Używana Mazda CX-5 (2012-2017)

Dla miłośników Mazdy, CX-5 to kolejny obiekt westchnień. Dla osoby, która szuka kompaktowego SUV-a – opcja warta uwagi.

Mazda CX-5
Mazda CX-5Motor

MAZDA CX-5lata produkcji: 2012-2017ceny od: 55 000 zł

Polskie realia każą patrzeć na używaną

Mazdę CX-5 z pewnym dystansem. Dla japońskiego producenta to szczególny, w pewnym sensie rewolucyjny model, w którym po raz pierwszy wykorzystano rozwiązania Skyactiv. Dla osoby przymierzającej się do zakupu kompaktowego, używanego SUV-a za 60-70 tys. zł CX-5 jest bez wątpienia wyborem podwyższonego ryzyka. Chodzi o niewielką podaż egzemplarzy krajowych i znikomą ofertę tanich części zamiennych.

Co to jest Skyactiv?

Skyactiv to szereg innowacyjnych rozwiązań, które pozwoliły na poprawę osiągów i obniżenie zużycia paliwa bez uciekania się do downsizingu.

W przypadku CX-5 jest to m.in. podwyższony stopień sprężania w silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa i obniżony stopień sprężania w dieslach, a także zmniejszenie tarcia wewnętrznego w układzie napędowym, system start-stop oraz nowatorska konstrukcja nadwozia, które dzięki odpowiedniemu profilowaniu poszczególnych elementów jest lżejsze niż przeciętna w tym segmencie.

Klasą samą dla siebie są skrzynie automatyczne, w których konwerter momentu połączono z klasycznym sprzęgłem ciernym. Samochód wpisuje się dzięki temu do historii motoryzacji, ale dla zwykłego Kowalskiego, który ogląda egzemplarze mające na liczniku 150 czy nawet 200 tys. km, jest pewną niewiadomą...

Za egzemplarz z 2012 roku trzeba zapłacić ok. 55 tys. zł. Ceny Mazd CX-5 po liftingu rozpoczynają się od ok. 70 tys. zł.Motor

Tylko trzy propozycje

W ogłoszeniach dominują wersje benzynowe 2.0 (Skyactiv-G, 160-165 KM). Czas pokazał że nie sprawiają żadnych problemów serwisowych, jednak ich zużycie paliwa jest nieco większe od deklarowanego przez producenta. Zamiast ok. 7 l/100 km jest między 9 a 11 l/100 km, co oczywiście zależy od warunków eksploatacji i sytuacji na drodze.

W 2015 r. do gamy dołączyła odmiana 2.5 (192 KM, także Skyactiv-G). Występuje wyłącznie ze skrzynią automatyczną.

Gamę silnikową zamyka turbodiesel 2.2 Skyactiv-D. Ma 150-175 KM i spory moment - od 380 do 420 Nm (mocniejsza wersja jest łączona z automatem). Ciekawostką tych silników (oprócz niskiego stopnia sprężania) jest chęć do pracy na wysokich obrotach. Moc maksymalna uzyskiwana jest przy 4500 obr.min. Użytkownicy chwalą sobie te konstrukcje jako ekonomiczne i zdecydowanie cichsze podczas jazdy autostradowej niż wersje benzynowe.

Deska rozdzielcza sprzed liftingu. Jest ergonomiczna, starannie wykonana i nowoczesna. Użytkownicy podkreślają bardzo wygodną pozycję za kierownicą. Auto świetnie sprawdza się na trasach.Motor

Po liftingu

Samochód przeszedł lifting 2 lata po swojej premierze. Zmiany stylizacyjne są niewielkie. Poprawiono natomiast jakość materiałów, pojawiła się pamięć ustawień fotela kierowcy, zastosowano także lepsze wyciszenie.

Mazda CX-5 po lifitingu.Motor

Innowacją techniczną był system odzyskiwania energii i-ELOOP, w którym zamiast akumulatorów wykorzystano kondensator.

Pochwały i narzekania

Użytkownicy narzekają na małe zbiorniki paliwa (56-58 l), które na dodatek są tak wyprofilowane, że czasem nie można wykorzystać ich pojemności do końca (zatykają się przelewy między poszczególnymi komorami).

Rozczarowuje także hałas układu napędowego - na szczęście dotyczy to głównie aut przed liftingiem.

Osoby, które dużo jeżdżą po mieście, a wybrały benzynową "dwulitrówkę", są rozczarowane spalaniem dochodzącym nawet do 11 l/100 km.

Incydentalnie psuje się elektronika (sterowanie lusterkami, fotelami itp.).

Kupując używaną Mazdę CX-5, warto się nastawić na konieczność wymiany drogiego akumulatora, którego zużycie przyspiesza system start-stop. Z drugiej jednak strony warto podkreślić, że cały system działa zaskakująco sprawnie i bezproblemowo.

Chwalona jest ogólna niezawodność modelu, funkcjonalność, przyjemność z jazdy i niskie zużycie paliwa wersji wysokoprężnej.

Większość egzemplarzy ma napęd na przód, ale trafiają się także CX-5 4x4. Jak na razie nie sprawia on żadnych problemów eksploatacyjnych.

Fotele mają szeroki zakres regulacji. Pamięć ustawień: po liftingu.Motor
Z tyłu wygodnie będzie najwyżej dwóm dorosłym osobom.Motor
Nietypowy sposób dzielenia tylnego oparcia (40/20/40) poprawia funkcjonalność kompaktowego SUV-a.Motor

MAZDA CX-5: HISTORIA MODELU

2011: prezentacja modelu podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie

2012: debiut handlowy

2014: lifting, w ramach którego m.in. zmieniono pas przedni i wprowadzono elektryczny hamulec pomocniczy

2017: nowa generacja modelu (fot. niżej)

Mazda CX-5 2017.Motor

UŻYWANA MAZDA CX-5 (2012-2017): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

Awarie sytemu sterowania lusterkami zewnętrznymi: problemy przytrafiały się już w okresie gwarancji.

Mechaniczne skrzynie biegów mają tendencję do "haczenia": problem nie ustępuje po dotarciu.

Kiepskie wyciszenie wnętrza: hałas kół podczas jazdy, przy wyższych prędkościach wibruje maska.

Nie należy jeździć dieslem, w którym jest mniej niż pół baku. Zdarza się, że silnik nie jest w stanie zassać pozostałej części!

Z częściami bywa krucho. Ale akurat z szybami nie ma problemu. Koszt: ok. 1500 zł.Motor
Wersja
2.0
2.5*
2.2
2.2 D
Silnik
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1998 cm3
2488 cm3
2184 cm3
2184 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
165 KM/6000
192 KM/5700
150 KM/4500
175 KM/4500
Maksymalny moment obrotowy
210 Nm/4000
256 Nm/4000
380 Nm/1800
420 Nm/2000
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna
200 km/h
194 km/h
202 km/h
207 km/h
Przysp. 0-100 km/h
9,2 s
8,0 s
9,2 s
8,8 s
Średnie zużycie paliwa
6,6 l/100 km
7,2 l/100 km
4,5 l/100 km
5,0 l/100 km
* od 2015 r., aut.
Zamiast downsizingu jest Skyactiv. Benzyny i diesle mają ten sam stopień sprężania – 14:1.Motor

UŻYWANA MAZDA CX-5 (2012-2017): PODSUMOWANIE

Mazda CX-5Motor

Mazda CX-5 po pierwsze nie jest tania, po drugie nie grzeszy popularnością. Na tle rywali wyróżnia się dopracowanymi wersjami benzynowymi, które są wprawdzie mniej ekonomiczne niż deklaruje producent, ale i tak dość oszczędne, a przy tym wyjątkowo niezawodne. Diesle, choć również udane, mają na razie zbyt dużą konkurencję z Europy.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Mazda CX-5 (2012-2017)

Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor
Mazda CX-5 (2012-2017)Motor

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 35/2017

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas