Używana Skoda Superb II (2008-2015)
Ponadprzeciętna przestronność, szerokie zaplecze serwisowe oraz duża podaż aut z krajowej sieci sprzedaży. Oto zalety używanej Skody Superb.
SKODA SUPERB II
lata produkcji: 2008-2015
ceny: od 35 000 zł
Superb to obecnie największy i najbardziej luksusowy model Skody. Na rynku wtórnym dostępne są dwie generacje tego samochodu. Pierwsza produkowana w latach 2001-2008 cieszy się umiarkowanym zainteresowaniem. Popularność drugiej (2008-2015, o niej piszemy) znajduje się dla odmiany na fali wznoszącej. Nic dziwnego - Superb II jest najbardziej przestronnym samochodem w klasie, konstrukcja bazuje na rozwiązaniach wykorzystywanych w popularnym VW Passacie B6, a w ogłoszeniach dominują egzemplarze pochodzące z polskich salonów.
Trzyma cenę
Na zakup opisywanego modelu trzeba przygotować nie mniej niż 35 tys. zł. Jeśli ktoś szuka auta w dobrym stanie, powinien nieco zwiększyć budżet - przynajmniej do 40 tys. zł.
Do wyboru są dwie wersje nadwozia. Pierwszy na rynku pojawił się liftback, który w rzucie bocznym przypomina sedana. Tylna, niezbyt proporcjonalna część skrywa aż dwie klapy bagażnika. Mniejsza upodabnia auto do limuzyny. Większa ujawnia prawdziwą, prorodzinną naturę modelu. To oryginalny gadżet, ale już zaczynają docierać do nas sygnały o tym, że z ciężarem klapy nie radzą sobie jej amortyzatory (po kilku latach zaczyna samoczynnie opadać).
W 2009 roku do gamy dołączyło długo wyczekiwane kombi. Ma olbrzymi bagażnik i bardziej atrakcyjną linię nadwozia. Ceny wywoławcze startują z poziomu ok. 38 tys. zł i... nie odstraszają klientów. Przeciwnie - zdecydowana większość potencjalnych nabywców poszukuje właśnie odmiany kombi.
Zabezpieczenie antykorozyjne jest dobre, ale jakość powłoki lakierniczej pozostawia co nieco do życzenia. Niektórzy użytkownicy skarżą się, że w okolicach przedniej szyby i na dolnych panelach drzwi pojawiają się małe odpryski.
Lifting i nowa wersja
W 2013 roku Superb II został poddany modernizacji. Najtańsze egzemplarze kosztują ok. 60 tys. zł. Charakterystyczne detale to nowe reflektory wyposażone w elementy LED, nieco większa atrapa chłodnicy oraz tylne lampy wykonane w technice LED. We wnętrzu pojawiła się inna kierownica (3- lub 4-ramienna). Wszystkie jednostki wysokoprężne oraz silnik benzynowy 1.4 TSI/125 KM, zostały standardowo wyposażone w system Start-Stop. Od 2013 roku dostępna była także konfiguracja napędu na wszystkie cztery koła z automatyczną skrzynią biegów DSG. Wyjątkiem jest 140-konny diesel, który opuszczał fabrykę wyłącznie ze skrzynią ręczną.
Zwieńczeniem gamy była podwyższona odmiana Combi Outdoor, która ma także plastikowe, ochronne nakładki na zderzaki, nadkola i progi. Na rynku wtórnym to jednak biały kruk, na dodatek drogi. Nam nie udało się znaleźć żadnego egzemplarza tańszego niż 120 tys. zł.
Dla VIP-a z rodziną
Dla zdecydowanej większości nabywców główną zaletą Superba jest ponadprzeciętnie obszerne i skutecznie wyciszone wnętrze. Bagażnik wersji liftback ma pojemność 595 l, a kombi - 633 l. Auto jest bezkonkurencyjne jeśli chodzi o ilość miejsca na tylnej kanapie. Z tego względu to idealny samochód na taksówkę.
Czeski samochód wyróżnia się bogatym wyposażeniem seryjnym i dodatkowym - piszemy o nim w oddzielnych ramkach. Na jakość zastosowanych materiałów nie można narzekać, ale mimo wszystko daleko im do tego, co spotykamy w droższych modelach klasy wyższej. Plastikowe imitacje elementów drewnianych i łuszczące się chromowane wstawki to przykłady budżetowego podejścia do wykończenia modelu.
Lepiej niż w poprzedniku
Bardzo mocnym punktem modelu jest zawieszenie - z przodu układ McPherson, z tyłu konstrukcja wielowahaczowa. Pozornie jest kopią rozwiązań zastosowanych w Passacie B6, ale w praktyce można dostrzec różnice. Dla przykładu - w Passacie producent zastosował wahacze ze stopów lekkich. W Superbie są wykonane ze stali. W wahaczach przednich można wymieniać zarówno sworznie, jak też silentbloki, co redukuje koszty obsługi do minimum. W poprzedniej generacji modelu zastosowano drogie, wielowahaczowe zawieszenie aluminiowe, a zatem zmiany poszły w dobrym kierunku.
Przed zakupem warto zwrócić uwagę na stan przegubów i osłon. To akurat słaby punkt samochodu. Objawem zużycia jest charakterystyczne terkotanie podczas manewrów parkingowych przy maksymalnie skręconych kołach.
Niektórzy użytkownicy narzekają na to, że po załadowaniu kompletu pasażerów tył dość mocno "siada". To zazwyczaj wina zużytych sprężyn. Warto w tym miejscu wspomnieć, że Superb to samochód ciężki - waży ponad 1500 kg.
Zupełnie nie należy się obawiać wersji z napędem na cztery koła (stały na przód, dołączany na tył za pośrednictwem elektronicznie sterowanego sprzęgła międzyosiowego Haldex). Rozwiązanie jest trwałe i niezawodne. Stosuje je większość modeli Volkswagena.
Diesle - mimo wszystko
W ostatnich czasach wzrasta zainteresowanie silnikami benzynowymi, które są postrzegane jako bardziej niezawodne od diesli. W przypadku Superba jest jednak odwrotnie. Przykłady można mnożyć. Użytkownicy popularnej wersji 1.8 TSI narzekają na nadmierne zużycie oleju silnikowego. W silnikach 1.4 TSI pojawiają się problemy z rozrządem i systemem zmiany jego faz.
Warto wspomnieć, że żadnego z silników benzynowych nie opłaca się przerabiać na LPG.
Najbardziej niezawodną jednostką w gamie jest stary, dobry diesel 1.9 TDI. Nie imponuje wprawdzie ani osiągami ani kulturą pracy, ale po pierwsze nie ma filtra cząstek stałych, po drugie - jest trwały, a po trzecie - tani w serwisowaniu.
Godna zainteresowania wydaje się także wersja dwulitrowa 2.0 TDI z zasilaniem common rail. To w zasadzie optymalny wybór do Superba. Sprawia znacznie mniej problemów niż analogiczny silnik z pompowtryskiwaczami. Polecamy słabszą, 140-konną wersję. W mocniejszej, 170-konnej zastosowano droższe wtryskiwacze. Oba silniki pracują znacznie ciszej niż 1.9 TDI, zużywają podobne ilości paliwa, ale mają bez porównania lepsze osiągi. Uzupełnieniem gamy diesli jest silnik 1.6 TDI common rail. Zastąpił on odmianę 1.9 TDI. Jest ekonomiczny, ale pod względem osiągów i trwałości prezentuje gorszy poziom.
Zaskakująco trwałe okazują się filtry cząstek stałych. Owszem - niektóre egzemplarze eksploatowane na taksówkach zostały już ich pozbawione, ale w większości Superbów z przebiegiem do 200 tys. km nie wymagana jest żadna ingerencja mechanika.
Z rozwagą należy natomiast podchodzić do egzemplarzy z dwusprzęgłową skrzynią DSG. Po przebiegu 150 tys. km wykazuje zwykle objawy zużycia. Naprawa może polegać na wymianie sprzęgieł, oleju lub przeprogramowaniu sterownika.
2008: premiera wersji TwinDoor, czyli liftbacka, w którym można otwierać zarówno samą klapę bagażnika, jak też klapę razem z tylnym oknem
2009: premiera kombi
2013: lifting modelu, uterenowiona wersja Outdoor (na zdjęciu obok)
2015: nowy model (Superb III)
Po liftingu
W ramach liftingu producent ograniczył się do delikatnych poprawek. Przód stracił oryginalność i upodobnił się do innych modeli Skody. Tył wersji liftback dla odmiany zdecydowanie zyskał na urodzie. W środku (zdjęcie obok): nowa kierownica (w wersji trój- i czteroramiennej), lepsza jakość materiałów, nowe wersje kolorystyczne i nowe specyfikacje wyposażenia.
W ciągu całego okresu produkcji powstało prawie 20 różnych wersji wyposażenia Skody Superb. Najmniej ciekawe to Active oraz Ambition - oczywiście mają klimatyzację, ale seryjna, szara tapicerka sprawia ponure wrażenie i szybko się zużywa. Godna szczególnego polecenia jest dla odmiany wersja Business z alufelgami, przyciemnianymi szybami, skórzaną tapicerką i systemem wspomagającym parkowanie. Interesująca jest także nieco tańsza odmiana Family. Bazuje na wersji wyposażenia Ambition. Ma fabrycznie przyciemnione szyby, uchwyt ISOFIX na fotelu pasażera z przodu, rolety przeciwsłoneczne bocznych szyb z tyłu, system bezkluczykowy i dwie wersje tapicerki - czarną lub niebieską.
- awarie układów wtryskowych w dieslach 2.0 TDI: problem (natury elektronicznej) dotyczył aut z początkowego okresu produkcji - silniki gasły bez powodu
- przypadki awarii skrzyni DSG tuż po zakończeniu gwarancji (awaria mechatroniki)
- szybko przepalają się żarówki
- spryskiwacze reflektorów marnują płyn
- silniki 1.8 TSI mają duże zapotrzebowanie na olej silnikowy, na szczęście trafiają się egzemplarze wolne od tej wady
- awaryjny rozrząd w silnikach 1.4 TSI
- w starszych egzemplarzach zacinają się wycieraczki
- awarie przegubów
Superb II jest już prawie dwukrotnie bardziej popularny na rynku wtórnym od swojego poprzednika. Dominują diesle, ale udział benzynowych jest już znaczący. Dużo, bo aż 1/4 Superbów ma automatyczną skrzynię biegów. Olbrzymią zaletą jest fakt, że ponad połowa ofert to samochody z polskiej sieci sprzedaży.
+ wyjątkowo przestronne wnętrze
+ bogate wyposażenie
+ oszczędne silniki wysokoprężne
- tylne sprężyny szybko się zużywają i auto z kompletem pasażerów zaczyna obcierać o progi zwalniające
- wersji wysokoprężnych 1.9 TDI bez filtra cząstek stałych - nie są dynamiczne, ale tanie w eksploatacji
- aut krajowych - na polskim rynku jest ich dość dużo
- wersji 1.4 TSI oraz 1.8 TSI - niektóre egzemplarze są wyjątkowo pechowe
- bazowych wersji wyposażenia - zazwyczaj mają mocno zużytą tapicerkę
Nadwozie i wnętrze
Samochód jest duży i ciężki, ale jakość nadwozia nie budzi zastrzeżeń. 5 gwiazdek w testach zderzeniowych, ponadprzeciętna ilość miejsca w kabinie.
Ocena 5/5
Zawieszenie
Bardzo dobrze zestrojone podwozie okazuje się jednocześnie trwale i tanie w obsłudze. Pod tym względem bije poprzednią generację modelu na głowę.
Ocena 5/5
Silniki
Bardzo szeroka gama silników. Brakuje taniej, niezawodnej wersji benzynowej idealnej do LPG. Bardzo trwały diesel 1.9 TDI, niezłe diesle 2.0 TDI z zasilaniem common rail.
Ocena 4/5
Koszty
Samochód nie jest tani w zakupie, ale wydaje się rozsądną inwestycją, ponieważ koszty serwisowania są na rozsądnym poziomie, a z ponowną odsprzedażą nie powinno być problemu.
Ocena 4/5
OCENA KOŃCOWA
Podstawowa i naszym zdaniem trochę przekombinowana wersja z podwójna tylną klapą to samochód dla bardzo wąskiego grona klientów. Jako nowy - celował do firm i instytucji. Jako używany budzi zbyt wiele kontrowersji. Ale odmiana kombi to dla odmiany strzał w dziesiątkę. Wyjątkowo pakowne wnętrze, świetne wyposażenie, atrakcyjna stylizacja i niezła jakość wykonania uzasadniają dość wysokie ceny egzemplarzy używanych. Nasz typ to odmiana wysokoprężna z dwulitrowym, 140- lub 170-konnym dieslem pod maską, z zasilaniem common rail. Skrzynia DSG jest godna polecenia wyłącznie w egzemplarzach z małym przebiegiem.
OCENA 4/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 25/2015