Jak dobrze sprzedać samochód? Część 2. – jak przygotować ogłoszenie
Podpowiadamy, jak przygotować auto, a następnie ogłoszenie, żeby jak najskuteczniej dotrzeć do klientów i sprawnie sprzedać samochód.
Kiedy decydujemy się sprzedać samochód, pierwszym wyzwaniem, z jakim musimy się zmierzyć, jest ustalenie ceny pojazdu. Jak określić wartość auta, opisaliśmy w pierwszej części naszego poradnika.
Gdy mamy to już za sobą, trzeba odpowiednio przygotować pojazd, a następnie wystawić ogłoszenie.
W tym przypadku "amator" musi walczyć o klienta z profesjonalistami, którzy doskonale wiedzą, jak przykuć uwagę potencjalnych klientów do swojej oferty.
Jak się okazuje, wystarczy kilka zabiegów, aby wystawić ogłoszenie, które spowoduje, że szansa na sprzedaż wzrośnie.
By samochód prezentował się atrakcyjnie na zdjęciach, nie wystarczy go tylko umyć. Trzeba też skupić się na czystości wnętrza - dokładnie je odkurzyć, a w razie konieczności nawet uprać tapicerkę (koszt ok. 150 zł). Warto również odświeżyć elementy plastikowe.
Na zdjęciach w ogłoszeniu samochód musi być odpowiednio wyeksponowany. Należy znaleźć estetyczne, ale równocześnie neutralne tło - takie, które nie będzie rozpraszać oglądającego. Auto powinno się sfotografować z każdej strony - tak, aby wypełniało większą część kadru. Zdjęcia trzeba robić przy dobrym oświetleniu.
Sztuką sporządzenia odpowiedniego opisu jest zawarcie w nim niezbędnych informacji (pochodzenie, historia napraw, stan samochodu itp.) w taki sposób, by nie zanudzał on czytającego. Należy pamiętać, że opis nie może być zbyt długi.
Okazuje się, że w wielu przypadkach osoby chcące sprzedać auto popełniają masę błędów podczas przygotowywania ogłoszenia, co prowadzi do obniżenia atrakcyjności pojazdu w oczach kupujących. Problem zwykle leży w złym wykonaniu zdjęć auta oraz nieodpowiedniej konstrukcji opisu ogłoszenia. Nie można również przesadzać w drugą stronę, czyli usuwać na zdjęciu ewentualnych uszkodzeń czy zabrudzeń.
NIEDBAŁE OGŁOSZENIE (-20%)
Ogłoszenie nie może odstraszać klientów.
Poruszone, nieostre zdjęcia czy zaniedbana, brudna komora silnika wyglądają odrażająco i wręcz odstraszają klientów. Nikt nie przyjedzie oglądać takiego samochodu. Zdjęcie zrobione z ostrego kąta czy skadrowane tak, że nie mieści się na nim auto pozwala przypuszczać, że sprzedający coś ukrywa.
ATRAKCYJNE OGŁOSZENIE Z ZATAJENIEM WAD (-30%)
Oszustwo się nie opłaca.
Komputerowe obrabianie zdjęć jest praktykowane najczęściej przez nieuczciwych handlarzy. Zwykle prowadzi do konfliktowych sytuacji podczas oględzin auta przez kupującego. Efekt? Rozczarowani oglądający nie składają ofert kupna danego samochodu lub chcą obniżenia ceny pojazdu.
Tekst: Sebastian Sulowski, zdjęcia: Robert Magdziak, archiwum; "Motor" 38/2018