Używane 7-osobowe minivany - którego wybrać? Część 2
W naszym zestawieniu prezentujemy najciekawsze propozycje na rynku wtórnym.
Zakup samochodu wielkopojemnego to zwykle konieczność, a nie realizacja motoryzacyjnych marzeń. Dla jednych kluczowe znaczenie ma wyłącznie duży bagażnik, z dodatkowych foteli najprawdopodobniej nikt nie skorzysta. W takim wypadku dobra będzie każda z prezentowanych propozycji. Jeśli jednak na pokład będzie wsiadał komplet pasażerów, radzimy ograniczyć się wyłącznie do pełnowymiarowych minivanów. Poniżej znajdziecie drugą część naszego zestawienia.
Ford S-Max (od 2006 r.) cena od: 23 000 zł
S-Max to pierwszy van, który imponuje swoimi właściwościami jezdnymi - prowadzi się najlepiej ze wszystkich modeli w tym zestawieniu. Jest atrakcyjną alternatywą dla Forda Mondeo. Do funkcjonalności S-Maxa nie mamy żadnych zastrzeżeń, choć oczywiście, jeśli ktoś szuka auta z dużym bagażnikiem powinien wybrać po spokrewniony konstrukcyjnie, ale wyraźnie większy w tylnej części model Galaxy. Najtańsze wersje mają pod maską fordowski silnik 1.8 TDCi. Jest trwały, nie ma filtra cząstek stałych, ale okazuje się zbyt słaby do tego modelu. Polecamy optymalną, wysokoprężną wersję 2.0 TDCi. To konstrukcja Peugeota. Pracuje kulturalnie, jest ekonomiczna i trwała.
Opel Zafira II (od 2005 r.) cena od: 18 000 zł
Opel Zafira to mistrz funkcjonalności. Wszystkie wersje mają 7 miejsc siedzących. Auto jest kompaktowym vanem, ale system aranżacji Flex7 budzi najwyższe uznanie. Dwa fotele w trzecim rzędzie chowają się w podłogę nie ograniczając pojemności bagażnika. Kanapę (rząd drugi) można składać lub przesuwać. To idealny samochód dla rodziny, która dodatkowe dwa miejsca w aucie potrzebuje tylko na specjalne okazje, a na co dzień korzysta z pięciu miejsc i pokaźnego bagażnika. Polecamy diesla 1.9 CDTI. To doskonała, wysokoprężna konstrukcja Fiata, która jest trwała, tania w serwisowaniu, oszczędna i wystarczająco dynamiczna (najlepiej w wersji 120 KM).
Renault Grand Scenic (2004-2009) cena od: 10 000 zł
Pierwsza generacja Scenika była w Polsce rynkowym hitem, choć oferowano ją tylko w jednej, pięciomiejscowej wersji. Scenic numer 2 prezentowany na zdjęciach produkowany był także jako 7-miejscowy, wydłużony model Grand (na zdjęciach). Małe foteliki chowają się w podłodze bagażnika i nie zajmują zbyt wiele miejsca. Od biedy usiądą na nich nawet osoby dorosłe. Pojemność bagażnika nie odbiega specjalnie od poziomu Citroena C4 Picasso. Osobom, które obawiają się problemów eksploatacyjnych polecamy wersje benzynowe - najlepiej 1.6 16V. Uwaga - ten samochód ma plastikową podłogę bagażnika, co podnosi o ok. 200 zł koszt montażu zbiornika na LPG. Popularne diesle 1.5 dCi oraz 1.9 dCi są dość awaryjne, a jeśli mają już spory przebieg, ich naprawy kosztują krocie. Godny polecenia jest dopiero topowy, drogi diesel 2.0 dCi.
Renault Grand Espace (2002-2014) cena od: 15 000 zł
Renault Espace to najbardziej zasłużona europejska konstrukcja w tym zestawieniu. Pierwsza generacja modelu zadebiutowała w 1984 roku. Model prezentowany na zdjęciach to już Espace IV. Ze względu na olbrzymi popyt auto było produkowane od 2002 r. bez większych modyfikacji. Samochód gwarantuje bardzo wysoki komfort jazdy. Na jego zakup decydują się nie tylko ojcowie licznych rodzin, ale także osoby, które systematycznie pokonują dalekie trasy. Wzorowe wyciszenie kabiny, dobre osiągi i wygodna pozycja za kierownicą redukują zmęczenie do minimum. Atutem konstrukcji, oprócz praktycznego wnętrza (do wyboru wersja krótka oraz wydłużona Grand), są wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne (większa część poszycia jest z laminatu) oraz wyjątkowa sztywność. Samochód mimo dużej powierzchni okien świetnie wypada w testach zderzeniowych. Piętą achillesową modelu są problemy z elektroniką pokładową. Zapalone kontrolki ostrzegawcze nie zawsze muszą oznaczać jakieś problemy - ten typ tak ma. W gamie silników polecamy wolnossącą wersję benzynową V6 oraz diesle 2.0 dCi.
VW Touran (2003-2010) cena od: 20 000 zł
Dwa dodatkowe miejsca po wyjęciu spod podłogi bagażnika tworzą niewielką ławeczkę. Samochód pod każdym względem jest typowym przeciętniakiem, ale i tak cieszył się olbrzymią popularnością - jak to Volkswagen. Na plus można zaliczyć mu doskonałą kalibrację zawieszenia i układów kontroli trakcji. Z gamy silników polecamy starego diesla 1.9 TDI PD. Nowsze - 2.0 TDI PD są awaryjne i kosztowne w naprawach. Godny zainteresowania jest także podstawowy silnik benzynowy 1.6 8V o mocy 102 KM. Ma słabe osiągi, ale okazuje się trwały. Dobrze współpracuje z instalacjami gazowymi. Popularne silniki 1.4 TSI mają bezpośredni wtrysk benzyny. Naszym zdaniem akurat ten model niewarty jest swojej ceny. Wyjątkiem są egzemplarze krajowe w idealnym stanie z pełną dokumentacją serwisową.
Podsumowanie
Jeśli ktoś rzeczywiście potrzebuje samochodu z siedmioma fotelami nie powinien iść na kompromis, tylko wybrać dużego vana. Najtańszy będzie Chrysler Voyager z benzynowym silnikiem i instalacją LPG. Jeśli budżet pozwala na zakup auta droższego i młodszego warto sięgnąć po Renault Espace lub Citroena C8. Tym, którzy chcą mieć dwa dodatkowe miejsca "na wszelki wypadek" polecamy Opla Zafirę 1.9 CDTI, albo Citroena C4 Grand Picasso. Opel jest ekonomiczny, Citroenem przyjemnie się jeździ.
Tekst: Jacek Ambrozik
Zdjęcia: archiwum