Używana Toyota Land Cruiser J9 (1996-2002)
Uniwersalność: to za sprawą tej cechy Land Cruiser J9 jest poszukiwany na rynku wtórnym. Poradzi on sobie w terenie, na trasie i w mieście.
Od momentu prezentacji ta generacja terenowej Toyoty zdobywała mnóstwo pochwał za udane łączenie sprzeczności. Dzięki konstrukcji i bardzo sprawnemu napędowi auto nie boi się nawet cięższego terenu. Na asfalcie sprawdza się nie gorzej niż wiele SUV-ów o budowie bliższej autom osobowym.
Prosto i pewnie
Wnętrze zdradza wiek konstrukcji, jednak pasuje do charakteru auta. Użytkownicy narzekają na skrzypienie jakie zaczyna wydawać z siebie z czasem deska rozdzielcza. Miejsca w kabinie jest bardzo dużo zarówno z przodu, jak i z tyłu niezależnie od wersji. Większość egzemplarzy na rynku wtórnym ma bogate wyposażenie, z reguły na pokładzie jest "elektryka" i klimatyzacja. Sporo ma też skórzaną tapicerkę czy podgrzewane fotele. W aucie nie ma filtra kabinowego - może się to okazać uciążliwe dla alergików.
Niezależnie od podłoża Land Cruiser prowadzi się bardzo pewnie, co zawdzięcza stałemu napędowi obu osi. Kierowca może zblokować centralny mechanizm różnicowy, włączyć reduktor, a w wielu egzemplarzach także blokadę tylną. Toyota zaleca częstą wymianę olejów w mostach, skrzyni biegów i skrzyni rozdzielczej (maks. co 30-40 tys. km). Warto obejrzeć uszczelniacze skrzyni rozdzielczej; nie są zbyt trwałe, ale ich wymiana jest bardzo prosta, a same uszczelniacze niedrogie. Nie zaniedbujmy tego, bo większy ubytek oleju w skrzyni rozdzielczej może spowodować bardzo kosztowną awarię.
W Land Cruiserze serii J9 na rynku europejskim spotkamy trzy jednostki napędowe. Najczęściej będzie to turbodiesel 3.0/125 KM - trwała konstrukcja zapewniająca zupełnie wystarczające osiągi i zużycie paliwa na poziomie 11 l/100 km. Trzeba jedynie uważać na głowice tych silników, gdyż zdarzają się przypadki ich przegrzania. Nowocześniejszy diesel D4-D zastąpił starszą jednostkę w 2000 roku, ma on taka samą pojemność, ale większą moc (163 KM) i moment obrotowy. Wprawdzie zużywa on o litr paliwa mniej, ale jego użytkownicy powinni być przygotowani na kosztowną wymianę wtryskiwaczy.
Pod względem kultury pracy diesle nie mogą się równać z benzynowym silnikiem 3.4 V6 . Ta jednostka zapewnia bardzo dobre osiągi, jest też bardzo trwała, ale jej spalanie to nawet 17-18 l/100 km (z automatem). Decydując się na zasilanie gazem trzeba zamontować najwyższej klasy instalację i dbać o regularną regulację zaworów. Wszystkie silniki łączono zarówno z czterobiegowymi automatami, jak i z manualnymi skrzyniami 5-biegowymi.
Tanio, czyli drogo
Zawieszenie oparte na sprężynach śrubowych jest dosyć komfortowe i co najważniejsze bardzo trwałe. Land Cruiser świetnie sprawdza się również jako holownik (może ciągnąć nawet 2800 kg). W autach wyposażonych w hak trzeba jednak zwrócić szczególna uwagę na stan tylnego zawieszenia.
Pomimo wysokiej ogólnej niezawodności Land Cruiser jest dosyć drogi w utrzymaniu. Sporym kosztem jest ogumienie. Pamiętać trzeba, że ze względu na stały napęd 4x4 auto wymaga czterech identycznych opon. Do tego trzeba dbać o identyczne ciśnienie i ich równomierne zużycie.
Land Cruiser J9 to pojazd niezwykle poszukiwany, z czego korzystają handlarze. Nie należy absolutnie obwiać się egzemplarzy przygotowanych do jazdy w terenie czy dalszych wypraw. Z reguły są to auta dużo bardziej zadbane i lepiej serwisowane od tych poruszających się tylko po asfalcie. Tacy właściciele bardziej dbają o stan podzespołów mechanicznych, a wyposażenie można odsprzedać. Nie wierzmy zapewnieniom z ogłoszeń "auto nie używane w terenie".
Land Cruiser J9 to doskonała propozycja dla ceniących sobie aktywny wypoczynek. Dzielnie radzi sobie w terenie, a jednocześnie bardzo dobrze nadaje się do jazdy na co dzień. W przeciwieństwie do wielu konkurentów nawet w mieście czuje się doskonale. Nie warto oszczędzać na jego serwisowaniu - nie jest ono tanie, ale ewentualne naprawy mogą być nieporównywalnie droższe.
Toyota Land Cruiser J9: historia modelu
1996: Land Cruiser J90 zastępuję serię J70. Seria J70 "heavy duty" pozostaje w produkcji do dzisiaj.
1999: Drobny lifting nadwozia.
2000: Nowoczesny diesel D-4D zastępuje klasycznego turbodiesla.
2002: Nowy model - Land Cruiser J120.
Oznaczenia fabryczne modelu:
J90 - 3-drzw., J95 - 5-drzw.
KZJ/KDJ90 lub 95 - silnik Diesla
VZJ90 lub 95 - silnik benzynowy
Toyota Land Cruiser J9: typowe usterki i problemy
- Wybite, bujające zawieszenie wymaga wymiany elementów gumowo-metalowych. Polecamy tuleje poliuretanowe.
- Zużyte wtryskiwacze w silniku 3.0 D-4D.
- Zatarte wałki wyrównoważające w dieslu 3.0 TD.
- Przegrzanie silnika 3.0 TD może spowodować pęknięcie głowicy.
- Blokada tylnego mostu nie załączy się, jeśli od dawna była nieużywana.
- Korozja ramy to często skutek zaniedbań właściciela w płukaniu podwozia po jeździe terenowej.
Toyota Land Cruiser J9: warto poszukać
- Samochodów z podstawowymi modyfikacjami terenowymi.
- Wersji krótkiej, jeśli planujemy wykorzystywać ją rekreacyjnie. Będzie dużo tańsza.
Toyota Land Cruiser J9: tego unikaj
- Samochodów, które pokonały duży przebieg na LPG.
- Egzemplarzy, które mają różne opony na dwóch osiach.
- Aut przerobionych z wersji do ruchu lewostronnego.
Tekst i zdjęcia: Rafał Andrzejewski