LPG bezkonkurencyjne. 12 zł za 100 km!

Dobre wiadomości to rzadkość, ale by poprawić sobie humor wystarczy spacer po osiedlowym parkingu. Tam najlepiej widać, jak bardzo poprawiła się w ostatnich latach stopa życiowa Polaków.

Skoda Citigo LPG
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL

Spod wieżowców zniknęły trawione korozją motoryzacyjne relikty PRL, posiadanie samochodu stało się równie oczywiste, jak korzystanie z pralki, lodówki i telewizora.

Oznacza to, że - po latach motoryzacyjnego zacofania - zaczynamy wreszcie wykorzystywać oferowane nam pojazdy zgodnie z ich przeznaczeniem. Miejskie auta segmentu A nie muszą już wozić na wakacje rodziny z dwójką dzieci i psem, bagażników aut pokroju Matiza nie ocenia się obecnie przez pryzmat transportu kuchennej szafki.

Takie podejście sprawia, że na popularności zyskują - kupowane najczęściej jako drugi pojazd w rodzinie - samochody o stricte miejskim charakterze. Te spełniać muszą dwa podstawowe kryteria - być na tyle zwrotne, by z łatwością manewrować na zatłoczonych parkingach i na tyle ekonomiczne, by dojazdy do pracy nie pochłaniały lwiej części wypłaty.

Zgodnie z tymi założeniami opracowana została Skoda Citigo. Na tle klasowych konkurentów auto wyróżnia się m.in. tym, że możne je zamówić z fabryczną instalacją gazową. Jak tego typu połączenie sprawdza się w praktyce?

Zdaniem producenta Citigo z mocniejszym, benzynowym silnikiem 1,0 l o mocy 75 KM (takie właśnie auto otrzymaliśmy do testu), w warunkach miejskich zużywa średnio 5,5 l benzyny na 100 km. Deklarowany przez Skodę wynik jest stosunkowo łatwy do osiągnięcia - śmiało można więc zakładać, że przy cenie 5,32 zł za litr PB95 pokonanie dystansu 100 km kosztuje nas około 29 zł. Jeśli do pracy mamy - w jedną stronę - 20 km, miesięczne dojazdy do pracy zamkną się w kwocie 300 zł.

Skoda Citigo LPG

Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL
Skoda Citigo LPGINTERIA.PL

Koszt wyposażenia nowej Citigo w instalację gazową różni się w zależności od zastosowanego silnika. W przypadku słabszej wersja o mocy 60 KM (która - prawdę mówiąc radzi sobie z autem całkiem sprawnie) cena fabrycznej instalacji gazowej to 2 499 zł. "Zagazowanie" jednostki o mocy 75 KM kosztuje nas w Skodzie 3760 zł. Biorąc pod uwagę fakt, że mamy do czynienia z silnikiem o zaledwie trzech cylindrach trudno uznać to za okazję. Trzeba jednak mieć na uwadze, że mowa o instalacji "fabrycznej", więc gra może okazać się warta świeczki biorąc pod uwagę późniejsze, ewentualne problemy z naprawami gwarancyjnymi i obsługą pojazdu.

W przypadku Citigo dostawcą instalacji jest włoska firma Landi Renzo. Sterownik i komponenty wchodzące w skład układu dobrane zostały specjalnie z myślą o małej Skodzie, dzięki czemu system pracuje bardzo sprawnie (nie ma mowy o spadku obrotów czy "dziurach w mocy"). Mamy do czynienia z układem IV generacji (sekwencyjny wtrysk gazu w fazie lotnej), więc - w praktyce - kierowca nie odczuwa żadnej różnicy w osiągach.

Skoda Citigo LPGINTERIA.PL

Różnicę można natomiast zauważyć w portfelu. Przy dynamicznej jeździe samochód rzadko kiedy zużywa więcej niż 6 l LPG na 100 km. Przy średniej cenie 2,65 zł za litr na pokonanie 100 km potrzebujemy niespełna 16 zł! Mało tego - przy rozsądnym obchodzeniu się z pedałem gazu - średnie zużycie gazu spada do 4,5 l/100 km. To wydatek zaledwie 12 zł na 100 km!

Z instalacją gazową wiążą się jednak pewne niedogodności. Ponieważ zbiornik LPG montowany jest w miejsce koła zapasowego, w razie złapania "gumy" liczyć można tylko na zestaw naprawczy. Ten z kolei, podobnie zresztą jak gaśnica, zabiera nieco miejsca w - i tak już małym - bagażniku. Tankując auto "pod korek" trzeba też pamiętać, by nie przejeżdżać zbyt szybko przez progi zwalniające - obciążone dodatkowym zbiornikiem tylne zawieszenie potrafi wówczas dobijać.

Z drugiej jednak strony nie sposób nie dostrzec zalet. Samochód nie traci na osiągach (przyspieszenie do 100 km/h trwa niespełna 14 sekund, prędkość maksymalna przekracza 160 km/h), a dzięki komputerowemu sterowaniu (komputer sam, w zależności od sytuacji, decyduje o przełączeniu zasilania) obsługa instalacji ogranicza się w zasadzie do tankowania i okresowych przeglądów dokonywanych w ASO.Co więcej, pozbawiony doładowania silnik powinien długo i bezawaryjnie  pracować na LPG (jednostka posiada hydrauliczną kompensację luzów zaworowych). Gdy po 100-150 tys. km dojdzie do wypalenia gniazd  zaworowych naprawa będzie stosunkowo tania. Na praktyczności tracimy więc raczej niewiele, zyskujemy za to przyjemny w użytkowaniu pojazd o bardzo niskich kosztach eksploatacji.

Skoda Citigo LPGINTERIA.PL

Warto też dodać, że - poza wspominanym dobijaniem na zwalniaczach - instalacja gazowa nie wpływa w odczuwalny sposób na właściwości trakcyjne. Mała Skoda wciąż świetnie radzi sobie nawet poza miastem - zawieszenie zapewnia stosunkowo duży komfort i - na tle konkurencji - dużą precyzję prowadzenia.

Za najtańszą, trzydrzwiową odmianę Ambition z benzynowym silnikiem o mocy 60 KM zapłacimy w salonie nieco ponad 35 tys. zł. Auto z instalacją gazową kosztować będzie 37,5 tys. Około 41,5 tys. zł przeznaczyć trzeba na wyposażoną w instalację gazową, pięciodrzwiową odmianę z silnikiem o mocy 75 KM. Przy średnim przebiegu na poziomie 12 tys. km rocznie inwestycja w instalację gazową zwróci się po około dwóch latach od zakupu.

PR

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas