 km

BMW SERII 5 (E34): HISTORIA MODELU

1987: prezentacja serii 5 E34, rozpoczęcie sprzedaży w styczniu 1988 r.1988: wersja M5 1991: wersja kombi (Touring)1992: zmiany w gamie silników, mikrolifting1994: lifting, tzw. szeroka nerka1995: następcą zostaje seria 5 z oznaczeniem E391996: z taśmy zjeżdżają ostatnie egzemplarze odmiany kombi

Poprzednik - model E28 zaprezentowany został w 1981 roku. Nie doczekał się wersji kombi. Następca, czyli E39, ma już 20 lat. Trwałością dorównuje, a nawet pokonuje E34. Motor

UŻYWANE BMW SERII 5 (E34): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

Benzynowe silniki R6 są trwałe, ale trzeba uważać na stan układu chłodzenia.Motor
  • Przegrzanie: przyczyna leży w niewymienianiu pompy wody, czasem w zepsutym sprzęgle wentylatora chłodnicy.
  • Zużyte poduszki tylnej osi.
  • Duże luzy na tylnych wahaczach.
  • Diesel TDS nie zapala na ciepło.
  • Rdza: szybciej korodują auta po lifcie. Gniją ranty drzwi i okolice wlewu paliwa.

UŻYWANE BMW SERII 5 (E34): SYTUACJA RYNKOWA

MODEL
STAN 1
STAN 2
STAN 3
STAN 4
STAN 5
520i
25 000 zł
13 000 zł
 7500 zł
5000 zł
2500 zł
M5
75 000 zł
52 000 zł
 38 000 zł
20 000 zł
brak ofert

Rocznik nie ma już znaczenia i nikt się nim nie kieruje, liczy się tylko stan techniczny oraz (coraz bardziej) oryginalność, czyli brak tuningowych przeróbek. Zaznacza się wyraźny podział na "graty" i "klasyki" - E34 jest albo w stanie agonalnym i kosztuje 2-4 tys. zł, albo z zewnątrz prezentuje się idealnie (często po tzw. detailingu), a sprzedawca żąda 11-13 tys. zł.

Seria 5 E34 Touring: pierwsze kombi w gamie serii 5. Cecha charakterystyczna - otwierana tylna szyba. W ogłoszeniach stanowi 1/3 ofert. Seria 5 E34 M5: ostatnie M5 z silnikiem R6. Pojemność 3,5 l, moc 315 lub 340 KM (bez doładowania). Inna liga cenowa niż „zwykłe” E34.Motor

UŻYWANE BMW SERII 5 (E34): PODSUMOWANIE

Seria 5 jest tak solidna, że nawet skandaliczna eksploatacja w polskich warunkach nie zdołała zniszczyć wszystkich egzemplarzy. Nie warto jednak już rozważać jej w kategorii "taniego samochodu do zajeżdżenia", bo zaczyna brakować części, a oferty z niskiej półki cenowej dotyczą aut skorodowanych i powypadkowych. Lepiej zainwestować w ładny egzemplarz. Na pewno już się na nim nie straci.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

BMW serii 5 (E34)

Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor
Używane BMW serii 5 (E34)Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 26/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas