Używana Skoda Roomster (2006-)
Produkowana od 2006 roku Skoda Roomster jest niedocenianym autem, ale pod niepozornym nadwoziem skrywa wyjątkowo przemyślane i funkcjonalne wnętrze.
Roomster jest konstrukcją czeską i choć zapożyczył wiele elementów z Octavii i Fabii, nie ma bezpośredniego odpowiednika w grupie Volkswagena. Auto nie musi się jednak niczego wstydzić. To bardzo ciekawa alternatywa dla większego i bardziej "dostawczego" Caddy.
Z małym minusem
Nadwozie wykonano starannie, ale nie idealnie. Słabym punktem są tylne drzwi. Nad klamkami pojawiają się pęcherze korozji, a czarna powłoka zaczyna się łuszczyć. Na szczęście jest to tylko problem estetyczny - newralgiczne elementy są nakładane na szkielet drzwi i można je naprawiać lub wymienić. Wiele egzemplarzy ma także uszkodzone uszczelki tylnych drzwi (oderwane są spinki, które je mocują).
Na niezależnych tylnych fotelach Roomstera wygodnie usiądą nawet koszykarze!
Roomster wyróżnia się ponadprzeciętnie obszernym wnętrzem. Nie jest w nim może zbyt szeroko, ale jeśli w podróż wybierają się cztery osoby, czeski samochód zagwarantuje im iście królewskie warunki podróżowania. Co ciekawe - najwygodniejsze miejsca znajdują się... z tyłu, gdzie zaskakuje przestrzeń na nogi i głowy. Wynika to z dużego rozstawu osi (2,62 m) oraz sporej wysokości (ponad 1,6 m).
Wszystkie Roomstery mają seryjnie tzw. Varioflex, czyli system aranżacji trzech niezależnych tylnych foteli. Każdy z nich można składać, przesuwać i łatwo demontować z samochodu. Wszystkie mają regulowany kąt pochylenia oparcia. Środkowy można zamienić w rozbudowany podłokietnik z uchwytami na kubki. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że tylne siedziska znajdują się nieco wyżej niż przednie.
Wygląd wnętrza zależy od wersji wyposażenia. Podstawowe egzemplarze wykończone w szaro-czarnych odcieniach są wyjątkowo smutne. W droższych zastosowano dwukolorową deskę rozdzielczą.
Na każdą okazję
Początkowo auto było oferowane w sześciu wersjach napędowych: z silnikami benzynowymi 1.2, 1.4, 1.6 oraz z jednostkami wysokoprężnymi 1.4 TDI PD i 1.9 TDI PD.
Benzynowy silnik 1.2 ma łańcuch rozrządu, ale tylko trzy cylindry i występuje w dwóch wersjach mocy (64 i 70 KM). Obie są trochę zbyt słabe. Warto wziąć pod uwagę czterocylindrowe 1.4 16V oraz 1.6 8V. Polecamy szczególnie ten ostatni silnik - świetnie współpracuje z instalacjami LPG. Jeśli chodzi o diesle - najlepszym wyborem jest oczywiście 1.9 TDI PD, ale jeśli ktoś jeździ wolno i oszczędza paliwo, z trzycylindrowego 1.4 TDI PD także będzie zadowolony.
Po face liftingu w 2010 roku pojawiły się nowe jednostki: 1.2 TSI (z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny, moce od 86 aż do 105 KM), 1.2 TDI CR oraz 1.6 TDI CR.
Pierwsza spisuje się zaskakująco dobrze (jest cicha, elastyczna i trwała), ale nie warto przerabiać jej na zasilanie LPG. Trzycylindrowa 1.2 TDI CR to następczyni 1.4 TDI PD - pracuje ciszej, ponieważ ma zasilanie common rail. Bez wątpienia polecić można natomiast silnik 1.6 TDI CR (oszczędny, cichy i wystarczająco dynamiczny).
Na rynku trafiają się wersje z dwusprzęgłowymi skrzyniami DSG - warto je kupić pod warunkiem, że mają udokumentowany przebieg mniejszy niż 100 tys. km.
Używana Skoda Roomster (2006-)
Używana Skoda Roomster (2006-) - czytaj więcej
Skoda Roomster (2006-) - podsumowanie
Samochód nie jest piękny, ale z czysto praktycznego punktu widzenia trudno mu cokolwiek zarzucić. Roomster okazuje się bardziej funkcjonalny od Octavii kombi, a jednocześnie wyraźnie od niej tańszy. Jeśli ktoś szuka osobowego samochodu do pracy lub po prostu wozi sprzęt sportowy, powinien rozważyć jego zakup, zwłaszcza z silnikiem 1.9 TDI PD lub jednostką 1.6 8V.
Skoda Roomster: historia modelu2006: prezentacja modelu.2007: debiut terenowo stylizowanego Roomstera Scout.2010: modernizacja - zmiany stylizacji były bardzo skromne - pojawiły się nowe światła i atrapa chłodnicy. Znacznie bardziej istotne było rozbudowanie listy wyposażenia seryjnego i wprowadzenie nowych silników.
Skoda Roomster: typowe usterki i problemy
- Szybkie zużycie opon: wiele zależy od obciążenia eksploatacyjnego.
- Awarie elektryki i elektroniki sterującej pracą silnika. Na szczęście, przypadki unieruchomienia samochodu przytrafiają się sporadycznie.
- Zużycie wentylatorów tłoczących powietrze do kabiny: działają, ale pracują bardzo głośno.
- Strzępią się pasy bezpieczeństwa - głównie pas kierowcy.
Wersja | 1.2 | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.6 | 1.2 TDI | 1.4 TDI | 1.6 TDI | 1.9 TDI |
Silnik | benz. | t. benz. | t. benz. | benz. | t.diesel | t.diesel | t.diesel | t.diesel |
Pojemność skokowa | 1198 cm3 | 1197 cm3 | 1197 cm3 | 1598 cm3 | 1197 cm3 | 1422 cm3 | 1598 cm3 | 1896 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 | R4/8 | R4/8 | R4/8 | R3/12 | R3/6 | R4/16 | R4/8 |
Moc maksymalna | 64 KM | 86 KM | 105 KM | 105 KM | 75 KM | 80 KM | 90 KM | 105 KM |
Maks. moment obrotowy | 112 Nm | 160 Nm | 175 Nm | 153 Nm | 180 Nm | 195 Nm | 230 Nm | 240 Nm |
Osiągi | ||||||||
Prędkość maksymalna | 155 km/h | 172 km/h | 184 km/h | 184 km/h | 162 km/h | 165 km/h | 171 km/h | 182 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 16,9 s | 12,6 s | 10,9 s | 13,4 s | 15,5 s | 14,7 s | 13,3 s | 11,5 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 6,8 | 5,7 | 5,8 | 7,0 | 3,9 | 5,2 | 4,1 | 5,5 |
Jacek Ambrozik