Używane Audi Q5 (2008-)

Wielu kierowców zakłada, że Q5 to taki droższy VW Tiguan. Nieprawda – Audi ma zupełnie inny układ napędowy. To raczej małe Q7 pozbawione drogich bajerów.

Na rynku wtórnym dominują diesle. Za 70 tys. zł można kupić odmianę 2.0 TDI quattro z 2008 lub 2009 roku (ceny są podobne i zależą od stanu technicznego).
Na rynku wtórnym dominują diesle. Za 70 tys. zł można kupić odmianę 2.0 TDI quattro z 2008 lub 2009 roku (ceny są podobne i zależą od stanu technicznego). Motor

AUDI Q5w produkcji: od 2008 r.ceny: od 70 000 zł

Audi Q5 należy do najmłodszych i jednocześnie najdroższych reprezentantów swojego segmentu na rynku wtórnym. Ceny egzemplarzy w dobrym stanie rozpoczynają się od ok. 70 tys. zł. Wyraźnie droższe od niego (średnio o 5-8 tys. zł) są tylko Mercedesy GLK. BMW X3 można kupić aż o 10 tys. zł taniej. Tańsze są także Volvo XC60 (średnio o 5-7 tys. zł) i VW Tiguan (średnio o 15 tys. zł).

Torsen, nie Haldex

Audi Q5 imponuje wysoką jakością wykonania nadwozia - jest wzorowo zabezpieczone przed korozją. Konstrukcyjnie bazuje na osobowym modelu A4 (B8). Korzysta z tej samej płyty podłogowej, ma silnik umieszczony wzdłużnie, a w początkowym okresie produkcji wszystkie wersje miały stały napęd na cztery koła quattro z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen. Odmiana 2.0 TDI z napędem przednim pojawiła się z opóźnieniem jako uzupełnienie gamy. To główna cecha, która odróżnia go od Tiguana - tańszy Volkswagen ma silnik umieszczony poprzecznie, a napęd na tył jest opcją realizowaną za pośrednictwem sprzęgła Haldex. Jedynym SUV-em spokrewnionym z Audi Q5 jest Porsche Macan.

Elegancka deska rozdzielcza została opracowana specjalnie do tego modelu. Pod względem układu przełączników, wyświetlaczy i zegarów najbliżej jej do Audi A4. Czytelność i łatwość obsługi – bez zarzutu.Motor

Audi Q5 jest wyposażone w zaawansowane, wielowahaczowe zawieszenie kół przednich i tylnych. To ostanie jest wyjątkowo odporne na zużycie. Z przednim jest nieco gorzej. Seryjnie auto jest wyposażone w tradycyjne amortyzatory gazowe. Droższe wersje mają możliwość korekty siły tłumienia. Pneumatyka pozwalająca na regulację prześwitu (bardzo popularna w większym Q7) tu nie występuje w ogóle.

Skazany na TDI

Osoba, która szuka używanego Q5 i liczy się z kosztami paliwa, wybierze zapewne samochód z dieslem TDI. Podstawowe silniki dwulitrowe o mocach 143 oraz 170 KM nie są może najtrwalszymi jednostkami w swojej klasie, ale mają zasilanie common rail i w statystykach awaryjności wypadają o niebo lepiej od wadliwych 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami montowanych w VW Passatach B6. To silniki bardzo oszczędne i wystarczająco dynamiczne, które bez większych problemów wytrzymują przebiegi rzędu 200-250 tys. km.

Znacznie większe ryzyko wiąże się z zakupem topowego diesla 3.0 TDI V6. Tej jednostce przytrafiają się problemy z łańcuchowym rozrządem. Zdarzają się także przypadki wypalenia tłoków. Mimo wszystko nie brakuje jednak użytkowników bardzo zadowolonych z tego silnika, który zapewnia Q5 iście sportowe osiągi.

W gamie zabrakło prostych, niezawodnych silników benzynowych. Wszystkie mają bezpośredni wtrysk paliwa. Podstawowe 2.0 TFSI 180/211 KM nadmiernie zużywają olej. Topowy 3.2 V6 o mocy 270 KM okazuje się dla odmiany bardzo trwały, ale paliwożerny.

Wyprofilowanie foteli zależy od wersji. Ale jakość i trwałość jest zawsze wysoka.Motor

S tronic czy Tiptronic?

W ogłoszeniach dominują samochody z ręcznymi skrzyniami biegów, ale nie brakuje także "automatów". Najbardziej popularnym z nich jest dwusprzęgłowa, 7-stopniowa przekładnia S tronic (tak Audi nazywa spopularyzowaną przez Volkswagena skrzynię DSG). Zazwyczaj spisuje się świetnie do przebiegu 200 tys. km. Później zaczyna generować koszty. Zwykła wymiana oleju oznacza wydatek rzędu tysiąca złotych, a wymiana zestawu sprzęgieł to już koszt ponad 5 tys. zł!

Znacznie lepszym rozwiązaniem na dłuższą metę okazują się tradycyjne przekładnie ze sprzęgłem hydrokinetycznym - Tiptronic. Polecamy je zwłaszcza w połączeniu z topowymi jednostkami - trzylitrową benzynową (od 272 do 354 KM) oraz z topowym, trzylitrowym turbodieslem. Naturalna, nieznacznie większa zwłoka w działaniu w porównaniu z "S tronikiem" jest dla użytkownika bez znaczenia, ponieważ wszystko z nawiązką rekompensuje duży moment obrotowy.

Q5 idealnie sprawdza się w roli samochodu rodzinnego. Bagażnik ma 540 l, a po złożeniu tylnych oparć – 1560 l. Motor

AUDI Q5 (2008-): HISTORIA MODELU

Audi SQ5Motor

2008: prezentacja Audi Q52012: niewielka modernizacja modelu; do gamy dołącza wersja hybrydowa (silniki benzynowy i elektryczny) oraz sportowy turbodiesel SQ5 3.0 TDI. Model hybrydowy jak na razie nie przyjął się na rynku. W ogłoszeniach takie auta pojawiają się sporadycznie (od 130 tys. zł.) Przedstawiona na zdjęciu obok wersja SQ5 ma już poliftingowe światła.

 
2.0 TFSI
2.0 TFSI
3.2 TFSI
2.0 TDI
2.0 TDI
3.0 TDI
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1984 cm3
1984 cm3
3197 cm3
1968 cm3
1968 cm3
2967 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
V6/24
R4/16
R4/16
V6/24
Moc maksymalna
180 KM/4000
211 KM/4300
270 KM/6500
143 KM/4200
170 KM/4200
240 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy
320 Nm/1500
350 Nm/1500
330 Nm/3000
320 Nm/2500
350 Nm/1750
500 Nm/1500
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
210 km/h
222 km/h
234 km/h
190 km/h
204 km/h
225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,5 s
7,6 s
6,9 s
11,4 s
9,9 s
6,5 s
Średnie zużycie paliwa
8,4 l/100 km
8,3 l/100 km
9,3 l/100 km
6,5 l/100 km
6,7 l/100 km
7,5 l/100 km

UŻYWANE AUDI Q5 (2008-): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Skrzynia S tronic nie działa tak, jak powinna: to norma w autach z przebiegiem większym niż 200 tys. km. Przekładnia się nie zepsuła, tylko wymaga wymiany oleju i zestawu sprzęgieł. Koszt - ponad 5 tys. zł.
  • Zbyt duże zużycie oleju przez silniki 2.0 TFSI: typowa przypadłość tych jednostek. Lepiej się z tym pogodzić niż walczyć.
  • Drobne usterki elektroniki pokładowej: często wynikają z powypadkowej przeszłości samochodu.
[1] Popularną usterką modelu są awarie reflektorów przednich - psują się moduły LED. [2] Trzylitrowy diesel generalnie się sprawdza, ale - uwaga - jest bardzo drogi w naprawach.Motor

UŻYWANE AUDI Q5 (2008-): SYTUACJA RYNKOWA

MODEL
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2.0 TFSI
110 000 zł
95 000 zł
87 000 zł
83 000 zł
80 000 zł
70 000 zł
2.0 TDI
120 000 zł
100 000 zł
90 000 zł
85 000 zł
80 000 zł
72 000 zł

W ogłoszeniach dominują wersje 2.0 TDI. Bardzo popularne są automatyczne skrzynie biegów (Tiptronic lub S tronic). Jeśli ktoś dysponuje budżetem ok. 80-100 tys. zł, może poszukać egzemplarza kupionego w kraju, który będzie pochodził z pierwszej ręki. Nie brakuje aut poleasingowych.

Audi Q5 ma nie tylko inny układ napędowy niż VW Tiguan, ale jest także od niego większe: dłuższe o 22 cm i szersze o 7 cm.Motor

UŻYWANE AUDI Q5 (2008-): PODSUMOWANIE

Audi Q5 nie jest tanie, ale i tak to bardzo atrakcyjna propozycja na rynku wtórnym. Atutami modelu są trwałe nadwozie i świetny napęd na cztery koła. Dwulitrowe diesle common rail zasługują na ocenę co najmniej dobrą. Uważać należy na silnik 3.0 TDI, wszystkie jednostki benzynowe oraz na skrzynie S tronic.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Audi Q5 (2008-2017)

Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor
Audi Q5 (2008-2017)Motor

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 3/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas