Jak dobrze sprzedać samochód? Część 3. – formalności

Nie tylko na kupujących auto czyhają pułapki. Problemy może mieć też osoba sprzedająca samochód. Jakich formalności musisz dopełnić, żeby nie płacić gapowego?

Podaż aut używanych jest ogromna, a więc sprzedaż pojazdu to często droga przez mękę, czasem tak uciążliwa, jak jego wcześniejsze poszukiwania.

Na szczęście wystarczy zastosować kilka sprawdzonych, jak najbardziej legalnych i uczciwych rozwiązań, aby szybko i w dodatku za przyzwoite pieniądze pozbyć się samochodu.

Opisaliśmy już w części pierwszej naszego poradnika (znajdziecie ją TUTAJ), jak ustalić wartość auta, a w części drugiej - jak przygotować ogłoszenie o sprzedaży samochodu (znajdziecie ją TUTAJ).

Reklama

Kiedy już uda się znaleźć osobę, która zapłaci satysfakcjonującą cenę, należy pamiętać o formalnościach.

Dotychczasowy właściciel jest w stanie uniknąć sporych kłopotów oraz wydatków, w odpowiedni sposób spisując umowę sprzedaży z kontrahentem, a następnie informując o sprzedaży dotychczasowego ubezpieczyciela oraz wydział komunikacji.

FORMALNOŚCI - O TYM MUSISZ PAMIĘTAĆ

PRZY SPRZEDAŻY

  • w umowie kupna-sprzedaży zaznacz wszystkie wady pojazdu, o których został poinformowany kupujący
  • zaznacz datę, ale także godzinę wydania pojazdu nowemu właścicielowi
  • jeśli chcesz odzyskać część składki za OC, podsuń kupującemu wypowiedzenie polisy
  • oddając auto do komisu, pamiętaj, aby w umowie znalazł się czas, na jaki oddajesz samochód, cena pojazdu, a także termin wypłaty gotówki po sprzedaży auta
  • zachowaj umowę, może być potrzebna nawet po kilku latach od transakcji

PO SPRZEDAŻY

  • zawiadom wydział komunikacji
  • poinformuj ubezpieczyciela
  • rozlicz sprzedaż w PIT, jeśli auto sprzedałeś przed upływem 6 miesięcy od zakupu

PROBLEMY PO SPRZEDAŻY SAMOCHODU - JAK JE ROZWIĄZAĆ

KONIECZNOŚĆ ZWROTU PIENIĘDZY ZA AUTO

Problem

Wad auta nie należy ukrywać w umowie czy ogłoszeniu (np. zapisem o bezwypadkowości).

Gdy sprzedający zatai znane sobie mankamenty pojazdu, kupujący może zażądać anulowania transakcji. Musi udowodnić oszustwo, jednak nie zawsze jest to trudne - np. gdy pojazd należał od nowości do jednej osoby, a przeszedł poważną naprawę.

Rozwiązanie

Lista wad pojazdu, o których został poinformowany kupujący, musi znaleźć się w umowie sprzedaży. Dzięki temu nowy właściciel nie będzie mógł zażądać zwrotu pieniędzy - skoro wiedział o usterkach, co poświadczył własnoręcznym podpisem, nie będzie mógł później utrzymywać, że został wprowadzony w błąd.

Powszechnie stosowany zapis w umowie "kupujący oświadcza, że stan techniczny samochodu jest mu znany i nie będzie z tego tytułu występował z żadnymi roszczeniami" nie zwalnia sprzedającego z odpowiedzialności za znane mu, ale z premedytacją zatajone wady pojazdu.

WEZWANIE DO URZĘDU SKARBOWEGO

Problem

W interesie kupującego, a w określonych sytuacjach także sprzedającego, jest zaniżenie wpisywanej do umowy ceny pojazdu. Dzięki temu obaj zapłacą niższy podatek. Nie zawsze jednak - w sytuacji gdy urzędnik uzna, że cena auta została zaniżona względem rynkowej, trzeba będzie zapłacić wyższy podatek.

Rozwiązanie

W umowie powinna się znaleźć cena rynkowa pojazdu. Jest to szczególnie istotne dla sprzedającego, jeśli posiadał auto krócej niż pół roku, a wiec ma obowiązek zapłacenia podatku dochodowego. Uchroni to przed niepotrzebnymi wizytami w urzędzie skarbowym.

WEZWANIA W SPRAWIE ZDJĘCIA Z FOTORADARU

Problem

Jeśli nowy właściciel nie zarejestruje na siebie pojazdu, wezwania w sprawie zdjęć z fotoradarów będą przychodziły na adres poprzedniego właściciela, o ile nie zgłosił on w wydziale komunikacji sprzedaży auta - w bazie CEPiK będzie w dalszym ciągu figurował jako właściciel pojazdu.

Rozwiązanie

Sprzedaż auta trzeba zgłosić (osobiście, listownie lub przez internet) w wydziale komunikacji. Należy też zachować umowę sprzedaży, która jest doskonałym dowodem, że wykroczenie popełniła inna osoba.

BRAK ZWROTU ZA OC

Problem

Kupujący może zapewniać, że rozwiąże polisę OC i wykupi swoją, dzięki czemu dotychczasowy właściciel otrzyma zwrot niewykorzystanej części składki za ubezpieczenie OC. Tymczasem nic go formalnie do tego nie obliguje. W takiej sytuacji poprzedni właściciel nie może liczyć na zwrot.

Rozwiązanie

Poza umową kupna-sprzedaży trzeba przygotować dla nabywcy wypowiedzenie polisy OC i poprosić go o podpis. Następnie należy osobiście dostarczyć dokument do ubezpieczyciela. Tylko wtedy można mieć całkowitą pewność, że polisa zostanie rzeczywiście wypowiedziana i otrzyma się zwrot niewykorzystanej składki. Umieszczany w umowie kupna-sprzedaży zapis o obowiązku rozwiązania jest trudny do wyegzekwowania.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA OPŁACENIE OC

Problem

Gdy składka OC została rozłożona na raty, a płatność kolejnej wypadła po sprzedaży pojazdu lub polisa się przedłużyła, ubezpieczyciel zwróci się do poprzedniego właściciela pojazdu o zapłatę składki. Jeśli nowy właściciel auta tuż po zakupie spowoduje wypadek, wtedy zniżki może utracić także poprzedni właściciel.

Rozwiązanie

W ciągu 14 dni trzeba poinformować ubezpieczyciela o sprzedaży auta. Warto to zrobić natychmiast. Do momentu powiadomienia obie strony ponoszą odpowiedzialność za płacenie składki. Pozwala to także uniknąć zwyżki składki za szkodę spowodowaną przez kupującego.

Tekst: Sebastian Sulowski, zdjęcia: Robert Magdziak, archiwum; "Motor" 38/2018

Umowa kupna-sprzedaży samochodu - jak wypełnić ją poprawnie – FORMALNOŚCI

Kupno, sprzedaż samochodu: umowa czy faktura? – PORADY

Jak przejąć leasing lub kredyt na auto? – PRZEPISY

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy