Używana Kia Pride (1997-2001)

Pride oznacza z angielskiego dumę. Niestety, jakość blach dumy Kii nie przynosi. Dla odmiany, silnik jest całkiem trwały i udany.

Motor

Postępująca korozja to w zasadzie jedyny poważny problem, z jakim borykają się użytkownicy niewielkiego koreańskiego samochodu, będącego kopią starej Mazdy 121 i równie wiekowego Forda Festiva. Auto zadebiutowało w roku 1997. Ze względu na bardzo niską cenę cieszyło się dużym zainteresowaniem także na rodzimym rynku.

Praktyczne pudełko

Podróż do przeszłości: twarde plastiki, ascetyczne wykończenie, jakość pasowania poniżej przeciętnej. Plusem jest czytelność wskaźników.Motor

Obok podstawowych wersji 3- oraz 5-drzwiowych, oferowano także praktyczne kombi.

Nadwozie mieści cztery osoby z niewielką ilością bagażu. Niewysilony, ośmiozaworowy silnik o pojemności 1,3 l z paskiem rozrządu i hydrauliką zaworową sprawdza się zarówno w mieście, jak i na trasie - pod warunkiem, że nie oczekujemy sportowych wrażeń. W razie potrzeby naprawi go każdy mechanik i to za niewygórowaną kwotę. Minimalnym kosztem można tu zainstalować prostą mieszalnikową instalację LPG.

Podwozie skonstruowano w oparciu o belkę zespoloną z tyłu i kolumny McPherson z przodu. Olbrzymim atutem są tutaj niskie koszty serwisowe. Choć trwałość poszczególnychelementów nie jest zbyt duża, wszystko czegopotrzeba do napraw kosztuje bardzo mało i jest powszechnie dostępne.

Za 2 tysiące

Dziś, na zakup Kii Pride wystarczy od 1 do 3 tysięcy złotych. Cena transakcji nie zależy ani od wersji nadwozia, ani od poziomu wyposażenia ani od rocznika. Liczy się wyłącznie stan techniczny. Podczas kupna musimy zwrócić uwagę przede wszystkim na karoserię. Jeśli za auto już na wstępie musi się brać blacharz - nie warto go kupować. Silnik Pride uchodzi za trwały i sprawiający mało problemów. Na porządku dziennym zdarzają się natomiast problemy z osprzętem - alternatorem, wspomaganiem kierownicy (montowano go tylko w wybranych modelach), przegubami i układem wydechowym. Ten ostatni koroduje w iście ekspresowym tempie.

Kia Pride (1997-2001)

Kia Pride (1997-2001)

Używana Kia Pride (1997-2001)Motor
Używana Kia Pride (1997-2001)Motor
Podróż do przeszłości: twarde plastiki, ascetyczne wykończenie, jakość pasowania poniżej przeciętnej. Plusem jest czytelność wskaźników.Motor
Bagażnik ma typową w tej klasie pojemność 190 litrów.Motor
Największym problemem auta jest korozja nadwozia.Motor
Pod maską Pride występuje tylko jeden silnik – 1.3 69 KM.Motor

Kia Pride: historia modelu1997: Początek sprzedaży auta w Polsce.1999: Kia Pride kombi.2001: Koniec sprzedaży w Polsce, kontynuacja produkcji w Iranie.

Kia Pride: typowe usterki i problemy

  • Korozja - atakuje szczególnie drzwi, klapę tylną, maskę i krawędzie błotników.
  • Niska trwałość elementów przedniego zawieszenia.
  • Niska jakość instalacji elektrycznej.
  • Szybkie zużycie tapicerki.
Wersje
1.3 8V
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1324 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
Moc maksymalna
64 KM
Maksymalny moment obrotowy
101 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
150 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
14,1 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
6,9

Kia Pride - podsumowanie

Kię Pride trudno polecać. Wszystko zależy od tego, z czym mamy do czynienia. Jeśli trafi się nam egzemplarz niezaatakowany przez korozję - można zaryzykować, zwłaszcza że koszty utrzymania są bardzo niskie. Na samochody przerdzewiałe szkoda czasu.

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Kod artykułu: def9

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas