Najlepsze i najgorsze samochody z automatem. Część 2
Z roku na rok używanych aut z automatycznymi skrzyniami biegów jest coraz więcej. Oto nasze propozycje w siedmiu klasach.
Klasa wyższa - automat to sprawa naturalna
W klasie wyższej samochody z automatem cieszą się większym zainteresowaniem niż te z "manualem". Nic dziwnego: po pierwsze gwarantują wyższy komfort jazdy, a po drugie - lepiej radzą sobie z przeniesieniem dużego momentu obrotowego. Najnowsze konstrukcje zaskakują swoją wydajnością, ale i te starsze spisują się całkiem nieźle, pod jednym warunkiem - że współpracują z odpowiednio dużym silnikiem. Uwaga na auta z LPG. Czasem za "przeciąganie biegów" odpowiadają błędy montażowe gazownika!
Minivany - automat zwiększa komfort jazdy i poprawia... funkcjonalność kabiny
W wersjach z automatyczną skrzynią wybierak trybu jazdy znajduje się zwykle na desce rozdzielczej, dzięki czemu minivan może mieć płaską podłogę także przed przednim rzędem foteli. Wyraźnie zwiększa to możliwości aranżacji wnętrza. Polecamy sprawdzonego Chryslera Voyagera, ale ostrzegamy przez wersjami pozbawionymi chłodnicy oleju do skrzyni biegów. Bez niej samochód nie jest przystosowany do autostradowych podróży z dużymi prędkościami (długotrwała jazda powyżej 120 km/h grozi uszkodzeniem skrzyni). Jeśli ktoś planuje ekspresowe podróże, lepiej odwiedzić mechanika i sprawdzić, czy taka chłodnica jest na wyposażeniu. Jeśli nie - warto zlecić jej montaż. Koszt nie powinien przekroczyć 1000 zł.
Kompaktowe SUV-y - uważaj w terenie!
Tradycyjne automatyczne skrzynie nieźle spisują się w terenie, ponieważ pozwalają na bardzo powolną jazdę bez szkody dla układu napędowego. Niestety - wybór automatycznej skrzyni oznacza spory wzrost zużycia paliwa. Nawet do 9 l oleju napędowego na 100 km. Rozwiązaniem jest wybór wysokoprężnej wersji skonfigurowanej ze skrzynią dwusprzęgłową - np. DSG. Ale w tym przypadku trzeba znowu pamiętać, że spalenie sprzęgła w terenie oznacza wydatek ok. 5 tys. zł lub więcej!
Duże SUV-y - nie masz wielkiego wyboru - automaty dominują
Trudno wyobrazić sobie zakup dużego SUV-a z ręczną skrzynią biegów. Stanowią one zdecydowaną mniejszość w ogłoszeniach. Połączenie sporej masy samochodu, mocnego silnika i - najczęściej stałego - napędu na cztery koła wymaga solidnej skrzyni automatycznej (skrzynie ręczne dominują wyłącznie w autach typowo terenowych). Polecamy sprawdzone klasyczne automaty - najlepiej niemieckie lub amerykańskie.
Podsumowanie
W ogólnej liczbie ogłoszeń o sprzedaży aut używanych udział tych z automatem wynosi aż 30% i ciągle wzrasta. Nic dziwnego - dawniej automatyczne skrzynie konfigurowano głównie z samochodami klasy wyższej. Obecnie stają się coraz bardziej popularne w modelach klasy średniej i kompaktowej. W przyszłości zdominują rynek, bo tylko one będą w stanie płynnie obsługiwać napędy hybrydowe. Jeśli ktoś szuka samochodu starszego niż 5-6 lat lepiej wybrać tradycyjny automat. Jeśli ma to być auto prawie nowe - warto zastanowić się nad skrzynią dwusprzęgłową. Bezwzględnie odradzamy natomiast zakup modeli ze skrzyniami mechanicznymi zautomatyzowanymi.
Tekst: Jacek AmbrozikZdjęcia: Archiwum