Instytut SAMAR zmiażdżył największe kłamstwo o samochodach w Polsce
Nie blisko 27 mln, a niespełna 20 mln i nie przeszło 700 samochodów na tysiąc mieszkańców, a ledwie ponad 500. Takie dane płyną z najnowszego zestawienia dotyczącego parku aut osobowych w Polsce. Powiedzmy to sobie wprost - do europejskiej średniej brakuje nam więcej niż sporo.
![Martwe dusze w Polsce to już ponad 7 mln aut. Jak wpływają na dane o samochodach w naszym kraju?](https://i.iplsc.com/000GXCBKO9AK2MWQ-C322-F4.webp)
Spis treści:
Instytut Samar podzielił się wnioskami z raportu dotyczącego stanu parku samochodów osobowych w Polsce na koniec 2022 roku. Wynika z niego, że na dzień 31 grudnia w CEPiKu - jako zarejestrowane - widniało 26,675 mln aut. To o 577 tys. (+2,2 proc) więcej niż na koniec roku 2021.
Co to są martwe dusze? Jak brzmi definicja rekordu archiwalnego?
Nie od dziś wiadomo, że problemem Centralnej Bazy Pojazdów i Kierowców są rekordy archiwalne, czyli tzw. "martwe dusze". To samochody figurujące w bazach, ale - w praktyce - w zdecydowanej większości dawno już zezłomowane. Zgodne ze stosowaną przez CEPiK definicją, za rekord archiwalny uznaje się pojazdy:
niewyrejestrowane, nieanulowane, w przypadku których upłynęło ponad 10 lat od daty pierwszej rejestracji w Polsce, ale w okresie 6 lub więcej lat nie wpłynął żaden komunikat aktualizujący z organów rejestrujących, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego czy stacji kontroli pojazdów.
Mowa więc o samochodach w wieku powyżej 10 lat, które w ostatnich 6 latach nie miały aktywnej polisy OC, nie zmieniły właściciela ani nie pojawiły się na obowiązkowym badaniu technicznym.
Gdzieś zniknęło 7 mln samochodów. Ich średni wiek to - uwaga 36 lat
Jak informuje Samar, w ostatnim roku przybyło aż 257 tysięcy "martwych dusz", a ich łączna liczba przekroczyła 7 milionów sztuk (dokładnie 7,006 mln). Po wyeliminowaniu pojazdów archiwalnych z baz CEPiK'u liczba zarejestrowanych samochodów osobowych na koniec 2022 roku zmniejsza się do 19,669 miliona sztuk.
Średni wiek "martwych dusz" to - uwaga - blisko 36 lat. Nie dziwi więc, że wyeliminowanie takich wpisów ze zbioru wszystkich zarejestrowanych aut osobowych ma gigantyczny wpływ na dane dotyczące średniego wieku samochodu w Polsce. Licząc "na wprost" wynosi on dziś aż 24,15 roku. Po odjęciu rekordów archiwalnych uzyskujemy jednak wynik 15,88 roku.
Oznacza to, że przeciętny samochód osobowy, który rzeczywiście uczestniczy w ruchu drogowym w Polsce wyprodukowany został nie w 1999 lecz w 2007 roku. Nie zmienia to jednak faktu, że średni wiek samochodu w Polsce rośnie. Na przestrzeni ubiegłego roku średnia pogorszyła się o ponad trzy miesiące.
Samar miażdży aktywistyczny mit. Nie jesteśmy drugą Szwajcarią!
W kontekście parku auto osobowych w naszym kraju warto też walczyć z mitem, że Polska "goni Luksemburg" czy "jest drugą Szwajcarią" pod względem liczby aut przypadających na 1000 mieszkańców. Jeśli nawet teoretycznie mamy ich 700, realnie, po wyeliminowaniu "martwych dusz" zostaje 517 - czytamy w Samarze.
Dane Samaru stoją w jaskrawej sprzeczności z - cytowanymi namiętnie przez różnej maści aktywistów - raportami Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA, którymi od lat karmiona jest polska opinia publiczna.
Przykładowo, z najnowszej publikacji ACEA - raportu "Vehicle in use Europe 2022" wynika, że na tysiąc mieszkańców naszego kraju przypadają średnio 662 samochody osobowe, co stawia Polskę w absolutnej czołówce stawki. Większym wynikiem pochwalić się mogą jedynie:
- Luxemburg (694 auta na 1000 mieszkańców),
- Włochy (666 samochodów na 1000 mieszkańców).
Według ACEA europejska średnia wynosi "obecnie" (w rzeczywistości bazuje na danych z 2020 roku) 560 aut na 1000 mieszkańców i jest aż o 102 pojazdy niższa niż wynik dla Polski. Dane publikowane przez Instytut SAMAR, wskazują natomiast, że w rzeczywistości do średniej unijnej brakuje Polsce więcej niż sporo.
Najczęściej złomowane samochody w 2022 roku w Polsce
Najczęściej złomowane samochody w 2022 roku w Polsce
![](https://i.iplsc.com/000GQQBMIKD6SEN2-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQBIHA1AE5J9-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQBH06W0DSYF-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQBJUNPM06SH-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQBLU8MF93KO-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQBFHOYS5C87-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQBK1GA072LW-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQBE5UX3P82L-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQBCUUOUBYXS-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQBASO4JC3G1-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQB9GMT8QYPN-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQB75V0F4CEX-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQBDGPBDYOM0-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQB82N3I9S8R-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQB6QSP9769R-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQBGMVMIP25K-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQBBPWEA6420-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQB58D7UPYPP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQB3UOU9NKWS-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000GQQB4V9NGB9BU-C322-F4.webp)
***