Używana Toyota Avensis (1997-2002)

Starsze, zużyte Avensisy opuszczają już Europę jadąc do Afryki. Nowsze są wciąż drogie na rynku wtórnym. O dziwo, lepiej wybrać auto sprzed liftingu.

Pierwsza generacja Avensisa była jedynie trochę ładniejszą Cariną. Dopiero jego następca oznaczał rewolucję stylistyczną w Toyocie.
Pierwsza generacja Avensisa była jedynie trochę ładniejszą Cariną. Dopiero jego następca oznaczał rewolucję stylistyczną w Toyocie.Motor
Poziom wyposażenia nie jest mocną stroną Avensisa. Najczęściej spotykana konfiguracja to klimatyzacja manualna i radio oraz... przedpotopowa nawigacja, która zwykle nie działa.Motor

Projektując następcę Cariny, inżynierowie Toyoty mieli ten sam zgryz co konstruktorzy z Mercedesa, tworzący sukcesora modelu W124. Jak ulepszyć coś, co w opinii użytkowników jest uznawane za doskonałe, skoro wszystkie drogi ze szczytu prowadzą w dół?

Zdecydowano się więc na zachowawczy krok: nowe nadwozie i nowa nazwa kryły układ napędowy z Cariny ze sprawdzonymi silnikami serii A, S i C, których konstrukcja sięga lat 80-tych. Dopiero przy okazji liftingu (2000 r.) dokonano radykalnych zmian w gamie silnikowej, wprowadzając zupełnie nowe silniki VVT-i i diesla z common rail. Błędny jest pogląd, że silniki w Avensisie po liftingu są po prostu wzbogacone o układ zmiennej fazy zaworów czy o listwę paliwową w dieslu - tak naprawdę skonstruowano je zupełnie od nowa.

Avensis wywodzi się z czasów, kiedy Toyota walczyła przede wszystkim niezawodnością i oszczędzała na wyposażeniu dodatkowym. Wiele aut z podobnego okresu ma już często klimatyzację automatyczną - tej próżno szukać w Avensisie. Po liftingu standardem na polskim rynku były 4 poduszki powietrzne, ABS, "elektryka", klimatyzacja, radio i komputer pokładowy. Tylko rzadko spotykana odmiana 2.0 D-4 (nie D-4D) miała ESP. Nie do pojęcia były meandry dozwolonych konfiguracji w ramach tego modelu: liftbacka nie można było kupić z dieslem, a tylko kombi występowało w ubogiej odmianie Terra bez klimatyzacji. W przypadku aut sprowadzonych zestawienia są jeszcze inne.

Gaz nie do VVT-i

W razie chęci zakupu wersji benzynowej pod kątem montażu instalacji LPG, polecamy wyłącznie samochody sprzed liftingu. Ich jednostki napędowe zniosą wiele, nowocześniejsze VVT-i mają mniej trwałe głowice i zazwyczaj już po przejechaniu maks. 50 tys. km na LPG pojawiają się problemy.

Bywa, że do wystąpienia awarii nie potrzeba LPG: silniki 1.8 VVT-i zużywają sporo oleju, w ekstremalnym przypadku nawet 0,2-0,3 l/100 km (jak dwusuw!). Czasem pomaga zmiana oleju na mineralny, czasem zaś tylko wymiana pierścieni tłokowych.

Również diesel jest trwalszy w aucie sprzed liftingu, choć trzeba przyznać, że zarazem zauważalnie głośniejszy i bardziej paliwożerny. Jednak w D-4D często zużywa się dwumasowe koło zamachowe - był to pierwszy diesel Toyoty z tym rozwiązaniem. Realnie trzeba stwierdzić, że koszty eksploatacji diesla, zwłaszcza w krótszej perspektywie, nie będą niższe niż wersji benzynowej - szczególnie jeśli chodzi o ciekawą odmianę 1.8 Lean Burn. Silnik ten fabrycznie pracuje na ubogiej mieszance, co przekłada się na prawdziwie małe zużycie paliwa. Tego nie udało się uzyskać w 2.0 D-4 150 KM (po liftingu) - mimo supernowoczesnego wtrysku bezpośredniego, trudno zaliczyć go do wybitnie oszczędnych.

A jednak się psuje...

Choć opinie pozytywne dominują wśród użytkowników Avensisów, zdarzają się narzekania na luzy w kolumnie lub przekładni kierowniczej (wymaga to jej regeneracji) i problemy z uruchamianiem diesli biorące swój początek w zużytym rozruszniku. Ponadto bardzo często przepalają się żarówki. Nie można jednak zapomnieć, że wiele awarii prowokują użytkownicy, wychodzący z założenia, że "Toyota się nie psuje" i używający go jako usprawiedliwienia dla zaniedbań serwisowych.

Toyota Avensis (1997-2002)

Używana Toyota Avensis (1997-2002) - czytaj artykuł

Toyota Avensis IIMotor
Bagażnik kombi mocno zwęża się przy tylnej kanapie. Pojemność to 530 l – w liftbacku wynosi ona 510 l, w sedanie 500 l. Dobre wyniki.Motor
Tak naprawdę wraz z liftingiem dokonano większych zmian niż zastępując Carinę Avensisem.Motor
W układzie kierowniczym zużywają się nie tylko końcówki drążków, ale i przekładnia.Motor
Spośród silników VVT-i, to jednostka 1.8 ma największą tendencję do spalania oleju.Motor
Tunel pośrodku jest jedynie symboliczny i nie przeszkadza w zajmowaniu miejsca. Plus za długie siedzisko.Motor
Na uwagę zasługuje precyzyjna regulacja pochylenia oparcia pokrętłem – w autach japońskich zwykle była skokowa.Motor
Poziom wyposażenia nie jest mocną stroną Avensisa. Najczęściej spotykana konfiguracja to klimatyzacja manualna i radio oraz... przedpotopowa nawigacja, która zwykle nie działa.Motor
Pierwsza generacja Avensisa była jedynie trochę ładniejszą Cariną. Dopiero jego następca oznaczał rewolucję stylistyczną w Toyocie.Motor

Toyota Avensis (1997-2002) - podsumowanie

Avensisa kupuje się dla jego trwałości i z tego powodu klienci gotowi są za niego zapłacić więcej niż za rywali. Jednak trzeba pamiętać, że samochody wyprodukowane po liftingu z 2000 r. nie są już tak trwałe i niezawodne jak te wcześniejsze, polecamy więc starsze Avensisy, zanim wszystkie zostaną wyeksportowane do Afryki.

Toyota Avensis: historia modelu1997: Avensis zastępuje Carinę. W ofercie od razu trzy wersje nadwozia. Produkcja odbywała się w Wielkiej Brytanii.2000: lifting nadwozia, zupełnie nowe silniki ze zmiennymi fazami zaworów, 2.0 z wtryskiem bezpośrednim, ESP do wersji D-4.2003: prezentacja drugiej generacji Avensisa.

Toyota Avensis: typowe usterki i problemy

  • Stuki i luzy z przekładni kierowniczej: regeneracja kosztuje sporo ponad 1000 zł, a to najbardziej powszechna usterka.
  • Zużycie oleju: dotyczy 1.8 VVT-i.
  • Uszkodzenia rozrusznika: najczęstsze w dieslach D-4D.
  • Brudny zawór wolnych obrotów ISC: dotyczy silników benzynowych, obroty falują w sposób nieopanowany.
  • Stukające koło dwumasowe w D-4D: nowe kosztuje 2200 zł.
Wersja
1.6
1.6 VVT-i
1.8
1.8 VVT-i
2.0
2.0 D-4
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1587 cm3
1598 cm3
1762 cm3
1794 cm3
1998 cm3
1998 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
101 KM
110 KM
110 KM
129 KM
128 KM
150 KM
Maksymalny moment obrotowy
136 Nm
150 Nm
155 Nm
170 Nm
178 Nm
200 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
190 km/h
195 km/h
195 km/h
205 km/h
205 km/h
210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,1 s
11,3 s
11,0 s
10,0 s
9,3 s
9,1 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
7,4
7,1
8,5
7,4
8,7
7,7
Wersja
2.0 TD
2.0 D-4D
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1975 cm3
1995 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/16
Moc maksymalna
90 KM
110 KM
Maksymalny moment obrotowy
203 Nm
250 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
180 km/h
195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,0 s
11,4 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
6,8
5,9

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas