Używana Alfa Romeo GT (2004-2010)
Model GT bazuje na Alfie Romeo 147. Ma wyjątkowo oryginalny styl i spodoba się fanom włoskiej stylizacji.
Klienta, który chce kupić sportowe coupe, interesuje przede wszystkim oryginalny styl i świetne osiągi. Alfa Romeo GT zapewnia to pierwsze: piękna linia nadwozia autorstwa Bertone przyciąga wzrok przechodniów. Z osiągami jest już gorzej. Do napędu GT przewidziano trzy silniki benzynowe i jednego diesla.
"Benzyniaki" są 4- i 6-cylindrowe. Wśród tych pierwszych znajduje się niewystarczająco dynamiczny 1.8 TS/140 KM i nieco lepszy - ale bardzo skomplikowany - 2.0 JTS z wtryskiem bezpośrednim, o mocy 165 KM. Oprócz wielokrotnie opisywanych problemów z układem zmiany faz rozrządu trapią go kłopoty z zapłonem. Zalecamy do niego paliwo 98-oktanowe lub lepsze ze względu na tendencję do zbierania się nagarów w głowicy.
Sześciocylindrowy 3.2/240 KM stanowi wielką rzadkość.
Wersja 2.0 JTS występowała ze skrzynią automatyczną Selespeed, jednak taka konfiguracja charakteryzuje się dużą awaryjnością. Od roku 2007 wprowadzono do oferty model Q2, niestety dostępny tylko z silnikiem wysokoprężnym 1.9 JTD. Zaleta w stosunku do standardowej Alfy GT to samoblokujący przedni mechanizm różnicowy typu Torsen. Model Q2 potrafi po zakrętach pojechać naprawdę szybko i jest najbardziej polecaną odmianą sportowej Alfy. Wprawdzie silnik Diesla nie do końca pasuje do stylu GT, ale z drugiej strony zapewnia lepsze osiągi niż benzynowy 1.8 i niewiele gorsze od 2.0 JTS, a spalanie jest bardzo rozsądne.
Wnętrze nie wygląda zbyt finezyjnie i właściwie w całości pochodzi z modelu 147. W kwestii zawieszenia Alfa Romeo nie zaskakuje: dwuwahaczowa konstrukcja z przodu odpowiada tej stosowanej w modelach 147/156 i choć jej trwałość jest przeciętna, łatwo dokupimy zamienniki markowych firm. To właśnie dzięki skomplikowanej konstrukcji zawieszenia własności jezdne Alfy Romeo są tak rewelacyjne.
Kto doceniał Fiata Coupe, zakocha się również w Alfie. Jednak wymaga ona zasobnego portfela i sporo cierpliwości.
Warto też zauważyć, że ok. połowy ogłoszeń o sprzedaży używanych Alf GT dotyczy modeli z dieslem. Ceny startują z poziomu 23 tys. zł, jednak większość aut sprowadzono z Europy Zachodniej po różnych kolizjach.
Model GT to tak naprawdę Alfa 147 w odmianie coupe. Jest jeszcze bardziej włoski, piękniejszy i bardziej finezyjnie zaprojektowany - ale również kapryśny. Polecamy szczególnie dość młodą jeszcze wersję Q2. Dzięki dyferencjałowi typu Torsen doskonale się prowadzi, a diesel pod maską jest cichy i dynamiczny.
Alfa Romeo GT: historia modelu
2003: rozpoczęcie produkcji. Model GT jest następcą Alfy GTV.
2006: nowy silnik: 1.8 Twin Spark o mocy 140 KM.
2007: Wprowadzenie wersji Q2 z samoblokującym dyferencjałem (tylko z silnikiem JTD).
Alfa Romeo GT: typowe usterki i problemy
- Awaryjny układ zmiany faz rozrządu (wariator).
- Problemy z zapłonem w silniku 2.0 JTS.
- Problematyczna skrzynia automatyczna Selespeed.
- Nietrwałe przednie zawieszenie.
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Robert Magdziak