Używana Mazda 2 (2002-2007)
Jedynym japońskim akcentem w Maździe 2 jest jej nazwa. Reszta to całkowity klon Fordów Fiesta i Fusion. Auto pochodziło nawet z hiszpańskiej fabryki Forda.
Silniki
Podstawowa jednostka napędowa to 1.25 16V - silnik zbudowany przez Forda w bliskiej kooperacji z japońską firmą Yamaha. Na jego temat wypowiadamy się w samych ciepłych słowach: jest cichy i oszczędny, zapewnia dobre osiągi i cechuje się niezawodnością.
Bez cienia przesady można powiedzieć, że różnica w osiągach między 1.25 (75 KM) a 1.4 (80 KM) jest na tyle mała, że nie warto płacić drożej za egzemplarz z większą jednostką napędową - Mazda 2 to i tak auto miejskie, które do długich tras nadaje się tylko warunkowo. Jest bowiem dość wysokie i podatne na boczny wiatr, natomiast wersja 1.4 bywa krytykowana za niedostatek elastyczności. Najmocniejszy silnik 1.6 pojawia się raczej rzadko. Wszystkie jednostki benzynowe to konstrukcje znane z Forda serii ZETEC-S lub Duratec.
Dodajmy, że Mazda 2 była również dostępna w Japonii pod tradycyjną nazwą Demio, ale tam stosowano silniki japońskie 1.35 i 1.5.
Jedynym dieslem spotykanym w Maździe 2 jest 1.4 MZ-CD: silnik wspólnej konstrukcji Forda i Peugeota, który znajdziemy m.in. we Fieście, Fusionie, Peugeocie 207 i Citroenie C3. Ta jednostka ma wtrysk common rail, a do jej typowych problemów należą zużyte podkładki pod wtryskiwaczami. Inny problem, który sygnalizują użytkownicy to utrudnione wrzucanie biegów. Poza tym - to jednostka jak najbardziej godna polecenia, w trasie radząca sobie całkiem nieźle mimo niewielkiej mocy. Zużycie paliwa na poziomie 5 l/100 km przy 90-100 km/h jest całkowicie realne. Wszystkie silniki mają pasek rozrządu, który należy wymieniać co ok. 120 tys. km.
Do silnika 1.4 (zarówno diesla, jak i benzynowego) oferowano zautomatyzowaną skrzynię biegów ASM o 5 przełożeniach. Działa dość powoli, nie ma w niej znanego z typowych "automatów" efektu pełzania.
Zawieszenie Mazdy 2 także pochodzi z Forda Fiesty/Fusion, stąd mamy tu do czynienia z prostą konstrukcją - kolumny McPhersona z przodu, belka skrętna z tyłu. Problemem, z którym borykają się także użytkownicy Fordów, jest przyspieszone zużycie tylnych amortyzatorów. Przednie zawieszenie żadnych niespodzianek już nie kryje: wahacze przednie mają wymienne sworznie.
Wyposażenie
Podstawową wersją wyposażeniową był Comfort, powyżej natomiast znajdowały się odmiany Active i Exclusive. Bez problemu znajdziemy samochód z klimatyzacją, a od liftingu w 2005 r. większość aut ma również radio zintegrowane z konsolą środkową i wielofunkcyjną kierownicę.
Jedynym widocznym z zewnątrz przejawem liftingu było wprowadzenie przezroczystych tylnych lamp i soczewkowych reflektorów z przodu z ciemnymi wkładami. Nie montowano automatycznej klimatyzacji, za to zdarzają się egzemplarze mające 8 poduszek powietrznych.
Mazda 2 w Polsce była dostępna tylko na indywidualne zamówienie, stąd na rynku nie ma samochodów pochodzących z polskiego salonu - wszystkie zostały sprowadzone z Zachodu, a to oznacza, że ich historia serwisowa jest co najmniej wątpliwa. Z drugiej strony - awaryjność Mazdy 2 jest znikoma (podobnie jak Forda Fusion), a sam samochód jest nieźle wykonany i praktyczny. Z pewnością nie zasługuje zatem na skreślenie.
Podsumowanie
"Dwójka" z lat 2003-2007 to Ford Fiesta w przebraniu. Nie ma tu japońskiej technologii. Dlatego też wysokie ceny tego samochodu są trochę nieuzasadnione. Z drugiej jednak strony, poziom niezawodności nie daje żadnych powodów do narzekań.
Mazda 2 (2002-2007)
Używana Mazda 2 (2002-2007) - czytaj artykuł
Mazda 2: historia modelu1996: zakończenie produkcji Mazdy Demio I. Prezentacja nowej Mazdy 2. Nazwa Demio pozostaje na rynku japońskim. Model na rynek europejski produkowany w fabryce Forda w Walencji.2005: face-lifting, zmienione reflektory i tylne lampy.2007: kolejna generacja Mazdy 2 - produkcja wraca do Japonii.
Mazda 2: typowe usterki i problemyMazda 2 należy do samochodów równie niezawodnych, co Ford Fusion. Usterki pojawiają się sporadycznie i nie są poważne.
- Zgrzytające biegi w egzemplarzach z silnikiem Diesla. Czasem nie da się w ogóle włączyć żadnego biegu.
- Zużyte podkładki pod wtryskiwaczami w dieslu. Objaw: nierówna praca silnika.
- Szybkie zużycie tylnych amortyzatorów. Problem znany także z Fusiona.
- Pojawia się korozja. Na razie problem jest incydentalny.
Mazda 2: warto poszukać
- Egzemplarzy po liftingu. Są wyraźnie lepiej wyposażone, zdarzają się nawet Mazdy 2 z ośmioma airbagami.
- Samochodów z silnikiem 1.2 16V: ich osiągi są w rzeczywistości niewiele gorsze niż 1.4 (choć dane techniczne twierdzą inaczej).
Mazda 2: tego unikaj
- Diesli bez dokumentacji serwisowej. Mazda 2 z dieslem na Zachodzie była droga, nikt nie kupował diesla żeby jeździć nim na krótkich, miejskich odcinkach.
- Aut z początkami rdzy na błotnikach. Będzie postępować szybciej niż sądzimy.
Wersja | 1.25 | 1.4 | 1.6 | 1.4 MZ-CD |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1242 cm3 | 1388 cm3 | 1596 cm3 | 1399 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/8 |
Moc maksymalna | 75 KM | 80 KM | 100 KM | 68 KM |
Maks. moment obrotowy | 110 Nm | 124 Nm | 146 Nm | 160 Nm |
Osiągi | ||||
Prędkość maksymalna | 163 km/h | 164 km/h | 181 km/h | 160 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 15,1 s | 13,9 s | 11,4 s | 15,0 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 6,3 | 6,5 | 6,8 | 4,5 |
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski