Używana Skoda Superb II (2008-)
Nawiązując do słynnego określenia „czeski film”, można powiedzieć, że Skoda Superb II, to „czeska limuzyna”. Bo wygląda jak sedan, ale jest... liftbackiem.
Druga generacja Skody Superb okazała się znacznie bardziej popularnym autem od poprzedniczki. Powód jest prosty - gamę obecnego modelu tworzą liftback (udający sedana) i kombi, a Superb I oferowany był wyłącznie w wersji sedan. Czeski samochód przeszedł niedawno lifting i wciąż jest bardzo chętnie kupowany przez firmy. Z roku na rok staje się także coraz bardziej atrakcyjną ofertą na rynku wtórnym.
Przełamać stereotypy
Zielony znaczek na masce początkowo zniechęca potencjalnych nabywców, którzy mają do wydania 35-45 tys. zł. Ale tylko do chwili wykonania jazdy próbnej. To przecież tak naprawdę Passat B6, tyle że w powiększonym wydaniu. Jest komfortowy i starannie wykonany. Wersja z podwójną klapą nie grzeszy urodą, ale kombi niczego nie można zarzucić.
Superb II bazuje na technice VW Passata B6. Zaplecze części jest olbrzymie
Nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją. Niezbyt trwałe okazują się natomiast elementy chromowane. Mocnym punktem samochodu jest zawieszenie - z przodu układ McPherson, z tyłu konstrukcja wielowahaczowa. W praktyce okazuje się trwałe i tanie w naprawach.
Silniki Diesla
Na rynku wtórnym dominują wersje wysokoprężne. Dla osób zainteresowanych tym samochodem mamy dobrą wiadomość. Najbardziej popularne silniki 2.0 TDI to już udoskonalone jednostki z zasilaniem common rail, które nie sprawiają takich kłopotów jak okryte złą sławą 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami znane z VW Passata B6 (oferowane w nim do 2008 r.). Polecamy szczególnie wersję 170 KM, która idealnie pasuje to tego pokaźnego modelu. Jeśli ktoś mimo wszystko obawia się nowoczesnej techniki, można poszukać unikalnej odmiany 1.9 TDI - takie egzemplarze też się trafiają, w cenach od 40 do 50 tys. zł. Gamę uzupełnia bardzo oszczędny silnik 1.6 TDI (także common rail).
Wersje benzynowe
W przypadku Superba I, wersje benzynowe były jedynie uzupełnieniem oferty. W ofercie używanych Superbów II mają prawie 40-procentowy udział. Ich gama jest bardzo szeroka (od 1.4 TSI 125 KM do 3.6 FSI 260 KM), ale dominują dwie propozycje: wspomniany 1.4 TSI oraz 1.8 TSI 160 KM. Pierwszy z wymienionych, mimo niewielkiej pojemności, wystarczająco dobrze radzi sobie z samochodem i jest przy tym dość oszczędny, oczywiście pod warunkiem, że kierowca delikatnie obchodzi się z pedałem gazu. Drugi - to propozycja optymalna, warta polecenia jako alternatywa dla 2.0 TDI 140 KM.
Co się psuje?
Większość użytkowników wyraża się o Superbie pozytywnie, choć trafiają się także osoby rozczarowane czeskim autem. Na listę skarg i zażaleń wpisujemy np. irytujące spryskiwacze reflektorów, które w okamgnieniu marnują cały płyn przeznaczony do oczyszczania szyby. W dieslach eksploatowanych wyłącznie w mieście pojawiają się problemy z filtrem cząstek stałych (na szczęście nie wszystkie wysokoprężne Superby go mają), a w wersjach 1.8 TSI eksploatowanych dynamicznie dość szybko zużywa się olej silnikowy. Prawdziwą loterią jest zakup wersji ze skrzynią DSG. Pracuje rewelacyjnie, ale zazwyczaj po przebiegu 150-200 tys. km. zaczyna generować wysokie koszty, więc na rynku wtórnym należy do tego rozwiązania podchodzić z rozwagą.
Skoda Superb II (2008-)
Używana Skoda Superb II (2008-) - więcej informacji
Skoda Superb II (2008-) - podsumowanie
Używana Skoda Superb II to atrakcyjna propozycja dla wszystkich, którzy szukają dużego, praktycznego samochodu rodzinnego. W sposób szczególny polecamy proporcjonalnie narysowane kombi, w wersjach Elegance lub Platinum. To nie tylko alternatywa dla VW Passata, ale także dla modeli z segmentu premium, które w tej samej cenie będą starsze i z większym przebiegiem.
Skoda Superb II: historia modelu2001: Superb I.2008: prezentacja Superba II.2009: wersja kombi.2013: lifting.
Skoda Superb II: typowe usterki i problemy
- Awarie układów wtryskowych w dieslach 2.0 TDI: problem (natury elektronicznej) dotyczył aut z początkowego okresu produkcji - silniki gasły bez powodu.
- Przypadki awarii skrzyni DSG tuż po zakończeniu gwarancji (awaria mechatroniki).
- Szybko przepalają się żarówki.
- Spryskiwacze reflektorów marnują płyn.
Wersja | 1.4 TSI | 1.8 TSI | 3.6 VR6 | 1.9 TDI | 2.0 TDI CR | 2.0 TDI CR |
Silnik | benz. turbo | benz. turbo | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1390 cm3 | 1798 cm3 | 3597 cm3 | 1896 cm3 | 1968 cm3 | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | VR6/24 | R4/8 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 125 KM/ 5000 | 160 KM/ 5000 | 260 KM/ 6000 | 105 KM/ 4000 | 140 KM/ 4000 | 170 KM/ 4200 |
Maks. moment obrotowy | 200 Nm/ 1500 | 250 Nm/ 1500 | 350 Nm/ 2500 | 250 Nm/ 1900 | 320 Nm/ 1800 | 350 Nm/ 1750 |
Osiągi | ||||||
Prędkość maksymalna | 201 km/h | 220 km/h | 250 km/h | 190 km/h | 207 km/h | 222 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 8,6 s | 6,5 s | 12,5 s | 10,2 s | 8,8 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km* | 6,8 | 7,6 | 10,1 | 5,7 | 5,9 | 6,1 |
*dane fabryczne |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum