Używane Audi A4, BMW 3 i Mercedes klasy C do 30 tys. zł
W grupie popularnych, używanych modeli premium klasy średniej wskazujemy te, które wyróżniają się niezawodnością i gwarantują możliwie niskie koszty eksploatacji.
Żaden z porównywanych samochodów nie jest ani okazyjnie tani, ani ponadprzeciętnie przestronny. W tej klasie płaci się głównie za prestiżowy znaczek na masce, wysoką jakość wykończenia i przyjemność z jazdy. Prezentację najstarszych i najtańszych generacji (do 15 tys. zł) ograniczyliśmy do minimum. Są to samochody wiekowe i ich oczywiste zużycie eksploatacyjne nie pozwala się już cieszyć z ich naturalnych zalet. Dlatego też szybko przechodzimy do przedziału cenowego 15-30 tysięcy złotych, w którym bez problemu da się znaleźć dobry egzemplarz.
Modele poniżej 15 tysięcy złotych
Starszych, tanich modeli marek premium nie polecamy. Poszczególne egzemplarze mają duży przebieg i są wyeksploatowane. W rzeczywistości płacimy za wątpliwy prestiż, a nie za rzeczywistą wartość samochodu. Za podobne sumy można kupić modele marek popularnych w dużo lepszym stanie technicznym. Jeśli mimo wszystko zastanawiasz się nad wyborem jednego z poniższych aut podpowiadamy: przednionapędowe Audi nie rdzewieje. BMW ma tylny napęd i świetne 6-cylindrowe silniki. Tylnonapędowy Mercedes gwarantuje wysoki komfort.
Audi A4 B5 (produkcja 1994-2001)
Najtańsze A4 B5 można kupić już za 5 tys. zł. Najdroższe, z 2000 roku kosztują ok. 12 tys. zł. Na zdjęciu wersja sprzed liftingu, z 1997 roku za 6 tys. zł. Najlepsze silniki: 1.9 TDI, 1.8 T. Polecamy napęd quattro.
BMW serii 3 E36 (produkcja 1991-2000)
Najtańsze E36 kosztują ok. 3 tys. zł. najdroższe - ok. 15 tys. zł. Zamiast najbardziej popularnej wersji sedan (fot.) lepiej poszukać stylowego coupe. Polecane odmiany benzynowe: 318is, 323i, 328i. Nie polecamy diesli.
Mercedes klasy C W202 (produkcja 1993-2001)
Znalezienie zadbanego egzemplarza z nieśmiertelnym silnikiem 2.5 D graniczy z cudem. A to jedyna atrakcyjna propozycja. Ostatecznie można wziąć pod uwagę wersję 1.8 i montaż instalacji LPG. Ceny: 4-15 tys. zł.
Modele w cenach 15-30 tysięcy złotych
Audi A4 B6/B7 (produkcja 2000-2008)
Naszym zdaniem Audi A4 B6/B7 to najrozsądniejszy wybór. Ma młodszą, bardziej zaawansowaną technologicznie konstrukcję od BMW serii 3 E46. Góruje nad nim także obszerniejszym i skuteczniej wyciszonym wnętrzem. Główna przewaga nad Mercedesem to dla odmiany bez porównania lepsze zabezpieczenie antykorozyjne. Nad oboma rywalami Audi góruje swoim ekonomicznym i tanim w naprawach silnikiem 1.9 TDI. Oczywiście A4 nie jest samochodem bez wad. Największą z nich jest awaryjne i drogie w naprawach przednie, wielowahaczowe zawieszenie.Rywale biją go pod tym względem na głowę. Audi nie imponuje także jakością automatycznych skrzyń biegów i mocnych, 6-cylindrowych diesli.
Tego szukaj, tego unikaj
Z punktu widzenia kupującego najważniejsze jest, aby trafić egzemplarz bezwypadkowy. Tylko wtedy będzie można docenić największą zaletę modelu, czyli wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne. Jeśli chodzi o wybór silnika, polecamy jednostkę 1.9 TDI w do- Bagażnik sedna ma regularny kształt, jest głębszy niż w BMW, a zawiasy nie ograniczają go jak w Mercedesie. wolnej wersji mocy. W modelu sprzed liftingu (B6) był to podstawowy diesel. W A4 po modernizacji (B7) uzupełniał gamę. Bezwzględnie odradzamy zakup wersji z automatyczną, bezstopniową skrzynią biegów Multitronic. W egzemplarzach używanych generuje wysokie koszty.
Z rezerwą należy podchodzić do silnika 2.0 TDI PD. Nie jest tak wadliwy jak w Passatach B6, ale awarie głowicy i pompowtryskiwaczy zdarzają się często. Nie polecamy także 6-cylindrowych diesli - konkurencyjne jednostki BMW i Mercedesa są lepsze. Przed zakupem trzeba sprawdzić zawieszenie. Warto to zrobić u mechanika, który naprawia auta z grupy VW. Osoby niezorientowane w temacie mogą nie dostrzec objawów zużycia wahaczy, nie potrafią też precyzyjnie ocenić kosztów napraw. Dokładnie należy obejrzeć miskę olejową - ze względu na niski prześwit i ciężki przód wiele z nich jest pękniętych. W gamie silników benzynowych polecamy słaby, ale trwały silnik 1.6 (idealny do LPG) lub elastyczny 1.8 T.
Sytuacja rynkowa:
Audi A4 B6/B7 jest najbardziej popularnym modelem wśród wszystkich aut opisywanych w tym zestawieniu. Aż 70-procentowy udział w ogólnej liczbie ofert mają diesle. Dominują odmiany kombi. Na zakup egzemplarza sprzed liftingu (B6) w dobrym stanie trzeba wystarczy ok. 20 tys. zł. Na ładne A4 B7 - ok. 25-30 tys. zł.
BMW serii 3 E46 (produkcja 1998-2006)
Przystępne ceny egzemplarzy używanych, niezła jakość wykonania i lepsze zabezpieczenie antykorozyjne niż w przypadku Mercedesa C. Wyższe ceny części niż w przypadku Audi. Z danych katalogowych wynika, że auto gwarantuje podobną ilość miejsca dla pasażerów co rywale. W praktyce jest nieco mniej funkcjonalne. Zespół napędowy jest "wciśnięty" do przedziału pasażerskiego. Poprawia to rozkład mas, ale ogranicza ilość miejsca we wnętrzu. Podstawowe modele mają napęd tylny, topowe - na cztery koła.
Tego szukaj, tego unikaj
Najlepszym wyborem jest trzylitrowa wersja wysokoprężna. Imponuje nie tylko osiągami, ale także trwałością i dźwiękiem. Szkoda tylko, że w codziennej eksploatacji nie jest zbyt ekonomiczna. Coraz trudniej trafić na zadbany egzemplarz. Bardzo dobre są 6-cylindrowe wersje benzynowe. Nie warto natomiast łakomić się na 4-cylindrowe diesle - są oszczędne, ale awaryjne, szczególnie wersja 320d. Aby tanio jeździć BMW serii 3, najlepiej poszukać zadbanej wersji benzynowej i zlecić montaż instalacji LPG. Polecane do tego celu wersje to 4-cylindrowa 318i oraz 6-cylindrowa 325i.
Mercedes klasy C W203 (produkcja 2000-2007)
Bazowe, czterocylindrowe diesle Mercedesa C 200 CDI oraz 220 CDI nie imponują ekonomiką, a najbardziej popularne, czterocylindrowe wersje benzynowe 180 oraz 200 są wyposażone w kosztowe doładowanie mechaniczne. Długo można także dyskutować na temat jakości zabezpieczenia antykorozyjnego i niezawodności tego modelu.
Tego szukaj, tego unikaj
Ten model z czystym sumieniem polecamy osobom, które nie liczą się z każdą złotówką wydaną na stacji benzynowej i tym, które mogą sobie pozwolić na zakup topowych diesli - 270 CDI przed liftingiem i 320 CDI po liftingu. Te wersje są wyjątkowo komfortowe i idealnie nadają się na dalsze trasy. Godne polecenia są także widlaste, 6-cylindrowe wersje benzynowe. Czterocylindrowe odmiany wysokoprężne 200 CDI oraz 220 CDI z łańcuchem rozrządu są lepsze niż konkurencyjne wersje BMW, ale gorsze od 1.9 TDI z Audi (zużywają więcej paliwa, są nieco droższe w naprawach, mają problemy z klapami w kolektorach ssących). Choć teoretycznie od strony technicznej nie ma żadnych przeciwwskazań, a dobre warsztaty podejmują się tego zadania, to jednak montaż instalacji LPG w modelach benzynowych z kompresorem to proszenie się o kłopoty. Przed zakupem koniecznie trzeba sprawdzić działanie awaryjnej elektroniki pokładowej.
Tekst: Jacek Ambrozik
Zdjęcia: archiwum
Porównanie Audi A4, BMW serii 3 i Mercedesa klasy C w wersjach coupe i cabrio znajdziesz tutaj >>>