Używana Skoda Superb II (2008-)

Nawiązując do słynnego określenia „czeski film”, można powiedzieć, że Skoda Superb II, to „czeska limuzyna”. Bo wygląda jak sedan, ale jest... liftbackiem.

Na zdjęciu wersja 1.8 TSI z 2008 roku w odmianie Comfort. Samochód ma o 5 cm dłuższy rozstaw osi niż VW Passat B6.
Na zdjęciu wersja 1.8 TSI z 2008 roku w odmianie Comfort. Samochód ma o 5 cm dłuższy rozstaw osi niż VW Passat B6.Motor

Druga generacja Skody Superb okazała się znacznie bardziej popularnym autem od poprzedniczki. Powód jest prosty - gamę obecnego modelu tworzą liftback (udający sedana) i kombi, a Superb I oferowany był wyłącznie w wersji sedan. Czeski samochód przeszedł niedawno lifting i wciąż jest bardzo chętnie kupowany przez firmy. Z roku na rok staje się także coraz bardziej atrakcyjną ofertą na rynku wtórnym.

Przełamać stereotypy

Zielony znaczek na masce początkowo zniechęca potencjalnych nabywców, którzy mają do wydania 35-45 tys. zł. Ale tylko do chwili wykonania jazdy próbnej. To przecież tak naprawdę Passat B6, tyle że w powiększonym wydaniu. Jest komfortowy i starannie wykonany. Wersja z podwójną klapą nie grzeszy urodą, ale kombi niczego nie można zarzucić.

Superb II bazuje na technice VW Passata B6. Zaplecze części jest olbrzymie

Nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją. Niezbyt trwałe okazują się natomiast elementy chromowane. Mocnym punktem samochodu jest zawieszenie - z przodu układ McPherson, z tyłu konstrukcja wielowahaczowa. W praktyce okazuje się trwałe i tanie w naprawach.

Na zdjęciu bazowy Comfort z irracjonalnie rozbudowanym wyposażeniem dodatkowym. Taką wersję można kupić już za 40-45 tys. zł (z 2009 r.).Motor

Silniki Diesla

Na rynku wtórnym dominują wersje wysokoprężne. Dla osób zainteresowanych tym samochodem mamy dobrą wiadomość. Najbardziej popularne silniki 2.0 TDI to już udoskonalone jednostki z zasilaniem common rail, które nie sprawiają takich kłopotów jak okryte złą sławą 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami znane z VW Passata B6 (oferowane w nim do 2008 r.). Polecamy szczególnie wersję 170 KM, która idealnie pasuje to tego pokaźnego modelu. Jeśli ktoś mimo wszystko obawia się nowoczesnej techniki, można poszukać unikalnej odmiany 1.9 TDI - takie egzemplarze też się trafiają, w cenach od 40 do 50 tys. zł. Gamę uzupełnia bardzo oszczędny silnik 1.6 TDI (także common rail).

Wersje benzynowe

W przypadku Superba I, wersje benzynowe były jedynie uzupełnieniem oferty. W ofercie używanych Superbów II mają prawie 40-procentowy udział. Ich gama jest bardzo szeroka (od 1.4 TSI 125 KM do 3.6 FSI 260 KM), ale dominują dwie propozycje: wspomniany 1.4 TSI oraz 1.8 TSI 160 KM. Pierwszy z wymienionych, mimo niewielkiej pojemności, wystarczająco dobrze radzi sobie z samochodem i jest przy tym dość oszczędny, oczywiście pod warunkiem, że kierowca delikatnie obchodzi się z pedałem gazu. Drugi - to propozycja optymalna, warta polecenia jako alternatywa dla 2.0 TDI 140 KM.

Co się psuje?

Większość użytkowników wyraża się o Superbie pozytywnie, choć trafiają się także osoby rozczarowane czeskim autem. Na listę skarg i zażaleń wpisujemy np. irytujące spryskiwacze reflektorów, które w okamgnieniu marnują cały płyn przeznaczony do oczyszczania szyby. W dieslach eksploatowanych wyłącznie w mieście pojawiają się problemy z filtrem cząstek stałych (na szczęście nie wszystkie wysokoprężne Superby go mają), a w wersjach 1.8 TSI eksploatowanych dynamicznie dość szybko zużywa się olej silnikowy. Prawdziwą loterią jest zakup wersji ze skrzynią DSG. Pracuje rewelacyjnie, ale zazwyczaj po przebiegu 150-200 tys. km. zaczyna generować wysokie koszty, więc na rynku wtórnym należy do tego rozwiązania podchodzić z rozwagą.

Skoda Superb II (2008-)

Używana Skoda Superb II (2008-) - więcej informacji

Praktyczne i bardzo ładnie stylizowane kombi dołączyło do gamy w 2009 roku.Motor
Skoda Superb IMotor
Skoda Superb II FL (2013-)Motor
Zawieszenie McPherson jest trwałe. Szybko zużywają się jedynie klocki hamulcowe.Motor
Gadżet – elektroniczny wyświetlacz czasu i temperatury dla pasażerów siedzących z tyłu.Motor
...można ją otwierać na dwa sposoby. Dzięki temu auto skutecznie udaje limuzynę.Motor
Klapa bagażnika liftbacka składa się z dwóch części i...Motor
Na zdjęciu wersja 1.8 TSI z 2008 roku w odmianie Comfort. Samochód ma o 5 cm dłuższy rozstaw osi niż VW Passat B6.Motor
Olbrzymia przestrzeń na nogi: od 71 do 96 cm. Dla porównania w Passacie: od 63 do 89 cm.Motor
Elektryczna regulacja foteli: od wersji Elegance w górę, a seryjna skóra – od wersji Platinum.Motor
Bagażnik wersji liftback (z podwójną klapą) ma pojemność 595/1075 l. Jego wnętrze ma regularne kształty.Motor
Silniki 1.4 TSI – nieźle radzą sobie z ważącym ok. 1600 kg autem, ale mają awaryjny rozrząd.Motor
Na zdjęciu bazowy Comfort z irracjonalnie rozbudowanym wyposażeniem dodatkowym. Taką wersję można kupić już za 40-45 tys. zł (z 2009 r.).Motor

Skoda Superb II (2008-) - podsumowanie

Używana Skoda Superb II to atrakcyjna propozycja dla wszystkich, którzy szukają dużego, praktycznego samochodu rodzinnego. W sposób szczególny polecamy proporcjonalnie narysowane kombi, w wersjach Elegance lub Platinum. To nie tylko alternatywa dla VW Passata, ale także dla modeli z segmentu premium, które w tej samej cenie będą starsze i z większym przebiegiem.

Skoda Superb II: historia modelu2001: Superb I.2008: prezentacja Superba II.2009: wersja kombi.2013: lifting.

Skoda Superb II: typowe usterki i problemy

  • Awarie układów wtryskowych w dieslach 2.0 TDI: problem (natury elektronicznej) dotyczył aut z początkowego okresu produkcji - silniki gasły bez powodu.
  • Przypadki awarii skrzyni DSG tuż po zakończeniu gwarancji (awaria mechatroniki).
  • Szybko przepalają się żarówki.
  • Spryskiwacze reflektorów marnują płyn.
Wersja
1.4 TSI
1.8 TSI
3.6 VR6
1.9 TDI
2.0 TDI CR
2.0 TDI CR
Silnik
benz. turbo
benz. turbo
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1390 cm3
1798 cm3
3597 cm3
1896 cm3
1968 cm3
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
VR6/24
R4/8
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
125 KM/
5000
160 KM/
5000
260 KM/
6000
105 KM/
4000
140 KM/
4000
170 KM/
4200
Maks. moment obrotowy
200 Nm/
1500
250 Nm/
1500
350 Nm/
2500
250 Nm/
1900
320 Nm/
1800
350 Nm/
1750
Osiągi    
Prędkość maksymalna
201 km/h
220 km/h
250 km/h
190 km/h
207 km/h
222 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,5 s
8,6 s
6,5 s
12,5 s
10,2 s
8,8 s
Średnie zużycie
paliwa w l/100 km*
6,8
7,6
10,1
5,7
5,9
6,1
*dane fabryczne

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas