Jak prześwietlić używane auto przed zakupem? Przedstawiamy bezpłatne i płatne sposoby
W dobie internetu sprawdzenie auta, które wzbudziło nasze zainteresowanie, jest łatwiejsze. Wiele na temat pojazdu można się dowiedzieć bez wychodzenia z domu.
Zakup używanego samochodu jest dużym obciążeniem dla domowego budżetu. Nie powinno więc dziwić, że kierowcy dokładają starań, by uniknąć kosztownej wpadki i starają się gruntownie sprawdzić pojazd przez zakupem.
Osobiste oględziny zwykle mają sens, gdy auto jest kupowane w niewielkiej odległości od domu lub z pewnego źródła - np. renomowanego komisu czy internauty, który od lat działa na forum dyskusyjnym miłośników danej marki.
Niestety wciąż do rzadkości nie należą przypadki wyjazdów na drugi koniec kraju, by przekonać się, że auto nie odpowiada opisowi.
Odpowiedzią na potrzeby rynku są systemy i usługi umożliwiające zdalne sprawdzenie pojazdu.
Pierwsze rejestry uszkodzeń samochodów (Carfax i AutoCheck) powstały w USA. Z biegiem czasu w Europie zaczęły działać serwisy, które za opłatą przeczesują wszystkie bazy danych - w tym wspomnianego Carfaxu, przebiegów, szkód ubezpieczeniowych, kradzionych pojazdów i zasoby internetu. Można też liczyć na informację o fabrycznej konfiguracji pojazdu.
NARZĘDZIA BEZPŁATNE
Na całym świecie plagą są oszustwa związane z wprowadzaniem w błąd osoby kupującej używane auto - w tym polegające na zmniejszaniu wskazań licznika kilometrów lub oferowaniu samochodów po poważnych kolizjach jako bezwypadkowe.
Aby ukrócić tego typu praktyki, kolejne kraje wprowadzają ogólnodostępne bazy danych, w których przechowywane są informacje na temat badań technicznych i stwierdzanych podczas nich problemów lub przynajmniej przebiegi podczas kolejnych przeglądów okresowych. Na ich podstawie można oszacować, czy nikt nie manipulował przy liczniku - jeżeli samochód był intensywnie eksploatowany, a później prawie w ogóle, coś może być na rzeczy.
Czasami sporo informacji dostarcza wpisanie numeru VIN do wyszukiwarki Google - można w ten sposób dotrzeć do poprzednich ogłoszeń sprzedaży (jeżeli był w nich zawarty VIN) lub informacji na temat pojazdu na różnych forach
Cennym źródłem wiedzy może się okazać bez-wypadkowe.net, gdzie demaskowane są oferty sprzedaży pojazdów po przejściach.
Kraj | Strona internetowa |
Belgia | https://www.car-pass.be/en |
Dania | http://selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/sider/soegning.aspx |
Holandia | https://ovi.rdw.nl |
Polska | https://historiapojazdu.gov.pl |
https://bez-wypadkowe.net | |
https://ufg.pl (sprawdzenie polisy OC) | |
Szwecja | https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/ |
Wielka Brytania | https://www.gov.uk/check-mot-history |
CAŁY ŚWIAT | https://www.google.pl (jeżeli VIN pojazdu pojawił się w internecie, np. ogłoszeniu) |
Niemcy | brak ogólnodostępnych baz; weryfikacja przebiegu tylko na podstawie wydruków z przeglądów lub wpisów w ASO |
Francja | |
Szwajcaria |
NARZĘDZIA PŁATNE
Wydatek, jaki trzeba ponieść na prześwietlenie auta w bazach danych lub oględziny przeprowadzone przez ekspertów, stanowi zwykle ułamek wartości pojazdu. Nie warto oszczędzać. Tym bardziej że dużo o jego kondycji powie nam zwykły przegląd okresowy.
STACJA KONTROLI
Typowe badanie techniczne pozwoli na wykrycie m.in. luzów w zawieszeniu oraz problemów z hamulcami i amortyzatorami czy składem spalin, który może świadczyć o usterce silnika. Wiele SKP oferuje usługi dodatkowe - np. pomiar grubości lakieru czy kontrolę geometrii. Koszt: 98-300 zł
AUTO DNA
Bezpłatnie z numeru VIN zostają rozkodowane podstawowe informacje o aucie (w tym silnik czy kolor). Za szczegółowy raport, obejmujący m.in. sprawdzenie baz kradzionych pojazdów i rejestry przebiegu, trzeba zapłacić. Koszt: 14,90-104,70 zł
AUTOMO
Na podstawie VIN jest szansa na zdjęcia, informacje o uszkodzeniach pojazdu, historii jego obecności w internecie, przebiegu, na temat fabrycznej konfiguracji czy wad fabrycznych. Auto zostanie też sprawdzone w rejestrach kradzionych pojazdów. Koszt: 19,99-64,99 zł
AUTOBAZA
Na podstawie numeru VIN serwis zapewnia informację o podstawowych danych pojazdu (w tym silniku czy wyposażeniu), historii uszkodzeń, wpisach na temat auta w internecie. Za dopłatą dostępne są raporty dla pojazdów z USA oraz wycena. Kierowca otrzyma też elektroniczne poradniki o aspektach prawnych związanych zakupem używanego auta. Koszt: 15,90-65,90 zł
BIMMER CHECK
Serwis specjalizujący się w oględzinach samochodów marki BMW. Podstawowa usługa obejmuje sprawdzenie auta po numerze VIN (w tym wizyt w serwisie wraz z przebiegiem). Alternatywą są oględziny połączone z pomiarem grubości lakieru, diagnostyką komputerową i jazdą próbną. Koszt: 129-399 zł
AUTOTESTO
Najtańszy pakiet obejmuje pomiar grubości lakieru, szczegółowe oględziny auta, jazdę próbną i wykonanie zdjęć. W ramach najdroższego można też liczyć na diagnostykę oraz kontrolę podwozia. Koszt: 329-529 zł
CARFAX
W systemie Carfax rejestrowane są dane o serwisowaniu pojazdów z przebiegami, a także szkody ubezpieczeniowe - raport zawiera informacje o kradzieżach, szkodach całkowitych, wypadkach, odpaleniu poduszek powietrznych, uszkodzeniu pojazdu przez wodę. Koszt: 162 zł
"Motor" 36/2018; fot. archiwum