Używana Toyota Land Cruiser J9 (1996-2002)

Uniwersalność: to za sprawą tej cechy Land Cruiser J9 jest poszukiwany na rynku wtórnym. Poradzi on sobie w terenie, na trasie i w mieście.

Chociaż trzylitrowy silnik Diesla nie zużywa dużo paliwa, koszty utrzymania auta są wysokie.
Chociaż trzylitrowy silnik Diesla nie zużywa dużo paliwa, koszty utrzymania auta są wysokie.Motor
Widać, że tablica przyrządów pochodzi z połowy lat 90., ale za to jest odporna na zużycie i zabrudzenie. Po stanie kierownicy nie da się stwierdzić, jaki przebieg ma samochód – wiele obszyto od nowa.Motor

Od momentu prezentacji ta generacja terenowej Toyoty zdobywała mnóstwo pochwał za udane łączenie sprzeczności. Dzięki konstrukcji i bardzo sprawnemu napędowi auto nie boi się nawet cięższego terenu. Na asfalcie sprawdza się nie gorzej niż wiele SUV-ów o budowie bliższej autom osobowym.

Prosto i pewnie

Wnętrze zdradza wiek konstrukcji, jednak pasuje do charakteru auta. Użytkownicy narzekają na skrzypienie jakie zaczyna wydawać z siebie z czasem deska rozdzielcza. Miejsca w kabinie jest bardzo dużo zarówno z przodu, jak i z tyłu niezależnie od wersji. Większość egzemplarzy na rynku wtórnym ma bogate wyposażenie, z reguły na pokładzie jest "elektryka" i klimatyzacja. Sporo ma też skórzaną tapicerkę czy podgrzewane fotele. W aucie nie ma filtra kabinowego - może się to okazać uciążliwe dla alergików.

Niezależnie od podłoża Land Cruiser prowadzi się bardzo pewnie, co zawdzięcza stałemu napędowi obu osi. Kierowca może zblokować centralny mechanizm różnicowy, włączyć reduktor, a w wielu egzemplarzach także blokadę tylną. Toyota zaleca częstą wymianę olejów w mostach, skrzyni biegów i skrzyni rozdzielczej (maks. co 30-40 tys. km). Warto obejrzeć uszczelniacze skrzyni rozdzielczej; nie są zbyt trwałe, ale ich wymiana jest bardzo prosta, a same uszczelniacze niedrogie. Nie zaniedbujmy tego, bo większy ubytek oleju w skrzyni rozdzielczej może spowodować bardzo kosztowną awarię.

W Land Cruiserze serii J9 na rynku europejskim spotkamy trzy jednostki napędowe. Najczęściej będzie to turbodiesel 3.0/125 KM - trwała konstrukcja zapewniająca zupełnie wystarczające osiągi i zużycie paliwa na poziomie 11 l/100 km. Trzeba jedynie uważać na głowice tych silników, gdyż zdarzają się przypadki ich przegrzania. Nowocześniejszy diesel D4-D zastąpił starszą jednostkę w 2000 roku, ma on taka samą pojemność, ale większą moc (163 KM) i moment obrotowy. Wprawdzie zużywa on o litr paliwa mniej, ale jego użytkownicy powinni być przygotowani na kosztowną wymianę wtryskiwaczy.

Toyota Land Cruiser J9 (1996-2002)

Używana Toyota Land Cruiser J9 (1996-2002) - czytaj więcej

Toyota Land Cruiser J120Toyota
Chociaż trzylitrowy silnik Diesla nie zużywa dużo paliwa, koszty utrzymania auta są wysokie.Motor
Duży prześwit, duże koła i skuteczny napęd. Nawet ciężki teren nie stanowi problemu. Problem to raczej zakup zadbanego auta.Motor
Mnóstwo miejsca niezależnie od typu nadwozia.Motor
Mniejsza dźwignia załącza reduktor. Napęd 4x4 jest stały.Motor
Blokada tylnego mostu przyda się w ekstremalnych warunkach.Motor
Widać, że tablica przyrządów pochodzi z połowy lat 90., ale za to jest odporna na zużycie i zabrudzenie. Po stanie kierownicy nie da się stwierdzić, jaki przebieg ma samochód – wiele obszyto od nowa.Motor
Luzy w układzie napędowym - przy większych przebiegach, podczas zmiany biegów, mogą być zauważalne lekkie stuknięcia (po puszczeniu sprzęgła). Jest to wynik luzów w układzie napędowym.Motor
Odmiana 5-drzwiowa zmieści aż 745 l. Trzydrzwiowa – o 300 litrów mniej.Motor
W Polsce wersja pięciodrzwiowa (J95) jest popularniejsza od trzydrzwiowej. Na Zachodzie proporcje są mniej więcej równe.Motor
Problemy ze wspomaganiem dotykają zarówno samej przekładni jak i pompy wspomagania. W przypadku przekładni wystarcza regeneracja, ale pompę często trzeba wymienić na nową.Motor
Turbodiesel 3.0 to bez wątpienia najpopularniejszy silnik.Motor

Pod względem kultury pracy diesle nie mogą się równać z benzynowym silnikiem 3.4 V6 . Ta jednostka zapewnia bardzo dobre osiągi, jest też bardzo trwała, ale jej spalanie to nawet 17-18 l/100 km (z automatem). Decydując się na zasilanie gazem trzeba zamontować najwyższej klasy instalację i dbać o regularną regulację zaworów. Wszystkie silniki łączono zarówno z czterobiegowymi automatami, jak i z manualnymi skrzyniami 5-biegowymi.

Tanio, czyli drogo

Zawieszenie oparte na sprężynach śrubowych jest dosyć komfortowe i co najważniejsze bardzo trwałe. Land Cruiser świetnie sprawdza się również jako holownik (może ciągnąć nawet 2800 kg). W autach wyposażonych w hak trzeba jednak zwrócić szczególna uwagę na stan tylnego zawieszenia.

Pomimo wysokiej ogólnej niezawodności Land Cruiser jest dosyć drogi w utrzymaniu. Sporym kosztem jest ogumienie. Pamiętać trzeba, że ze względu na stały napęd 4x4 auto wymaga czterech identycznych opon. Do tego trzeba dbać o identyczne ciśnienie i ich równomierne zużycie.

Land Cruiser J9 to pojazd niezwykle poszukiwany, z czego korzystają handlarze. Nie należy absolutnie obwiać się egzemplarzy przygotowanych do jazdy w terenie czy dalszych wypraw. Z reguły są to auta dużo bardziej zadbane i lepiej serwisowane od tych poruszających się tylko po asfalcie. Tacy właściciele bardziej dbają o stan podzespołów mechanicznych, a wyposażenie można odsprzedać. Nie wierzmy zapewnieniom z ogłoszeń "auto nie używane w terenie".

Toyota Land Cruiser J9 (1996-2002) - podsumowanie

Land Cruiser J9 to doskonała propozycja dla ceniących sobie aktywny wypoczynek. Dzielnie radzi sobie w terenie, a jednocześnie bardzo dobrze nadaje się do jazdy na co dzień. W przeciwieństwie do wielu konkurentów nawet w mieście czuje się doskonale. Nie warto oszczędzać na jego serwisowaniu - nie jest ono tanie, ale ewentualne naprawy mogą być nieporównywalnie droższe.

Toyota Land Cruiser J9: historia modelu1996: Land Cruiser J90 zastępuję serię J70. Seria J70 "heavy duty" pozostaje w produkcji do dzisiaj.1999: Drobny lifting nadwozia.2000: Nowoczesny diesel D-4D zastępuje klasycznego turbodiesla.2002: Nowy model - Land Cruiser J120.Oznaczenia fabryczne modelu:J90 - 3-drzw., J95 - 5-drzw.KZJ/KDJ90 lub 95 - silnik DieslaVZJ90 lub 95 - silnik benzynowy

Toyota Land Cruiser J9: typowe usterki i problemy

  • Wybite, bujające zawieszenie wymaga wymiany elementów gumowo-metalowych. Polecamy tuleje poliuretanowe.
  • Zużyte wtryskiwacze w silniku 3.0 D-4D.
  • Zatarte wałki wyrównoważające w dieslu 3.0 TD.
  • Przegrzanie silnika 3.0 TD może spowodować pęknięcie głowicy.
  • Blokada tylnego mostu nie załączy się, jeśli od dawna była nieużywana.
  • Korozja ramy to często skutek zaniedbań właściciela w płukaniu podwozia po jeździe terenowej.

Toyota Land Cruiser J9: warto poszukać

  • Samochodów z podstawowymi modyfikacjami terenowymi.
  • Wersji krótkiej, jeśli planujemy wykorzystywać ją rekreacyjnie. Będzie dużo tańsza.

Toyota Land Cruiser J9: tego unikaj

  • Samochodów, które pokonały duży przebieg na LPG.
  • Egzemplarzy, które mają różne opony na dwóch osiach.
  • Aut przerobionych z wersji do ruchu lewostronnego.
Wersja
3.4 V6
3.0 TD
3.0 D-4D
Silnik
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
3378 cm3
2982 cm3
2982 cm3
Układ cylindrów/zawory
V6/24
R4/8
R4/16
Moc maksymalna
178 KM
125 KM
163 KM
Maksymalny moment obrotowy
303 Nm
295 Nm
343 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
180 km/h
160 km/h
175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,4 s
14,0 s
12,8 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
14,4
11,0
10,3

Tekst i zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas