Sensacyjny ranking awaryjności

Jeżeli nie masz zaufania do niemieckich raportów usterkowości samochodów, zobacz ranking brytyjski. To zupełnie inne spojrzenie na kwestię awaryjności. Oto najczęstsze usterki oraz rzeczywiste czasy i koszty napraw aż 352 modeli aut w 11 klasach.

Dla kierowcy liczy się nie tylko awaryjność samochodu. Ważne są też koszty napraw.
Dla kierowcy liczy się nie tylko awaryjność samochodu. Ważne są też koszty napraw.Motor

Wadą niemieckich rankingów awaryjności, np. TÜV, jest to, że szeregują auta według liczby niedomagań wykrytych podczas badania technicznego, abstrahując od rzeczywistych kosztów napraw. Trudno też uznać zużyte klocki hamulcowe za poważną wadę modelu. To raczej efekt niedopatrzenia właściciela.

Mankamentów tych pozbawiony jest ranking angielskiej firmy Warranty Direct. Jest to ubezpieczyciel, u którego kierowcy mogą wykupić polisę będącą rodzajem przedłużonej gwarancji. Gdy auto się zepsuje, właściciel wykonuje jeden telefon i naprawą martwi się firma ubezpieczeniowa. Dla powodzenia tego biznesu kluczowe znaczenie ma oszacowanie ryzyka usterek i wydatków na naprawy. Stąd wyniki rankingu wiernie oddają kosztowność i uciążliwość eksploatacji auta. To daleko doskonalszy sposób oceniania szeroko pojętej awaryjności samochodów niż prezentowany przez wyniki niemieckich raportów TÜV, Dekra czy GTÜ. Stąd też i dość istotne przetasowania w stosunku do list promowanych przez naszych zachodnich sąsiadów.

Nie tylko ryzyko, ale i koszt

Cóż statystycznemu kierowcy po informacji, że np. Subaru Impreza jest autem mało awaryjnym, skoro jedna naprawa potrafi solidnie nadwyrężyć budżet właściciela? Dlatego w zestawieniu Warranty Direct zamiast prostego szacowania ryzyka awarii, określono tzw. indeksy awaryjności. Uwzględniają one częstotliwość występowania usterek danego modelu, średnie koszty naprawy oraz czas wyłączenia z ruchu z powodu konieczności remontu.

Wynik dla danego modelu określa rzeczywiste ryzyko poniesienia dużych kosztów z tytułu obsługi technicznej auta. Jest to najlepszy ze stosowanych rankingów opisujących awaryjność modeli samochodów.

Anglia a sprawa polska

Ponieważ zestawienie stworzone jest w oparciu o dane z rynku angielskiego, pojawić się może pytanie o adekwatność wyników dla naszych warunków. Okazuje się, że w dzisiejszych realiach, gdy wielu producentów ma ogólnoeuropejskie cenniki części, koszty typowych napraw nie będą się znacząco różnić. Wychodząc z tego założenia, przeliczyliśmy podawane w zestawieniu średnie koszty napraw na złotówki, po obowiązującym 28 stycznia kursie funta (4,90 zł). Rozpiętość kosztów napraw - od 360 zł w przypadku Opla Agili do 4900 zł dla Porsche Boxstera - wydaje się potwierdzać prawidłowość przyjętych założeń.

Ciekawe wnioski

W zestawieniu wyników producentów najkorzystniej wypadają tacy wytwórcy, jak Daihatsu, Suzuki, Honda, Chevrolet i Toyota. Oznacza to, że wybierając model jednej z tych firm ponosi się statystycznie najmniejsze ryzyko trafienia na kosztowne awarie. Jednocześnie najniższe koszty napraw mają Suzuki, Chevrolet, Fiat, Renault i Peugeot.

Na szarym końcu listy firm, uszeregowanych według indeksu awaryjności, plasują się natomiast Chrysler, Jeep, Alfa Romeo, Porsche i Land Rover. Z kolei w zestawieniu kosztów napraw ostatnia piątka to Subaru, Mercedes, Jeep, Audi oraz Porsche.

Wyniki zdają się potwierdzać obiegową opinię wielu mechaników o tym, że najmniej awaryjne są auta dalekowschodnie, a w kategorii niskich kosztów napraw mocną pozycję mają niektóre modele francuskie.

Zapraszamy do głębszej analizy raportu, gdyż można z niego wyczytać wiele ciekawych informacji na temat usterkowości, których nie dostarczą zestawienia niemieckich firm.

Źródło danych

Prezentowane zestawienie jest opracowaniem danych z raportu angielskiej firmy Warranty Direct. Zajmuje się ona między innymi ubezpieczeniem samochodów od skutków usterek. Oferowane są różne pakiety polis, które można przyrównać do przedłużonej gwarancji na samochód. Do raportu wykorzystano dane na temat awaryjności, kosztów i czasów napraw, zbierane w trakcie obsługi wielu tysięcy samochodów. Więcej informacji można znaleźć na stronie Warranty Direct.

Co oznacza indeks awaryjności

Indeks awaryjności to wartość wyliczona w oparciu o częstotliwość awarii danego modelu, średni koszt jego napraw oraz czas wyłączenia z ruchu, niezbędny do usunięcia usterki. Średnia wartość indeksu awaryjności dla wszystkich przebadanych aut wynosi 100. Im wyższy indeks danego modelu, tym wynik modelu jest gorszy (większe ryzyko awarii, wyższe koszty naprawy).

Poniżej prezentujemy 25 najlepszych i najgorszych modeli w rankingu, a także zestawienie najbardziej godnych zaufania marek oraz kosztów napraw dla każdej z nich. Pełne zestawienie 352 modeli aut w 11 klasach z informacją o najbardziej awaryjnych podzespołach oraz średnich kosztach napraw - w najnowszym "Motorze" (6/2013).

Poz.
Marka
model
Lata
produkcji
Indeks
awaryjności
1
Ford Fiesta
2008-
6
2
Mitsubishi Lancer
2005-2008
7
3
Opel Agila
2000-2008
7
4
Suzuki Alto
1997-2006
9
5
Toyota Aygo
2005-
14
6
Toyota Yaris
1999-2003
14
7
Volvo S40
1996-2004
16
8
Honda HR-V
1998-2006
18
9
Citroen Saxo
1997-2005
19
10
Mazda MX-5
2005-
19
11
Honda Jazz
2001-2008
20
12
Skoda Fabia
2007-
22
13
Mazda MX-5
1998-2005
22
14
BMW Z3
2000-2010
22
15
Hundai Getz
2002-2009
23
16
Toyota Auris
2007-
25
17
Ford Fiesta
1995-2002
25
18
Peugeot 107
2005-
25
19
Seat Ibiza
2006-2009
25
20
Mazda Premacy
1999-2004
25
21
Hyundai Coupe
2002-2007
26
22
Kia Picanto
2004-
26
23
Mercedes klasy E
2006-
27
24
Toyota Yaris
2006-
28
25
MCC Smart
2003-2010
28
Poz.
Marka
model
Lata
produkcji
Indeks
awaryjności
328
Alfa Romeo 147
2001-2009
304
329
BMW X5
2000-2007
317
330
BMW serii 7
2001-2008
329
331
BMW M3
2007-
329
332
Mercedes Viano
2005-
332
333
Land Rover Freelander
2000-2003
334
334
Subaru Impreza
1993-2003
336
335
Renault Espace
2002-
343
336
Range Rover
1994-2002
346
337
Mercedes klasy S
1991-2002
349
338
Chrysler Voyager
2004-2010
362
339
Chrysler Voyager
2001-2010
367
340
Audi Q7
2006-
372
341
Porsche Boxster
1996-2004
384
342
Audi A8
1994-2002
392
343
Jeep Grand Cherokee
1999-2005
405
344
Mercedes klasy R
2006-
422
345
Mercedes klasy S
1999-2006
425
346
Range Rover
2002-
431
347
Audi A6 Allroad
2000-2005
489
348
Mercedes CL
2000-2007
530
349
Mercedes SL
2002-
540
350
Mercedes V-Class
1996-2004
576
351
BMW M5
2004-2011
665
352
Audi RS6
2002-2011
999
Jeżeli miarą poziomu zaufania miałaby być wypadkowa niskiej awaryjności i ograniczonych kosztów napraw, to indeks awaryjności w odniesieniu do producentów jest miarodajną oceną. Jak widać, pierwsze osiem miejsc zajmują marki dalekowschodnie, natomiast w ostatniej dziesiątce są cztery niemieckie marki premium.
Poz.
Marka
Indeks awaryjności
1
Daihatsu
26
2
Suzuki
39
3
Honda
40
4
Chevrolet
69
5
Toyota
69
6
Hyundai
75
7
Lexus
82
8
Mazda
88
9
Ford
90
10
Skoda
91
11
Mitsubishi
94
12
Subaru
95
13
Citroen
98
14
Nissan
98
15
Kia
99
16
Peugeot
99
17
Fiat
100
18
Daewoo
103
19
Smart
119
20
Seat
122
21
Opel
123
22
SsangYong
134
23
Volkswagen
134
24
Renault
138
25
Mini
141
26
Rover
152
27
Saab
161
28
Volvo
162
29
BMW
170
30
MG
184
31
Jaguar
184
32
Mercedes
213
33
Audi
225
34
Chrysler
227
35
Jeep
242
36
Alfa Romeo
248
37
Porsche
299
38
Land Rover
306
Według rankingu Warranty Direct, najniższymi kosztami napraw mogą pochwalić się tanie marki dalekowschodnie (Suzuki i Chevrolet) oraz Fiat, Peugeot i Renault. Bezpośrednio przekłada się to na osiąganie przez nie lepszych indeksów awaryjności.
1
Suzuki
1170 zł
2
Chevrolet
1291 zł
3
Fiat
1302 zł
4
Renault
1309 zł
5
Peugeot
1365 zł
6
Smart
1384 zł
7
Ford
1390 zł
8
Daewoo
1393 zł
9
Skoda
1406 zł
10
Seat
1412 zł
11
SsangYong
1446 zł
12
Citroen
1456 zł
13
Opel
1512 zł
14
Hyundai
1522 zł
15
Daihatsu
1539 zł
16
Saab
1599 zł
17
Volkswagen
1644 zł
18
Honda
1679 zł
19
Kia
1794 zł
20
Rover
1827 zł
21
Nissan
1870 zł
22
Mini
1888 zł
23
Alfa Romeo
1922 zł
24
Toyota
1939 zł
25
Volvo
1963 zł
26
Lexus
1975 zł
27
MG
2029 zł
28
Chrysler
2038 zł
29
BMW
2056 zł
30
Mazda
2103 zł
31
Land Rover
2113 zł
32
Jaguar
2113 zł
33
Mitsubishi
2153 zł
34
Subaru
2245 zł
35
Mercedes
2309 zł
36
Jeep
2321 zł
37
Audi
2493 zł
38
Porsche
3552 zł

Podsumowanie

Ranking awaryjności Warranty Direct obala tezy dotyczące niezawodności wielu aut niemieckich, płynące z raportów TÜV, DEKRA czy GTÜ. To głównie efekt uwzględnienia wpływu kosztów napraw samochodów w indeksach awaryjności modeli. Dzięki temu stosunkowo wysoko ocenione zostały pojazdy francuskie, które przeciętną awaryjność rekompensują niewygórowanymi cenami części. Zestawienie potwierdza jednocześnie wysokie notowania wielu modeli japońskich.

Opr.: F. Bistroń

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas