Używana Toyota Avensis (1997-2002)
Starsze, zużyte Avensisy opuszczają już Europę jadąc do Afryki. Nowsze są wciąż drogie na rynku wtórnym. O dziwo, lepiej wybrać auto sprzed liftingu.
Projektując następcę Cariny, inżynierowie Toyoty mieli ten sam zgryz co konstruktorzy z Mercedesa, tworzący sukcesora modelu W124. Jak ulepszyć coś, co w opinii użytkowników jest uznawane za doskonałe, skoro wszystkie drogi ze szczytu prowadzą w dół?
Zdecydowano się więc na zachowawczy krok: nowe nadwozie i nowa nazwa kryły układ napędowy z Cariny ze sprawdzonymi silnikami serii A, S i C, których konstrukcja sięga lat 80-tych. Dopiero przy okazji liftingu (2000 r.) dokonano radykalnych zmian w gamie silnikowej, wprowadzając zupełnie nowe silniki VVT-i i diesla z common rail. Błędny jest pogląd, że silniki w Avensisie po liftingu są po prostu wzbogacone o układ zmiennej fazy zaworów czy o listwę paliwową w dieslu - tak naprawdę skonstruowano je zupełnie od nowa.
Avensis wywodzi się z czasów, kiedy Toyota walczyła przede wszystkim niezawodnością i oszczędzała na wyposażeniu dodatkowym. Wiele aut z podobnego okresu ma już często klimatyzację automatyczną - tej próżno szukać w Avensisie. Po liftingu standardem na polskim rynku były 4 poduszki powietrzne, ABS, "elektryka", klimatyzacja, radio i komputer pokładowy. Tylko rzadko spotykana odmiana 2.0 D-4 (nie D-4D) miała ESP. Nie do pojęcia były meandry dozwolonych konfiguracji w ramach tego modelu: liftbacka nie można było kupić z dieslem, a tylko kombi występowało w ubogiej odmianie Terra bez klimatyzacji. W przypadku aut sprowadzonych zestawienia są jeszcze inne.
Gaz nie do VVT-i
W razie chęci zakupu wersji benzynowej pod kątem montażu instalacji LPG, polecamy wyłącznie samochody sprzed liftingu. Ich jednostki napędowe zniosą wiele, nowocześniejsze VVT-i mają mniej trwałe głowice i zazwyczaj już po przejechaniu maks. 50 tys. km na LPG pojawiają się problemy.
Bywa, że do wystąpienia awarii nie potrzeba LPG: silniki 1.8 VVT-i zużywają sporo oleju, w ekstremalnym przypadku nawet 0,2-0,3 l/100 km (jak dwusuw!). Czasem pomaga zmiana oleju na mineralny, czasem zaś tylko wymiana pierścieni tłokowych.
Również diesel jest trwalszy w aucie sprzed liftingu, choć trzeba przyznać, że zarazem zauważalnie głośniejszy i bardziej paliwożerny. Jednak w D-4D często zużywa się dwumasowe koło zamachowe - był to pierwszy diesel Toyoty z tym rozwiązaniem. Realnie trzeba stwierdzić, że koszty eksploatacji diesla, zwłaszcza w krótszej perspektywie, nie będą niższe niż wersji benzynowej - szczególnie jeśli chodzi o ciekawą odmianę 1.8 Lean Burn. Silnik ten fabrycznie pracuje na ubogiej mieszance, co przekłada się na prawdziwie małe zużycie paliwa. Tego nie udało się uzyskać w 2.0 D-4 150 KM (po liftingu) - mimo supernowoczesnego wtrysku bezpośredniego, trudno zaliczyć go do wybitnie oszczędnych.
A jednak się psuje...
Choć opinie pozytywne dominują wśród użytkowników Avensisów, zdarzają się narzekania na luzy w kolumnie lub przekładni kierowniczej (wymaga to jej regeneracji) i problemy z uruchamianiem diesli biorące swój początek w zużytym rozruszniku. Ponadto bardzo często przepalają się żarówki. Nie można jednak zapomnieć, że wiele awarii prowokują użytkownicy, wychodzący z założenia, że "Toyota się nie psuje" i używający go jako usprawiedliwienia dla zaniedbań serwisowych.
Toyota Avensis (1997-2002)
Używana Toyota Avensis (1997-2002) - czytaj artykuł
Toyota Avensis (1997-2002) - podsumowanie
Avensisa kupuje się dla jego trwałości i z tego powodu klienci gotowi są za niego zapłacić więcej niż za rywali. Jednak trzeba pamiętać, że samochody wyprodukowane po liftingu z 2000 r. nie są już tak trwałe i niezawodne jak te wcześniejsze, polecamy więc starsze Avensisy, zanim wszystkie zostaną wyeksportowane do Afryki.
Toyota Avensis: historia modelu1997: Avensis zastępuje Carinę. W ofercie od razu trzy wersje nadwozia. Produkcja odbywała się w Wielkiej Brytanii.2000: lifting nadwozia, zupełnie nowe silniki ze zmiennymi fazami zaworów, 2.0 z wtryskiem bezpośrednim, ESP do wersji D-4.2003: prezentacja drugiej generacji Avensisa.
Toyota Avensis: typowe usterki i problemy
- Stuki i luzy z przekładni kierowniczej: regeneracja kosztuje sporo ponad 1000 zł, a to najbardziej powszechna usterka.
- Zużycie oleju: dotyczy 1.8 VVT-i.
- Uszkodzenia rozrusznika: najczęstsze w dieslach D-4D.
- Brudny zawór wolnych obrotów ISC: dotyczy silników benzynowych, obroty falują w sposób nieopanowany.
- Stukające koło dwumasowe w D-4D: nowe kosztuje 2200 zł.
Wersja | 1.6 | 1.6 VVT-i | 1.8 | 1.8 VVT-i | 2.0 | 2.0 D-4 |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1587 cm3 | 1598 cm3 | 1762 cm3 | 1794 cm3 | 1998 cm3 | 1998 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 101 KM | 110 KM | 110 KM | 129 KM | 128 KM | 150 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 136 Nm | 150 Nm | 155 Nm | 170 Nm | 178 Nm | 200 Nm |
Osiągi | ||||||
Prędkość maksymalna | 190 km/h | 195 km/h | 195 km/h | 205 km/h | 205 km/h | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,1 s | 11,3 s | 11,0 s | 10,0 s | 9,3 s | 9,1 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 7,4 | 7,1 | 8,5 | 7,4 | 8,7 | 7,7 |
Wersja | 2.0 TD | 2.0 D-4D |
Silnik | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1975 cm3 | 1995 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 | R4/16 |
Moc maksymalna | 90 KM | 110 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 203 Nm | 250 Nm |
Osiągi | ||
Prędkość maksymalna | 180 km/h | 195 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | 11,4 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 6,8 | 5,9 |
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski