Używana Skoda Octavia II (2004-2012) - test długodystansowy

Nic tak nie dyscyplinuje użytkownika w regularnym serwisowaniu auta jak groźba kosztownych awarii wynikających z braku dbałości. A co, jeśli konsekwencji brak?

Skoda Octavia
Skoda OctaviaMotor

TESTOWANA SKODA OCTAVIA II 2.0 TDI CR

  • przebieg: 225 tys. km
  • rok produkcji: 2011
  • start: 0 km
  • meta: 225 tys. km
  • obecna wartość: 38 tys. zł

SKODA OCTVIA II: O MODELU

lata produkcji: 2004-2012silniki benzynowe: 1.2-2.0 (80-200 KM)silniki Diesla: 1.6-2.0 (105-170 KM)

Firmy rzadko kupują samochody za gotówkę. To się po prostu nie opłaca. Stałą popularnością w większych flotach cieszy się usługa wynajmu długoterminowego. Zamiast kupować samochód, zawiera się kontrakt z wynajmującym, w którym określa się miesięczną opłatę za korzystanie z pojazdu. Najemcy nie interesuje, w jaki sposób wynajmujący zajmuje się samochodem - oddaje się go na przegląd co określony interwał i auto ma wrócić z niego sprawne, gotowe do dalszego funkcjonowania. Po 3-4 latach najemca pozbywa się pojazdu i podpisuje nowy kontrakt.

Zalety są niewątpliwe: wystarczy płacić czynsz i nie trzeba niczym się przejmować. A wady? Właśnie o wadach jest ta historia, czyli przykład srebrnej Octavii 2.0 TDI CR z 2011 r.

Brzydki i niezniszczalny

Samochód został skonfigurowany dość nietypowo: do bazowego wyposażenia zdecydowano się zamówić mocnego, dwulitrowego diesla zamiast znacznie popularniejszej jednostki napędowej 1.6 TDI. Z jednej strony wnętrze pojazdu robi przygnębiające wrażenie: plastiki są zupełnie inne niż w bogatych wariantach udostępnianych do jazd próbnych. Plastik na kierownicy czy na uchwytach drzwiowych uszedłby może w Felicii 20 lat temu.

Z drugiej strony, te niezbyt estetyczne elementy okazują się zdumiewająco trwałe. Przedliftowa Octavia II słynęła z takich problemów jak złuszczone wnętrze czy wygniatające się i pękające boczki. Tu - nic z tych rzeczy, samochód po przebiegu 225 tys. km wygląda tak, że sprytny handlarz mógłby cofnąć licznik o 100 tys. km i nadal wyglądałoby to wiarygodnie.

Gumowa kierownica jest nieprzyjemna w dotyku. Plastiki na boczkach także. Ale po przebiegu ponad 225 tys. km nie widać tu żadnych śladów zużycia, co jest dosyć zaskakujące.Motor

Pierwsze 10 tys. km pojazd pokonał bez żadnych problemów i awarii. Jednak już przy 12 581 km w książce napraw zanotowano: głośna praca i stuki w układzie napędowym. W ramach naprawy gwarancyjnej wymieniono dwumasowe koło zamachowe - zadziwiające, że wytrzymało tak krótko. Kolejny wpis pojawił się przy przebiegu 22 726 km: świeci się kontrolka świec żarowych, samochód okresowo traci moc. Takie objawy nie wróżyły nic dobrego - w serwisie zdiagnozowano wadę fabryczną turbosprężarki (produkcji Borg Warner) i cały podzespół po prostu wymieniono na gwarancji - tak przeważnie postępuje się, gdy za wymianę płaci producent.

Przednie siedzenia nie wytarły się, jednak wyglądają na mocno przybrudzone.Motor

Następny przegląd wypadł przy 52 000 km. Wymieniono olej, a także filtr paliwa. Zwracamy na to uwagę, ponieważ wiele instrukcji serwisowych dla nowych aut przewiduje absurdalnie długie interwały wymiany tego istotnego elementu.

Przy 86 tys. km zgłoszono: głośna praca silnika, wibracje, zapach spalin. Okazało się, że to tylko drobna nieszczelność w układzie dolotowym, która powodowała "ogłupianie" komputera i złe dawkowanie paliwa.

Tu prawdopodobnie rzadko ktoś jeździł. Tylna kanapa w ogóle nie jest pociemniała od wżartego brudu.Motor

Przy 118 tys. i przy 151 tys. km dokonano kolejnych przeglądów okresowych. Eksploatacja szła świetnie, samochód gładko pokonywał kolejne trasy, po drodze wymieniono tylko łożysko koła, oczywiście oprócz standardowej wymiany oleju i klocków oraz tarcz hamulcowych. Czy o czymś nie zapomniano?

Auto odholowane

"Podczas jazdy silnik zgasł i nie chciał odpalić. Przy próbie uruchamiania pulsuje kontrolka świec żarowych" - zapisano w uwagach serwisowych. Samochód odholowano do serwisu. Zerwał się pasek rozrządu i tłoki uderzyły w zawory. Uszkodziły się oba elementy.

Przejrzeliśmy wpisy w książce serwisowej. W  żadnym z nich nie zaznaczono, że rozrząd w ogóle był wymieniany. Trudno ocenić, czy wynika to z niewiedzy serwisanta, czy była to próba na zasadzie "nie wymieniajmy rozrządu, będzie taniej, może najemca zwróci auto a my je sprzedamy zanim dojdzie do awarii". Tak czy inaczej - skończyło się na wymianie silnika na nowy.

Silnik 2.0 TDI słynie z niezawodności, ale wymagał gwarancyjnej wymiany turbosprężarki już przy 23 tys. km.Motor

Niewiele zabrakło, żeby "oszczędnościowy" plan się powiódł, bo zerwanie rozrządu nastąpiło przy 190 tys. km, a samochód został zwrócony wynajmującemu przy 224 tys. km i dość szybko sprzedany. To dlatego tak często piszemy, że po zakupie używanego samochodu trzeba od razu wymienić pasek rozrządu - na pewno nie jest to jedyny przypadek, gdy przeciągano wymianę.

Samochód dość szybko znalazł nowego właściciela, który nawet ucieszył się ze stanu rzeczy - wprawdzie na liczniku widniał pozornie duży przebieg 224 tys. km, ale skoro 34 tys. km temu wymieniono silnik, to raczej nie było powodu do obaw.

Rozrząd zerwał się przy przebiegu 190 tys. km. Czy można winić producenta? W żadnym razie.

Po zakupie jedynym zabiegiem serwisowym było uzupełnienie czynnika klimatyzacji. Nowy właściciel zainwestował w radioodtwarzacz z dużym wyświetlaczem i nawigacją, który znacznie zwiększa wizualną atrakcyjność wnętrza Octavii i na pierwszy rzut oka wygląda jak oryginalny system RNS - jest to jednak stosunkowo słabo wykonana dalekowschodnia podróbka, co od razu widać po jakości wyświetlacza.

Generalizacja rynkowa

W ramach wniosków z eksploatacji Octavii trzeba powiedzieć, że jeden samochód firmowy jest nierówny drugiemu: jeśli firma rzeczywiście ma własne auta i sama płaci za ich naprawy, to przeważnie nie ma się czego bać. Jeśli natomiast kontrakt obejmuje stały czynsz miesięczny i naprawy "all inclusive" - trzeba spodziewać się, że wynajmujący spróbuje zaoszczędzić. Kto za to zapłaci? Czasem on sam, a czasem klient, który takie auto później kupi.

Przy prędkości autostradowej (140 km/h) Octavią podróżuje się bardzo komfortowo, także dzięki sześciu biegom.Motor

SKODA OCTAVIA II: OCENA WNĘTRZA, PRZESTRONNOŚCI I JAKOŚCI WYKOŃCZENIA

Bagażnik: za każdym otwarciem robi wrażenie (585 l). (kliknij, żeby powiększyć)Motor

Niewiele nowego da się powiedzieć o wnętrzu Octavii. Z pewnością jest przestronna jak auto kompaktowe, a przy tym ma wręcz gigantyczny bagażnik. Materiały użyte w opisywanej wersji robią wrażenie przesadnie tanich. Natomiast stosunkowo łatwym i dość tanim zabiegiem jest wzbogacanie fabrycznego wyposażenia przez użytkowników. Opisywany egzemplarz otrzymał już radio z nawigacją (chińska kopia oryginalnego urządzenia RNS), nie ma też problemu z dołożeniem np. tempomatu. Mimo szczegółowych oględzin, nie znaleźliśmy w tym samochodzie ponadnormatywnych śladów zużycia. Mało atrakcyjny, ale trwały - to najkrótsze podsumowanie.

Za jakość wykończenia i przestronność przyznajemy komplet punktów. Materiały rzeczywiście są nieprzyjemne w dotyku, ale za to niesamowicie trwałe. Gigantyczny bagażnik – największy w klasie.

SKODA OCTAVIA II: OCENA SILNIKA, DYNAMIKI I ZUŻYCIA PALIWA

 
Octavia 2.0 TDI CR
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
140 KM/4000
Maks. moment obrotowy
320 Nm/1750
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
208 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,6 s
Średnie zużycie paliwa
5,7 l/100 km

O dynamice czy zużyciu paliwa nie można powiedzieć złego słowa. Silnik zawsze zapalał, nawet przy dużym mrozie (pod warunkiem, że akumulator był w dobrym stanie), a w trasie nie zużywał więcej niż 6 l/100 km. Trzeba docenić o wiele niższy poziom wibracji i hałasu niż w starszej jednostce z pompowtryskiwaczami (ten silnik ma już wtrysk common rail). Zerwanie paska rozrządu to według naszych informacji efekt zaniedbań jego wymiany.

W rzeczywistości w tym silniku od nowości zepsuła się tylko jedna rzecz: turbosprężarka. Wtryskiwacze, DPF, EGR – to wszystko trzyma się dobrze. Ale to efekt tego, że auto jeździło w długie trasy. OCENA: 4/5

SKODA OCTAVIA II: PRZEGLĄD W SERWISIE - OCENA MECHANIKA

(klinknij, żeby powiększyć)Motor

Po sprawdzeniu w serwisie mechanik powiedział krótko: lać paliwo i jeździć. Cała lista znalezionych usterek to: niedziałające diody w lewym kierunkowskazie (w obudowie lusterka) i za niski poziom czynnika w klimatyzacji (brakowało połowy). Podwozie jest w doskonałym stanie, a tylne zawieszenie wciąż oryginalne. Nie ma też żadnych śladów korozji, ale w końcu ten samochód ma dopiero cztery lata. Jednak wszystko ma drugie dno. Auta projektuje się obecnie tak, żeby większość poważnych wydatków eksploatacyjnych przypadła statystycznie na drugiego właściciela - na pewno wkrótce trzeba będzie wymienić coś w zawieszeniu.

Ciekawy przypadek samochodu bardzo młodego, ale już z dużym przebiegiem. Wyraźnie widać, że to nie przebieg jest kluczową kwestią odpowiadającą za stan zużycia. Liczy się jeszcze, ile zim z polską solą ma za sobą pojazd i czy jeździł w mieście, czy w trasie. OCENA: 5/5

SKODA OCTAVIA II: OCENA TRWAŁOŚCI PODZESPOŁÓW, TYPOWE USTERKI

Elektronika

Przez cały okres eksploatacji pracowała wyjątkowo stabilnie. Każda awaria była sygnalizowana przez odpowiedni komunikat. Jedyne, co się popsuło, to... antena radiowa.

Układ napędowy

Oceniamy, że przy regularnej wymianie wszystkich elementów o znanym z góry resursie Octavia powinna bez poważniejszych problemów przejechać 500 tys. km. Tyle jednak nie wytrzyma np. DPF.

Trudno mówić o typowych usterkach w przypadku Octavii. Auto jest dopracowane.OCENA: 5/5

SKODA OCTAVIA II: OCENA DETALI – CO JEST UDANYM POMYSŁEM, A CO IRYTUJE?

(klinknij żeby powiększyć)Motor

To nam się podoba

  • Ogromny bagażnik z bardzo trwałą i odporną na zarysowania podłogą.
  • Proste i trwałe zawieszenie.
  • Niezłe wyciszenie.
  • Pełnowymiarowe koło zapasowe (fot. z prawej) pozwala nie czekać na assistance w razie "gumy".

To się nam nie podoba

  • Ręce pocą się od długotrwałego dotykania gumowej kierownicy.
  • Lakier łuszczy się przy tylnych drzwiach i pod chlapaczami.
Ogólnie Octavia została bardzo dobrze przemyślana. Nie jest mistrzynią komfortu, ale znakomicie znosi polskie drogi. OCENA: 5/5

SKODA OCTAVIA II: SYTUACJA RYNKOWA, UTRATA WARTOŚCI

MODEL
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2.0 TDI
38 000 zł
34 000 zł
32 000 zł
28 000 zł
24 000 zł
21 000 zł
19 000 zł

Ogromna podaż i nieustępujący jej popyt: tak najkrócej można opisać rynek wtórny Octavii II. Diesel, po liftingu i kombi - taka konfiguracja, choć droga, na klienta nie czeka zbyt długo. Nabywcom nawet nie przeszkadza szczególnie flotowa przeszłość większości pojazdów. Oczywiście swój interes robią też drobni handlarze, sprowadzając coraz więcej Octavii z Europy Zachodniej.

Nie ma problemu z zakupem Octavii. Sprzedać można ją w jeden dzień. OCENA: 5/5

SKODA OCTAVIA II: GŁÓWNI RYWALE RYNKOWI

FORD FOCUS II: lata produkcji: 2004-2010 ceny: od 10 tys. zł; OPEL ASTRA III: lata produkcji: 2004-2012 ceny: od 12 tys. złMotor

Ford Focus II ma znacznie niższe ceny od Octavii. Trochę ustępuje jej przestronnością, ale różnica nie jest przepastna. Jako że ten model kupowały prawie wyłącznie floty, trudno znaleźć egzemplarze z mocnymi silnikami i bogatym wyposażeniem (np. 2.0 TDCi Ghia), chyba że sprowadzone, o trudnej do zweryfikowania przeszłości. Opel Astra III to najbliższy rywal Octavii. Jeśli chodzi o ceny, lokuje się między drogą Skodą a tanim Fordem. Na uwagę zasługuje rozstaw osi wydłużony o 10 cm w stosunku do hatchbacka. Astra to dobry wybór dla zwolenników prostych silników benzynowych, natomiast jeśli chodzi o diesle - polecamy tylko 1.9 CDTI.

1. OPŁATY
Ubezpieczenie OC w okresie 4 lat (2011-2015)
w racie wynajmu
Rata wynajmu miesięcznego x 4 lata
105 000 zł
2. CZYNNOŚCI SERWISOWE  
Data
 Przebieg
 Opis czynności
 Koszt
 05.2011
 12 500 km
Przegląd, gwarancyjna wymiana dwumasowego koła zamachowego
-
 08.2011
 22 700 km
Przegląd z wymianą oleju, wymiana filtra przeciwpyłkowego, gwarancyjna wymiana turbosprężarki i łożyska koła
-
 02.2012
 52 000 km
Przegląd okresowy, wymiana oleju, filtrów i wycieraczek
-
 11.2012
 86 000 km
Przegląd okresowy, wymiana oleju, filtrów, anteny radia, akumulatora, tarcz hamulcowych z klockami i łożyska koła
-
 05.2013
 107 000 km
Wymiana łożyska koła
 08.2013
 118 000 km
Przegląd okresowy w podstawowym zakresie, wymiana oleju i filtrów
-
 05.2014
 151 000 km
Przegląd okresowy, wymiana oleju
-
 07.2014
181 000 km
Przegląd okresowy, wymiana oleju i filtra powietrza
-
 08.2014
190 000 km
Zerwanie paska rozrządu – wymiana silnika, także wymiana tulei wahaczy przednich
-
 07.2015
225 000 km
Przegląd okresowy – wymiana oleju i filtrów, uzupełnienie czynnika w klimatyzacji, wymiana kierunkowskazu w lusterku
-
W samochodzie zużyto dwa komplety opon letnich i dwa komplety zimowych
 Suma wydatków z punktu 2
-
 3. KOSZTY PALIWA  
 Na dystansie 225 tys. km (średnie spalanie: 6,0 l/100 km, ilość zużytego paliwa: 13 500 l, cena uśredniona: 5,10 zł za litr)
68 850 zł
 PODSUMOWANIE KOSZTÓW  
 Suma wydatków z pkt. 1, 2 i 3 (ubezpieczenie, naprawy, paliwo)
173 850 zł
 Utrata wartości: nie występuje przy wynajmie długoterminowym
-
 Łączny koszt na dystansie 225 tys. km
173 850 zł
 Koszt 1 km*
0,77 zł
* inne samochody: Audi A4 - 0,97 zł, Fiat Bravo - 0,88 zł, Renault Clio - 0,66 zł

SKODA OCTAVIA II: PODSUMOWANIE

Kupno samochodu po wynajmie długoterminowym to spore ryzyko, bo "oszczędności serwisowe" opłacają się wynajmującemu. Z drugiej strony, gdy sprzedający udostępnia pełną historię serwisową danego egzemplarza - można je podjąć, pod warunkiem że upatrzony samochód to prosty, popularny na rynku model. Wtedy nawet ewentualny "wkład finansowy" będzie do zniesienia.OCENA KOŃCOWA: 5/5

Skoda Octavia II (2004-2012)

Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor
Skoda Octavia II (2004-2012)Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 33/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas