Używane Audi TT (2006-)
Niemieckie coupe nie jest tak piękne jak włoskie, ani tak drapieżne jak japońskie. Jest perfekcyjnie wykonane i bezlitośnie precyzyjne w prowadzeniu.
Następca tego modelu jest już o krok od oficjalnej prezentacji - debiut nastąpi 5 marca podczas salonu w Genewie. Nie znaczy to, że aktualne wciąż jeszcze TT można nazwać przestarzałym - po prostu się opatrzyło. Jego konstrukcja, choć od debiutu minęło 8 lat, jest wciąż supernowoczesna.
A jak aluminium
Chociaż TT II bazuje na platformie Golfa V, w jego konstrukcji zastosowano częściowo ramę przestrzenną (Audi Space Frame), a panele nadwozia w przedniej części wykonano z aluminium, żeby zmniejszyć różnicę mas między ciężkim przodem a lekkim tyłem. Na tym nie koniec różnic między TT a standardowymi hatchbackami z gamy VW: w Audi opcjonalnie zastosowano zawieszenie Audi Magnetic Ride. W jego amortyzatorach pracuje olej z opiłkami metalu, a w środku znajdują się elektromagnesy, które mogą zmieniać przepływ oleju, w sekundę zwiększając lub zmniejszając siłę tłumienia. Jeden amortyzator Magnetic Ride (przedni) kosztuje w ASO 2200 zł, natomiast standardowy element renomowanej marki Sachs - 300 zł. Istnieją firmy podejmujące się regeneracją tego typu amortyzatorów.
Standardem w TT jest napęd na przednie koła, jednak na rynku nie brakuje egzemplarzy 4x4. Podstawowy wariant 1.8 TFSI w ogóle nie występował w takiej wersji. Za dopłatą stosowano go w 2.0 TFSI, seryjnie - w 3.2, 2.0 TDI i wersjach specjalnych TTS i TT RS. Napęd quattro jest realizowany z użyciem sprzęgła Haldex 4. generacji, które do minimum redukuje efekt "załączania" się napędu 4x4. Wszystkie egzemplarze są 4-miejscowe, choć tylna ławka powinna być używana tylko w razie konieczności.
Niezawodne jak Audi
Użytkownicy zazwyczaj nie mogą się nachwalić własności jezdnych TT, choć podkreślają, że autu brakuje trochę wysokoobrotowego charakteru. Wszyscy też zgodnie przyznają, że bezwypadkowe TT rzadko kiedy ulega awariom. Za najlepszy silnik uznaje się 200-konnego 2.0 TFSI, choć i 6-cylindrowy 3.2 VR6 nie sprawia poważniejszych problemów. Usterki łańcucha rozrządu dotykają przede wszystkim silnika 1.8 TFSI (ta sama awaria dotyczy... Skody Yeti) i 2.0 TFSI w wariancie 211-konnym.
Pozostałe silniki psują się rzadko, podobnie jak skrzynie biegów S Tronic (odpowiednik DSG) czy układu napędu na 4 koła. Jeśli coś drażni w TT, są to drobne wady fabryczne, na które nie da się nic poradzić. Należą do nich awarie podnośników szyb, silne marszczenie się skóry na siedzeniach, a przede wszystkim - woda wciekająca do bagażnika wzdłuż uszczelek. W samochodach z nagłośnieniem Bose wilgoć niszczy wzmacniacz umieszczony w bagażniku. Kupno drugiego przez internet powoduje, że zostaje się z dwoma niesprawnymi wzmacniaczami. W poszukiwaniu wilgoci dobrze jest też zajrzeć pod przednie siedzenia. Jeśli w samochodzie jest sucho, to dobry znak.
A ile to kosztuje?
Jeśli mowa o standardowym TT 2.0 TFSI bez zawieszenia magnetycznego, koszty eksploatacji będą bardzo podobne jak w przypadku mocniejszych odmian A3 II. Sprzęgło kosztuje ok. 1000 zł, przednie tarcze hamulcowe - 500 zł itp. Większe wydatki czekają użytkowników wersji z S Tronic i z napędem 4x4: oba te podzespoły wymagają regularnej wymiany oleju. Ze względu na aluminiowe nadwozie, naprawy powypadkowe są droższe niż w A3, natomiast użytkownicy kabrioletów mogą spodziewać się konieczności naprawy dachu.
To najbardziej niemieckie z małych coupe: prowadzi się fantastycznie i jest doskonale wykonane, a zarazem nie aż tak emocjonujące i nie tak porywające stylistycznie jak rywale. Na plus zasługuje wysoki poziom niezawodności, na minus - słaba widoczność. Ceny są wciąż wysokie. Polecana wersja: 2.0 TFSI 200 KM z napędem quattro.
Na rok modelowy 2009 przedstawiono wersję specjalną: TT RS z 2,5-litrowym, 5-cylindrowym silnikiem turbo osiągającym 340 KM. Quattro i Magnetic Ride są seryjne, opcjonalnie oferowano m.in. fotele Recaro i zdjęcie ogranicznika prędkości maksymalnej, dzięki czemu TT RS może pojechać nawet 280 km/h. Ceny: od ok. 100 tys. zł.
Audi TT: historia modelu
2006: prezentacja modelu.
2007: druga wersja nadwozia - kabriolet 2-miejscowy.
2008: 272-konna wersja TTS.
2009: topowa odmiana 2.5 TT RS o mocy 340 KM.
2010: lifting.
2014: planowany następca.
Audi TT: typowe usterki i problemy
- Podstawowy problem to woda przedostająca się do wnętrza nadwozia. Śladów wilgoci należy szukać w bagażniku oraz pod przednimi fotelami.
- Uszkodzenie wzmacniacza: w wersjach z nagłośnieniem Bose, woda kapie właśnie na wzmacniacz w bagażniku.
- Usterki podnośników szyb: ta awaria jest praktycznie pewna, nie da się jej uniknąć.
- Mocno sfałdowana skóra na siedzeniach: głównie na siedzisku kierowcy.
- Awarie układu rozrządu: silniki dotknięte tym problemem to 1.8 TFSI i 2.0 TFSI 211 KM.
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum