Używana Honda Integra Type-R (1998-2001)
Co jest ostre i japońskie zarazem? Samurajski miecz katana, zielony chrzan wasabi oraz Honda Integra Type-R, najostrzejszy hot hatch wszech czasów.
Turbo? Nigdy w życiu, prawdziwą moc osiąga się z wysokich obrotów - takiej zasadzie Honda hołdowała przez dziesiątki lat, od czasów modelu N360 (1967 r.), który osiągał sensacyjną moc 86 KM z litra pojemności, kręcąc się do ok. 8000 obr./min.
Przez następne dekady wysokoobrotowe silniki Hondy zachwycały fantastyczną, motocyklową wręcz zdolnością "wkręcania się" na wysokie obroty. Odkąd pojawił się system zmiennego wzniosu zaworów VTEC (1989 r.), sportowy charakter Hond stał się jeszcze bardziej wyrazisty. Zdecydowanie najostrzejszą Hondą dostępną kiedykolwiek w Europie (jednak nie w Polsce) była Integra Type-R typ DC2 oferowana w latach 1998-2000. Choć auto jest stosunkowo młode, to już ma status legendy.
105 KM z litra
Silnik B18 napędzający przednie koła Integry ma pojemność 1,8 l i osiąga moc 190 KM przy 8000 obr./min, co oznacza że jest to jeden z nielicznych samochodów sprzedawanych w Europie osiągających ponad 100 KM z litra (innym była Honda S2000). Oczywiście do osiągnięcia pełnej mocy Integra potrzebuje naprawdę wysokich obrotów - zmieniający charakterystykę pracy system VTEC załącza się ok. 5500 obr./min, co Integra oznajmia głośnym rykiem.
Jednak z drugiej strony, w dolnych partiach obrotów jednostka B18 jest zupełnie "cywilna" - cicha, stosunkowo oszczędna i płynnie rozwijająca moc. Krótko mówiąc, świetnie nadaje się do jazdy na co dzień, zużywając ok. 10 l/100 km w ruchu miejskim i 2-3 l mniej w trasie.
Podobnie dwoistą naturę ma zawieszenie. Podczas normalnej jazdy jest komfortowe i wcale nie za twarde - na pewno nie aż tak, jak w ostatnim Civicu Type-R. Jednak szybsza jazda po zakrętach pokazuje jego niezwykły potencjał. Integra "składa się" w zakręcie przy prędkościach, o których europejskie hot hatche z tych samych lat mogą tylko pomarzyć. Dzieje się to przy niewiarygodnej wręcz stabilności, a jedyna wada to mało dokładny układ kierowniczy w środkowym położeniu. Jednak mimo to Integra Type-R wielokrotnie zdobywała prestiżowy tytuł "najlepiej prowadzącego się samochodu przednionapędowego" (m.in. od angielskiego magazynu EVO).
Na uwagę zasługuje też wybitna trwałość zawieszenia czy sprzęgła, które bez protestów znoszą sportową eksploatację. Przy okazji warto uspokoić potencjalnych nabywców: zakup części nie jest problemem, można wybierać z elementów fabrycznych dostępnych w ASO (nie zawsze bardzo drogich) i części tuningowych.
Rdza i wypadki
Nadwozie nie było fabrycznie zabezpieczone antykorozyjnie, a liczne kolizje przyspieszają tylko proces utleniania się blachy. Pozostałe usterki są łatwiejsze w naprawie: zużycie oleju w silniku czy zgrzytanie ze skrzyni biegów biorą się raczej z intensywnej, sportowej eksploatacji, bo sama jakość wykonania pojazdu stanowi wzór do naśladowania. Pękająca tapicerka siedzeń ma
charakter wyłącznie estetyczny.
Nieskorodowana i prosta Integra Type-R jest warta zakupu nawet jeżeli silnik czy skrzynia biegów nie są w najlepszym stanie. O taki samochód będzie jednak naprawdę trudno, a godne zakupu egzemplarze najszybciej znajdzie się w Szwajcarii. Prezentowany na zdjęciach egzemplarz do Polski przybył z Estonii i jest oferowany na sprzedaż w cenie 27 tys. zł - to średnia cena samochodów z polskich ogłoszeń. W Szwajcarii są nawet droższe - od 10 do 15 tys. franków (ok. 34-50 tys. zł).
Dużą zaletą Integry jest to, że auto jest dobrze "rozpoznane", a wszelkie jego problemy są szeroko opisywane w internecie. Dzięki temu da się np. łatwo znaleźć nietypowe świece do silnika 1.8 VTEC i dowiedzieć się, jaki olej trzeba wlewać do skrzyni biegów. A także docenić, jak znakomitym autem jest "europejska" Integra w porównaniu do zubożonej odmiany amerykańskiej.
Jeśli jesteś miłośnikiem sportu motorowego i chcesz kupić cywilne auto jak najbardziej zbliżone techniką do modeli wyścigowych, Integra Type-R jest naturalnym wyborem. Zakup nie będzie łatwy, ale satysfakcja z jazdy - niesłychana. Europejscy rywale nie mają tu szans.
Honda Integra Type-R: historia modelu
1995: prezentacja modelu w Japonii.
1998: Type-R trafia na wybra-ne rynki europejskie oraz (po sporych zmianach) do USA.
1999: mikrolifting.
2001: wycofanie modelu Integra z rynku europejskiego.
Honda Integra Type-R: typowe usterki i problemy
- Korozja nadwozia rozwija się głównie na błotnikach, ale nie oszczędza też baku czy przewodów paliwowych.
- Pękająca tapicerka foteli.
- Duże zużycie oleju - mały ubytek jest naturalny dla tego silnika, ale 1 l/1000 km to już przesada.
- Uszkodzenia skrzyni biegów - synchronizatorów i łożysk.
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski