Toyota RAV4. Dobry pomysł na używanego SUV-a

Już prawie ćwierć wieku - tak długo na rynku dostępna jest Toyota RAV4. Auto, które zadecydowało o dzisiejszej popularności SUV-ów, doczekało się w tym czasie czterech generacji. Przyglądamy się, co mają do zaoferowania i ile kosztują Toyoty RAV4 z kolejnych odsłon tego modelu, bo jest w czym wybierać.

RAV4 I - od kilku tysięcy złotych

Rynkowa historia Toyoty RAV4 rozpoczęła się w 1994 roku. Pierwsza generacja SUV-a Toyoty była dostępna w dwóch wersjach nadwoziowych - 3- i 5-drzwiowej. Co ciekawe, odmiana z trojgiem drzwi powstawała również w wariancie z miękkim dachem. Auto było wyraźnie mniejsze niż obecnie - odmiana 3-drzwiowa mierzyła 3,7 m długości i niecałe 1,7 m szerokości.

W Europie pierwszy RAV4 był dostępny tylko w jednej wersji silnikowej. Wykorzystano w nim 129-konny motor benzynowy 2.0, łączony z 5-biegową skrzynią manualną lub automatem. Znakomita większość aut miała stały napęd na cztery koła, ale w USA trafiały się również egzemplarze wyłącznie przednionapędowe. W wyposażeniu Toyoty RAV4 pierwszej generacji można było znaleźć m.in. klimatyzację, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, centralny zamek, a także poduszki powietrzne kierowcy i pasażera.

Reklama

Nawet dzisiaj Toyoty RAV4 z pierwszych lat produkcji możemy bez problemu spotkać na polskich drogach. Używane RAV4 I kupimy w tej chwili za kilka tysięcy złotych, jednak za zadbane egzemplarze trzeba często zapłacić ponad 10 tys. zł, a niekiedy nawet więcej niż 15 tys. zł. Na rynku dominują auta trzydrzwiowe.

RAV4 II - od 10 tysięcy złotych

Druga odsłona Toyoty RAV4 znalazła się w sprzedaży w 2000 roku. Podobnie jak w przypadku pierwszej generacji, nabywcy mieli wybór pomiędzy odmianami 3- i 5- drzwiową, zniknęła jednak wersja z miękkim dachem. Auto nieco urosło, zwiększyła się również paleta silników. RAV4 II było dostępne z jednostkami benzynowymi 1.8 VVTi i 2.0 MPV o mocach odpowiednio 125 i 150 KM, a także dwulitrowym silnikiem Diesla D-4D wytwarzającym moc 116 KM. Jednostka 1.8 napędzała wyłącznie przednią oś, a mocniejszy motor benzynowy i silnik Diesla połączono ze stałym napędem 4x4 wyposażonym w sprzęgło wiskotyczne. Auto było dostępne z 5-biegową skrzynią manualną lub 4-biegowym automatem.

Na wyposażeniu drugiej generacji Toyoty RAV4 można było znaleźć m.in. automatyczną klimatyzację, podgrzewane lusterka, komputer pokładowy, boczne poduszki powietrzne oraz systemy ASR i ESP. W polskich portalach ogłoszeniowych ceny RAV4 II zaczynają się od około 10 tys. złotych, ale za najlepiej utrzymane egzemplarze trzeba często zapłacić ponad 20 tys. zł., a niekiedy prawie 30 tys. zł. W odróżnieniu od samochodów z pierwszej generacji, w ofertach dominują auta 5-drzwiowe.

RAV4 III - nawet 65 tysięcy złotych

Toyotę RAV4 trzeciej generacji zaprezentowano w 2005 roku. Od tego momentu SUV był oferowany wyłącznie z nadwoziem 5-drzwiowym, a jego długość wynosiła już prawie 4,4 m. RAV III to również jeszcze szersza paleta silników. Spośród jednostek benzynowych warto wymienić popularne motory 2.0 o mocach 152 i 158 KM, a także 3,5 litrową V6, wytwarzającą 269 KM mocy. Jeśli zaś chodzi o gamę silników Diesla, to do wyboru były jednostki 2.2 D-4D i D-CAT o mocach od 136 do 180 KM. Silniki łączono z 5- i 6-biegowymi przekładniami manualnymi i automatycznymi skrzyniami biegów.

W trzeciej generacji SUV-a Toyoty nie zastosowano już stałego napędu na cztery koła. Zastąpił go inteligentny system ze sprzęgłem wielopłytkowym, który w razie konieczności przekazywał napęd również na tylną oś. System pozwalał jednak na ręczne włączenie napędu 4x4 na stałe, jednak tylko do prędkości 40 km/h. Auto wyposażono również w możliwość przełączania trybów jazdy, co było pierwszym tego typu rozwiązaniem w segmencie.

Wyposażenie Toyoty RAV4 trzeciej generacji było naprawdę na dobrym poziomie. Można tutaj wymienić kamerę cofania, automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele, światła LED czy nawigację satelitarną. Ponadto w standardzie samochód wyposażono w sześć poduszek powietrznych. W Polsce ceny używanej Toyoty RAV4 zaczynają się aktualnie od 20 tys. zł, jednak za najlepiej utrzymane i wyposażone egzemplarze trzeba niekiedy zapłacić nawet 65 tys. zł. Co ciekawe, w ogłoszeniach można natrafić na nigdy niedostępną oficjalnie w Polsce wersję V6.

RAV4 IV - od 60 tysięcy złotych

Czwarta generacja Toyoty RAV4 jest w sprzedaży od 2013 roku. Zgodnie z tradycją samochód jest większy od poprzednika, jego długość przekracza obecnie 4,5 metra. Dzięki temu auto może popisać się wyjątkowo pojemnym wnętrzem - na tylnej kanapie nie brakuje miejsca dla dorosłych pasażerów, a pojemność bagażnika wzrosła do prawie 550 litrów. Pod maską auta znalazło się kilka jednostek napędowych, w tym dwulitrowy, benzynowy silnik Valvematic o mocy 152 KM, 143-konny Diesel 2.0 D4-D oraz zupełna nowość w tym modelu - układ hybrydowy o mocy 197 KM, połączony z bezstopniową przekładnią e-CVT, który trafił do RAV4 przy okazji faceliftingu. W tej ostatniej odmianie auto jest najbardziej dynamiczne i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 s.

RAV4 w czwartej odsłonie również wyposażono w system dołączanego napędu 4x4. W hybrydowej odmianie SUV-a zastosowano nowy, inteligentny układ E-FOUR, w którym za napędzanie tylnej osi odpowiada dodatkowy silnik elektryczny. Czwarta generacja Toyoty RAV4 to również bogatsze wyposażenie. W aucie japońskiego producenta znalazły się m.in. system kamer z widokiem 360°, elektrycznie unoszone drzwi bagażnika, podgrzewanie tylnej kanapy, układ monitorowania martwego pola w lusterkach, a także pakiet bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, w którego skład wchodzą chociażby układy rozpoznawania znaków drogowych czy wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych.

Ceny używanych egzemplarzy 4. generacji japońskiego SUV-a zaczynają się od 60 tys. złotych, a w bogatszych odmianach z małym przebiegiem potrafią dochodzić nawet do 140 tys. zł. Co ciekawe, zgodnie z aktualnym cennikiem promocyjnym za sporo niższą kwotę można kupić nowe auto. Aktualnie ceny nowej Toyoty RAV4 startują od 99 900 zł.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy