Używane Audi TT (2006-)

Niemieckie coupe nie jest tak piękne jak włoskie, ani tak drapieżne jak japońskie. Jest perfekcyjnie wykonane i bezlitośnie precyzyjne w prowadzeniu.

Na zdjęciu: wersja 3.2 VR6 z manualną skrzynią biegów, napędem quattro i zawieszeniem Magnetic Ride (model sprzed liftingu).
Na zdjęciu: wersja 3.2 VR6 z manualną skrzynią biegów, napędem quattro i zawieszeniem Magnetic Ride (model sprzed liftingu).Motor

Następca tego modelu jest już o krok od oficjalnej prezentacji - debiut nastąpi 5 marca podczas salonu w Genewie. Nie znaczy to, że aktualne wciąż jeszcze TT można nazwać przestarzałym - po prostu się opatrzyło. Jego konstrukcja, choć od debiutu minęło 8 lat, jest wciąż supernowoczesna.

A jak aluminium

Na ocenę celującą zasługuje wykończenie i materiały użyte we wnętrzu. Na naganę – widoczność z kabiny. Niełatwo jest znaleźć dwa samochody o identycznym wyposażeniu.Motor

Chociaż TT II bazuje na platformie Golfa V, w jego konstrukcji zastosowano częściowo ramę przestrzenną (Audi Space Frame), a panele nadwozia w przedniej części wykonano z aluminium, żeby zmniejszyć różnicę mas między ciężkim przodem a lekkim tyłem. Na tym nie koniec różnic między TT a standardowymi hatchbackami z gamy VW: w Audi opcjonalnie zastosowano zawieszenie Audi Magnetic Ride. W jego amortyzatorach pracuje olej z opiłkami metalu, a w środku znajdują się elektromagnesy, które mogą zmieniać przepływ oleju, w sekundę zwiększając lub zmniejszając siłę tłumienia. Jeden amortyzator Magnetic Ride (przedni) kosztuje w ASO 2200 zł, natomiast standardowy element renomowanej marki Sachs - 300 zł. Istnieją firmy podejmujące się regeneracją tego typu amortyzatorów.

Standardem w TT jest napęd na przednie koła, jednak na rynku nie brakuje egzemplarzy 4x4. Podstawowy wariant 1.8 TFSI w ogóle nie występował w takiej wersji. Za dopłatą stosowano go w 2.0 TFSI, seryjnie - w 3.2, 2.0 TDI i wersjach specjalnych TTS i TT RS. Napęd quattro jest realizowany z użyciem sprzęgła Haldex 4. generacji, które do minimum redukuje efekt "załączania" się napędu 4x4. Wszystkie egzemplarze są 4-miejscowe, choć tylna ławka powinna być używana tylko w razie konieczności.

Niezawodne jak Audi

To ciekawostka, że w gamie znalazł się diesel. I ciekawostką pozostał: w ogłoszeniach stanowi zaledwie 5%

Użytkownicy zazwyczaj nie mogą się nachwalić własności jezdnych TT, choć podkreślają, że autu brakuje trochę wysokoobrotowego charakteru. Wszyscy też zgodnie przyznają, że bezwypadkowe TT rzadko kiedy ulega awariom. Za najlepszy silnik uznaje się 200-konnego 2.0 TFSI, choć i 6-cylindrowy 3.2 VR6 nie sprawia poważniejszych problemów. Usterki łańcucha rozrządu dotykają przede wszystkim silnika 1.8 TFSI (ta sama awaria dotyczy... Skody Yeti) i 2.0 TFSI w wariancie 211-konnym.

Pozostałe silniki psują się rzadko, podobnie jak skrzynie biegów S Tronic (odpowiednik DSG) czy układu napędu na 4 koła. Jeśli coś drażni w TT, są to drobne wady fabryczne, na które nie da się nic poradzić. Należą do nich awarie podnośników szyb, silne marszczenie się skóry na siedzeniach, a przede wszystkim - woda wciekająca do bagażnika wzdłuż uszczelek. W samochodach z nagłośnieniem Bose wilgoć niszczy wzmacniacz umieszczony w bagażniku. Kupno drugiego przez internet powoduje, że zostaje się z dwoma niesprawnymi wzmacniaczami. W poszukiwaniu wilgoci dobrze jest też zajrzeć pod przednie siedzenia. Jeśli w samochodzie jest sucho, to dobry znak.

Audi TT (2006-)

Używane Audi TT (2006-) - więcej informacji

Zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa (odpowiednik DSG) nazywa się S Tronic.Motor
Równolegle z coupe, powstawał 2-miejscowy kabriolet (wystąpił też jako TT RS).Motor
Sprzęgło Haldex znajduje się w tylnym dyferencjale. Wał napędowy kręci się cały czas.Audi
Skrzynia DSG ma dwumasowe koło zamachowe. Wytrzymuje ono przebieg ok. 100 tys. km.Audi
Bez rezygnacji z praktyczności: bagażnik (290 l) jest łatwo dostępny, a kanapa tylna – dzielona.Motor
Krwistoczerwona skórzana tapicerka nie każdemu przypadnie do gustu, ale to częsta opcja.Motor
Wzmacniacz audio (często jest spalony) to część trudna do dokupienia jako używana.Motor
Audi TT RS ma 5 cylindrów, standardowy napęd na 4 koła, a do 100 km/h przyspiesza w 4,5 s.Audi
Na zdjęciu: wersja 3.2 VR6 z manualną skrzynią biegów, napędem quattro i zawieszeniem Magnetic Ride (model sprzed liftingu).Motor
Na ocenę celującą zasługuje wykończenie i materiały użyte we wnętrzu. Na naganę – widoczność z kabiny. Niełatwo jest znaleźć dwa samochody o identycznym wyposażeniu.Motor
Silnik 3.2 to tak naprawdę VR6. Nie ma wtrysku bezpośredniego.Motor
Spoiler wysuwa się automatycznie, ale można to „wymusić”.Motor
Używane Audi TT (2006-)Motor

A ile to kosztuje?

Jeśli mowa o standardowym TT 2.0 TFSI bez zawieszenia magnetycznego, koszty eksploatacji będą bardzo podobne jak w przypadku mocniejszych odmian A3 II. Sprzęgło kosztuje ok. 1000 zł, przednie tarcze hamulcowe - 500 zł itp. Większe wydatki czekają użytkowników wersji z S Tronic i z napędem 4x4: oba te podzespoły wymagają regularnej wymiany oleju. Ze względu na aluminiowe nadwozie, naprawy powypadkowe są droższe niż w A3, natomiast użytkownicy kabrioletów mogą spodziewać się konieczności naprawy dachu.

Audi TT (2006-) - podsumowanie

To najbardziej niemieckie z małych coupe: prowadzi się fantastycznie i jest doskonale wykonane, a zarazem nie aż tak emocjonujące i nie tak porywające stylistycznie jak rywale. Na plus zasługuje wysoki poziom niezawodności, na minus - słaba widoczność. Ceny są wciąż wysokie. Polecana wersja: 2.0 TFSI 200 KM z napędem quattro.

Wersja specjalna – Audi TT RS

Na rok modelowy 2009 przedstawiono wersję specjalną: TT RS z 2,5-litrowym, 5-cylindrowym silnikiem turbo osiągającym 340 KM. Quattro i Magnetic Ride są seryjne, opcjonalnie oferowano m.in. fotele Recaro i zdjęcie ogranicznika prędkości maksymalnej, dzięki czemu TT RS może pojechać nawet 280 km/h. Ceny: od ok. 100 tys. zł.

Audi TT: historia modelu2006: prezentacja modelu.2007: druga wersja nadwozia - kabriolet 2-miejscowy.2008: 272-konna wersja TTS.2009: topowa odmiana 2.5 TT RS o mocy 340 KM.2010: lifting.2014: planowany następca.

Audi TT: typowe usterki i problemy

  • Podstawowy problem to woda przedostająca się do wnętrza nadwozia. Śladów wilgoci należy szukać w bagażniku oraz pod przednimi fotelami.
  • Uszkodzenie wzmacniacza: w wersjach z nagłośnieniem Bose, woda kapie właśnie na wzmacniacz w bagażniku.
  • Usterki podnośników szyb: ta awaria jest praktycznie pewna, nie da się jej uniknąć.
  • Mocno sfałdowana skóra na siedzeniach: głównie na siedzisku kierowcy.
  • Awarie układu rozrządu: silniki dotknięte tym problemem to 1.8 TFSI i 2.0 TFSI 211 KM.
Wersja
1.8 TFSI
2.0 TFSI
2.0 TFSI
2.0 TTS
3.2 VR6
2.0 TDI
Silnik
benz. turbo
benz. turbo
benz. turbo
benz. turbo
benzynowy
turbodiesel
Pojemność skokowa
1798 cm3
1984 cm3
1984 cm3
1984 cm3
3189 cm3
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
VR6/24
R4/16
Moc maksymalna
160 KM/
4500
200 KM/
5100
211 KM/
4300
272 KM/
6000
250 KM/
6300
170 KM/
4200
Maks. moment obrotowy
250 Nm/
1500
280 Nm/
1800
350 Nm/
1600
350 Nm/
2500
320 Nm/
2500
350 Nm/
1750
Osiągi    
Prędkość maksymalna
226 km/h
240 km/h
240 km/h
250 km/h
250 km/h
226 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,2 s
6,6 s
6,1 s
5,4 s
5,9 s
7,5 s
Średnie zużycie
paliwa w l/100 km*
6,4
7,7
6,6
7,9
9,3
5,3
*dane fabryczne

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas