Używana Dacia Duster I (2010-2018)
Dacia Duster to hit na rynku pierwotnym. Budzi też spore zainteresowanie jako używana. Nic dziwnego – kusi czymś więcej niż tylko ceną.
DACIA DUSTER Ilata produkcji: 2010-2018ceny od: 20 000 zł
To, co modne na ogół okazuje się także drogie. Z Dacią Duster jest trochę inaczej.
Bez wątpienia należy do grona kompaktowych SUV-ów, które są teraz na fali, ale została bardzo rozsądnie wyceniona.
Stała się przez to wyjątkowo atrakcyjnym kąskiem dla tych, którzy faktycznie potrzebują samochodu o podwyższonych możliwościach terenowych, ponieważ jeżdżą w trudnych warunkach drogowych lub... mają po prostu dość obcierania swoim zwykłym samochodem o krawężniki, progi zwalniające czy koleiny.
Niewygórowana cena w salonie przekłada się na niskie ceny na rynku wtórnym.
Na tym zaoszczędzono
Auta z początku produkcji (z 2010 r., 2WD) można kupić już za 20-22 tys. zł. Trudno o tańszą alternatywę z tej klasy.
Niska cena nie bierze się znikąd. Producent zaoszczędził na jakości wykończenia, ale bez szkody dla niezawodności.
Prosty przykład: samochód ma tandetne klamki, ale mimo wszystko spełniają swoje zadanie i nie urywają się. To samo z wykończeniem wnętrza - jest tanie i podatne na zużycie, ale jeśli ktoś będzie o nie dbał, z pewnością długo utrzyma je w dobrym stanie.
Jakość lakieru i poziom zabezpieczenia antykorozyjnego są jak najbardziej akceptowalne. Jeśli gdzieś pojawiają się ogniska korozji, to zazwyczaj w okolicy uszczelek drzwi.
Niewielka partia Dusterów miała problem z pękającymi szybami przednimi, w niektórych egzemplarzach do wnętrza dostaje się woda. To niewiele wad jak na samochód z dolnej półki cenowej.
Jeśli kogoś drażni surowe wykończenie, może poszukać droższych odmian wyposażenia lub edycji specjalnych, np. Laureate czy Prestige. Przed wyjazdem na oględziny z ogłoszenia warto się upewnić, czy wybrane auto ma klimatyzację.
Diesel, benzyna czy LPG?
Gamę silnikową najtańszych aut z początkowego okresu produkcji tworzą tak naprawdę dwie jednostki - benzynowa 1.6 (105 KM) i wysokoprężna 1.5 dCi (86-110 KM). Ta pierwsza idealnie nadaje się do zasilania gazem, ta druga nie psuje się już tak bardzo jak jej starsze odpowiedniki montowane np. w Renault Megane II.
Co ciekawe - słabsze wersje nie mają dwumasowego koła zamachowego, co obniża koszty serwisowania. A te i tak nie są zbyt wielkie, ponieważ na zaopatrzenie w tanie części zamienne nie można narzekać. Duster powstał w oparciu o podzespoły popularnych modeli Renault i Nissana.
Warto w tym miejscu dodać, że podstawowa odmiana z przednim napędem ma uproszczone tylne zawieszenie (niezawodną belkę). Droższa konstrukcja wielowahaczowa trafiła wyłącznie do Dustera 4x4, który także nie jest przesadnie awaryjny.
W 2013 roku pod maską francusko-rumuńskiej konstrukcji pojawił się nowy, turbodoładowany silnik benzynowy 1.2 TCe. To ciekawa alternatywa dla wolnossącego 1.6, ponieważ podczas łagodnej eksploatacji okazuje się znacznie oszczędniejszy. Pokonuje go także elastycznością. Przy pełnym wykorzystaniu możliwości czar jednak pryska i jednostka zaczyna palić jak smok, więc jeśli ktoś lubi podróże na kropelce, powinien wybrać diesla.
Ciekawostka: są dwa rodzaje silników: starszy 1.6/105 KM (z paskiem rozrządu), oraz nowszy (od 2015 r.) - 1.6 SCe/114 KM z łańcuchem.
Tak się jeździ
W 6-biegowych wersjach uwagę zwraca bardzo krótkie przełożenie "jedynki". Ułatwia to wolną jazdę w trudnym terenie. Na co dzień można się do tego przyzwyczaić, albo - w ostateczności - czasami ruszać z "dwójki".
Widoczność z miejsca kierowcy jest dobra, więc parkowanie nie sprawia problemów.
Do ok. 100-120 km/h podróżuje się całkiem przyjemnie. Szybsza jazda wiąże się z wyraźnym wzrostem hałasu. Duży wpływ na komfort ma liczba biegów. Duster 2WD ma ich 5, 4WD - 6.
1.2 TCe | 1.6 16V | 1.5 dCi | 1.5 dCi | |
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1199 cm3 | 1598 cm3 | 1461 cm3 | 1461 cm3 |
Układ cylindrów | R4/16 | R4/16 | R4/8 | R4/8 |
Moc maksymalna | 125 KM | 105 KM | 90 KM | 106 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 205 Nm | 148 Nm | 200 Nm | 240 Nm |
Osiągi (dane producenta) | ||||
Prędkość maksymalna | 175 km/h | 165 km/h | 156 km/h | 171 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 10,4 s | 11,5 s | 13,8 s | 11,8 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,3 l/100 km | 7,5 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,3 l/100 km |
DACIA DUSTER: HISTORIA MODELU
2010: premiera Dustera - pierwszego terenowego modelu w nowożytnej historii Dacii - w wersjach 4x2 i 4x4
2013: lifting - zmiany zewnętrzne są mało znaczące, ale pojawia się kilka nowych elementów we wnętrzu i nowe, doładowane silniki benzynowe 1.2 TCe
2015: wersja 1.2 TCe otrzymuje w opcji napęd 4x4
2017: Dacia Duster II
DACIA DUSTER I (2010-2018): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY
- Samoistne pęknięcia przedniej szyby.
- Zgrzytanie biegów - czasem hałasuje drugi bieg.
- Niewielkie ogniska korozji - głównie pod uszczelkami drzwi.
- Zawiesza się wskaźnik paliwa
- Niedziałająca klimatyzacja - układ najczęściej się po prostu rozszczelnia.
- Zużyta tapicerka.
UŻYWANA DACIA DUSTER I (2010-2018): PODSUMOWANIE
Koncern Renault ma wyjątkowy dar do konstruowania rynkowych hitów. Kiedyś wymyślił Scenica, teraz podbija Europę Dacią Duster. Oferuje prawie to samo co konkurencja, tyle że w niższej cenie. A najlepsze jest to, że w tym przypadku "prawie" nie robi zbyt dużej różnicy, ponieważ wszelkie oszczędności poczyniono w kwestiach drugorzędnych.
OCENA 4/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Dacia Duster I (2010-2018)
Tekst: Jacek Ambrozik, Zdjęcia: Archiwum; "Motor" 44/2018