Używana Skoda Rapid (2012-)
Rodzinna Skoda Rapid ma już 6 lat, ale popularnością nie dorównuje żadnej generacji modelu Octavia. Wyjaśniamy przyczyny takiego stanu rzeczy.
SKODA RAPID/RAPID SPACEBACKw produkcji: od 2012 r./od 2013 r.ceny od: 25 000 zł/33 000 zł
Rapid zastąpił w gamie Skody Octavię Tour II, czyli Octavię II. Miał być hitem, ale pozostał w cieniu mniejszej Fabii i znacznie większej Octavii III.
Praktycznie, ale surowo
Linia nadwozia Rapida przypomina tę znaną z Octavii II, ale nowszy model jest węższy i gorzej wykończony wewnątrz. Szczególnie drażnią twarde plastiki - na desce rozdzielczej i na "boczkach" drzwi. Co więcej - większość egzemplarzy używanych jest w środku porysowana, a stopień zużycia tapicerek wydaje się nieproporcjonalnie duży do wieku i przebiegu.
Słabą stroną Rapida jest także wyciszenie popularnych wersji 1.2 MPI i 1.2 TSI. W mieście nie można im niczego zarzucić, ale na autostradzie okazują się męczące.
Nie można natomiast narzekać na pojemność bagażnika (550/1490 l) i jego funkcjonalność. To chyba największe atuty Skody Rapid, która pod tym względem deklasuje swoich bezpośrednich rynkowych rywali - Peugeota 301 oraz Citroena C-Elysee.
Być może właśnie z tego względu Czesi uznali, że budowa kombi na bazie Rapida nie ma sensu i w celu rozszerzenia gamy zaproponowali klasycznego hatchbacka o nazwie Spaceback. Na przekór temu, co sugeruje nazwa, jest oczywiście mniej pakowny od wersji liftback.
Wiele osób postrzega Rapida jako kolejną wersję Fabii. To jednak odczuwalnie wygodniejszy samochód. Zapewnia o 9 cm więcej miejsca na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu. Mają oni także o 4 cm więcej miejsca na szerokość.
Nie można też narzekać na jakość zabezpieczenia przed korozją. Na potęgę rdzewieją jedynie tłumiki. Z lakierem i karoserią nie ma problemów. Przypadki gromadzenia się wody we wnęce na koło zapasowe, o których dowiedzieliśmy się od naszych Czytelników, mają charakter incydentalny.
Silnikowy deficyt
Najpopularniejsze silniki w gamie to benzynowe 1.2 MPI i 1.2 TSI. Pierwszy jest ekonomiczny i idealnie nadaje się do zasilania gazem, ale ma niską kulturę pracy (tylko trzy cylindry) i zaledwie 75 KM, więc sprawdza się raczej na krótkich dystansach. 4-cylindrowy 1.2 TSI 105 KM jest bez porównania lepszym towarzyszem podróży, ale ma już wtrysk bezpośredni, więc przystosowywanie go do LPG nie jest ekonomicznie uzasadnione.
Rolę flagowej jednostki benzynowej pełni silnik 1.4 TSI (122-125 KM). W ogłoszeniach pojawia się sporadycznie.
W 2017 r. pod maską Rapida zadebiutował 3-cylindrowy 1.0 TSI. Ma świetne parametry i niezłą kulturę pracy, ale jego trwałość jest na razie zagadką.
Aż do 2015 roku jedynym dieslem w gamie Rapida był 1.6 TDI CR. W 2015 roku gamę uzupełnił mniejszy, 3-cylindrowy 1.4 TDI CR (90 KM). Obie jednostki mają filtr cząstek stałych.
W zależności od wersji Rapidy mogą być wyposażone w 5- lub 6-biegową skrzynię ręczną lub 7-biegową dwusprzęgłową DSG. Napęd na cztery koła jak dotąd nie był oferowany.
Psuje się czy nie?
Lista niedoróbek Rapida jest skromna. Najpoważniejszą były występujące w początkowym okresie produkcji problemy z ręcznymi skrzyniami biegów (zużyte łożyska, wypadające przełożenia, utrudnione wybieranie wstecznego).
Słynne problemy z trwałością łańcucha rozrządu w silnikach 1.2 TSI i 1.4 TSI Rapidów w zasadzie nie dotyczą, ponieważ montuje się w nich głównie nowszą generacje tych jednostek - z paskiem rozrządu.
Żadnych problemów nie sprawia zawieszenie (układ McPherson przód, belka tył). Osoby, które przymierzają się do zakupu wersji z DSG, muszą pamiętać, że wytrzymuje ona ok. 150-200 tys. km.
Wersja | 1.2 MPI | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.6 TDI |
Silnik | benzynowy | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1198 cm3 | 1197 cm3 | 1390 cm3 | 1598 cm3 |
Układ cylindrów | R3 | R4 | R4 | R4 |
Moc maksymalna | 75 KM | 105 KM | 122 KM | 105 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 112 Nm | 175 Nm | 200 Nm | 250 Nm |
Osiągi (dane producenta) | ||||
Prędkość maksymalna | 175 km/h | 195 km/h | 206 km/h | 190 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 13,9 s | 10,3 s | 9,5 s | 10,4 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,8 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,8 l/100 km | 4,4 l/100 km |
BRAT BLIŹNIAK SKODY RAPID - SEAT TOLEDO IV
Bliźniaczą konstrukcją Skody Rapid jest 4. generacja Seata Toledo. Na polskim rynku wtórnym auto jest 6-krotnie mniej popularne.
SKODA RAPID A LPG
W gamie silnikowej tylko bazowy, 3-cylindrowy silnik 1.2 ma pośredni wtrysk benzyny i z tego względu tylko on współpracuje z tanimi instalacjami gazowymi (2600-3200 zł). Takie auta były zresztą oferowane w salonach z instalacją Landirenzo.
SKODA RAPID: HISTORIA MODELU
2012: prezentacja modelu
2013: do gamy dołącza wersja Spaceback, a paleta silników poszerza się o diesla 1.6 TDI CR; na rynku debiutuje bliźniaczy Seat Toledo
2014: delikatna modernizacja
2015: nowe silniki 1.4 TDI
2017: lifting, nowe silniki 1.0 TSI
SKODA RAPID (2012-): USTERKI I PROBLEMY
- Awarie czujnika położenia pedału gazu: w efekcie na desce zapalają się rożne kontrolki.
- Sporadyczne awarie modułów poduszek i napinaczy pasów.
- Nietrwałe poduszki pod skrzynią biegów.
SKODA RAPID (2012-): PODSUMOWANIE
W grupie rodzinnych, budżetowych modeli Skoda Rapid jest jedną z najlepszych propozycji. Natomiast nie sprawdza się jako następca Octavii Tour. Ma mniej atrakcyjną gamę silnikową, jest ciaśniejsza i gorzej wykończona. Jeśli komuś to nie przeszkadza - polecamy trzy wersje: 1.2 z LPG, 1.2 TSI bez LPG oraz diesla 1.6 TDI CR.
OCENA 4/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Skoda Rapid (2012-)
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 36/2017