Używane 7-osobowe minivany - którego wybrać? Część 1

W naszym zestawieniu prezentujemy najciekawsze propozycje na rynku wtórnym.

W naszym zestawieniu prezentujemy najciekawsze propozycje na rynku wtórnym.

Zakup samochodu wielkopojemnego to zwykle konieczność, a nie realizacja motoryzacyjnych marzeń. Dla jednych kluczowe znaczenie ma wyłącznie duży bagażnik, z dodatkowych foteli najprawdopodobniej nikt nie skorzysta. W takim wypadku dobra będzie każda z prezentowanych propozycji. Jeśli jednak na pokład będzie wsiadał komplet pasażerów, radzimy ograniczyć się wyłącznie do pełnowymiarowych minivanów, takich jak Chrysler Voyager, Citroen C8, Ford Galaxy (I, II) i Renault Espace. Tylko w tych samochodach 7 osób usiądzie w miarę wygodnie i jeszcze zostanie trochę miejsca na bagaż.

Reklama

Cena zakupu i napraw

Moda na minivany przeminęła i dzięki temu ich ceny na rynku wtórnym są dość przystępne. Inaczej sprawa przedstawia się z kosztami serwisowania. Teoretycznie bazują na popularnych modelach klas kompaktowej i średniej (za wyjątkiem Chryslera Voyagera), więc z dostępnością części nie ma większego problemu. Ale z samymi naprawami już jest - ze względu na ciasną zabudowę zespołu napędowego koszty takich czynności jak wymiana uszczelki pod głowicą, wymiana rozrządu, regeneracja wtryskiwaczy czy wymiana sprzęgła są wyższe średnio o 20 procent.

Zużycie paliwa

Wyższe w porównaniu do modeli typowo osobowych jest także zużycie paliwa. Wynika ono z większej masy samochodu oraz gorszej aerodynamiki. Dla przykładu: Renault Megane 5d 1.6 16V waży ok. 1155 kg, a Scenic 1.6 16V o 165 kg więcej i "kosztuje" to dodatkowy litr benzyny na każde 100 km. W przypadku Laguny 2.0 dCi oraz Grand Espace 2.0 dCi różnica masy wynosi 370 kg, co przekłada się na wzrost zużycia paliwa o 1,5 l/100 km! Oto 9 popularnych minivanów, a także coś ekstra - samochody z zupełnie innych segmentów, którymi także da się przewieźć 7 osób.

Chrysler Grand Voyager (2001-2008) cena od: 13 000 zł

Chrysler Voyager jest jedną z najtańszych propozycji w tym zestawieniu, ale za swoją niewygórowaną cenę oferuje naprawdę wiele. Jego główne atuty to obszerne wnętrze, przyzwoite zabezpieczenie antykorozyjne, trwałe zawieszenie, żywotne silniki benzynowe. Opcjonalny system chowania foteli w podłodze Stow’n Go nie ma sobie równych. Do wyboru: dwie długości nadwozia oraz kilka różnych konfiguracji foteli (m.in. 2+3+3 oraz 2+2+3). Polecamy bardzo trwałe wersje benzynowe (nieźle tolerują LPG, choć jest problem z tym, gdzie zmieścić zbiornik). Całkiem dobre są także diesle CRD - 2.5 oraz 2.8. Niestety, ich niskie katalogowe zużycie paliwa (7,7 l/100 km) ma się nijak do rzeczywistości (10-11 l/100 km).

Citroen Grand C4 Picasso (2006-2013) cena od: 23 000 zł

Dwa dodatkowe tylne fotele w wersji Grand to propozycja wyłącznie dla dzieci - spełniają swoją rolę tylko na krótkich trasach. Naszym zdaniem ten model zasługuje na uwagę ze względu na bogate wyposażenie, dobrze wyciszone wnętrze i świetne silniki wysokoprężne. Samochód jest wzorowo zabezpieczony przed korozją, ale jakość montażu poszczególnych elementów jest tylko przeciętna. Użytkownicy narzekają na boczne szyby, które skrzypią podczas otwierania, słabą wydajność klimatyzacji (nadwozie jest ponadprzeciętnie przeszklone i latem bardzo się nagrzewa) i bardzo nieprecyzyjnie pracujący lewarek zmiany biegów. Ciekawostka: prezentowany model Grand C4 Picasso debiutował wcześniej niż wersja krótka.

Citroen C8 (2002-2010) cena od: 14 000 zł

W niektórych wersjach Citroen C8 mieści nawet 8 osób (2+3+3)! To bardzo wygodny i wyjątkowo przestronny model. Zadebiutował w roku 2002, jako owoc wspólnego projektu francuskiej grupy PSA i włoskiego Fiata. Równolegle zaprezentowano 3 bliźniacze konstrukcje: Fiata Ulysse, Lancię Phedrę oraz Peugeota 807, ale to właśnie Citroen i Peugeot są najbardziej popularne na rynku. W przeciwieństwie do "hydraulicznych" modeli C5 i C6, Citroen C8 ma tradycyjne, mechaniczne zawieszenie. Jest wyjątkowo proste konstrukcyjnie, trwałe i tanie w naprawach. Złego słowa nie można także powiedzieć o silnikach wysokoprężnych. Słabym punktem są filtry cząstek stałych - nie sprawdzają się podczas eksploatacji w mieście - duża liczba egzemplarzy ma już usunięty ten układ. Przed zakupem koniecznie należy sprawdzić stan przesuwnych drzwi bocznych oraz działanie elektroniki pokładowej. Normą w bezwypadkowych egzemplarzach jest... pęknięta przednia szyba - to efekt przeciętnej sztywności nadwozia. Ze względu na niewielką popularność, używanego C8 można kupić w idealnym stanie i w okazyjnej cenie.

Ford Galaxy I FL (2000-2005) cena od: 11 000 zł

Ford Galaxy I jest krewniakiem konstrukcyjnym VW Sharana I oraz Seata Alhambry I. Wszystkie wersje mają homologację na 7 osób, ale nie wszystkie egzemplarze są wyposażone w 7 niezależnych foteli. Brakujące dwa można w razie potrzeby dokupić na rynku wtórnym (250-300 zł za sztukę). Do ostatniego rzędu wsiada się niezbyt wygodnie, ale komfort jazdy jest już całkiem przyzwoity. Statystyki awaryjności nie są zbyt przyjazne dla tego modelu. Nie należy się tym przejmować. Olbrzymia popularność "trojaczków" na rynku sprawia, że serwisowanie i zakup części nie stanowią żadnego problemu. Najlepsza jednostka napędowa to oczywiście silnik 1.9 TDI zapożyczony z Volkswagena. Wersja mocy jest nieistotna - polecamy wszystkie. Typową usterką diesli jest awaria niezależnego układu dogrzewania paliwa.

Tekst: Jacek Ambrozik
Zdjęcia: archiwum

Drugą część tego zestawienia znajdziesz tutaj >>>

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy