Używana Kia Pride (1997-2001)
Pride oznacza z angielskiego dumę. Niestety, jakość blach dumy Kii nie przynosi. Dla odmiany, silnik jest całkiem trwały i udany.
Postępująca korozja to w zasadzie jedyny poważny problem, z jakim borykają się użytkownicy niewielkiego koreańskiego samochodu, będącego kopią starej Mazdy 121 i równie wiekowego Forda Festiva. Auto zadebiutowało w roku 1997. Ze względu na bardzo niską cenę cieszyło się dużym zainteresowaniem także na rodzimym rynku.
Praktyczne pudełko
Obok podstawowych wersji 3- oraz 5-drzwiowych, oferowano także praktyczne kombi.
Nadwozie mieści cztery osoby z niewielką ilością bagażu. Niewysilony, ośmiozaworowy silnik o pojemności 1,3 l z paskiem rozrządu i hydrauliką zaworową sprawdza się zarówno w mieście, jak i na trasie - pod warunkiem, że nie oczekujemy sportowych wrażeń. W razie potrzeby naprawi go każdy mechanik i to za niewygórowaną kwotę. Minimalnym kosztem można tu zainstalować prostą mieszalnikową instalację LPG.
Podwozie skonstruowano w oparciu o belkę zespoloną z tyłu i kolumny McPherson z przodu. Olbrzymim atutem są tutaj niskie koszty serwisowe. Choć trwałość poszczególnych
elementów nie jest zbyt duża, wszystko czego
potrzeba do napraw kosztuje bardzo mało i jest powszechnie dostępne.
Za 2 tysiące
Dziś, na zakup Kii Pride wystarczy od 1 do 3 tysięcy złotych. Cena transakcji nie zależy ani od wersji nadwozia, ani od poziomu wyposażenia ani od rocznika. Liczy się wyłącznie stan techniczny. Podczas kupna musimy zwrócić uwagę przede wszystkim na karoserię. Jeśli za auto już na wstępie musi się brać blacharz - nie warto go kupować. Silnik Pride uchodzi za trwały i sprawiający mało problemów. Na porządku dziennym zdarzają się natomiast problemy z osprzętem - alternatorem, wspomaganiem kierownicy (montowano go tylko w wybranych modelach), przegubami i układem wydechowym. Ten ostatni koroduje w iście ekspresowym tempie.
Kia Pride: historia modelu
1997: Początek sprzedaży auta w Polsce.
1999: Kia Pride kombi.
2001: Koniec sprzedaży w Polsce, kontynuacja produkcji w Iranie.
Kia Pride: typowe usterki i problemy
- Korozja - atakuje szczególnie drzwi, klapę tylną, maskę i krawędzie błotników.
- Niska trwałość elementów przedniego zawieszenia.
- Niska jakość instalacji elektrycznej.
- Szybkie zużycie tapicerki.
Kię Pride trudno polecać. Wszystko zależy od tego, z czym mamy do czynienia. Jeśli trafi się nam egzemplarz niezaatakowany przez korozję - można zaryzykować, zwłaszcza że koszty utrzymania są bardzo niskie. Na samochody przerdzewiałe szkoda czasu.
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski
Kod artykułu: def9