Volvo XC70, Volvo XC90 - porównanie
Debiuty XC70 i najnowszej odsłony XC90 dzieli 8 lat, ich konstrukcje – cała epoka.
VOLVO XC70 D5 AWD SUMMUMsilnik: biturbodiesel, R5, 2.4, 220 KMcena: 249 600 złVOLVO XC90 D5 AWD INSCRIPTIONsilnik: biturbodiesel, R4, 2.0, 225 KMcena: 293 600 złVolvo słynie z produkcji bezpiecznych, rodzinnych samochodów. Porównujemy dużego SUV-a i kombi tej marki. Ten pierwszy to zupełna nowość - druga generacja XC90. Naprzeciw niego nie stanęło klasyczne kombi V70, lecz jego uterenowiona wersja, XC70.
Nie jest to jednak tylko pojedynek kombi z SUV-em, to także starcie dwóch pokoleń Volvo. XC70 debiutowało osiem lat temu i choć wciąż może się podobać, na tle XC90 nie jest w stanie ukryć swojego wieku. Zwłaszcza wewnątrz - kombi ma konsolę pełną przycisków i pokręteł, podczas gdy w SUV-ie większość ustawień jest dostępnych przez ekran dotykowy, który od porządnego tabletu różni się właściwie tylko tym, że nie można go zabrać do domu. Nowość Volvo jest też o poziom wyżej pod względem wykończenia wnętrza.
XC70 ma przestronną kabinę, mieszczącą nawet wysokie osoby, choć tym z tyłu przydałoby się więcej miejsca na nogi. Albo przesiadka do XC90, które w obu rzędach siedzeń oferuje po kilka cennych centymetrów więcej na nogi i głowy. A za dopłatą może mieć dodatkowe dwa siedzenia - i to takie, na których osoby średniego wzrostu bez problemu zniosą nawet dalsze podróże. Pojemność bagażnika za nimi to wciąż niezłe 310 l (za dwoma rzędami siedzeń wynosi 671 l, a za jednym - 1868 l). Choć 575-1600 l to niezły wynik, XC70 znów nie ma szans.
Może chociaż podczas jazdy kombi wypada lepiej od SUV-a? Cóż, znów nie do końca. Dość miękkie zawieszenie XC70 daje podróżnym bardzo dużo komfortu, ale pozwala na spore przechyły nadwozia, które zniechęcają do dynamicznej jazdy po zakrętach. Jego opcjonalna regulacja tylko trochę poprawia sytuację. Testowane XC90 ma pneumatyczne zawieszenie, które kosztuje aż 11,2 tys. zł, ale zapewnia niemal nieziemski komfort. Co więcej, mimo większej o 234 kg masy SUV prowadzi się nieco lepiej niż uterenowione kombi.
XC70 D5 ma 5-cylindrowego diesla 2.4, który potrafi rozpędzić auto do 100 km/h w 8,7 s i zużywa średnio 8,6 l/100 km. Silnik XC90 D5 ma jedynie 4 cylindry i pojemność 2,0 l, ale z większą o 5 KM mocą zapewnia SUV-owi podobne osiągi przy mniejszym aż o litr średnim spalaniu. I tylko dźwięku "pięciocylindrowca" mu brak...
Tak naprawdę jedyną przewagę kombi ma w kwestii ceny. Topowa odmiana kosztuje w jego przypadku blisko 250 tys. zł, tymczasem za XC90 z podobnym wyposażeniem trzeba zapłacić o 44 tys. zł więcej.
Dane techniczne | Volvo XC70 | Volvo XC90 |
---|---|---|
Silnik | biturbodiesel | biturbodiesel |
Pojemność skokowa | 2400 cm3 | 1969 cm3 |
Moc maksymalna | 220 KM/4000 | 225 KM/4250 |
Maks. moment obrotowy | 440 Nm/1500 | 470 Nm/1750 |
Długość/szerokość/wysokość | 484/187/160 cm | 495/193/177 cm |
Rozstaw osi | 282 cm | 298 cm |
Masa/ładowność | 1821/569 kg | 2055/695 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 575/1600 l | 671/1868 l |
Poj. zbiornika paliwa | 70 l (ON) | 71 l (ON) |
Osiągi (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 205 km/h | 220 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s | 7,8 s |
Zużycie paliwa* | 8,6/5,2/5,8 | 7,8/4,7/5,8 |
Osiągi (dane testowe) | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s | 8,5 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 39,3 m | 35,9 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 39,2 m | 35,6 m |
Cena | 249 600 zł | 293 600 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
Nadwozie/wnętrze (maks. 40 pkt) | XC70 (31 pkt) | XC90 (39 pkt) |
Przestronność (maks. 10 pkt) | 7 | 10 |
Pojemność bagażnika (maks. 10 pkt) | 8 | 10 |
Wykończenie (maks. 10 pkt) | 8 | 9 |
Funkcjonalność (maks. 10 pkt) | 8 | 10 |
Jazda (maks. 40 pkt) | XC70 (29 pkt) | XC90 (34 pkt) |
Osiągi (maks. 10 pkt) | 7 | 7 |
Trzymanie się drogi (maks. 10 pkt) | 7 | 7 |
Komfort jazdy (maks. 10 pkt) | 9 | 10 |
Hamulce (maks. 10 pkt) | 6 | 10 |
Koszty (maks. 50 pkt) | XC70 (25 pkt) | XC90 (23 pkt) |
Cena zakupu (maks. 10 pkt) | 12 | 8 |
Wyposażenie (maks. 10 pkt) | 7 | 8 |
Zużycie paliwa (maks. 10 pkt) | 6 | 7 |
RAZEM (MAKS. 130 PKT) | 85 | 96 |
VOLVO XC70 KONTRA VOLVO XC90: PODSUMOWANIE
Wygrywa XC90, które jest lepsze właściwie w każdej dziedzinie poza ceną zakupu. Jednak nawet tę różnicę w pewnym stopniu wynagradza lepszym wyposażeniem. XC70 jest bez szans.
Volvo XC70 D5 AWD Summum, Volvo XC90 D5 AWD Inscription
Volvo XC70, Volvo XC90- czytaj porównanie
Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński; "Motor" 24/2015