Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo - test

Opel wie jak robić vany – w swojej ofercie ma już cztery. Testujemy najnowszego – Zafirę Tourer.

Dynamiczna linia z wyraźnymi przetłoczeniami z boku. Uwagę zwracają długie tylne drzwi.
Dynamiczna linia z wyraźnymi przetłoczeniami z boku. Uwagę zwracają długie tylne drzwi.Motor

Kiedy w 1999 roku Opel zaoferował Zafirę, konkurencja w segmencie kompaktowych minivanów była jeszcze niewielka. Popularność, jaką auto zyskało wynika jednak nie tylko z braku rywali. To w dużej mierze zasługa sprytnych rozwiązań, jak dodatkowe siedzenia chowane pod podłogą bagażnika. Druga generacja tego modelu nie była już tak nowatorska, ale oferowała trochę więcej miejsca i lepiej wyglądała.Teraz, po sprzedaniu ponad 2,2 mln Zafir, do gamy Opla wchodzi trzecia odsłona. Tym razem jednak nie po to, by zastąpić poprzednią generację, lecz by towarzyszyć jej w ofercie jako Zafira Tourer. Starszy model nazywa się Zafira Family i pozostaje w sprzedaży w tańszych wersjach. A przecież w ofercie są jeszcze mała Meriva i wielkie Vivaro.Bez rewolucjiJuż druga generacja Zafiry nie wyglądała źle. Nowy model podnosi poprzeczkę znacznie wyżej - dzięki wyoblonej sylwetce z wyraźnymi przetłoczeniami i wznoszącą się dolną linią okien. Auto otrzymało też nowy design przodu i tyłu nadwozia. Zmieniony wygląd sugeruje, że miało miejsce coś więcej niż lifting modelu. I rzeczywiście, Zafira Tourer otrzymała nową platformę Delta II (wspólną z nową Astrą) z większym o 6 cm rozstawem osi.

Podobnie wyglądają kokpity Corsy, Merivy, Astry i Insigni, ale ten wyróżnia się wysoko położoną konsolą centralną, dzięki której dźwignia zmiany biegów jest bliżej kierownicy.Motor

Dla dobra pasażerówPierwszym, co rzuca się w oczy po wejściu do auta jest nowa deska rozdzielcza. A właściwie nowa dla Zafiry, bo niemal identycznie wyglądają tablice przyrządów w kilku innych Oplach. Są równie ładne i dobrze wykonane, ale i tak samo przeładowane przyciskami i pokrętłami. Ta przynajmniej wyróżnia się wysoko położoną konsolą centralną. Jeszcze bardziej odczuwalna jest zwiększona przestronność wnętrza. Z przodu Zafira Tourer oferuje więcej miejsca na nogi i nad głowami (odpowiednio o 5 i 3 cm), dzięki czemu wygodnie usiądzie tu właściwie każdy kierowca.Lepiej jest też w drugim rzędzie siedzeń - podróżni mają tu aż o 8 cm więcej miejsca na nogi niż w poprzedniku. Do ich dyspozycji są teraz trzy oddzielnie regulowane fotele - gdy autem jadą tylko trzy lub cztery osoby, można zamienić środkowe siedzenie w wielki podłokietnik, a zewnętrzne fotele cofnąć o 5 cm i zsunąć do osi pojazdu, zapewniając podróżnym mnóstwo przestrzeni. Jeśli rodzina liczy mniej niż sześć osób, bez problemu wystarczy im 642-litrowy bagażnik.Jeśli trzeba, Zafira Tourer może oczywiście zmieścić siedem osób, ale w trzecim rzędzie siedzeń jest nawet nieco mniej miejsca niż w poprzedniku. Zmieszczą się tam zatem tylko dzieci, ale wśród kompaktowych vanów to norma. Podobnie jak to, że dodatkowe siedzenia po rozłożeniu zajmują niemal cały bagażnik (zostaje zaledwie 152 l). Wystarczy 17 caliWiększych obciążeń nie boi się zawieszenie Zafiry Tourer (ładowność wynosi 682 kg). Jest ono ustawione "po niemiecku", czyli świetnie spisuje się na równych drogach (auto nieznacznie przechyla się w łukach, zaskakując zwinnością i precyzją prowadzenia), ale na wybojach podróżni są mocno wstrząsani, a samochód prowadzi się dość nerwowo. Część winy ponoszą na pewno 18-calowe felgi testowanego auta. Seryjne, o cal mniejsze, będą lepszym wyborem. Za to z kilkoma pasażerami na pokładzie Opel zdecydowanie zyskuje - choć trochę mocniej pochyla się w zakrętach (i staje się nieco bardziej podsterowny), znacznie lepiej radzi sobie z tłumieniem nierówności i zapewnia o wiele wyższy komfort jazdy.Właściwy wybórPrzetestowaliśmy jedną z najciekawszych wersji - EcoFLEX z 1,4-litrową, turbodoładowaną jednostką o mocy 140 KM. Zapewnia ona 1,6-tonowemu Oplowi zupełnie niezłe osiągi. Wydawać by się mogło, że przyspieszenie do 100 km/h w ponad 11 s to przeciętny wynik, ale podczas jazdy auto sprawia wrażenie szybszego. To dzięki dużemu momentowi obrotowemu (220 Nm) dostępnemu już przy 1850 obr./min. Zafira ma dwie natury. Jeśli mocno wciskamy gaz, okazuje się nadspodziewanie dynamiczna (wyprzedzanie nie sprawia żadnych problemów), ale zużywa ok. 11-12 l/100 km w mieście i 8-9 l na 100 km poza nim. Za to jeśli nie "zapędzamy" silnika powyżej 3000 obrotów, pozostaje dość szybka, ale zaskakuje małym zużyciem paliwa - podczas spokojnej jazdy poza obszarem zabudowanym wystarczy 5,5 l/100 km! W mieście zużycie rośnie o ok. 3 litry.

Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo 140 EcoFLEX Cosmo

Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo - test (czytaj artykuł)

Przed pasażerem są dwa zamykane schowki. Górny mieści nawet kilkanaście magazynów formatu A4.Motor
...takie rozwiązanie sprawia jednak, że w 2. rzędzie da się zamontować tylko 2 foteliki dla dzieci.Motor
Pod panelem klimatyzacji kryje się szuflada z gniazdkiem 12V, wejściami USB i AUX oraz na kartę SD.Motor
140-konna wersja EcoFLEX jest bardzo oszczędna, a przy tym wystarczająco dynamicznaMotor
Gdy w 2. rzędzie jadą dwie osoby, mogą złożyć środkowy fotel i nieco zsunąć swoje (siedzą wtedy dalej od drzwi i otrzymują wygodny podłokietnik)...Motor
W trzecim rzędzie siedzeń w miarę wygodnie usiądą tylko dzieci. Zafira mieści w takiej konfiguracji 7 osób, ale jej bagażnik maleje do 152 l.Motor
Kiedy fotel kierowcy odsuniemy metr od pedałów, jadący za nim ma 74 cm na nogi - to jeden z lepszych wyników w klasie.Motor
Sportowe fotele (razem ze skórzaną tapicerką – 5000 zł) zapewniają świetne podparcie i są bardzo wygodne.Motor
Po złożeniu drugiego rzędu siedzeń otrzymujemy płaską podłogę o długości 185 cm, a bagażnik rośnie do 1792 l. Szkoda że lukę za złożonymi fotelami 2. rzędu można zasłonić tylko gdy złożymy wszystkie trzy. Motor
Foremny bagażnik mieści 642 litry. Motor
Podobnie wyglądają kokpity Corsy, Merivy, Astry i Insigni, ale ten wyróżnia się wysoko położoną konsolą centralną, dzięki której dźwignia zmiany biegów jest bliżej kierownicy.Motor
Główny ekran i ten mniejszy za kierownicą posługują się językiem polskim. Motor
Wzorowa czytelność, niemęczące oczu podświetlenie – na złą ocenę zasługuje tu tylko nieco archaiczny, czerwony ekran komputera pokładowego.Motor
Podłokietnik nie jest duży, za to kryje szufladkę, dzięki której ważne rzeczy możemy mieć zawsze pod ręką.Motor
Dynamiczna linia z wyraźnymi przetłoczeniami z boku. Uwagę zwracają długie tylne drzwi.Motor
Charakterystyczny kształt reflektorów połączonych z wlotami w zderzaku – podobnie będą wyglądały z tej strony kolejne nowe Ople.Motor

W wersji Cosmo auto kosztuje co prawda 102 400 zł, ale słabiej wyposażoną odmianę Enjoy można mieć już za ok. 90 tys. zł. Tu jednak trzeci rząd siedzeń wymaga dopłaty.

Marcin Laska

Silnik
benzynowy turbo
Pojemność skokowa
1364 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
140 KM/4900
Maks. moment obrotowy
220 Nm/1850
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarczowe
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tył
belka skrętna
Średnica zawracania
11,9 m
Masa/ładowność
1613/682 kg
Pojemność bagażnika (7/5/2 os.)
152/642/1792 l
Pojemność zbiornika paliwa
58 l (Pb 95)
Opony
225/50 R17
Wymiar (dł./szer./wys.)
466/188/169 cm
Rozstaw osi
276 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
202 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,7 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
8,1/5,3/6,3
Średnia emisja dwutlenku węgla
148 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,2 s
Elastyczność 60-100 km/h
10,1 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
18,9 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)*
43,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)*
43,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,0 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
8,6/5,5
*pomiary na wilgotnej nawierzchni, temp. 10°C
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas