Przedłużona gwarancja na Ople, Peugeoty i Citroeny. Tysiące aut w Polsce
W marcu Stellantis ogłosił, że - w ramach gestu handlowego - koncern przedłuża gwarancję na wadliwe silniki 1.2 PureTech z paskiem rozrządu w kąpieli olejowej. Francuzi opublikowali właśnie szczegółowe zestawienie marek, modeli i roczników objętych dodatkową ochroną. Warto się z nim zapoznać, bo - oprócz Citroena i Peugeota - znalazło się w nim też kilka modeli Opla i Toyoty. Twoje auto też jest na liście?
Spis treści:
- Co się psuje w silniku 1.2 PureTech? Problemy z paskiem rozrządu
- 1.2 PureTech z wydłużoną gwarancją. 10 lat lub 175 tys. km
- 1.2 PureTech - które modele i roczniki objęte są przedłużoną gwarancją producenta?
- Przedłużona gwarancja 1.2 Pure Tech. Citroen - modele i roczniki
- Przedłużona gwarancja 1.2 Pure Tech. DS - modele i roczniki
- Przedłużona gwarancja 1.2 Pure Tech. Opel - modele i roczniki
- Przedłużona gwarancja 1.2 Pure Tech. Peugeot - modele i roczniki
- Przedłużona gwarancja 1.2 Pure Tech. Toyota
Opracowany przez PSA silnik 1.2 PureTech szybko zyskał sobie miano "najgorszego silnika" w historii francuskiego koncernu. Wewnętrzna konkurencja była spora, bo w ostatnich dwóch dekadach Francuzi nie mieli szczęścia do nowych silników benzynowych. Oprócz 1.2 PureTech kierowcom mocno dał się też we znaki np. doładowany 1.6 THP.
Co się psuje w silniku 1.2 PureTech? Problemy z paskiem rozrządu
Rozwiązaniem, które sprawiło najwięcej kłopotów w 1,2 l PureTech było zastosowanie paska rozrządu pracującego w kąpieli olejowej. Początkowo interwał wymiany paska rozrządu określony został przez producenta na 180 tys. km. Z czasem zmniejszono go do 160 tys. km.
Szybko okazało się, że kąpiel olejowa, która w teorii powinna przedłużać żywotność paska, drastycznie ją skracała. Nagminnym zjawiskiem jest łuszczenie się rozpuszczanego przez olej paska. Jego fragmenty tworzą z czasem gęstą maź, która trafia m.in. do pompy próżniowej i zatyka smok pompy oleju. Efektem może być np. utrata siły hamowania i - co niestety zdarza się dość często - zatarcie silnika.
1.2 PureTech z wydłużoną gwarancją. 10 lat lub 175 tys. km
Po fali pozwów i zajęciu się sprawą przez czołowych francuskich prawników, w marcu koncern Stellantis zdecydował się na wydłużenie gwarancji na silniki 1.2 PureTech z paskiem rozrządu (w połowie 2022 roku zastąpiono go łańcuchem). Fabryczna obowiązywała przez 6 lat i 100 tys. km. Nowa - pod warunkiem stosowania się do zaleceń serwisowych - wynosić ma 10 lat lub 175 tys. km. Objęte są nią również pojazdy sprzedane na polskim rynku.
O jakich warunkach mowa? Chodzi np. o zachowanie interwałów przeglądów olejowych. Producent zaleca wymianę oleju co 20-25 tys. km lub co roku. Ale nie oznacza to, że samochód musi mieć pełną historię serwisową w ASO.
Przeglądy okresowe winny być wykonane zgodnie z planem przeglądów zalecanym przez producenta, przez dowolny profesjonalny serwis samochodowy.
Dodaje jednak, że w przypadku kierowców, którzy dokonywali napraw silników w swoich samochodach - diagnostyka i naprawa usterki muszą być wykonywane w autoryzowanej sieci producenta pojazdu.
Nie wymagamy 100 proc. faktur za przeglądy, a jedynie 3 ostatnie, z tolerancją ich wykonania 3 miesięcy i/lub 3000 km.
Osoś podkreśla, że w przypadku marek koncernu (Citroen, DS, Opel oraz Peugeot) i problemu z nadmiernym zużyciem oleju wydłużona ochrona producenta obejmuje pojazdy wyprodukowane do:
- EB Turbo GEN1: 11 lutego 2022 r.
- EB Turbo GEN2: 22 lutego 2023 r.
W 2022 roku wprowadziliśmy nowy pasek, który przeszedł rygorystyczne testy potwierdzające, że jest to niezawodne rozwiązanie odpowiednie dla 3-cylindrowych silników benzynowych EB2 generacji GEN1 i GEN2.
I dodaje, że problem nie dotyczy nowych samochodów. Obecnie produkowana generacja 3-cylindrowych silników benzynowych GEN3 wyposażona jest w łańcuch rozrządu m.in. ze względu na pojawienie się wersji hybrydowych (MHEV) i zoptymalizowanie konstrukcji (zwiększenie liczby części wspólnych z 4-cylindrowymi silnikami benzynowymi).
1.2 PureTech - które modele i roczniki objęte są przedłużoną gwarancją producenta?
Ciekawe zestawienie przygotował branżowy serwis l’argus.fr. Francuzi opublikowali właśnie szczegółową listę modeli i roczników objętych rozszerzoną gwarancją producenta. Znajdziemy na niej marki:
- Citroen (roczniki od 2014 do 2022)
- DS (roczniki od 2014 do 2022)
- Opel (roczniki od 2017 do 2022)
- Peugeot (roczniki od 2014 do 2022)
- Toyota (roczniki od 2019 do 2022).
Warto wiedzieć, że przedłużona gwarancja dotyczy całej rodziny silnika 1.2 PureTech - oznacza to, że w zależności od modelu, dotyczy ona zarówno aut wyposażonych w turbosprężarkę, jak i pozbawionych turbodoładowania.
Przedłużona gwarancja 1.2 Pure Tech. Citroen - modele i roczniki
- Citroen C1 II - kwiecień 2014 do 2018 - 82 KM (bez doładowania)
- Citroen C3 II - kwiecień 2014 do 2017 - 82 KM (bez doładowania) i 110 KM (z doładowaniem)
- Citroen C3 III - 2017 do 20 czerwca 2022 - 68/82 KM (bez doładowania) i 110 KM (z doładowaniem)
- Citroen C3 Picasso - 2015-2017 - 110 KM (z doładowaniem)
- Citroen C3 Aircross I - 2017 do 20 czerwca 2022 - 82 KM (bez doładowania) i 110 130 KM (z doładowaniem)
- Citroen C4 II - kwiecień 2014 do 2018 - 110/130 KM (z doładowaniem)
- Citroen C4 III - 2020 do 20 czerwca 2022 - 110/130/155 KM (z doładowaniem)
- Citroen C4 Picasso II/ C4 SpaceTourer - 2015-2021 110/130 KM (z doładowaniem)
- Citroen C4 Cactus - 2014-2020 - 82 KM (bez doładowania), 110/130 KM (z doładowaniem)
- Citroen C5 Aircross - 2018 do 20 czerwca 2022 - 130 KM (z doładowaniem)
- Citroen Berlingo II - 2016-2018 - 110 KM (z doładowaniem)
- Citroen Berlingo III - 2018 do 20 czerwca 2022 - 110/130 KM (z doładowaniem)
Przedłużona gwarancja 1.2 Pure Tech. DS - modele i roczniki
- DS 3 - 2014-2019 - 82 KM (bez doładowania), 110/130 KM (z doładowaniem)
- DS 3 Crossback - 2019 do 20 czerwca 2022 - 110/130/155 KM (z doładowaniem)
- DS 4 I - 2014-2018 - 130 KM (z doładowaniem)
- DS 4 II - 2021 do 20 czerwca 2022 - 130 KM (z doładowaniem)
- DS 7 Crossback - 2018 do 20 czerwca 2022 - 130 KM (z doładowaniem)
Przedłużona gwarancja 1.2 Pure Tech. Opel - modele i roczniki
- Opel Corsa F - 2019 do 20 czerwca 2022 - 75 KM (bez doładowania), 100/130 KM ( z doładowaniem)
- Opel Crossland X - 2019 do 20 czerwca 2022 - 110/130 KM (z doładowaniem)
- Opel Mokka - 2021 do 20 czerwca 2022 - 110/130/155 KM (z doładowaniem)
- Opel Grandland X - 2017 do 20 czerwca 2022 - 130 KM (z doładowaniem)
Przedłużona gwarancja 1.2 Pure Tech. Peugeot - modele i roczniki
- Peugeot 108 - kwiecień 2014 do 2018 - 82 KM (bez doładowania)
- Peugeot 208 I - kwiecień 2014 do 2019 - 68/82 KM (bez doładowania), 110 KM (z doładowaniem)
- Peugeot 208 II - 2019 do 20 czerwca 2022 - 75 KM (bez doładowania), 100/130 KM (z doładowaniem)
- Peugeot 308 II - kwiecień 2014 do 2021 - 110/130 KM (z doładowaniem)
- Peugeot 308 III - 2021 do 20 czerwca 2022 - 110/130 KM (z doładowaniem)
- Peugeot 508 II - 2020 do 20 czerwca 2022 - 130 KM (z doładowaniem)
- Peugeot 2008 I - kwiecień 2014 do 2019 - 82 KM (be doładowania), 110/130 KM z doładowaniem
- Peugeot 2008 II - 2019 do 20 czerwca 2022 - 110/130/155 KM
- Peugeot 3008 I - 2015-2016 - 130 KM (z doładowaniem)
- Peugeot 3008 II - 2016 do 20 czerwca 2022 - 130 KM (z doładowaniem)
- Peugeot 5008 I - 2015-2017 - 130 KM (z doładowaniem)
- Peugeot 5008 II - 2017 do 20 czerwca 2022 - 130 KM (z doładowaniem)
- Peugeot Partner II - 2016-2018 - 110 KM (z doładowaniem)
- Peugeot Partner III - 2018 do 20 czerwca 2022 - 110/130 KM (z doładowaniem)
- Peugeot Rifter - 2018 do 20 czerwca 2022 - 110/130 KM (z doładowaniem)
Przedłużona gwarancja 1.2 Pure Tech. Toyota
Toyota Proace City - 2019 do 20 czerwca 2022 - 110 KM/130 KM (z doładowaniem)