Instytut SAMAR zmiażdżył największe kłamstwo o samochodach w Polsce

Paweł Rygas

Paweł Rygas

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
235
Udostępnij

Nie blisko 27 mln, a niespełna 20 mln i nie przeszło 700 samochodów na tysiąc mieszkańców, a ledwie ponad 500. Takie dane płyną z najnowszego zestawienia dotyczącego parku aut osobowych w Polsce. Powiedzmy to sobie wprost - do europejskiej średniej brakuje nam więcej niż sporo.

Martwe dusze w Polsce to już ponad 7 mln aut. Jak wpływają na dane o samochodach w naszym kraju?
Martwe dusze w Polsce to już ponad 7 mln aut. Jak wpływają na dane o samochodach w naszym kraju?Bartosz KrupaAgencja SE/East News

Instytut Samar podzielił się wnioskami z raportu dotyczącego stanu parku samochodów osobowych w Polsce na koniec 2022 roku. Wynika z niego, że na dzień 31 grudnia w CEPiKu - jako zarejestrowane - widniało 26,675 mln aut. To o 577 tys. (+2,2 proc) więcej niż na koniec roku 2021.

Co to są martwe dusze? Jak brzmi definicja rekordu archiwalnego?

Nie od dziś wiadomo, że problemem Centralnej Bazy Pojazdów i Kierowców są rekordy archiwalne, czyli tzw. "martwe dusze". To samochody figurujące w bazach, ale - w praktyce - w zdecydowanej większości dawno już zezłomowane. Zgodne ze stosowaną przez CEPiK definicją, za rekord archiwalny uznaje się pojazdy:

niewyrejestrowane, nieanulowane, w przypadku których upłynęło ponad 10 lat od daty pierwszej rejestracji w Polsce, ale w okresie 6 lub więcej lat nie wpłynął żaden komunikat aktualizujący z organów rejestrujących, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego czy stacji kontroli pojazdów.

Mowa więc o samochodach w wieku powyżej 10 lat, które w ostatnich 6 latach nie miały aktywnej polisy OC, nie zmieniły właściciela ani nie pojawiły się na obowiązkowym badaniu technicznym.

Gdzieś zniknęło 7 mln samochodów. Ich średni wiek to - uwaga 36 lat

Jak informuje Samar, w ostatnim roku przybyło aż 257 tysięcy "martwych dusz", a ich łączna liczba przekroczyła 7 milionów sztuk (dokładnie 7,006 mln). Po wyeliminowaniu pojazdów archiwalnych z baz CEPiK'u liczba zarejestrowanych samochodów osobowych na koniec 2022 roku zmniejsza się do 19,669 miliona sztuk.

Średni wiek "martwych dusz" to - uwaga - blisko 36 lat. Nie dziwi więc, że wyeliminowanie takich wpisów ze zbioru wszystkich zarejestrowanych aut osobowych ma gigantyczny wpływ na dane dotyczące średniego wieku samochodu w Polsce. Licząc "na wprost" wynosi on dziś aż 24,15 roku. Po odjęciu rekordów archiwalnych uzyskujemy jednak wynik 15,88 roku.

Oznacza to, że przeciętny samochód osobowy, który rzeczywiście uczestniczy w ruchu drogowym w Polsce wyprodukowany został nie w 1999 lecz w 2007 roku. Nie zmienia to jednak faktu, że średni wiek samochodu w Polsce rośnie. Na przestrzeni ubiegłego roku średnia pogorszyła się o ponad trzy miesiące.

Samar miażdży aktywistyczny mit. Nie jesteśmy drugą Szwajcarią!

W kontekście parku auto osobowych w naszym kraju warto też walczyć z mitem, że Polska "goni Luksemburg" czy "jest drugą Szwajcarią" pod względem liczby aut przypadających na 1000 mieszkańców. Jeśli nawet teoretycznie mamy ich 700, realnie, po wyeliminowaniu "martwych dusz" zostaje 517 - czytamy w Samarze.

Dane Samaru stoją w jaskrawej sprzeczności z - cytowanymi namiętnie przez różnej maści aktywistów - raportami Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA, którymi od lat karmiona jest polska opinia publiczna.

Przykładowo, z najnowszej publikacji ACEA - raportu "Vehicle in use Europe 2022" wynika, że na tysiąc mieszkańców naszego kraju przypadają średnio 662 samochody osobowe, co stawia Polskę w absolutnej czołówce stawki. Większym wynikiem pochwalić się mogą jedynie:

  • Luxemburg (694 auta na 1000 mieszkańców),
  • Włochy (666 samochodów na 1000 mieszkańców).

Według ACEA europejska średnia wynosi "obecnie" (w rzeczywistości bazuje na danych z 2020 roku) 560 aut na 1000 mieszkańców i jest aż o 102 pojazdy niższa niż wynik dla Polski. Dane publikowane przez Instytut SAMAR, wskazują natomiast, że w rzeczywistości do średniej unijnej brakuje Polsce więcej niż sporo.

Najczęściej złomowane samochody w 2022 roku w Polsce

Najczęściej złomowane samochody w 2022 roku w Polsce

Audi A3 - 3 428 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)
Seat Ibiza - 3 435 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)
Skoda Fabia - 3 926 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)
Daewoo Matiz - 4 229 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)
Renault Laguna - 4 770 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)
Renault Clio - 5 013 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)
Peugeot 206 - 5 833 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)
Renault Megane Scenic - 5 971 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)
Renault Megane - 6 016 zezłomowanych Informacja prasowa (moto)
Audi A4 - 6 052 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)
Opel Vectra - 6 500 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)
Ford Mondeo - 7 139 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)
Opel Corsa - 7 168 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)
Volkswagen Polo - 7 532 zezłomowaneInformacja prasowa (moto)
Fiat Punto - 8 209 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)
Fiat Seicento - 9 277 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)
Volkswagen Passat - 10 136 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)
Ford Focus - 11 151 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)
Volkswagen Golf - 13 043 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)
Opel Astra - 13 201 zezłomowanychInformacja prasowa (moto)

***

Polskie veto w sprawie normy Euro 7, wraca Outlander. Moto Flesz odc. 82
emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
141
Super
relevant
34
Hahaha
haha
32
Szok
shock
13
Smutny
sad
10
Zły
angry
5
Lubię to
like
Super
relevant
235
Udostępnij
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas
Przejdź na