Używana Alfa Romeo 155 (1992-1998)

Alfa Romeo 155 ze względów oszczędnościowych powstała na bazie popularnych modeli z grupy Fiata. Tego nie mogą wybaczyć jej konserwatywni miłośnicy marki.

Linię nadwozia opracowała firma I.DE.A. Agresywny przód podkreślają soczewkowe reflektory. Auto nie tylko świetnie wygląda, ale jest także bardzo funkcjonalne.
Linię nadwozia opracowała firma I.DE.A. Agresywny przód podkreślają soczewkowe reflektory. Auto nie tylko świetnie wygląda, ale jest także bardzo funkcjonalne.Motor
To wnętrze liczy już ponad 20 lat. Oryginalna drewniana kierownica podnosi wartość samochodu. Niefabryczne radio, to dopuszczalna przeróbka. Plus za ładną tapicerkę.Motor

Poprzedniczka (Alfa 75) - wyróżniała się solidną konstrukcją, obszerną paletą pierwszorzędnych, mocnych silników i układem napędowym transaxle (silnik wzdłużnie, napęd na tylne koła, skrzynia biegów dla lepszego rozkładu mas umieszczona przy tylnej osi). Była świetna, ale droga w produkcji i nie sprzedawała się na tyle dobrze, by wyciągnąć firmę z głębokiego kryzysu. Aby zredukować koszty budowy następcy, Fiat (który był już wówczas właścicielem Alfy) zadecydował, że w budowie "155" wykorzysta elementy z istniejących już modeli Tipo i Tempra. Z perspektywy czasu widać, że mimo wszystko była to dobra decyzja. Po pierwsze - pomogła uratować Alfę. Po drugie - zagwarantowała miłośnikom marki dostęp do tanich części zamiennych.

Można się zakochać

Kanciaste nadwozie wciąż ma w sobie to coś, co przyciąga oko. Oczywiście trzeba trafić na egzemplarz w ładnym stanie, bez śladów domorosłego tuningu. Najładniejsze są wersje po liftingu przeprowadzonym w 1995 roku - w jego ramach auto otrzymało nieznacznie poszerzone błotniki. Jeśli już ktoś upatrzy sobie taki egzemplarz, musi go przed zakupem dokładnie sprawdzić, ponieważ auto ma spore problemy z korozją. Newralgiczne miejsca to przede wszystkim podłoga, progi i podłużnice.

Nie warto natomiast przejmować się stanem zawieszenia. Nie grzeszy trwałością, ale jest bardzo tanie w naprawach. Z przodu to klasyczny układ McPherson. Z tyłu - oryginalna konstrukcja z niezależnymi wahaczami, w których z czasem wyrabia się ich ułożyskowanie. Naprawa jednej strony to wydatek od 250 do 300 zł.

Alfa Romeo 155 (1992-1998)

Używana Alfa Romeo 155 (1992-1998) - więcej informacji

Następca: model 156. Pod względem stylizacji – dzieło sztuki.Alfa Romeo
Poprzednik: Alfa Romeo 75. Dla wielu to ostatnia, prawdziwa Alfa.Alfa Romeo
Jak dbasz, tak masz: w tej Alfie fotele są w idealnym stanie.Motor
Proste i czytelne zegary są podświetlane na zielono.Motor
„Check control” to szpaler kontrolek pod panelem klimatyzacji.Motor
To wnętrze liczy już ponad 20 lat. Oryginalna drewniana kierownica podnosi wartość samochodu. Niefabryczne radio, to dopuszczalna przeróbka. Plus za ładną tapicerkę.Motor
Gigantyczny bagażnik: w wersji z przednim napędem ma aż 525 l.Motor
Najlepsza propozycja w gamie: zaskakująco trwały 2.5 V6.Motor
Jedyną dostępną wersją nadwoziową Alfy Romeo 155 był sedan. Auto wykorzystuje szereg podzespołów z modeli Fiat Tipo i Tempra.Motor
Linię nadwozia opracowała firma I.DE.A. Agresywny przód podkreślają soczewkowe reflektory. Auto nie tylko świetnie wygląda, ale jest także bardzo funkcjonalne.Motor

Topowe wersje mają napęd na cztery koła - tu skorzystano z rozwiązań, które sprawdziły się w Lancii Delta. Ich możliwości trakcyjne poprawia dodatkowo mechaniczny system regulowanej sztywności amortyzatorów.

Twin Spark i nie tylko

W tamtych czasach liczyły się tylko Alfy benzynowe. Klekocące diesle (2.0 TD był konstrukcją Fiata, a 2.5 TD to słynny, mocny, ale awaryjny czterogłowicowy VM) stanowiły margines oferty.

O zadbaną Alfę 155 jest już naprawdę trudno. Większość egzemplarzy ma poważne problemy z korozją

Fundamentem gamy Alfy 155 były 8-zaworowe, czterocylindrowe jednostki Twin Spark (z dwiema świecami na cylinder). Okazały się znacznie trwalsze niż wprowadzone po liftingu "szesnastki". Miały metalowy kolektor ssący i łańcuch rozrządu (nowsze mają szesnaście zaworów i pasek). Niektóre stare "TS-y" z powodzeniem jeżdżą bez remontu do dziś, na dodatek... z zamontowaną instalacją LPG.

Silnik 1.7 TS jest bardzo trwałą propozycją podstawową. 1.8 TS - wystarczającą. 2.0 TS - naprawdę daje przyjemność z jazdy, niestety zużywa sporo paliwa.

W 1993 roku specjalna wersja przygotowana do DTM wywalczyła Mistrzostwo Świata.Alfa Romeo

Za najlepszą jednostkę Alfy Romeo 155 należy uznać silnik 2.5 V6. Świetnie brzmi, jest elastyczny, wystarczająco mocny i niezawodny.

W ogłoszeniach trafiają się czasem także wersje 2.0 Turbo Q4. To tak naprawdę auto dla koneserów, którym marzy się wspomniana Delta Integrale, tyle że w opakowaniu Alfy.

Z braku laku?

Model 155 jest uznawany za jeden z najbardziej nijakich samochodów Alfy. Ale i tak do historii wpisał się złotymi zgłoskami. W 1993 roku, jakby na przekór wszystkim, którzy naśmiewali się mezaliansu Alfy i Fiata, Nicola Larini za kierownicą 155 V6 Ti wywalczył tytuł Mistrza Świata w DTM. Do dziś żadna Alfa nie odniosła sukcesu podobnej rangi.

Alfa Romeo 155 (1992-1998) - podsumowanie

Trudno znaleźć jakieś racjonalne argumenty przemawiające za zakupem używanej Alfy Romeo 155. Nabywcy ulegają jednak oryginalnej stylizacji i brzmieniu benzynowych silników (szczególnie V6). Jeśli ktoś zakocha się w 155, będzie musiał walczyć z korozją. Pocieszeniem mogą się jednak okazać niskie ceny części zamiennych.

Alfa Romeo 155: historia modelu1992: premiera modelu 155.1995: lifting modelu. Nieznacznie zmieniono m.in. wnętrze, poszerzono błotniki, pojawiła się nowa osłona chłodnicy. Wprowadzono silniki w technice czterozaworowej.1998: następca modelu.

Alfa Romeo 155: typowe usterki i problemy

  • Korozja nadwozia, rdzewieje głównie podwozie.
  • Usterki elementów wyposażenia.
  • Wybrane części, np. podnośniki szyb są już deficytowe.
  • Wycieki oleju z silnika.
  • Awarie skrzyń biegów zużywają się synchronizatory.
  • Usterki zawieszenia (łożyska tylnych wahaczy).
Wersja
1.7 TS
2.0 TS
2.5 V6
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1749 cm3
1970 cm3
2492 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/8
V6/12
Moc maksymalna
115 KM/5800
150 KM/6200
166 KM/5800
Maksymalny moment obrotowy
152 Nm/3500
187 Nm/4000
213 Nm/4500
Osiągi    
Prędkość maksymalna
193 km/h
208 km/h
215 km/h
Przysp. 0-100 km/h
10,8 s
9,0 s
8,4 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*
8,3
8,9
9,6
*według norm pomiarowych z lat produkcji modelu

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas