Kia Carens 2.0 GDI 6AT L – test

Kia Carens pozostaje w cieniu przebojowego Sportage'a i popularnego Cee'da. Zupełnie niesłusznie, bo ten kompaktowy minivan jest bardzo udanym autem.

Klasa minivanów nie przeżywa obecnie drugiej młodości. Na topie są SUV-y i crossovery. Trudno na siłę przekonywać klientów, że w wielu przypadkach lepszym wyborem są minivany, ale modele takie jak Carens mają potencjał, żeby poprawić wyniki tego niedocenianego obecnie segmentu.

Kia Carens oferowana jest w jednej wersji nadwoziowej (w przeciwieństwie do Citroena C4 Picasso czy Forda C-Maxa), standardowo 5-osobowej. Za dopłatą może być wyposażona w dwa dodatkowe fotele.

Rodzinny jak Carens

Carens to 100-procentowy samochód rodzinny. W drugim rzędzie znajdują się trzy niezależne fotele, które można składać, przesuwać, regulować kąt oparcia. Miejsca jest pod dostatkiem, nie ma problemu z montażem trzech fotelików dla dzieci.

Reklama

Są tu też rolety przeciwsłoneczne, składane stoliki, niezależny nawiew, dodatkowe gniazdko 12 V, schowki pod podłogą - taki zestaw gwarantuje wzorową funkcjonalność podróżującym z tyłu.

Dodatkowe miejsca nie czynią z Carensa pełnoprawnego auta 7-osobowego. Składane w podłodze bagażnika fotele to rozwiązanie dobre na krótkie dystanse i w zasadzie wykluczające zabranie na pokład większego bagażu.

Miejsce kierowcy zaprojektowano tak, że nie ma poczucia jazdy mało ekscytującym vanem. Świetna trójramienna kierownica, dobrze wyprofilowane fotele o odpowiedniej sztywności i efektowny design kokpitu zostawiają bardzo dobre wrażenia. Przeszkadzać mogą tylko masywne przednie słupki, które pogarszają widoczność.

Komfortowy jak Carens

Kompaktowy minivan Kii w dziedzinie zawieszenia stawia na komfort. Dobrze tłumi nawet większe nierówności i nie informuje zbyt głośno o swojej pracy. Ma to miejsce zarówno przy małym obciążeniu, jak i przy komplecie pasażerów.

Na komfort jazdy wpływa także poziom hałasu, a ten w przypadku testowanego Carensa jest stosunkowo niski. Przy jeździe z prędkością autostradową (140 km/h) obroty silnika utrzymują się na poziomie 3000 obr./min i w czasie rozmowy nie trzeba się przekrzykiwać.

Prezentowanego Carensa napędza silnik 2.0 o mocy 166 KM. W przeciwieństwie do mniejszych turbodoładowanych jednostek nie jest tak wrażliwy na styl jazdy, a jego zużycie paliwa wynosi od 8 (trasa) do 10 litrów (ruch miejski) i trudno poprawić lub pogorszyć te rezultaty. To wartości do przyjęcia, tym bardziej że silnik Carensa zapewnia dobrą dynamikę.

Za niewielką na tle rywali dopłatą (4500 zł) Carensa 2.0 można wyposażyć w klasyczny, 6-biegowy automat. Nie zmienia biegów tak błyskawicznie jak DSG, ale pracuje płynnie i pasuje do komfortowego charakteru auta.

Dane techniczne, osiągi, testowe zużycie paliwa: Kia Carens 2.0 GDI 6AT L

 Kia Carens 2.0 GDI 6AT L
Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa1999 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna166 KM/6500
Maks. moment obrotowy210 Nm/4700
Napędprzedni
Skrzynia biegówautomatyczna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcze wentylowane/tarcze
Długość/szerokość/wysokość453/181/161 cm
Rozstaw osi275 cm
Średnica zawracania12,0 m
Masa/ładowność1525/675 kg
Pojemność bagażnika (przy 7/5/2 os.)103/492/1650 l
Poj. zbiornika paliwa58 l (Pb 95)
Opony205/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,8 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h65,2 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta*10,7/6,2/7,8
Teoretyczny zasięg740 km
Dane testowe*9,8/8,2/9,0
Rzeczywisty zasięg640 km
Cena91 490 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

KIA CARENS 2.0 GDI 6AT L: PLUSY I MINUSY

+ przemyślane i funkcjonalne wnętrze
+ wysoka jakość wykonania
+ komfortowe zawieszenie
+ skuteczny układ hamulcowy
+ bogate wyposażenie
+ 7-letnia gwarancja

- stosunkowo niewielki zasięg
- ograniczające widoczność słupki
- przeciętna pojemność bagażnika

KIA CARENS 2.0 GDI 6AT L: PODSUMOWANIE

Bardzo funkcjonalny, komfortowy i w dobrej cenie. Carens to jedna z lepszych ofert w klasie minivanów.

Tekst: Wojciech Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 32/2015

Używane: Kia Carens, Citroen Grand C4 Picasso, Toyota Corolla Verso - OPINIE

Kia Sportage (2010-) - SAMOCHODY UŻYWANE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy