Używana Dacia Duster I (2010-2018)

Dacia Duster to hit na rynku pierwotnym. Budzi też spore zainteresowanie jako używana. Nic dziwnego – kusi czymś więcej niż tylko ceną.

Najtańsze Dustery nie mają napędu na cztery koła, trafiają się także egzemplarze bez klimatyzacji. Ale można przy najmniej swobodnie wybierać między wszystkimi wersjami silnikowymi.
Najtańsze Dustery nie mają napędu na cztery koła, trafiają się także egzemplarze bez klimatyzacji. Ale można przy najmniej swobodnie wybierać między wszystkimi wersjami silnikowymi. Motor

DACIA DUSTER Ilata produkcji: 2010-2018ceny od: 20 000 zł

To, co modne na ogół okazuje się także drogie. Z Dacią Duster jest trochę inaczej.

Bez wątpienia należy do grona kompaktowych SUV-ów, które są teraz na fali, ale została bardzo rozsądnie wyceniona.

Stała się przez to wyjątkowo atrakcyjnym kąskiem dla tych, którzy faktycznie potrzebują samochodu o podwyższonych możliwościach terenowych, ponieważ jeżdżą w trudnych warunkach drogowych lub... mają po prostu dość obcierania swoim zwykłym samochodem o krawężniki, progi zwalniające czy koleiny.

Niewygórowana cena w salonie przekłada się na niskie ceny na rynku wtórnym.

Na tym zaoszczędzono

Auta z początku produkcji (z 2010 r., 2WD) można kupić już za 20-22 tys. zł. Trudno o tańszą alternatywę z tej klasy.

Niska cena nie bierze się znikąd. Producent zaoszczędził na jakości wykończenia, ale bez szkody dla niezawodności.

Prosty przykład: samochód ma tandetne klamki, ale mimo wszystko spełniają swoje zadanie i nie urywają się. To samo z wykończeniem wnętrza - jest tanie i podatne na zużycie, ale jeśli ktoś będzie o nie dbał, z pewnością długo utrzyma je w dobrym stanie.

Projekt kokpitu jest miły dla oka, ergonomia – niezła, a sposób wykończenia zasługuje na ocenę dostateczną. Na pociechę – w lepszych wersjach kierownica i lewarek zmiany biegów są obszyte skórą.Motor
PO LIFTINGU Nowe zegary i daszek nad nimi. Zmieniła się także konsola.Motor

Jakość lakieru i poziom zabezpieczenia antykorozyjnego są jak najbardziej akceptowalne. Jeśli gdzieś pojawiają się ogniska korozji, to zazwyczaj w okolicy uszczelek drzwi.

Niewielka partia Dusterów miała problem z pękającymi szybami przednimi, w niektórych egzemplarzach do wnętrza dostaje się woda. To niewiele wad jak na samochód z dolnej półki cenowej.

Jeśli kogoś drażni surowe wykończenie, może poszukać droższych odmian wyposażenia lub edycji specjalnych, np. Laureate czy Prestige. Przed wyjazdem na oględziny z ogłoszenia warto się upewnić, czy wybrane auto ma klimatyzację.

Przednie fotele – są przeciętnie wyprofilowane i kiepsko tapicerowane.Motor
Duża zaleta: z tyłu jest więcej miejsca niż u większości rywali.Motor

Diesel, benzyna czy LPG?

Gamę silnikową najtańszych aut z początkowego okresu produkcji tworzą tak naprawdę dwie jednostki - benzynowa 1.6 (105 KM) i wysokoprężna 1.5 dCi (86-110 KM). Ta pierwsza idealnie nadaje się do zasilania gazem, ta druga nie psuje się już tak bardzo jak jej starsze odpowiedniki montowane np. w Renault Megane II.

Na rynku występują dwa rodzaje Dusterów – 4x2 oraz 4x4. Te ostatnie mają pokrętło do sterowania pracą międzyosiowego sprzęgła dołączającego napęd na tył, który jest niezawodny. (kliknij, żeby powiększyć)Motor

Co ciekawe - słabsze wersje nie mają dwumasowego koła zamachowego, co obniża koszty serwisowania. A te i tak nie są zbyt wielkie, ponieważ na zaopatrzenie w tanie części zamienne nie można narzekać. Duster powstał w oparciu o podzespoły popularnych modeli Renault i Nissana.

Warto w tym miejscu dodać, że podstawowa odmiana z przednim napędem ma uproszczone tylne zawieszenie (niezawodną belkę). Droższa konstrukcja wielowahaczowa trafiła wyłącznie do Dustera 4x4, który także nie jest przesadnie awaryjny.

W 2013 roku pod maską francusko-rumuńskiej konstrukcji pojawił się nowy, turbodoładowany silnik benzynowy 1.2 TCe. To ciekawa alternatywa dla wolnossącego 1.6, ponieważ podczas łagodnej eksploatacji okazuje się znacznie oszczędniejszy. Pokonuje go także elastycznością. Przy pełnym wykorzystaniu możliwości czar jednak pryska i jednostka zaczyna palić jak smok, więc jeśli ktoś lubi podróże na kropelce, powinien wybrać diesla.

Ciekawostka: są dwa rodzaje silników: starszy 1.6/105 KM (z paskiem rozrządu), oraz nowszy (od 2015 r.) - 1.6 SCe/114 KM z łańcuchem.

Tapicerka w bagażniku jest fatalna, ale dla użytkowników ważniejsza jest jego pojemność: 475-1635 l (2WD).Motor

Tak się jeździ

W 6-biegowych wersjach uwagę zwraca bardzo krótkie przełożenie "jedynki". Ułatwia to wolną jazdę w trudnym terenie. Na co dzień można się do tego przyzwyczaić, albo - w ostateczności - czasami ruszać z "dwójki".

Widoczność z miejsca kierowcy jest dobra, więc parkowanie nie sprawia problemów.

Do ok. 100-120 km/h podróżuje się całkiem przyjemnie. Szybsza jazda wiąże się z wyraźnym wzrostem hałasu. Duży wpływ na komfort ma liczba biegów. Duster 2WD ma ich 5, 4WD - 6.

 
1.2 TCe
1.6 16V
1.5 dCi
1.5 dCi
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1199 cm3
1598 cm3
1461 cm3
1461 cm3
Układ cylindrów
R4/16
R4/16
R4/8
R4/8
Moc maksymalna
125 KM
105 KM
90 KM
106 KM
Maksymalny moment obrotowy
205 Nm
148 Nm
200 Nm
240 Nm
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna
175 km/h
165 km/h
156 km/h
171 km/h
Przysp. 0-100 km/h
10,4 s
11,5 s
13,8 s
11,8 s
Średnie zużycie paliwa
6,3 l/100 km
7,5 l/100 km
5,1 l/100 km
5,3 l/100 km

DACIA DUSTER: HISTORIA MODELU

2010: premiera Dustera - pierwszego terenowego modelu w nowożytnej historii Dacii - w wersjach 4x2 i 4x4

2013: lifting - zmiany zewnętrzne są mało znaczące, ale pojawia się kilka nowych elementów we wnętrzu i nowe, doładowane silniki benzynowe 1.2 TCe

PO LIFTINGU Zmieniono światła, atrapę chłodnicy oraz detale wnętrza.Motor

2015: wersja 1.2 TCe otrzymuje w opcji napęd 4x4

2017: Dacia Duster II

NOWY MODEL Samochód wygląda masywniej, jest także dużo lepiej wykonany.Motor

DACIA DUSTER I (2010-2018): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Samoistne pęknięcia przedniej szyby.
  • Zgrzytanie biegów - czasem hałasuje drugi bieg.
  • Niewielkie ogniska korozji - głównie pod uszczelkami drzwi.
  • Zawiesza się wskaźnik paliwa
  • Niedziałająca klimatyzacja - układ najczęściej się po prostu rozszczelnia.
  • Zużyta tapicerka.
W wersjach benzynowych warto często sprawdzać stan układu chłodzenia, a w dieslach - wymieniać olej co 10 tys. km.Motor

UŻYWANA DACIA DUSTER I (2010-2018): PODSUMOWANIE

Dacia DusterMotor

Koncern Renault ma wyjątkowy dar do konstruowania rynkowych hitów. Kiedyś wymyślił Scenica, teraz podbija Europę Dacią Duster. Oferuje prawie to samo co konkurencja, tyle że w niższej cenie. A najlepsze jest to, że w tym przypadku "prawie" nie robi zbyt dużej różnicy, ponieważ wszelkie oszczędności poczyniono w kwestiach drugorzędnych.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Dacia Duster I (2010-2018)

Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor
Dacia Duster I (2010-2018)Motor

Tekst: Jacek Ambrozik, Zdjęcia: Archiwum; "Motor" 44/2018

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas