Używana Alfa Romeo 155 (1992-1998)

Alfa Romeo 155 ze względów oszczędnościowych powstała na bazie popularnych modeli z grupy Fiata. Tego nie mogą wybaczyć jej konserwatywni miłośnicy marki.

Poprzedniczka (Alfa 75) - wyróżniała się solidną konstrukcją, obszerną paletą pierwszorzędnych, mocnych silników i układem napędowym transaxle (silnik wzdłużnie, napęd na tylne koła, skrzynia biegów dla lepszego rozkładu mas umieszczona przy tylnej osi). Była świetna, ale droga w produkcji i nie sprzedawała się na tyle dobrze, by wyciągnąć firmę z głębokiego kryzysu. Aby zredukować koszty budowy następcy, Fiat (który był już wówczas właścicielem Alfy) zadecydował, że w budowie "155" wykorzysta elementy z istniejących już modeli Tipo i Tempra. Z perspektywy czasu widać, że mimo wszystko była to dobra decyzja. Po pierwsze - pomogła uratować Alfę. Po drugie - zagwarantowała miłośnikom marki dostęp do tanich części zamiennych.

Reklama

Można się zakochać

Kanciaste nadwozie wciąż ma w sobie to coś, co przyciąga oko. Oczywiście trzeba trafić na egzemplarz w ładnym stanie, bez śladów domorosłego tuningu. Najładniejsze są wersje po liftingu przeprowadzonym w 1995 roku - w jego ramach auto otrzymało nieznacznie poszerzone błotniki. Jeśli już ktoś upatrzy sobie taki egzemplarz, musi go przed zakupem dokładnie sprawdzić, ponieważ auto ma spore problemy z korozją. Newralgiczne miejsca to przede wszystkim podłoga, progi i podłużnice.

Nie warto natomiast przejmować się stanem zawieszenia. Nie grzeszy trwałością, ale jest bardzo tanie w naprawach. Z przodu to klasyczny układ McPherson. Z tyłu - oryginalna konstrukcja z niezależnymi wahaczami, w których z czasem wyrabia się ich ułożyskowanie. Naprawa jednej strony to wydatek od 250 do 300 zł.

Topowe wersje mają napęd na cztery koła - tu skorzystano z rozwiązań, które sprawdziły się w Lancii Delta. Ich możliwości trakcyjne poprawia dodatkowo mechaniczny system regulowanej sztywności amortyzatorów.

Twin Spark i nie tylko

W tamtych czasach liczyły się tylko Alfy benzynowe. Klekocące diesle (2.0 TD był konstrukcją Fiata, a 2.5 TD to słynny, mocny, ale awaryjny czterogłowicowy VM) stanowiły margines oferty.

Fundamentem gamy Alfy 155 były 8-zaworowe, czterocylindrowe jednostki Twin Spark (z dwiema świecami na cylinder). Okazały się znacznie trwalsze niż wprowadzone po liftingu "szesnastki". Miały metalowy kolektor ssący i łańcuch rozrządu (nowsze mają szesnaście zaworów i pasek). Niektóre stare "TS-y" z powodzeniem jeżdżą bez remontu do dziś, na dodatek... z zamontowaną instalacją LPG.

Silnik 1.7 TS jest bardzo trwałą propozycją podstawową. 1.8 TS - wystarczającą. 2.0 TS - naprawdę daje przyjemność z jazdy, niestety zużywa sporo paliwa.

Za najlepszą jednostkę Alfy Romeo 155 należy uznać silnik 2.5 V6. Świetnie brzmi, jest elastyczny, wystarczająco mocny i niezawodny.

W ogłoszeniach trafiają się czasem także wersje 2.0 Turbo Q4. To tak naprawdę auto dla koneserów, którym marzy się wspomniana Delta Integrale, tyle że w opakowaniu Alfy.

Z braku laku?

Model 155 jest uznawany za jeden z najbardziej nijakich samochodów Alfy. Ale i tak do historii wpisał się złotymi zgłoskami. W 1993 roku, jakby na przekór wszystkim, którzy naśmiewali się mezaliansu Alfy i Fiata, Nicola Larini za kierownicą 155 V6 Ti wywalczył tytuł Mistrza Świata w DTM. Do dziś żadna Alfa nie odniosła sukcesu podobnej rangi.

Alfa Romeo 155 (1992-1998) - podsumowanie

Trudno znaleźć jakieś racjonalne argumenty przemawiające za zakupem używanej Alfy Romeo 155. Nabywcy ulegają jednak oryginalnej stylizacji i brzmieniu benzynowych silników (szczególnie V6). Jeśli ktoś zakocha się w 155, będzie musiał walczyć z korozją. Pocieszeniem mogą się jednak okazać niskie ceny części zamiennych.

Alfa Romeo 155: historia modelu
1992: premiera modelu 155.
1995: lifting modelu. Nieznacznie zmieniono m.in. wnętrze, poszerzono błotniki, pojawiła się nowa osłona chłodnicy. Wprowadzono silniki w technice czterozaworowej.
1998: następca modelu.

Alfa Romeo 155: typowe usterki i problemy

  • Korozja nadwozia, rdzewieje głównie podwozie.
  • Usterki elementów wyposażenia.
  • Wybrane części, np. podnośniki szyb są już deficytowe.
  • Wycieki oleju z silnika.
  • Awarie skrzyń biegów zużywają się synchronizatory.
  • Usterki zawieszenia (łożyska tylnych wahaczy).

Dane techniczne: Alfa Romeo 155 (1992-1998)

Wersja1.7 TS2.0 TS2.5 V6
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowy
Pojemność skokowa1749 cm31970 cm32492 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8R4/8V6/12
Moc maksymalna115 KM/5800150 KM/6200166 KM/5800
Maksymalny moment obrotowy152 Nm/3500187 Nm/4000213 Nm/4500
Osiągi    
Prędkość maksymalna193 km/h208 km/h215 km/h
Przysp. 0-100 km/h10,8 s9,0 s8,4 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*8,38,99,6
*według norm pomiarowych z lat produkcji modelu

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde - TEST

Brakujące ogniwo - "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy