Ford Galaxy 2.0 TDCi 180 AWD Titanium - test
Znane jest z olbrzymiej kabiny i dopracowanego układu jezdnego. Galaxy, dzięki napędowi 4x4, stało się teraz kompletnym autem rodzinnym.
Minivan Forda wraz z premierą 3. generacji został uzbrojony w najnowocześniejsze systemy wsparcia kierowcy i po raz pierwszy w swojej historii - w napęd 4x4. W połączeniu z 3. rzędem siedzeń i mnogością opcji ma to sprawić, że w Galaxy, zgodnie z hasłem Forda, "podróżuje się pierwszą klasą".
Wersja Titanium ze 180-konnym turbodieslem, skrzynią zautomatyzowaną i napędem 4x4 to oferta dla dobrze sytuowanych rodzin - kosztuje od 165 950 zł. Owszem, ma bogate wyposażenie seryjne, ale zakup takich elementów jak choćby skórzana tapicerka i adaptacyjne zawieszenie podnosi tę kwotę o 22 050 zł.
Niezbyt oszczędnie
180-konny turbodiesel odznacza się gładką pracą oraz dobrą dynamiką w szerokim zakresie obrotów. Rozpędzanie do 100 km/h w 10,1 s nie jest wprawdzie wyśrubowanym wynikiem, ale w trasie Galaxy pozwala na bezstresowe wyprzedzanie.
6-biegowa przekładnia zautomatyzowana sprawnie zmienia biegi i dobrze "dogaduje się" z silnikiem. Na kickdown reaguje bez zwłoki, ale po przestawieniu dźwigni w tryb S szarpie przy zmianie przełożenia na wyższe, co jest szczególnie odczuwalne w okolicach maksymalnych obrotów.
Ciężkie (1766 kg) Galaxy nie należy do oszczędnych, szczególnie w mieście, gdzie trzeba liczyć się ze zużyciem ponad 10 l/100 km. W trasie zapotrzebowanie na paliwo spada do około 7,5 l/100 km.
Minivan Forda korzysta z prostego napędu 4x4, w którym za przekazanie momentu na tylne koła odpowiada sprzęgło elektromagnetyczne. W chwili wystąpienia uślizgu przednich kół tylna oś dołącza się już po 20 ms. Czyli na tyle szybko, że nie ma mowy o jakiejś zwłoce czy buksowaniu. Dzięki temu trakcja jest bardzo dobra. Dodatkowo poprawia ją elektroniczna "szpera", niwelująca podsterowność w zakrętach.
Nie dla 19-calowych kół
Galaxy prowadzi się stabilnie i precyzyjnie. Na plus zaskakuje bardzo dobre wyciszenie kabiny, na minus - praca zawieszenia.
Pomimo adaptacyjnych amortyzatorów i możliwości wyboru 1 spośród 3 trybów (komfortowy, normalny, sportowy) nawet w najwygodniejszym z nich nie można mówić o wysokim komforcie. Testowany egzemplarz padł bowiem ofiarą bezsensownie wielkich, 19-calowych kół (opcja za 6450 zł). Z tego względu Galaxy jest niezbyt subtelne np. przy pokonywaniu zapadniętych studzienek, a nawet łat w jezdni. Na domiar złego spod podłogi dochodzą głuche stuki...
Nowy minivan Forda z napędem 4x4 to jednak samochód bardzo uniwersalny. I na tym polega jego siła.
+ bardzo duża kabina z obszernym trzecim rzędem siedzeń
+ bogate wyposażenie seryjne
+ pewne prowadzenie
+ bardzo dobra trakcja
- wielkie słupki przednie ograniczają widoczność
- przeciętny komfort wybierania nierówności
- ceny dodatków jak w autach premium
Nowe Galaxy to auto wielkie, bogato wyposażone i bardzo funkcjonalne. Z napędem 4x4 - na każdą okazję.
Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 6/2016
Używany Ford Galaxy I (1995-2000) – OPINIE O SAMOCHODACH