Używana Skoda Roomster (2006-)

Produkowana od 2006 roku Skoda Roomster jest niedocenianym autem, ale pod niepozornym nadwoziem skrywa wyjątkowo przemyślane i funkcjonalne wnętrze.

Roomster to skrzyżowanie furgonu z minivanem. Auto debiutowało rok przed Fabią II, na której bazuje.
Roomster to skrzyżowanie furgonu z minivanem. Auto debiutowało rok przed Fabią II, na której bazuje.Motor
Deska rozdzielcza jest wykonana bardzo starannie. W zależności od egzemplarza może być jedno- lub dwukolorowa.Motor

Roomster jest konstrukcją czeską i choć zapożyczył wiele elementów z Octavii i Fabii, nie ma bezpośredniego odpowiednika w grupie Volkswagena. Auto nie musi się jednak niczego wstydzić. To bardzo ciekawa alternatywa dla większego i bardziej "dostawczego" Caddy.

Z małym minusem

Nadwozie wykonano starannie, ale nie idealnie. Słabym punktem są tylne drzwi. Nad klamkami pojawiają się pęcherze korozji, a czarna powłoka zaczyna się łuszczyć. Na szczęście jest to tylko problem estetyczny - newralgiczne elementy są nakładane na szkielet drzwi i można je naprawiać lub wymienić. Wiele egzemplarzy ma także uszkodzone uszczelki tylnych drzwi (oderwane są spinki, które je mocują).

Na niezależnych tylnych fotelach Roomstera wygodnie usiądą nawet koszykarze!

Roomster wyróżnia się ponadprzeciętnie obszernym wnętrzem. Nie jest w nim może zbyt szeroko, ale jeśli w podróż wybierają się cztery osoby, czeski samochód zagwarantuje im iście królewskie warunki podróżowania. Co ciekawe - najwygodniejsze miejsca znajdują się... z tyłu, gdzie zaskakuje przestrzeń na nogi i głowy. Wynika to z dużego rozstawu osi (2,62 m) oraz sporej wysokości (ponad 1,6 m).

Wszystkie Roomstery mają seryjnie tzw. Varioflex, czyli system aranżacji trzech niezależnych tylnych foteli. Każdy z nich można składać, przesuwać i łatwo demontować z samochodu. Wszystkie mają regulowany kąt pochylenia oparcia. Środkowy można zamienić w rozbudowany podłokietnik z uchwytami na kubki. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że tylne siedziska znajdują się nieco wyżej niż przednie.

Wygląd wnętrza zależy od wersji wyposażenia. Podstawowe egzemplarze wykończone w szaro-czarnych odcieniach są wyjątkowo smutne. W droższych zastosowano dwukolorową deskę rozdzielczą.

Na każdą okazję

Początkowo auto było oferowane w sześciu wersjach napędowych: z silnikami benzynowymi 1.2, 1.4, 1.6 oraz z jednostkami wysokoprężnymi 1.4 TDI PD i 1.9 TDI PD.

Benzynowy silnik 1.2 ma łańcuch rozrządu, ale tylko trzy cylindry i występuje w dwóch wersjach mocy (64 i 70 KM). Obie są trochę zbyt słabe. Warto wziąć pod uwagę czterocylindrowe 1.4 16V oraz 1.6 8V. Polecamy szczególnie ten ostatni silnik - świetnie współpracuje z instalacjami LPG. Jeśli chodzi o diesle - najlepszym wyborem jest oczywiście 1.9 TDI PD, ale jeśli ktoś jeździ wolno i oszczędza paliwo, z trzycylindrowego 1.4 TDI PD także będzie zadowolony.

Po face liftingu w 2010 roku pojawiły się nowe jednostki: 1.2 TSI (z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny, moce od 86 aż do 105 KM), 1.2 TDI CR oraz 1.6 TDI CR.

Pierwsza spisuje się zaskakująco dobrze (jest cicha, elastyczna i trwała), ale nie warto przerabiać jej na zasilanie LPG. Trzycylindrowa 1.2 TDI CR to następczyni 1.4 TDI PD - pracuje ciszej, ponieważ ma zasilanie common rail. Bez wątpienia polecić można natomiast silnik 1.6 TDI CR (oszczędny, cichy i wystarczająco dynamiczny).

Na rynku trafiają się wersje z dwusprzęgłowymi skrzyniami DSG - warto je kupić pod warunkiem, że mają udokumentowany przebieg mniejszy niż 100 tys. km.

Używana Skoda Roomster (2006-)

Używana Skoda Roomster (2006-) - czytaj więcej

Roomster to skrzyżowanie furgonu z minivanem. Auto debiutowało rok przed Fabią II, na której bazuje.Motor
Rekordowa przestronność. Niezbyt szeroko, ale dużo miejsca na nogi i głowy podróżnych.Motor
W droższych wersjach wyposażenia kolorystyka tapicerki nawiązuje do barwy nadwozia.Motor
Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika wzrasta z 450 aż do 1780 litrów. Na pierwszym planie widać praktyczny organizer.Motor
W wersjach benzynowych sporadycznie psują się cewki zapłonowe. W dieslach – turbosprężarki.Motor
Funkcjonalność na każdym kroku. Przed pasażerem siedzącym z przodu znajdują się aż dwa pojemne, zamykane schowki w desce rozdzielczej.Motor
Deska rozdzielcza jest wykonana bardzo starannie. W zależności od egzemplarza może być jedno- lub dwukolorowa.Motor
Nakładki na tylnych drzwiach korodują, łuszczą się także elementy ozdobne.Motor
Używana Skoda Roomster (2006-)Motor

Skoda Roomster (2006-) - podsumowanie

Skoda Roomster ScoutSkoda

Samochód nie jest piękny, ale z czysto praktycznego punktu widzenia trudno mu cokolwiek zarzucić. Roomster okazuje się bardziej funkcjonalny od Octavii kombi, a jednocześnie wyraźnie od niej tańszy. Jeśli ktoś szuka osobowego samochodu do pracy lub po prostu wozi sprzęt sportowy, powinien rozważyć jego zakup, zwłaszcza z silnikiem 1.9 TDI PD lub jednostką 1.6 8V.

Skoda Roomster: historia modelu2006: prezentacja modelu.2007: debiut terenowo stylizowanego Roomstera Scout.2010: modernizacja - zmiany stylizacji były bardzo skromne - pojawiły się nowe światła i atrapa chłodnicy. Znacznie bardziej istotne było rozbudowanie listy wyposażenia seryjnego i wprowadzenie nowych silników.

Skoda Roomster: typowe usterki i problemy

  • Szybkie zużycie opon: wiele zależy od obciążenia eksploatacyjnego.
  • Awarie elektryki i elektroniki sterującej pracą silnika. Na szczęście, przypadki unieruchomienia samochodu przytrafiają się sporadycznie.
  • Zużycie wentylatorów tłoczących powietrze do kabiny: działają, ale pracują bardzo głośno.
  • Strzępią się pasy bezpieczeństwa - głównie pas kierowcy.
Wersja
1.2
1.2 TSI
1.2 TSI
1.6
1.2 TDI
1.4 TDI
1.6 TDI
1.9 TDI
Silnik
benz.
t. benz.
t. benz.
benz.
t.diesel
t.diesel
t.diesel
t.diesel
Pojemność
skokowa
1198 cm3
1197 cm3
1197 cm3
1598 cm3
1197 cm3
1422 cm3
1598 cm3
1896 cm3
Układ
cylindrów/zawory
R3/12
R4/8
R4/8
R4/8
R3/12
R3/6
R4/16
R4/8
Moc
maksymalna
64 KM
86 KM
105 KM
105 KM
75 KM
80 KM
90 KM
105 KM
Maks.
moment
obrotowy
112 Nm
160 Nm
175 Nm
153 Nm
180 Nm
195 Nm
230 Nm
240 Nm
Osiągi
Prędkość
maksymalna
155 km/h
172 km/h
184 km/h
184 km/h
162 km/h
165 km/h
171 km/h
182 km/h
Przyspieszenie
0-100 km/h
16,9 s
12,6 s
10,9 s
13,4 s
15,5 s
14,7 s
13,3 s
11,5 s
Średnie zużycie
paliwa w l/100 km
6,8
5,7
5,8
7,0
3,9
5,2
4,1
5,5

Jacek Ambrozik

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas