Sensacyjny ranking awaryjności
Jeżeli nie masz zaufania do niemieckich raportów usterkowości samochodów, zobacz ranking brytyjski. To zupełnie inne spojrzenie na kwestię awaryjności. Oto najczęstsze usterki oraz rzeczywiste czasy i koszty napraw aż 352 modeli aut w 11 klasach.
Wadą niemieckich rankingów awaryjności, np. TÜV, jest to, że szeregują auta według liczby niedomagań wykrytych podczas badania technicznego, abstrahując od rzeczywistych kosztów napraw. Trudno też uznać zużyte klocki hamulcowe za poważną wadę modelu. To raczej efekt niedopatrzenia właściciela.
Mankamentów tych pozbawiony jest ranking angielskiej firmy Warranty Direct. Jest to ubezpieczyciel, u którego kierowcy mogą wykupić polisę będącą rodzajem przedłużonej gwarancji. Gdy auto się zepsuje, właściciel wykonuje jeden telefon i naprawą martwi się firma ubezpieczeniowa. Dla powodzenia tego biznesu kluczowe znaczenie ma oszacowanie ryzyka usterek i wydatków na naprawy. Stąd wyniki rankingu wiernie oddają kosztowność i uciążliwość eksploatacji auta. To daleko doskonalszy sposób oceniania szeroko pojętej awaryjności samochodów niż prezentowany przez wyniki niemieckich raportów TÜV, Dekra czy GTÜ. Stąd też i dość istotne przetasowania w stosunku do list promowanych przez naszych zachodnich sąsiadów.
Nie tylko ryzyko, ale i koszt
Cóż statystycznemu kierowcy po informacji, że np. Subaru Impreza jest autem mało awaryjnym, skoro jedna naprawa potrafi solidnie nadwyrężyć budżet właściciela? Dlatego w zestawieniu Warranty Direct zamiast prostego szacowania ryzyka awarii, określono tzw. indeksy awaryjności. Uwzględniają one częstotliwość występowania usterek danego modelu, średnie koszty naprawy oraz czas wyłączenia z ruchu z powodu konieczności remontu.
Wynik dla danego modelu określa rzeczywiste ryzyko poniesienia dużych kosztów z tytułu obsługi technicznej auta. Jest to najlepszy ze stosowanych rankingów opisujących awaryjność modeli samochodów.
Anglia a sprawa polska
Ponieważ zestawienie stworzone jest w oparciu o dane z rynku angielskiego, pojawić się może pytanie o adekwatność wyników dla naszych warunków. Okazuje się, że w dzisiejszych realiach, gdy wielu producentów ma ogólnoeuropejskie cenniki części, koszty typowych napraw nie będą się znacząco różnić. Wychodząc z tego założenia, przeliczyliśmy podawane w zestawieniu średnie koszty napraw na złotówki, po obowiązującym 28 stycznia kursie funta (4,90 zł). Rozpiętość kosztów napraw - od 360 zł w przypadku Opla Agili do 4900 zł dla Porsche Boxstera - wydaje się potwierdzać prawidłowość przyjętych założeń.
Ciekawe wnioski
W zestawieniu wyników producentów najkorzystniej wypadają tacy wytwórcy, jak Daihatsu, Suzuki, Honda, Chevrolet i Toyota. Oznacza to, że wybierając model jednej z tych firm ponosi się statystycznie najmniejsze ryzyko trafienia na kosztowne awarie. Jednocześnie najniższe koszty napraw mają Suzuki, Chevrolet, Fiat, Renault i Peugeot.
Na szarym końcu listy firm, uszeregowanych według indeksu awaryjności, plasują się natomiast Chrysler, Jeep, Alfa Romeo, Porsche i Land Rover. Z kolei w zestawieniu kosztów napraw ostatnia piątka to Subaru, Mercedes, Jeep, Audi oraz Porsche.
Wyniki zdają się potwierdzać obiegową opinię wielu mechaników o tym, że najmniej awaryjne są auta dalekowschodnie, a w kategorii niskich kosztów napraw mocną pozycję mają niektóre modele francuskie.
Zapraszamy do głębszej analizy raportu, gdyż można z niego wyczytać wiele ciekawych informacji na temat usterkowości, których nie dostarczą zestawienia niemieckich firm.
Źródło danych
Prezentowane zestawienie jest opracowaniem danych z raportu angielskiej firmy Warranty Direct. Zajmuje się ona między innymi ubezpieczeniem samochodów od skutków usterek. Oferowane są różne pakiety polis, które można przyrównać do przedłużonej gwarancji na samochód. Do raportu wykorzystano dane na temat awaryjności, kosztów i czasów napraw, zbierane w trakcie obsługi wielu tysięcy samochodów. Więcej informacji można znaleźć na stronie Warranty Direct.
Co oznacza indeks awaryjności
Indeks awaryjności to wartość wyliczona w oparciu o częstotliwość awarii danego modelu, średni koszt jego napraw oraz czas wyłączenia z ruchu, niezbędny do usunięcia usterki. Średnia wartość indeksu awaryjności dla wszystkich przebadanych aut wynosi 100. Im wyższy indeks danego modelu, tym wynik modelu jest gorszy (większe ryzyko awarii, wyższe koszty naprawy).
Poniżej prezentujemy 25 najlepszych i najgorszych modeli w rankingu, a także zestawienie najbardziej godnych zaufania marek oraz kosztów napraw dla każdej z nich. Pełne zestawienie 352 modeli aut w 11 klasach z informacją o najbardziej awaryjnych podzespołach oraz średnich kosztach napraw - w najnowszym "Motorze" (6/2013).
Poz. | Marka model | Lata produkcji | Indeks awaryjności |
1 | Ford Fiesta | 2008- | 6 |
2 | Mitsubishi Lancer | 2005-2008 | 7 |
3 | Opel Agila | 2000-2008 | 7 |
4 | Suzuki Alto | 1997-2006 | 9 |
5 | Toyota Aygo | 2005- | 14 |
6 | Toyota Yaris | 1999-2003 | 14 |
7 | Volvo S40 | 1996-2004 | 16 |
8 | Honda HR-V | 1998-2006 | 18 |
9 | Citroen Saxo | 1997-2005 | 19 |
10 | Mazda MX-5 | 2005- | 19 |
11 | Honda Jazz | 2001-2008 | 20 |
12 | Skoda Fabia | 2007- | 22 |
13 | Mazda MX-5 | 1998-2005 | 22 |
14 | BMW Z3 | 2000-2010 | 22 |
15 | Hundai Getz | 2002-2009 | 23 |
16 | Toyota Auris | 2007- | 25 |
17 | Ford Fiesta | 1995-2002 | 25 |
18 | Peugeot 107 | 2005- | 25 |
19 | Seat Ibiza | 2006-2009 | 25 |
20 | Mazda Premacy | 1999-2004 | 25 |
21 | Hyundai Coupe | 2002-2007 | 26 |
22 | Kia Picanto | 2004- | 26 |
23 | Mercedes klasy E | 2006- | 27 |
24 | Toyota Yaris | 2006- | 28 |
25 | MCC Smart | 2003-2010 | 28 |
Poz. | Marka model | Lata produkcji | Indeks awaryjności |
328 | Alfa Romeo 147 | 2001-2009 | 304 |
329 | BMW X5 | 2000-2007 | 317 |
330 | BMW serii 7 | 2001-2008 | 329 |
331 | BMW M3 | 2007- | 329 |
332 | Mercedes Viano | 2005- | 332 |
333 | Land Rover Freelander | 2000-2003 | 334 |
334 | Subaru Impreza | 1993-2003 | 336 |
335 | Renault Espace | 2002- | 343 |
336 | Range Rover | 1994-2002 | 346 |
337 | Mercedes klasy S | 1991-2002 | 349 |
338 | Chrysler Voyager | 2004-2010 | 362 |
339 | Chrysler Voyager | 2001-2010 | 367 |
340 | Audi Q7 | 2006- | 372 |
341 | Porsche Boxster | 1996-2004 | 384 |
342 | Audi A8 | 1994-2002 | 392 |
343 | Jeep Grand Cherokee | 1999-2005 | 405 |
344 | Mercedes klasy R | 2006- | 422 |
345 | Mercedes klasy S | 1999-2006 | 425 |
346 | Range Rover | 2002- | 431 |
347 | Audi A6 Allroad | 2000-2005 | 489 |
348 | Mercedes CL | 2000-2007 | 530 |
349 | Mercedes SL | 2002- | 540 |
350 | Mercedes V-Class | 1996-2004 | 576 |
351 | BMW M5 | 2004-2011 | 665 |
352 | Audi RS6 | 2002-2011 | 999 |
Jeżeli miarą poziomu zaufania miałaby być wypadkowa niskiej awaryjności i ograniczonych kosztów napraw, to indeks awaryjności w odniesieniu do producentów jest miarodajną oceną. Jak widać, pierwsze osiem miejsc zajmują marki dalekowschodnie, natomiast w ostatniej dziesiątce są cztery niemieckie marki premium. | ||
Poz. | Marka | Indeks awaryjności |
1 | Daihatsu | 26 |
2 | Suzuki | 39 |
3 | Honda | 40 |
4 | Chevrolet | 69 |
5 | Toyota | 69 |
6 | Hyundai | 75 |
7 | Lexus | 82 |
8 | Mazda | 88 |
9 | Ford | 90 |
10 | Skoda | 91 |
11 | Mitsubishi | 94 |
12 | Subaru | 95 |
13 | Citroen | 98 |
14 | Nissan | 98 |
15 | Kia | 99 |
16 | Peugeot | 99 |
17 | Fiat | 100 |
18 | Daewoo | 103 |
19 | Smart | 119 |
20 | Seat | 122 |
21 | Opel | 123 |
22 | SsangYong | 134 |
23 | Volkswagen | 134 |
24 | Renault | 138 |
25 | Mini | 141 |
26 | Rover | 152 |
27 | Saab | 161 |
28 | Volvo | 162 |
29 | BMW | 170 |
30 | MG | 184 |
31 | Jaguar | 184 |
32 | Mercedes | 213 |
33 | Audi | 225 |
34 | Chrysler | 227 |
35 | Jeep | 242 |
36 | Alfa Romeo | 248 |
37 | Porsche | 299 |
38 | Land Rover | 306 |
Według rankingu Warranty Direct, najniższymi kosztami napraw mogą pochwalić się tanie marki dalekowschodnie (Suzuki i Chevrolet) oraz Fiat, Peugeot i Renault. Bezpośrednio przekłada się to na osiąganie przez nie lepszych indeksów awaryjności. | ||
1 | Suzuki | 1170 zł |
2 | Chevrolet | 1291 zł |
3 | Fiat | 1302 zł |
4 | Renault | 1309 zł |
5 | Peugeot | 1365 zł |
6 | Smart | 1384 zł |
7 | Ford | 1390 zł |
8 | Daewoo | 1393 zł |
9 | Skoda | 1406 zł |
10 | Seat | 1412 zł |
11 | SsangYong | 1446 zł |
12 | Citroen | 1456 zł |
13 | Opel | 1512 zł |
14 | Hyundai | 1522 zł |
15 | Daihatsu | 1539 zł |
16 | Saab | 1599 zł |
17 | Volkswagen | 1644 zł |
18 | Honda | 1679 zł |
19 | Kia | 1794 zł |
20 | Rover | 1827 zł |
21 | Nissan | 1870 zł |
22 | Mini | 1888 zł |
23 | Alfa Romeo | 1922 zł |
24 | Toyota | 1939 zł |
25 | Volvo | 1963 zł |
26 | Lexus | 1975 zł |
27 | MG | 2029 zł |
28 | Chrysler | 2038 zł |
29 | BMW | 2056 zł |
30 | Mazda | 2103 zł |
31 | Land Rover | 2113 zł |
32 | Jaguar | 2113 zł |
33 | Mitsubishi | 2153 zł |
34 | Subaru | 2245 zł |
35 | Mercedes | 2309 zł |
36 | Jeep | 2321 zł |
37 | Audi | 2493 zł |
38 | Porsche | 3552 zł |
Podsumowanie
Ranking awaryjności Warranty Direct obala tezy dotyczące niezawodności wielu aut niemieckich, płynące z raportów TÜV, DEKRA czy GTÜ. To głównie efekt uwzględnienia wpływu kosztów napraw samochodów w indeksach awaryjności modeli. Dzięki temu stosunkowo wysoko ocenione zostały pojazdy francuskie, które przeciętną awaryjność rekompensują niewygórowanymi cenami części. Zestawienie potwierdza jednocześnie wysokie notowania wielu modeli japońskich.
Opr.: F. Bistroń