Porównanie: Hyundai i30 Wagon, Toyota Auris Touring Sports

Dwa rodzinne kombi o bardzo podobnych charakterach i niemal identycznych bagażnikach. Hyundai i30 Wagon kontra Toyota Auris Touring Sports.

Kompaktowe kombi z każdą generacją potrafią więcej. I w sumie nie ma w tym nic dziwnego, bo swoimi wymiarami osiągnęły już poziom dawnych modeli klasy średniej. Z tego względu zarówno Hyundai, jak i Toyota mogą pochwalić się naprawdę pojemnymi bagażnikami, ze wskazaniem na auto japońskie. Jego 530 l to o jedyne 2 l więcej niż w przypadku i30. Maksymalnie Auris pomieści 1658 l, Hyundai zaś 1642 l.

Płaskie podłogi

Bagażniki obu aut mają podwójną podłogę, a po ich bokach wygospodarowano po jednym schowku. Dodatkowo w i30 znalazły się wąska i głęboka wnęka od strony zderzaka oraz pełnowymiarowe koło zapasowe. W Aurisie seryjny jest zestaw naprawczy, a za dopłatą - "dojazdówka".

Reklama

Składanie kanapy w Toyocie odbywa się znacznie wygodniej niż u konkurenta. Dlaczego? Bo do dyspozycji są albo dźwignie na górnej krawędzi oparcia, albo też na burtach bagażnika. Aby w Aurisie powstała równa podłoga, wystarczy jedynie położyć oparcie, natomiast w i30 możliwe jest to dopiero po postawieniu dzielonego siedziska za przednimi fotelami.

Oba auta cechują się nisko przebiegającymi progami załadunkowymi (59 cm nad ziemią w Hyundaiu i 61 cm w Toyocie) oraz pokrywami, które mogłyby otwierać się na większą wysokość. 179 cm (Auris) i 181 cm (i30) dla rosłych osób może okazać się niewystarczające.

O ile przednie fotele obu konkurentów można odsunąć na identyczną, absolutnie wystarczającą odległość, o tyle za nimi nie ma już takiej zgodności. Hyundai jest po prostu duży, choć nie oferuje tu tak wiele przestrzeni, jak ogromna Skoda Octavia Combi. W Toyocie też nie można narzekać na ciasnotę, jednak na kolana i nad głowami pasażerów nieco przegrywa ona z konkurentem. Podłoga z tyłu w obu autach jest niemal płaska.

Największa różnica między 1,6-litrowymi silnikami wolnossącymi Aurisa oraz i30 polega na tym, że koreańskie auto korzysta z wtrysku bezpośredniego, a japońskie - z wielopunktowego. Ich osiągi i sposób rozwijania mocy są zbliżone, co oznacza, że wyraźnie ożywają dopiero po przekroczeniu 3000-3500 obr./min, mając dość słaby "dół". Toyota jest wyraźnie wolniejsza od Hyundaia przy próbach elastyczności, co wynika z długich przełożeń ostatnich biegów. Zużycie paliwa jest podobne, wynosząc średnio, odpowiednio, 7,4 l/100 km (Auris) i 7,5 l/100 km (i30).

Z przewagą komfortu

Pewne właściwości jezdne oraz przewidywalnie i stabilne zachowanie przy wysokich prędkościach cechują obu konkurentów. Ich zawieszenia dobrze wybierają nierówności, ale sprawniej z tym, co jezdnia rzuca pod koła rozprawia się Toyota, która imponuje swobodą, z jaką przejeżdża przez progi zwalniające. Zapewnia też lepszą widoczność, ma bardziej bezpośredni układ kierowniczy i jest zwrotniejsza.

Auris na dodatek jest tańszy oraz lepiej wyposażony. To sprawia, że rodzinne porachunki rozstrzyga na swoją korzyść.

Hyundai i30 Wagon, Toyota Auris Touring Sports - podsumowanie

Auris jest lepszym kombi. Ma bardziej funkcjonalny bagażnik, a swoim pasażerom oferuje wyższy komfort. Wyposażenie i cena też przemawiają za nim. Hyundai to auto niemal równie dobre, z bardziej elastycznym silnikiem, ale gorszą widocznością i mniej komunikatywnym układem kierowniczym.

Dane techniczne: Hyundai i30 Wagon, Toyota Auris Touring Sports

 HyundaiToyota
Modeli30 WagonAuris Touring Sports
Wersja1.6 GDI Style1.6 Dynamic
Silnikbenzynowybenzynowy
Pojemność skokowa1591 cm31598 cm3
Moc maksymalna135 KM/6300132 KM/6400
Maks. moment obrotowy164 Nm/4850160 Nm/4400
Napędprzedniprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowaman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarczowetarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość449/178/147 cm456/176/146 cm
Rozstaw osi265 cm260 cm
Średnica zawracania11,3 m10,8 m
Masa/ładowność1223/597 kg1205/630 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)528/1642 l530/1658 l
Poj. zbiornika paliwa53 l (Pb 95)50 l (Pb 95)
Opony205/55 R16225/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna192 km/h195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,2 s10,5 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s 11,2 s →
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg)10,5 s →13,5 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg)20,8 s →28,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)38,3 m →38,0 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)38,0 m →37,8 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h66,0 dB →66,6 dB
Liczba obrotów kierownicą2,92,6
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)8,1/5,1/6,28,0/5,0/6,1
Teoretyczny zasięg850 km820 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)9,1/5,9/7,59,0/5,8/7,4
Rzeczywisty zasięg700 km670 km
Cena wersji podstawowej*67 800 zł69 400 zł
Cena81 300 zł78 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*z tym samym silnikiem

Tekst: Artur Perzanowski, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Hyundai i30 1.4 MPI Classic Plus - TEST

Toyota Auris Hybrid Touring Sports - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy