Używane Audi A4 Cabrio B6 (2002-2006)
Otwarta wersja A4 B6 potwierdza, że często auta bardziej niszowe są lepiej wykonane od swoich popularnych odpowiedników.
Potencjalny nabywca samochodu sportowego lub kabrioletu nie tylko jest zazwyczaj zamożniejszy od klienta na sedana lub kombi, ale również bardziej wymagający.
Dlatego o ile w przypadku wersji typowo praktycznych można sobie pozwolić na pewne jakościowe kompromisy (nawet w klasie premium), o tyle jest to niedopuszczalne w przypadku kabrioletów i wersji sportowych. Potwierdza to Audi A4 B6 Cabrio: na pierwszy rzut oka wygląda jak najzwyklejsze A4, tyle że ze składanym dachem, w rzeczywistości różnice konstrukcyjne są istotne - wystarczy zwrócić uwagę, że najlżejszy kabriolet waży 1540 kg, a sedan - 1295 kg.
To jest jakość Audi!
W kabriolecie zmieniono również wnętrze, dodając okrągłe nawiewy w miejsce prostokątnych i głębiej zabudowane wskaźniki. Mimo upływu lat jakość wykonania kabiny nie przestaje zadziwiać, ponadto jak na kabriolet A4 zadziwiająco mało skrzypi. Oczywiście zabezpieczenie antykorozyjne też stoi na najwyższym poziomie. Elementy blacharskie nie pasują od zwykłego A4 (włącznie z przednimi błotnikami), natomiast na rynku występuje zatrzęsienie elementów z demontażu właśnie do kabrioletów.
Dobra wiadomość jest taka, że wszystkie silniki w A4 Cabrio są dość mocne i niezawodne, choć negatywnie wyróżnia się tu 2,5-litrowy diesel. Szkoda jednak, że nie przewidziano udanych automatów Tiptronic - opcjonalnie zamiast przekładni manualnej stosowano bezstopniową skrzynię Multitronic. Najbardziej niezawodna konfiguracja to 2.4 V6 z manualną skrzynią biegów - silnik ten ma wprawdzie 5-zaworowe głowice i układ zmiennej długości dolotu, ale jest niezawodny. Podobnie jak 3.0, który przy okazji zapewnia prawdziwie sportowe osiągi.
Nie należy skreślać 163-konnego 1.8 Turbo, sprawdzonego w dziesiątkach modeli koncernu VW-Audi. Nie jest on jednak przesadnie dynamiczny. Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi 2,5-litrowy diesel z pompą wtryskową. Wprawdzie wyeliminowano w nim awarie wcześniejszej jednostki 150-konnej (feralne wałki rozrządu), ale to wciąż bardzo wymagający serwisowo silnik o skomplikowanej konstrukcji. Jego ciasna zabudowa pod maską utrudnia nawet proste zabiegi naprawcze (zachodzi konieczność zdejmowania przedniego pasa). Wszystkie silniki mają pasek rozrządu, w 1.8 T - dodatkowo łańcuszek łączący wałki rozrządu w głowicy, będący zarazem najmniej trwałą częścią całego układu.
Multitronic: nie taki zły
Warto rozwiać kilka mitów na temat Multitronica: ta bezstopniowa skrzynia biegów nie jest przesadnie awaryjna. Jej jedyna stała usterka to przepalony sterownik (objaw: litery P R N D migają na wyświetlaczu) za 1200-1400 zł. Awarie tej skrzyni biorą się z dwóch przyczyn: zbyt gwałtownej eksploatacji (to skrzynia dla spokojnych kierowców) i niewymieniania oleju co 60 tys. km (koszt od 400 zł). Opiłki zebrane w starym oleju zniszczą mechanizm skrzyni.
Wczesne Multitroniki mają również nieco za słaby zespół tarcz sprzęgłowych, stąd największa szansa na awarie występuje w silnikach o dużym momencie obrotowym - benzynowym 3.0 i dieslu 2.5.
Do mocnych stron A4 trzeba na pewno zaliczyć niezawodny układ elektrycznego składania dachu. Na tle problemów, które ma np. VW Eos, A4 jest wzorem jakości. Ponadto dzięki temu, że nie zdecydowano się na modny dach sztywny, Audi ma bardziej proporcjonalną sylwetkę i znacznie więcej miejsca dla pasażerów. Bez problemu mogą jechać nim 4 osoby - byle nie za szybko. To auto do zadawania szyku, nie do sportu.
Technologicznie i jakościowo A4 stanowi najwyższą światową klasę. Jest również świetnie wyposażone. Z pewnością nie nadaje się dla kierowców jeżdżących szybko i gwałtownie - to kabriolet do spokojnego delektowania się jazdą. Najmniej ryzykowna wersja to V6 ze skrzynią manualną. A że sporo pali? W tym aucie można to zaakceptować.
BMW Serii 3 E46 (2000-07)
Mercedes CLK W209 (2003-09)
Audi A4 Cabrio B6: historia modelu
1991: prezentacja Audi Cabriolet na bazie 80 B4.
2000: zakończenie produkcji modelu Cabriolet.
2002: do sprzedaży trafia A4 B6 Cabrio (opisywany model).
2006: Kabriolet po liftingu otrzymuje nazwę B7 i nowe silniki benzynowe TFSI.
2009: Następca to A5 Cabrio.
Audi A4 Cabrio B6: typowe usterki i problemy
- Zużycie przedniego zawieszenia: problem wszystkich właścicieli A4, wahacze są dość nietrwałe, wymiana - kosztowna.
- Uszkodzenia skrzyni Multitronic: przepalony sterownik, opiłki w oleju, uszkodzone tarcze sprzęgłowe.
- Usterki silnika 2.5 TDI: wadliwie działająca pompa wtryskowa i elektronika.
- Zdarza się rozklejenie tylnej szyby (jest szklana).
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski