Volvo V40 Cross Country D4 Summum - test

Kompaktowe V40 dostępne jest teraz w wersji Cross Country. Daleko mu do SUV-ów z rodziny XC, ale wyróżnia się na tle głównych rywali.

Szutrowa droga to szczyt możliwości terenowych Cross Country. Zwłaszcza wersji z napędem tylko na przednie koła.
Szutrowa droga to szczyt możliwości terenowych Cross Country. Zwłaszcza wersji z napędem tylko na przednie koła.Motor

Motoryzacyjny świat pokochał SUV-y i crossovery, trudno się więc dziwić, że prawie każdy producent ma w ofercie auta tej klasy. Za sprawą modeli XC Volvo ma swój udział w tym sukcesie.

Teraz oferta szwedzkiej marki poszerza się o V40 Cross Country, czyli lekko uterenowioną wersję kompaktowego modelu.

Zmiana wyglądu

Współczesny styl Volvo, do tego dobra jakość materiałów i ciekawa kolorystyka zarezerwowana dla wersji Cross Country.Motor

W porównaniu do standardowych odmian V40, Cross Country różni się dosyć wyraźnie. Masywniejsze zderzaki (ten z przodu ma wbudowane światła LED), nakładki na progi, osłona chłodnicy ze wzorem plastra miodu - to seria udanych zabiegów stylizacyjnych. Nie czynią jednak one Cross Country samochodem uterenowionym, tym bardziej że prześwit wzrósł raptem do 14,5 cm (o 1-2 cm w zależności od wersji). To wynik typowy dla... aut miejskich.

We wnętrzu zmiany ograniczyły się do wprowadzenia nowej kolorystyki - trzeba przyznać, że efektownej. Kabina V40 wykończona jest przy tym bardzo starannie, a materiały i tworzywa uzasadniają obecność Volvo w klasie premium.

Typowa dla klasy premium jest również przeciętna przestronność kabiny. Zwłaszcza na tylnej kanapie odczuwalny jest deficyt przestrzeni. Zarówno na nogi, jak i nad głowami.

Gama silnikowa odmiany Cross Country to dwie jednostki benzynowe (180 i 254 KM) oraz 3 turbodiesle (od 115, przez 150 do 177 KM).

Volvo V40 Cross Country D4 Summum

Volvo V40 Cross Country D4 Summum (czytaj test)

Jeśli nawigacja jest aktywna, nie można jednocześnie sterować radiem. Trzeba wcześniej wybrać funkcję audio.Motor
W przypadku V40 trzeba mówić o wyświetlaczu, a nie o zegarach. Na szczęście jest on czytelny i ma duże możliwości wyboru przekazywanych wartości.Motor
Współczesny styl Volvo, do tego dobra jakość materiałów i ciekawa kolorystyka zarezerwowana dla wersji Cross Country.Motor
Pojemność bagażnika wynosi 335 l. To wynik przeciętny jak na kompaktowego hatchbacka.Motor
Cross Country to bardziej wersja wyposażeniowa niż kolejna odmiana V40.Motor
Fotele są wygodne i pozwalają na zajęcie odpowiedniej pozycji za kierownicą.Motor
Słaby punkt V40, niezależnie od wersji, czyli mało miejsca na tylnej kanapie.Motor
Możliwość złożenia tylnych zagłówków poprawia widoczność. Duży plus za łatwe składanie tylnych oparć.Motor
Szutrowa droga to szczyt możliwości terenowych Cross Country. Zwłaszcza wersji z napędem tylko na przednie koła.Motor

Najmocniejszy silnik wysokoprężny ma 5 cylindrów i pojemność 2,0 litra. Za sprawą wysokiej mocy (177 KM) i potężnego momentu obrotowego (400 Nm) zapewnia V40 świetne osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,5 sekundy, ale większe wrażenie robią elastyczność i przyjemne brzmienie silnika. Z jednostką D5 dobrze współpracuje 6-biegowy automat Geartronic, który wymaga dopłaty 9000 zł.

W parze z osiągami idzie rozsądne zużycie paliwa. W ruchu miejskim Volvo potrzebuje około 9 l/100 km, w trasie spalanie obniża się o ponad 2 litry.

Komfort i bezpieczeństwo

Volvo, w przeciwieństwie do niemieckich rywali, stawia na komfort jazdy i w przypadku V40 nie jest inaczej. Zawieszenie Cross Country sprawnie radzi sobie z niedoskonałościami drogi. Dosyć miękkie nastawy nie wpływają negatywnie na właściwości jezdne. Auto prowadzi się pewnie i stabilnie.

Kolejny mocny punkt V40 to wysoki poziom bezpieczeństwa potwierdzony rewelacyjnymi wynikami testów zderzeniowych Euro NCAP. Kierowcę wspomagają też liczne systemy bezpieczeństwa, a w razie kolizji z pieszym, skutki takiego wypadku łagodzi poduszka powietrzna umieszczona między maską silnika a przednią szybą.

W porównaniu do standardowych wersji V40, Cross Country jest droższe o 7520 zł, co przy cenie auta nie jest wygórowaną dopłatą. Szkodatylko, że napęd na 4 koła dostępny jest jedyniew topowej wersji benzynowej T5 AWD.

Volvo V40 Cross Country D4 Summum

Volvo V40 Cross Country D4 Summum (czytaj test)

Volvo V40 Cross Country D4 SummumMotor
Volvo V40 Cross Country D4 SummumMotor
Volvo V40 Cross Country D4 SummumMotor
Volvo V40 Cross Country D4 SummumMotor
Volvo V40 Cross Country D4 SummumMotor
Volvo V40 Cross Country D4 SummumMotor
Volvo V40 Cross Country D4 SummumMotor
Volvo V40 Cross Country D4 SummumMotor
Volvo V40 Cross Country D4 SummumMotor
Volvo V40 Cross Country D4 SummumMotor
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1984 cm3
Układ cylindrów/zawory
R5/20
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
177 KM/3500
Maks. moment obrotowy
400 Nm/1750
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1480/560 kg
Średnica zawracania
12,3 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
335/1032 l
Pojemność zbiornika paliwa
60 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)
437/178/146 cm
Rozstaw osi
265 cm
Opony
225/50 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,3 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
6,8/4,3/5,2
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
43,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
43,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,5 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
9,0/6,8
Rzeczywisty zasięg
760 km
Cena wersji podstawowej**
116 120 zł
Cena
142 920 zł
*pomiary na oponach zimowych, przy temp. 1°C; **z tym samym silnikiem

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński

Zobacz także:

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas