Używana Toyota Avensis III (2008-)

Niedawnym liftingiem wydłużono cykl życia tego znanego już od 2008 roku pojazdu. Czy jako używany spełnia on oczekiwania dotyczące niezawodności?

 Wiele osób chwali sobie Avensisa za duży zasięg w trasie. Przejechanie dieslem 1000 km bez tankowania nie stanowi problemu.
Wiele osób chwali sobie Avensisa za duży zasięg w trasie. Przejechanie dieslem 1000 km bez tankowania nie stanowi problemu.Motor

TOYOTA AVENSIS IIIw produkcji: od 2008 r.ceny: od 33 000 zł* * najniższa cena w ogłoszeniach; w tabelce z cenami podano wartości średnie dla danych roczników

Już od lat 90. Avensis prezentuje średni poziom w klasie średniej: nie jest ani największy, ani najbardziej przestronny, ani najszybszy, ani najoszczędniejszy. Jednak renoma marki Toyota i wysoki poziom niezawodności zbudowały mu stałą grupę klientów, zarówno prywatnych, jak i firmowych.

Pierwsza generacja była znakomita, druga - popsuła nieco reputację ze względu na awaryjność wczesnych egzemplarzy i usterkowe diesle z wersji po liftingu. Jak na tym tle wypada siedmioletni już Avensis III?

W trasę bez obaw

Jeśli ktoś przesiądzie się z Avensisa II na Avensisa III, to z pewnością doceni pracę, jaką wykonano, by polepszyć własności jezdne.

Samochód faktycznie słucha się kierowcy, znacznie lepiej niż Avensis II (który słabo reagował na ruch kierownicą) i można bezpiecznie pokonywać nim długie zakręty z dużymi prędkościami, bo nie pochyla się aż tak silnie. Z przodu zastosowano, tak jak w poprzednim modelu, kolumny McPhersona, z tyłu zawieszenie wielowahaczowe - różni się zestrojeniem.

Klimatyzacja automatyczna oferowana była w standardzie już w drugiej (licząc od najuboższej) wersji wyposażenia Sol. Nawigacja z dużym ekranem to element seryjnej specyfikacji odmiany Prestige. W Avensisie rozczarowuje niska odporność plastików na zarysowania.Motor

Z pewnością dobre wrażenie z jazdy psują niezbyt wygodne, małe fotele przednie. W dodatku nawet w samochodach z przebiegiem 50-60 tys. km widać już ślady zużycia płóciennej tapicerki, tzn. fałduje się ona na siedzisku, potem także przeciera po bokach. Kąt pochylenia oparcia reguluje się skokowo, dźwignią - to archaiczne rozwiązanie, ale typowe dla samochodów marek japońskich (nawet, gdy powstają w Europie, jak Avensis - w Wielkiej Brytanii).

Skórzana tapicerka to jeden z elementów wyposażenia standardowego wersji Prestige. Na fotelach z obiciem tekstylnym ślady zużycia pojawiają się już po 30 tys. km: fałduje się materiał siedziska. Tylna kanapa zużywa się dużo wolniej. I z przodu, i z tyłu problemem jest krótkie siedzisko.Motor

Jeśli chodzi o wymiary wnętrza, także wypadają przeciętnie na tle klasowych rywali. Najmocniejszy punkt Avensisa to wysokość wnętrza z przodu (101 cm - o 5 cm więcej niż np. w Oplu Insigni), najsłabszy - wąskie wnętrze z przodu. Ma 136 cm, a np. Mazda 6 - 144 cm.

Niestety, nie udało się pozbyć problemu rysujących się plastików. Konsola środkowa i okolice stacyjki przeważnie wyglądają, jakby ktoś je czymś dźgał, w rzeczywistości wystarczy zawadzić kluczykiem lub np. suwakiem, żeby zostawić nieusuwalną rysę.

SEDAN - długość: 470 cm, szerokość: 181 cm, wysokość: 148 cm, rozstaw osi: 270 cm KOMBI - długość: 477 cm, szerokość: 181 cm, wysokość: 148 cm, rozstaw osi: 270 cmMotor

Avensis ma tylko koło zapasowe typu dojazdowego, za to bagażnik kombi imponuje pojemnością 545 l. Niestety, z oferty wycofano popularnego w Polsce liftbacka: zostały sedan i kombi.

1. SEDAN: pojemność 510 litrów, duży otwór załadunkowy. Nadkola istotnie zmniejszają powierzchnię użyteczną bagażnika. 2. KOMBI: 545-1610 l to pojemność przestrzeni bagażowej. Pod podłogą umieszczono dwudzielny schowek.Motor

Nie rdzewieje, ale się rysuje

To stały problem nowoczesnych samochodów: oszczędności w procesie lakierowania prowadzą do szybkiego powstawania rys i łuszczenia się lakieru w newralgicznych miejscach, np. w okolicach tylnych nadkoli, gdzie lakier jest narażony na uderzenia ziaren piasku spod kół.

Jest natomiast inny problem, który zgłaszają użytkownicy: niedostateczna sztywność nadwozia. Objawia się to postukiwaniem drzwi podczas jazdy, czasem także zapala się kontrolka otwartej klapy bagażnika, a w ekstremalnych przypadkach może nawet pęknąć przednia szyba (np. przy bardzo gwałtownej zmianie temperatury).

W gamie silników znalazły się same 4-cylindrowe jednostki napędowe - benzynowe ze zmiennymi fazami rozrządu i wzniosem zaworów (Valvematic) oraz diesle o pojemności 2,0 i 2,2 l.

W silnikach benzynowych zrezygnowano z bezpośredniego wtrysku paliwa. W Avensisie II występował on w wersji dwulitrowej i w 2.4. Avensis III już go nie ma, co ucięło problemy z dymieniem i niską trwałością katalizatora.

Bardzo nieliczni użytkownicy zdecydowali się na przeróbkę Avensisa na zasilanie gazem. Przeważnie nie są zadowoleni - mimo braku doładowania, silniki są skomplikowane i urządzenia sterujące wtryskiem gazu niezbyt dobrze się z nimi "dogadują".

Dobrze oceniana jest natomiast skrzynia bezstopniowa Multidrive S, która występuje w połączeniu z silnikami benzynowymi 1.8 i 2.0. Trzeba się nauczyć jazdy z taką przekładnią, ale gdy już opanuje się tę umiejętność, doceni się brak szarpania (napęd przekazywany jest w trybie ciągłym). W dieslu 2.2 stosowano standardowy "automat".

Natomiast słaby punkt silnika 1.8 to pompa cieczy chłodzącej. Jest napędzana paskiem wieloklinowym.

Samochody po flotach przeważnie od nowości jeździły na oleju półsyntetycznym 10W40, bo tak było taniej. Nie stwierdzono negatywnych skutków jego stosowania, ale użytkownicy prywatni często przechodzą na syntetyczny 5W30.

Wysokie nadwozie zapewnia dużo miejsca na głowy, ale szyby są dużo mniejsze niż w poprzedniej generacji (a widoczność – gorsza).Motor

Co z tymi dieslami?

Poprzedni model miał problem z osiadającymi tulejami cylindrów i zużywaniem płynu chłodniczego. W Avensisie III ta usterka już nie występuje. Do wielkiej rzadkości należy też przedwczesne zużycie wtryskiwaczy common rail (piezoelektrycznych) - są samochody, które przejechały już 300 tys. km na fabrycznym komplecie.

Do 2010 r. stosowano diesla 126-konnego, który na polski rynek nie miał filtra cząstek stałych. Zmodernizowaną wersję 124-konną z DPF-em przedstawiono jako "model roku 2011". Niezmieniony pozostał wariant 2.2 (150-177 KM).

Wszystkie silniki łączy bardzo drogi osprzęt, a dodatkowo 2.2 w swojej najmocniejszej wersji zużywa nawet 9 l/100 km. Wszystkie diesle mają łańcuch rozrządu.

Samochody ze skrzynią manualną wymagają częstej zmiany oleju w tym podzespole. Mnożą się przypadki uszkodzeń skrzyń po 200-250 tys. km. Wtedy często okazuje się, że w ASO pobierano opłatę za wymianę, ale... nic nie robiono.

Avensisa III da się kupić za 40 tys. zł. Ale będzie to auto po flocie. Prywatni właściciele żądają o 5 tys. zł więcej.

 
1.6 Valvematic
1.8 Valvematic
2.0 Valvematic
2.0 D-4D
2.0 D-4D
2.2 D-4D
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1598 cm3
1798 cm3
1987 cm3
1998 cm3
1998 cm3
2231 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
132 KM/6400
147 KM/6400
152 KM/6200
124 KM/3600
126 KM/3600
150 KM/3600
Maksymalny moment obrotowy
160 Nm/4400
180 Nm/4000
196 Nm/4000
310 Nm/1600
310 Nm/1800
340 Nm/2000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
200 km/h
200 km/h
205 km/h
200 km/h
200 km/h
210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,4 s
9,4 s
9,0 s
9,8 s
9,7 s
8,9 s
Średnie zużycie paliwa
6,5 l/100 km
6,5 l/100 km
6,9 l/100 km
4,6 l/100 km
5,4 l/100 km
5,4 l/100 km

TOYOTA AVENSIS III: HISTORIA MODELU

Avensis 2015Motor

2008: prezentacja Avensisa trzeciej generacji2009: rozpoczęcie sprzedaży w Europie2011: pierwszy lifting, w ofercie zmodernizowany diesel 2.02015: poważny lifting wizualny (samochód po liftingu - zdjęcie po prawej), zmiany w gamie silników - pojawia się nowy diesel 1.6 i wzmocniony 2.0 D-4D

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III: WYPOSAŻENIE

Skrzynia biegów Multidrive S – opcja do silników benzynowych. Jest to przekładnia bezstopniowa typu CVT, więc manetki za kołem kierownicy to raczej gadżet niż sensowne wyposażenie. (kliknij, żeby powiększyć)Motor

W Polsce sprzedawano Avensisa w czterech wariantach wyposażenia (przed liftingiem): Luna, Sol, Sol Plus i Prestige.

Luna: przednie i boczne poduszki, poduszki kurtynowe, ESP, klimatyzacja manualna, kierownica wielofunkcyjna

Sol: wersja Luna + felgi aluminiowe, klimatyzacja automatyczna, elektrycznie opuszczane szyby przód/ tył, skórzana kierownica.

Sol Plus: wersja Sol + lampy biksenonowe, tempomat, system bezkluczykowego dostępu.

Prestige: wersja Sol Plus + elektrycznie regulowane przednie fotele, skórzana tapicerka, czujniki cofania, nawigacja z ekranem 6,5''.

1. Ekran wyświetlający wskazania nawigacji występuje w dwóch rozmiarach: 6,5 i 7 cali. 2. Bezkluczykowy dostęp: Sol Plus i Prestige. Wszystkie auta mają za to elektryczny „ręczny”. 3. Elektrycznie regulowane fotele skórzane (skóra naturalna + eko): w wersji Prestige. 4. Większość aut ma koło dojazdowe. Wersja 2.2 D-CAT Prestige - tylko zestaw naprawczy.Motor

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III: TYPOWE USTERKI

  • Niedostateczna sztywność nadwozia: przypadki postukujących drzwi, świecącej się kontrolki otwarcia tylnej klapy, rzadziej - pękania przedniej szyby.
  • Głębokie zarysowania na lakierze oraz na elementach wnętrza. Zwłaszcza wokół stacyjki.
  • Nietrwała pompa wody w silniku 1.8 Valvematic.
  • Zgrzytanie przy zmianie biegów w dieslu. Skrzynie biegów wymagają regularnej zmiany oleju.
  • Wadliwe działanie fabrycznej nawigacji.
  • Przypadki uszkodzenia wtryskiwaczy. Są rzadkie. Natomiast osiadanie tulei cylindrowych zostało wyeliminowane.
  • Przypadki ściągania w prawo.
1. Odnotowano jednostkowe przypadki przedwczesnego zużycia wtryskiwaczy common rail w dieslu 2.0 D-4D 126 KM. 2. Na rantach błotników lakier cierpi najbardziej – jest „piaskowany” przez brud spod kół. Rdza na razie nie występuje.Motor

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III: MOCNE STRONY I SŁABE PUNKTY

+ mała awaryjność ogólna+ duży zasięg w dieslu+ wielki bagażnik w kombi+ dobre wyciszenie

- bardzo twarde i łatwo rysujące się plastiki- niezbyt sztywne nadwozie- zgrzyty przy zmianie biegów

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III: WARTO POSZUKAĆ

  • diesla z polskiego rynku, do 2010 r. nie montowano w nim filtra sadzy
  • Avensisa kombi w wariancie wyposażenia Sol
  • benzynowej wersji 2.0

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III: TEGO UNIKAJ

  • wersji 2.2 D-CAT ze względu na zużycie paliwa i koszt części zamiennych
  • aut ze skrzynią Multidrive S z nieznanym przebiegiem
  • samochodów z LPG

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III: CENY, SYTUACJA RYNKOWA

Liczba ofert to ponad 500 i to tylko na samej platformie Allegro/otoMoto. 60% stanowią diesle - to mały wskaźnik jak na klasę średnią. Podobna jest także przewaga kombi nad sedanem. Bardzo rzadko spotyka się wersje ze skrzynią Multidrive S. Łatwo o auto z polskiej sieci sprzedaży.

MODEL
2013
2012
2011
2010
2009
1.8 Valvematic
60 000 zł
57 000 zł
47 000 zł
41 000 zł
39 000 zł
2.0 D-4D
65 000 zł
60 000 zł
50 000 zł
44 000 zł
42 000 zł
2.2 D-4D
70 000 zł
65 000 zł
54 000 zł
46 000 zł
44 000 zł

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III: PODSUMOWANIE

Nadwozie i wnętrze

Przestronne, z dużą ilością miejsca na głowę. Duży bagażnik, ale słabe fotele i plastiki.

Ocena 4/5

Zawieszenie

Dobrze zestrojone, stosunkowo trwałe. Najszybciej zużywają się łączniki stabilizatora.

Ocena 4/5

Silniki

Niezawodne, niestety niezbyt oszczędne. Dotyczy to zarówno wersji benzynowych, jak i diesli.

Ocena 4/5

Koszty

Zaporowe ceny elementów osprzętu do diesla. Eksploatacja - raczej w normie.

Ocena 4/5

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III: OCENA KOŃCOWA

Trzeba powiedzieć jasno, że Avensis nie bryluje w żadnej kategorii, natomiast jako wybór z rozsądku sprawdzi się w zupełności. Jest wolny od poważnych usterek, choć nie można nazwać go najtańszym w utrzymaniu - oryginalne części są drogie, a konkurenci zużywają mniej paliwa. Sytuacja rynkowa nie jest zła, bo oprócz aut flotowych trafiają się też te prywatne. Są jednak wciąż drogie: w zanadrzu trzeba mieć ok. 45 tys. zł.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Toyota Avensis III

Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor
Toyota Avensis IIIMotor

Tekst: Tymon Grabowski; zdjęcia: archiwum, Rafał Andrzejewski; "Motor" 42/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas