Używane Audi A4, BMW 3 i Mercedes klasy C za 30-50 tys. zł

W grupie popularnych, używanych modeli premium klasy średniej wskazujemy te, które wyróżniają się niezawodnością i gwarantują możliwie niskie koszty eksploatacji.

W grupie popularnych, używanych modeli premium klasy średniej wskazujemy te, które wyróżniają się niezawodnością i gwarantują możliwie niskie koszty eksploatacji.

Mercedes klasy C W204 (lata 2007-2014)

Każdy, kto wsiada do W204, a miał wcześniej do czynienia ze starszymi Mercedesami jest zaskoczony - ten samochód nawet w podstawowej wersji prowadzi się w sportowym stylu. W porównaniu z poprzednikiem nie stracił zbyt wiele na komforcie, zyskał natomiast na jakości wykonania. Mechanicy wyspecjalizowani w naprawach modeli tej marki mówią jednym głosem - to naprawdę udany samochód.

Na dodatek świetnie się prezentuje. Wersje Elegance i Komfort mają tradycyjną gwiazdę na masce, a Avantgarde - emblemat wkomponowany w grill. Naszym zdaniem bazowe silniki benzynowe Mercedesa są porównywalne z tymi oferowanymi przez Audi, a topowe diesle są nawet lepsze (trwalsze). W przypadku trwałości zawieszenia Mercedes także wysuwa się na prowadzenie. Nad BMW Mercedes góruje natomiast jakością wykonania i niezawodnością. Docenić trzeba także nieco niższe koszty serwisowania.

Reklama

Tego szukaj, tego unikaj

Początkowo podstawowe wersje benzynowe miały doładowanie mechaniczne i wtrysk pośredni. Uwaga - regeneracja kompresora to koszt minimum 3 tys. zł. Znacznie taniej, bo za ok. 1000 zł wymienia się łańcuch rozrządu, który ma tendencje do rozciągania się. Po 2009 roku producent wprowadził turbodoładowanie i wtrysk bezpośredni. O LPG można zatem zapomnieć. Na szczęście jednostki te nie sprawiają większych problemów eksploatacyjnych. Także wszystkie diesle są niezwodne, ale trzeba pamiętać, że obligatoryjnie były wyposażone w filtr cząstek stałych, który z natury rzeczy nie lubi eksploatacji w mieście. Na szczęście nie jest przesadnie uciążliwy. W razie potrzeby da się go regenerować za niespełna 1000 zł, co wydłuża jego żywotność o ponad 50 tys. km.

Bardzo trwałe są natomiast dwumasowe koła zamachowe (koszt wymiany kompletnego sprzęgła to ok. 3500 zł). Po 2009 roku w gamie pojawiła się nowa generacja diesli - mają łańcuch rozrzą- Bardzo dobrze wyprofilowane fotele wersji Avantgarde. Mercedes W204 jest wykonany jak Audi, a prowadzi się jak BMW. Właśnie dlatego według nas to najciekawsza propozycja w tej cenie. du od strony skrzyni biegów i układ wtryskowy Delphi (zamiast Boscha). Są niestety bardziej kapryśne od starszych. Uwaga! Wiele egzemplarzy jest wyposażonych w drogie opony typu run-flat - ich kiepski stan daje pretekst do skutecznej negocjacji ceny. Eksperci zachęcają do wnikliwej kontroli używanego Mercedesa przed zakupem. Centrala udostępnia chętnie bazy danych o historii serwisowej, a informacje pomagające ustalić prawdziwy przebieg zapisane są w kilku sterownikach, co utrudnia ich wykasowanie.

Audi A4 B8 (produkcja od 2007)

Audi konsekwentnie obstaje przy wzdłużnym umieszczeniu silnika i napędzie na przednie koła (w droższych wersjach napęd quattro), ale w tym modelu, dzięki przekonstruowaniu skrzyni biegów udało się skrócić przód samochodu. Dzięki temu nadwozie ma świetne proporcje, lepszy jest także rozkład mas. Naszym zdaniem A4 B8 ustępuje jednak Mercedesowi trwałością zawieszenia i topowych silników wysokoprężnych, choć pod względem osiągów czy kultury pracy te ostatnie wypadają doskonale.

Tego szukaj, tego unikaj

Na rynku wtórnym nie ma wielkiego wyboru. Z miażdżącą przewagą dominują diesle, a wśród nich 2.0 TDI. To całkiem niezły silnik z zasilaniem common rail - bez porównania trwalszy od pompowtryskiwaczowego poprzednika. Drugi pod względem popularności diesel 3.0 TDI ma olbrzymią siłę ciągu, ale boryka się z awariami łańcuchowego rozrządu. Przestrzegamy przed zakupem wersji z dwusprzęgłowymi skrzyniami S-Tronic - pracują fenomenalnie, ale po 200 tys. km zaczynają generować koszty. Nie polecamy także ulubionej przez Audi przekładni bezstopniowej Multitronic, która z wiekiem staje się "tykającą bombą".

BMW serii 3 E90 (lata 2005-2011)

Trzecie miejsce E90 może irytować miłośników BMW, ale taki już los samochodów skonstruowanych z myślą o niewielkiej grupie kierowców, którzy ponad funkcjonalność stawiają czystą przyjemność z jazdy. Zgodnie z tradycją "trójka" jest przyciasna, ma także niezbyt duży bagażnik z plastikową podłogą, w której nie znalazło się już miejsce na koło zapasowe - zamiast wnęki jest zestaw naprawczy. Narzekają na to miłośnicy instalacji LPG - zbiornik trzeba montować za siedzeniami. BMW E90 to samochód dla pasjonatów. Serca zwykłych klientów z powodzeniem zdobywa pozycjonowany o klasę wyżej model "5". Niezbyt dobre świadectwo serii 3 wystawiają statystyki awaryjności. Często zawodzi osprzęt silników - zwłaszcza czterocylindrowych, wysokoprężnych.

Tego szukaj, tego unikaj

Niezmiennie polecamy wersje 6-cylindrowe oraz modele z pakietem M, które mają doskonale zestrojone zawieszenie. Warto rozglądać się za modelami sprzed liftingu - mają jeszcze pośredni wtrysk paliwa (po 2008 roku wprowadzono wtrysk bezpośredni). Niezłe są także wersje z automatycznymi skrzyniami biegów ZF. Polecić można również odmiany z napędem na cztery koła. Odradzamy natomiast zakup silników benzynowych N46 oraz diesli N47, które mają łańcuchowy rozrząd zabudowany w niedostępnym miejscu - od strony skrzyni biegów.

Tekst: Jacek Ambrozik
Zdjęcia: archiwum

Porównanie Audi A4, BMW serii 3 i Mercedesa klasy C w cenach do 30 tysięcy złotych znajdziesz tutaj >>>

Porównanie Audi A4, BMW serii 3 i Mercedesa klasy C w wersjach coupe i cabrio znajdziesz tutaj >>>

Auto Moto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy