Samochody używane z USA - które modele warto kupić?
To już nie są czasy taniego dolara, ale auta z USA wciąż znajdują nabywców. Oto 9 najciekawszych modeli.
Gdy dolar kosztował 2 zł, do Polski szerokim strumieniem płynęły auta amerykańskie. Dziś import zza oceanu nie jest już tak opłacalny, ale występuje kwestia różnic w gamach modelowych - wiele modeli dostępnych tylko w USA budzi w Polsce znaczne zainteresowanie, ale producenci nie widzą sensu homologowania ich w Europie.
Oferty z USA można podzielić na dwie grupy: typowych aut osobowych oraz samochodów sportowych typu "muscle cars" lub "pony cars" (oba te określenia są już nieco archaiczne).
Jeśli mowa o autach osobowych, przyciągają one przede wszystkim zwolenników jazdy na LPG. Mają duże silniki benzynowe bez wtrysku bezpośredniego, niezbyt wysilone i trwałe - stąd na przykład duża popularność w naszym kraju amerykańskiego Forda Fusion z benzynową jednostką 2.5 175 KM. Można bez obaw zamontować w niej LPG. Taka sama sytuacja występuje w odniesieniu do Dodge'a Durango czy Jeepa Grand Cherokee. Nawet duże vany, jak Chrysler Town&Country czy Toyota Sienna, też można dostosować do LPG, tyle że kosztem przestrzeni pasażerskiej.
Druga grupa, czyli samochody sportowe, to przede wszystkim Chevrolet Camaro, Ford Mustang i Dodge Challenger. Wszystkie z nich to "tanie konie mechaniczne" - auta europejskie z silnikami V8 i mocą ponad 300 KM potrafią być kilka razy droższe.
lata prod. 2004-2011
ceny od 20 000 zł
300C mocno potaniał, ale wciąż wygląda imponująco. Gdy ograniczymy się do samochodów z USA, pozostaną wersje benzynowe: 2.7, 3.5 (obie V6), 5.7 i 6.1 SRT-8. Najmniej ryzykowne są wersje V6, a jeśli ktoś szuka V8, powinien omijać problematyczne egzemplarze z początku produkcji. Podstawowym problemem pozostaje słabsze niż w europejskich egzemplarzach wykończenie i wyposażenie. Za to 300C można dostosować do zasilania LPG.
CHRYSLER 300C: PLUSY I MINUSY
+ reprezentacyjny charakter
+ mocne silniki
- słabe wykończenie
- mierna widoczność z kabiny
CHRYSLER 300C: POLECANY SILNIK
3.5 V6
poj.: 3518 cm3
moc: 249 KM
maksymalny moment obr.: 340 Nm
prędkość maks.: 219 km/h
przysp. 0-100km/h: 9,2 s
średnie zużycie paliwa: 11,1 l/100 km
lata prod. 2008-2016
ceny od 29 000 zł
Przez lata był to jeden z najpopularniejszych amerykańskich samochodów w Polsce. U nas znany jako Voyager, ew. Grand Voyager, w USA jako Town & Country, ten van rósł z generacji na generację. Ta, którą opisujemy, jest już ekstremalnie wielka, ale i ekstremalnie praktyczna, głównie dzięki systemowi składania foteli w podłogę Stow'n Go. Problem w tym, że schowki na fotele są często wykorzystywane jako miejsce na butlę gazową, co da się zrozumieć, bo 3,6-litrowy V6 pali 17-18 l/100 km w ruchu miejskim. Była też wersja Swivel'n Go z okrągłym stolikiem i obracanymi fotelami.
CHRYSLER TOWN & COUNTRY: PLUSY I MINUSY
+ mnóstwo miejsca
+ fotele chowane w podłogę
- trudne manewrowanie
- bardzo duże zużycie paliwa
CHRYSLER TOWN & COUNTRY: POLECANY SILNIK
3.6 V6
poj.: 3604 cm3
moc: 279 KM
maksymalny moment obr.: 344 Nm
prędkość maks.: 209 km/h
przysp. 0-100 km/h: 8,5 s
średnie zużycie paliwa: 10,8 l/100 km
lata prod. 2009-2016
ceny od 50 000 zł
Fantastycznie stylizowane Camaro powstało na bazie australijskiego Holdena Commodore. Od początku do wyboru były wersje V6 i V8 z ręczną lub automatyczną skrzynią biegów. Polecamy V8, bo to wspaniały silnik serii LS, a jedyne, czego mu brakuje to bardziej rasowy dźwięk. W kabinie Camaro nie robi już tak świetnego wrażenia jak z zewnątrz. Za wersję 6.2 trzeba zapłacić od ok. 75 000 zł wzwyż. Camaro łamie stereotypy o autach amerykańskich precyzyjnym prowadzeniem. Części są niestety drogie.
CHEVROLET CAMARO: PLUSY I MINUSY
+ fantastyczne prowadzenie
+ to będzie "kultowy" wóz
- słaba widoczność
- nieatrakcyjny dźwięk silnika
CHEVROLET CAMARO: POLECANY SILNIK
6.2 V8
poj.: 6162 cm3
moc: 405 KM
maksymalny moment obr.: 556 Nm
prędkość maks.: 250 km/h
przysp. 0-100km/h: 5,4 s
średnie zużycie paliwa: 13,1 l/100 km
w produkcji od 2008 r.
ceny od 48 000 zł
To gigantyczne, ponad 5-metrowe coupe pochodzi jeszcze z czasów partnerstwa Mercedesa i Chryslera. Jedenasty rok na rynku - to nie szkodzi, bo Challenger nigdy nie wyglądał zbyt nowocześnie. W założeniu nawiązuje do modelu z 1970 r., a podwozie dzieli z Chryslerem 300C. W polskich ogłoszeniach oferowane są głównie samochody prawie nowe, zwykle z lat 2014-2016 - można poszukać starszego Challengera za kilkadziesiąt tys. zł, ale za 150 000 zł da się już kupić auto w idealnym stanie i z V8. Topowy wariant Hellcat ma 717 KM, ale to szaleństwo trudne do opanowania.
DODGE CHALLENGER: PLUSY I MINUSY
+ muskularny retro-wygląd
+ niewiarygodnie mocne silniki
- prymitywne wnętrze
- absurdalne zużycie paliwa
DODGE CHALLENGER: POLECANY SILNIK
5.7 HEMI
poj.: 5654 cm3
moc: 381 KM
maksymalny moment obr.: 555 Nm
prędkość maks.: 250 km/h
przysp. 0-100 km/h: 5,2 s
średnie zużycie paliwa: 15,7 l/100 km
w produkcji od 2010 r.
ceny od 72 000 zł
Durango bazuje na Grand Cherokee, ale jest jeszcze większy i bardziej komfortowy. Nadwozie ma prawie 510 cm długości, a do napędu służą tylko silniki benzynowe: 3.6 Pentastar albo 5.7 V8 HEMI. Oba nadają się do zasilania gazem. Bez kłopotu można kupić wariant 7-osobowy, w którym fotele 3. rzędu chowają się w podłodze bagażnika, a przestrzeń bagażowa jest znacząco większa niż w europejskich SUV-ach - nawet tych pokroju Audi Q7. Niektóre części da się dopasować od Jeepa.
DODGE DURANGO: PLUSY I MINUSY
+ gigantyczne wnętrze
+ możliwość zasilania LPG
- zdarzają się drobne usterki
- sporo aut z napędem 2WD
DODGE DURANGO: POLECANY SILNIK
3.6 V6
poj.: 3604 cm3
moc: 299 KM
maksymalny moment obr.: 353 Nm
prędkość maks.: 206 km/h
przysp. 0-100 km/h: 9,0 s
średnie zużycie paliwa: 11,6 l/100 km
w produkcji od 2013 r.
ceny od 35 000 zł
Zaskakująco popularny w Polsce dzięki silnikowi 2.5. Do Polski trafia dużo sztuk "amerykańskiego Mondeo" zwanego za oceanem Fusion. Mają nadwozie liftback, skrzynię automatyczną i prosty silnik 2.5 o 4 cylindrach (nie R5 jak w starszym modelu). Co tak przyciąga klientów? Brak bezpośredniego wtrysku paliwa, dzięki czemu auto można napędzać gazem. Instalacja kosztuje 3000-3500 zł, a do auta mieści się nawet 90-litrowa butla.
FORD FUSION: PLUSY I MINUSY
+ prosty silnik benzynowy
+ przestronne nadwozie
- wyposażenie gorsze niż w europejskim Mondeo
- części silnikowe trzeba importować z USA
FORD FUSION: POLECANY SILNIK
2.5
poj.: 2488 cm3
moc: 175 KM
maksymalny moment obr.: 237 Nm
prędkość maks.: brak danych
przysp. 0-100km/h: 9,4 s
średnie zużycie paliwa: 10,9 l/100 km
lata prod. 2009-2014
ceny od 50 000 zł
Niezwykła popularność Mustanga to efekt połączenia osiągów Porsche z atrakcyjnymi cenami. Ceny Mustangów tej generacji po lifcie (2009-2014) zaczynają się od 50 000 zł za wersję 4.0 lub 3.7, a na 5.0 trzeba wydać od 75 000 zł. To niebywale okazyjna cena jak za samochód, który do 100 km/h potrafi rozpędzić się w mniej niż 4,5 s. W dodatku dostępna była wersja ze skrzynią ręczną, tyle że, jak wskazują doświadczenia użytkowników, nie jest ona tak trwała jak "automat". W silniku czasem dokucza "cykanie" zaworów na niskich obrotach, ale i tak nie sposób znaleźć szybszy samochód za te pieniądze.
FORD MUSTANG: PLUSY I MINUSY
+ rewelacyjne osiągi
+ uzależniający dźwięk
- słabe wykonanie wnętrza
- niezbyt trwała skrzynia ręczna
FORD MUSTANG: POLECANY SILNIK
5.0 V8
poj.: 4951 cm3
moc: 412 KM
maksymalny moment obr.: 530 Nm
prędkość maks.: brak danych
przysp. 0-100 km/h: 4,4 s
średnie zużycie paliwa: 16,6 l/100 km
lata prod. 2009-2015
ceny od 70 000 zł
Niewielkie różnice wobec wersji europejskiej, a ceny niższe. Ten luksusowy SUV najwięcej sensu ma w wersji hybrydowej - łączy w niej świetne osiągi z małym spalaniem i perfekcyjną niezawodnością. Napęd na 4 koła realizuje dodatkowy silnik elektryczny przy tylnej osi. Uwaga na auta powypadkowe!
LEXUS RX 450h: PLUSY I MINUSY
+ małe zużycie paliwa
+ znakomita niezawodność
- wysokie ceny części
- przeciętne wykończenie kabiny
LEXUS RX 450h: POLECANY SILNIK
3.5 Hybrid
poj.: 3456 cm3
moc: 299 KM
maksymalny moment obr.: 317+335 Nm
prędkość maks.: 200 km/h
przysp. 0-100 km/h: 7,9 s
średnie zużycie paliwa: 6,8 l/100 km
w produkcji od 2010 r.
ceny od 60 000 zł
Takiego vana brakuje w Polsce. Nie tylko rodziny wielodzietne, ale też kierowcy potrzebujący "biznesowego vana" doceniają Siennę, która oferuje zalety Chryslera Town & Country przy dużo wyższej niezawodności. Szkoda, że 3.5 V6 to jedyny silnik w ofercie.
TOYOTA SIENNA: PLUSY I MINUSY
+ wyjątkowo praktyczne nadwozie
+ świetne wyciszenie
- ogromne zużycie paliwa
- trudne manewrowanie
TOYOTA SIENNA: POLECANY SILNIK
3.5 V6
poj.: 3456 cm3
moc: 269 KM
maksymalny moment obr.: 332 Nm
prędkość maks.: 180 km/h
przysp. 0-100 km/h: 8,2 s
średnie zużycie paliwa: 9,0 l/100 km
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 5/2018
Kupujemy używany samochód z USA – PORADY
Jak sprawdzić używany samochód w internecie – SAMOCHODY UŻYWANE