Używana Kia Sorento II (2009-2015)
Jeśli ktoś szuka wygodnego, używanego SUV-a i nie ogranicza się wyłącznie do marek z segmentu premium, prędzej czy później trafi na Kię Sorento II. Samochód kusi nie tylko ceną.
KIA SORENTO IIlata produkcji: 2009-2015ceny: od 43 000 zł
Koreański SUV jest duży, pakowny i dobrze wyposażony. Zadebiutował w 2009 roku, a najtańsze egzemplarze kosztują ok. 45 tys. zł. Jak na model tej klasy, który ma 7 lat - to niewiele. Dla porównania: konkurencyjny Jeep Grand Cherokee kosztuje zwykle o 30 tys. zł więcej.
Santa Fe, tylko nowszy
Kia Sorento II bazuje na płycie podłogowej Hyundaia Santa Fe II, ale wygląda bardziej nowocześnie, ponieważ powstała 3 lata później. Jest dziełem Petera Schreyera - jednego z najbardziej utalentowanych stylistów, współtwórców europejskiego sukcesu marki Kia.
Atrakcyjne pod względem wizualnym jest także wnętrze. Trzeba jednak przyznać, że jakość pasowania elementów i zastosowane tworzywa sztuczne nie są jeszcze tak wyszukane, jak u bardziej prestiżowych rywali w tej klasie.
Nie można natomiast narzekać na wyposażenie. Seryjna jest np. dwustrefowa klimatyzacja. Na liście opcji znajdują się m.in. kamera cofania, nawigacja, system ułatwiający ruszanie pod górę oraz ograniczający prędkość podczas stromych zjazdów.
Auto było modernizowane tylko raz, w 2012 roku. Nowszą generację można rozpoznać bardzo łatwo - po pionowych światłach do jazdy dziennej umieszczonych w zderzaku. Z tyłu auto otrzymało lampy wykonane w technice LED. We wnętrzu pojawił się nowy zestaw wskaźników i większy centralny wyświetlacz. Silniki zostały nieznacznie ulepszone, nowością w gamie była, dwulitrowa jednostka wysokoprężna o mocy 150 KM.
Silnikowy dylemat
Teoretycznie najlepszym silnikiem do Kii Sorento jest turbodiesel o pojemności 2,2 litra. Okazuje się wyjątkowo oszczędny i wystarczająco dynamiczny - ma prawie 200 KM.
Niestety, mechanicy wskazują na jego drugie oblicze - ma nietrwały łańcuchowy rozrząd (może zacząć hałasować już po 100 tys. km, koszt wymiany ok. 3 tys. zł) i problemy z napinaczem paska osprzętu. Mimo wszystko warto rozważyć jego zakup, uwzględniając jedynie wnikliwą kontrolę przed finalizacją transakcji.
Niemal w ciemno można wybierać bazową wolnossącą jednostkę 2.4 - słynie z bezobsługowości i podczas łagodnej jazdy nie zużywa zbyt dużo paliwa. Uwaga - ten silnik był niestety oferowany bardzo krótko - w 2011 roku zastąpiła go nowsza wersja tej jednostki, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Ciekawostka - model 174 KM jest wersją europejską, a rzadziej spotykany - 177 KM - amerykańską.
Uzupełnieniem oferty na rynku wtórnym są benzynowe jednostki V6 (najczęściej sprowadzane z USA).
Napęd
Układ napędowy nie sprawia problemów. Bazowe wersje to tylko "ośki". Na szczęście jest ich mało - dominują odmiany ze stałym napędem na przód i dołączanym na tył (z możliwością zblokowania sprzęgła przy małych prędkościach). Elementy zawieszenia są tanie i powszechnie dostępne.
2.4 | 2.4 GDI | 3.5 V6 | 2.2 CRDi | |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2349 cm3 | 2349 cm3 | 3470 cm3 | 2199 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | V6/24 | R4/16 |
Moc maksymalna | 174 KM/6000 | 174 KM/6000 | 278 KM/6300 | 197 KM/3800 |
Maksymalny moment obrotowy | 225 Nm/3750 | 226 Nm/3750 | 335 Nm/5000 | 421 Nm/1800 |
Osiągi (dane producenta) | ||||
Prędkość maksymalna | 190 km/h | 190 km/h | 210 km/h | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,1 s | 11,1 s | 9,0 s | 9,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,7 l/100 km | 8,5 l/100 km | 9,2 l/100 km | 6,6 l/100 km |
KIA SORENTO: HISTORIA MODELU
2002: premiera pierwszej generacji modelu2007: lifting Sorento I2009: premiera opisywanej, drugiej generacji modelu2012: lifting modelu; cechą charakterystyczną są światła w zderzaku wykonane w technice LED w układzie pionowym, silniki GDI2015: Kia Sorento III
UŻYWANA KIA SORENTO II (2009-2015): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY
- Problemy z rozruchem: problem dotyczy diesli - szwankuje jedna z pomp paliwa niskiego ciśnienia.
- Rozczarowuje trwałość rozrządu: nabywcy używanych egzemplarzy wysokoprężnych są zdziwieni, że po zakupie muszą wymieniać łańcuch.
- Niska żywotność paskowego napędu osprzętu: psuje się głównie napinacz.
- Problemy z uszczelnieniem drzwi i okien: wiele zależy od poszczególnego egzemplarza.
- Awarie koła zamachowego.
UŻYWANA KIA SORENTO II (2009-2015): SYTUACJA RYNKOWA
MODEL | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
2.4/2.4 GDI | 105 000 zł | 94 000 zł | 78 000 zł | 63 000 zł | 58 000 zł | 44 000 zł | 43 000 zł |
2.2 CRDI | 112 000 zł | 95 000 zł | 73 000 zł | 52 000 zł | 46 000 zł | 51 000 zł | 43 000 zł |
W ogłoszeniach dominują wersje wysokoprężne (2.2 CRDi). Udział odmian ze skrzynią ręczną oraz automatyczną jest porównywalny. Cieszy fakt, że nie brakuje egzemplarzy bezwypadkowych - spora ich część pochodzi z krajowej sieci sprzedaży i ma wiarygodny przebieg mniejszy niż 200 tys. km.
UŻYWANA KIA SORENTO II (2009-2015): PODSUMOWANIE
Kia Sorento II nie jest samochodem idealnym, ale jej zalety zdecydowanie górują nad wadami. Stylizacja nadwozia wciąż może się podobać, do wyposażenia nie można mieć żadnych zastrzeżeń, a na jakość wykończenia wnętrza trzeba przymknąć oko. Samochód jest stworzony do wygodnego podróżowania, a najlepsze silniki to 2.2 CRDI oraz 2.4.
OCENA 3/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Kia Sorento II (2009-2015)
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 27/2016