Volvo V40 Cross Country D4 Summum - test
Kompaktowe V40 dostępne jest teraz w wersji Cross Country. Daleko mu do SUV-ów z rodziny XC, ale wyróżnia się na tle głównych rywali.
Motoryzacyjny świat pokochał SUV-y i crossovery, trudno się więc dziwić, że prawie każdy producent ma w ofercie auta tej klasy. Za sprawą modeli XC Volvo ma swój udział w tym sukcesie.
Teraz oferta szwedzkiej marki poszerza się o V40 Cross Country, czyli lekko uterenowioną wersję kompaktowego modelu.
Zmiana wyglądu
W porównaniu do standardowych odmian V40, Cross Country różni się dosyć wyraźnie. Masywniejsze zderzaki (ten z przodu ma wbudowane światła LED), nakładki na progi, osłona chłodnicy ze wzorem plastra miodu - to seria udanych zabiegów stylizacyjnych. Nie czynią jednak one Cross Country samochodem uterenowionym, tym bardziej że prześwit wzrósł raptem do 14,5 cm (o 1-2 cm w zależności od wersji). To wynik typowy dla... aut miejskich.
We wnętrzu zmiany ograniczyły się do wprowadzenia nowej kolorystyki - trzeba przyznać, że efektownej. Kabina V40 wykończona jest przy tym bardzo starannie, a materiały i tworzywa uzasadniają obecność Volvo w klasie premium.
Typowa dla klasy premium jest również przeciętna przestronność kabiny. Zwłaszcza na tylnej kanapie odczuwalny jest deficyt przestrzeni. Zarówno na nogi, jak i nad głowami.
Gama silnikowa odmiany Cross Country to dwie jednostki benzynowe (180 i 254 KM) oraz 3 turbodiesle (od 115, przez 150 do 177 KM).
Volvo V40 Cross Country D4 Summum
Volvo V40 Cross Country D4 Summum (czytaj test)
Najmocniejszy silnik wysokoprężny ma 5 cylindrów i pojemność 2,0 litra. Za sprawą wysokiej mocy (177 KM) i potężnego momentu obrotowego (400 Nm) zapewnia V40 świetne osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,5 sekundy, ale większe wrażenie robią elastyczność i przyjemne brzmienie silnika. Z jednostką D5 dobrze współpracuje 6-biegowy automat Geartronic, który wymaga dopłaty 9000 zł.
W parze z osiągami idzie rozsądne zużycie paliwa. W ruchu miejskim Volvo potrzebuje około 9 l/100 km, w trasie spalanie obniża się o ponad 2 litry.
Komfort i bezpieczeństwo
Volvo, w przeciwieństwie do niemieckich rywali, stawia na komfort jazdy i w przypadku V40 nie jest inaczej. Zawieszenie Cross Country sprawnie radzi sobie z niedoskonałościami drogi. Dosyć miękkie nastawy nie wpływają negatywnie na właściwości jezdne. Auto prowadzi się pewnie i stabilnie.
Kolejny mocny punkt V40 to wysoki poziom bezpieczeństwa potwierdzony rewelacyjnymi wynikami testów zderzeniowych Euro NCAP. Kierowcę wspomagają też liczne systemy bezpieczeństwa, a w razie kolizji z pieszym, skutki takiego wypadku łagodzi poduszka powietrzna umieszczona między maską silnika a przednią szybą.
W porównaniu do standardowych wersji V40, Cross Country jest droższe o 7520 zł, co przy cenie auta nie jest wygórowaną dopłatą. Szkodatylko, że napęd na 4 koła dostępny jest jedyniew topowej wersji benzynowej T5 AWD.
Volvo V40 Cross Country D4 Summum
Volvo V40 Cross Country D4 Summum (czytaj test)
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R5/20 |
Układ | poprzeczny |
Zasilanie | wtrysk common rail |
Moc maksymalna | 177 KM/3500 |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/1750 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarczowe |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tylne | wielowahaczowe |
Masa/ładowność | 1480/560 kg |
Średnica zawracania | 12,3 m |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 335/1032 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 60 l (ON) |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 437/178/146 cm |
Rozstaw osi | 265 cm |
Opony | 225/50 R17 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 6,8/4,3/5,2 |
Dane testowe* | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 43,6 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 43,7 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,5 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 9,0/6,8 |
Rzeczywisty zasięg | 760 km |
Cena wersji podstawowej** | 116 120 zł |
Cena | 142 920 zł |
*pomiary na oponach zimowych, przy temp. 1°C; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński
Zobacz także: