Te silniki biorą olej! Czarna lista modeli wymagających ciągłych dolewek

Dolewanie oleju.
Dolewanie oleju.Motor

MODELE, KTÓRYCH UŻYTKOWNICY SYGNALIZUJĄ ZNACZNE ZUŻYCIE OLEJU

  • Olej spalają różne silniki BMW - w tym N52 czy M54. Największym rozczarowaniem okazał się jednak N63/S63, czyli podwójnie doładowane 4.4 V8, które potrafi "wypić" 1 l/1000 km już po przebiegu 100 tys. km.
  • W jednostkach produkowanych od 2013 r. wprowadzono poprawki, które ograniczyły zużycie oleju. Problem nie został jednak definitywnie rozwiązany.
W USA problem spalania oleju przez silniki N63 znalazł finał w sądzie.
W USA problem spalania oleju przez silniki N63 znalazł finał w sądzie.BMW
bmw x5
bmw x5Motor
  • Kierowcy najczęściej narzekają na silnik 1.8 16V, ale spalanie znacznych ilości oleju bywa też obserwowane w jednostkach 1.6 16V, 2.0 16V i doładowanym 1.6 THP.
  • Jeżeli oleju nie przepuszczają uszczelki silnika, to winne są zwykle uszczelniacze zaworowe i pierścienie tłokowe.
Komputery pokładowe wielu aut grupy PSA mają funkcję ostrzegania o niskim poziomie oleju.
Komputery pokładowe wielu aut grupy PSA mają funkcję ostrzegania o niskim poziomie oleju. Motor
citroen xsara picasso
citroen xsara picassoMotor
  • Problem nadmiernego zużycia oleju pojawia się przy różnych przebiegach i ma różne nasilenie. W niektórych autach oscyluje w okolicach 0,5 l/1000 km, w innych przekracza próg litra.
  • Użytkownicy Fiatów sygnalizują, że nawet kapitalny remont silnika, obejmujący wymianę pierścieni tłokowych i uszczelniaczy zaworowych może jedynie ograniczyć, a nie zatrzymać spalanie oleju.
Czasami źródłem ubytków oleju bywają rozległe wycieki.
Czasami źródłem ubytków oleju bywają rozległe wycieki.Fiat
Fiat Stilo
Fiat StiloMotor
  • Opracowany we współpracy z Yamahą silnik 1.6 Zetec-SE jest ceniony za niskie zużycie paliwa i niezłą dynamikę. Spalanie oleju powyżej 0,5 l/1000 km może pojawić się przy przebiegach znacznie przekraczających 200 tys. km. Zużycie środka smarnego nasila się, jeżeli kierowca często zmusza silnik do pracy na wyższych obrotach.
  • W starszych konstrukcyjnie jednostkach 1.8/2.0 Zetec-E olej również może być spalany, ale często największe ubytki są następstwem wycieków.
Silnik 1.6 potrafi spalać duże ilości oleju, ale nie jest to regułą.
Silnik 1.6 potrafi spalać duże ilości oleju, ale nie jest to regułą. Motor
ford focus
ford focusMotor
  • W przypadku silników Hondy - 1.6 VTEC, ale też i innych jednostek - zużycie oleju zazwyczaj nie jest awarią, a cechą, wynikającą z charakterystyki silnika ze zmiennymi fazami zaworowymi, który domaga się wysokich obrotów i dopiero przy nich zapewnia najlepsze osiągi.
  • Jeżeli kierowca często z nich korzysta, nie powinien zapominać o kontrolowaniu stanu środka smarnego.
HR-V zwykle jest delikatniej traktowana od Civica, więc spala mniej oleju.
HR-V zwykle jest delikatniej traktowana od Civica, więc spala mniej oleju.Motor
  • Za smarowanie uszczelnień znajdujących się na wierzchołkach dwóch trójkątnych tłoków silnika Wankla Mazdy RX-8 odpowiadają wtryskiwacze podające olej do cylindrów. Zużycie oleju jest więc wpisane w cykl pracy silnika rotacyjnego.
  • Nawet taki system nie zapewnił imponującej trwałości uszczelnień komory spalania. Po przebiegu ok. 100 tys. km powinny zostać wymienione. Zestaw niezbędnych części kosztuje 5500 zł.
Mazda RX-8
Mazda RX-8Motor
  • Olej przenika do komór spalania przez pierścienie tłokowe o niewystarczającej trwałości. Pomogłaby ich wymiana, ale przy obecnej wartości samochodów użytkownicy - zamiast inwestować ok. 3000 zł w naprawę - decydują się najwyżej na stosowanie gęstszego oleju. Montowanie używanego silnika to loteria.
  • Układ smarowania mieści zaledwie 2,7 l, więc nawet ubytek 1 l oleju może drastycznie skrócić żywot silnika.
Problemy z silnikami i korozja wyeliminowały wiele Almer z eksploatacji.
Problemy z silnikami i korozja wyeliminowały wiele Almer z eksploatacji.Motor
  • Zwiększone zapotrzebowanie na olej jest obserwowane w różnych silnikach benzynowych Opla z przełomu XX i XXI wieku.
  • Z racji popularności jest często sygnalizowane w jednostkach 1.6 i 1.8 - zarówno z 8-, jak i 16-zaworowymi głowicami. Naprawa może nie przynieść spektakularnej poprawy, gdyż nawet producent uznaje spalanie oleju w tempie 0,7 l/1000 km za zupełnie normalne. Mimo tej przypadłości nieskomplikowane silniki są żywotne i dobrze znoszą montaż instalacji LPG.
Silniki Opla palą olej, ale bez remontu przejeżdżają po 300 tys. km i więcej.
Silniki Opla palą olej, ale bez remontu przejeżdżają po 300 tys. km i więcej.Motor
Opel Astra
Opel AstraMotor
  • Źle zaprojektowane pierścienie tłokowe sprawiają, że olej z silnika 1.8 VVT-i może ubywać w tempie przekraczającym 1 l/1000 km. Problem okazał się na tyle duży, że w niektórych autach silniki były wymieniane w ramach gwarancji. Jeżeli kierowca nie miał nawyku kontroli poziomu oleju, mogło dojść do zatarcia silnika.
  • Użytkownicy Toyot sygnalizują spore zużycie oleju w silnikach 1.4 oraz 1.6. Winę ponoszą zwykle pierścienie tłokowe.
Kwestię nadmiernego spalania oleju Toyota opanowała w 2005 r.
Kwestię nadmiernego spalania oleju Toyota opanowała w 2005 r.Motor
Toyota Celica
Toyota Celica Motor
  • Cienkie pierścienie tłokowe silników z rodziny EA888 miały obniżyć opory pracy i zużycie paliwa. Pierścienie zgarniające okazały się podatne na zużycie, czego efektem jest spalanie oleju sięgające 1,2 l/1000 km.
  • Źródłem ubytków bywa też separator oleju w odmie, który przepuszcza do układu dolotowego zbyt dużą ilość oparów oleju. Usterkę odmy może sygnalizować komunikat o zubożonej mieszance paliwowo-powietrznej i świst powietrza z okolic odmy przez kilka sekund po zgaszeniu silnika.
  • Silniki 1.8/2.0 TSI zostały poprawione w 2011 r. Skuteczna naprawa starszych jednostek jest możliwa, jednak wiąże się z montażem tłoków ze zmodernizowanymi pierścieniami (trzeba wymienić także korbowody) lub przygotowania tłoków z eksploatowanego już silnika do montażu akcesoryjnych pierścieni.
  • Kto planuje podniesienie mocy, może połączyć naprawę silnika z montażem wzmocnionych tłoków tuningowych.
Silnik TSI
Silnik TSIMotor
W Passacie B6 silnik 2.0 TSI pojawił się w 2008 r. Starszy 2.0 T nie spalał oleju.
W Passacie B6 silnik 2.0 TSI pojawił się w 2008 r. Starszy 2.0 T nie spalał oleju.Motor
  • Legendarna trwałość silnika 1.9 TDI, szczególnie starszych wersji z pompą wtryskową, sprawia, że wielu kierowców uznaje turbodiesla Volkswagena za całkowicie bezobsługową jednostkę.
  • Tymczasem nasilające się ubytki oleju sygnalizują, że nadszedł czas, by przyjrzeć się kondycji turbosprężarki lub uszczelniaczy zaworowych, co można zrobić bez zdejmowania głowicy.
Koszt regeneracji turbosprężarki do silnika 1.9 TDI to około 600 zł.
Koszt regeneracji turbosprężarki do silnika 1.9 TDI to około 600 zł.Motor
Volkswagen Golf
Volkswagen GolfMotor