Uwaga na te samochody. To te modele najczęściej mają w historii "całkę"

Oprac.: Paweł Rygas
Szkoda całkowita to sytuacja, w której ubezpieczyciel uznaje, że naprawa pojazdu nie jest opłacalna. Z reguły orzeka się ją, gdy kosztorys naprawy przekroczy 70 proc. wartości pojazdu sprzed szkody. Które modele oferowane do sprzedaży na rynku wtórnym najczęściej mają za sobą taką właśnie "przygodę"?

Do Polski co roku sprawdza się blisko 1 mln samochodów z drugiej ręki, a dodatkowo na rynek wtórny trafia sporo pojazdów, które - jako nowe - kupione zostały przez klientów instytucjonalnych w Polsce.
W skali roku daje to grubo ponad 2 mln aut przeznaczonych "na handel".
Co to jest szkoda całkowita?
autoDNA - dostawca raportów historii pojazdów z Europy i USA - korzystając z danych własnych za cały 2021 rok przeanalizowało, jakie jest ryzyko wystąpienia szkody całkowitej - wraz z oszacowaniem średniej wartości takiej szkody - dla popularnych modeli na rynku aut używanych.
Niestety, wnioski z raportu nie są optymistyczne. W przypadku popularnych aut nawet 1 na 10 samochodów może mieć za sobą tzw. szkodę całkowitą!
Definicja szkody całkowitej według towarzystw ubezpieczeniowych dla polis OC to uszkodzenie, którego wartość naprawy przekracza wycenę samochodu przed jego wystąpieniem. W sytuacji, gdy pojazd ma ubezpieczenie Autocasco, do stwierdzenia szkody całkowitej wystarczy, aby wycena szkody przekracza 70 proc. wartości pojazdu. W obu sytuacjach samochód może nie zostać naprawiony przez ubezpieczyciela, a jego właściciel otrzyma odszkodowanie w gotówce.
Oczywiście stwierdzenie szkody całkowitej nie oznacza jeszcze, że auto ma za sobą bardzo poważny wypadek i nie nadaje się do naprawy. Ze względu na różnice w kosztach robocizny szkoda całkowita orzeczona np. w Niemczech może być opłacalna do likwidacji w Polsce.
Szkoda całkowita - te auta mają ją w historii najczęściej
Z zebranych danych wynika, że największe prawdopodobieństwo natrafienia auta po szkodzie całkowitej występuje w przypadku BMW serii 3.
Odsetek sprawdzeń do liczby raportów zawierających adnotację o szkodzie całkowitej w 2021 roku wynosił w tym przypadku aż 9 proc. Oznacza to, że niemal co dziesiąte BMW serii 3 sprawdzone za pośrednictwem autoDNA miało za sobą szkodę całkowitą. Jej średnia wartość dla tego popularnego modelu wyniosła blisko 40 tys. zł.

Dość wysokie prawdopodobieństwo (od 7,5 do 8,4 proc.) wystąpienia szkody całkowitej mają również cenione przez polskich nabywców modele Audi - A6, A4 i A3. W przypadku A6 - ze względu na koszt części i robocizny - jej średnia wartość wynosi ponad 55 tys. zł.
Dla porównania, w przypadku marek popularnych, jak np. Ford, Volkswagen czy Skoda, średnie wartości szkody całkowitej nie przekraczają kwot 30-35 tys. zł.
Nie ma się jednak czemu dziwić - w samochodach segmentu premium do miana szkody całkowitej urosnąć może nawet stosunkowo niegroźna stłuczka parkingowa skutkująca koniecznością wymiany projekcyjnych reflektorów w technologii LED.
Które modele popularnych aut najczęściej mają za sobą szkodę całkowitą?
- BMW serii 3 - 60 299 sprawdzeń. 9 proc. aut po szkodzie całkowitej. Jej średnia wartość to 39 348 zł
- Audi A3 - 50 683 sprawdzeń. 8,4 proc. aut po szkodzie całkowitej. Jej średnia wartość to 33 652 zł
- Audi A6 - 59 344 sprawdzeń. 7,6 proc. aut po szkodzie całkowitej. Jej średnia wartość to 55 189 zł
- Volkswagen Golf - 82 858 sprawdzeń. 9 proc. aut po szkodzie całkowitej. Jej średnia wartość to 34 671 zł
- Audi A4 - 101 250 sprawdzeń. 7,5 proc. po szkodzie całkowitej. Jej średnia wartość to 35 283 zł
- Opel Astra - 102 249 sprawdzeń. 6,8 proc. aut po szkodzie całkowitej. Jej średnia wartość to 30 284 zł
- Ford Focus - 78 214 sprawdzeń. 5,8 proc. aut po szkodzie całkowitej. Jej średnia wartość to 35 509 zł
- Volkswagen Passat - 73 703 sprawdzeń. 5,8 proc. aut po szkodzie całkowitej. Jej średnia wartość to 34 582 zł
- Ford Mondeo - 66 443 sprawdzeń. 5,3 proc. aut po szkodzie całkowitej. Jej średnia wartość to 32 289 zł
- Skoda Octavia - 56 079 sprawdzeń. 4,5 proc. aut po szkodzie całkowitej. Jej średnia wartość to 31 945 zł